HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Plåtat något på sistone? Släng upp bilderna här!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 77

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/05/16 :  22:30:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag fick hämta ner mina skannade filmer från Qpix idag. Här är några exempel.

Två bilder tagna med FED Micron 2:


Skräcklan - någon gillar vass på bild.


Järnvägsbron över älven i Vargön.

Två tagna med FOMAPAN R100 sv/v diafilm och min LOMO (vad 17 tog det åt kameran??)


Lincoln Park, Chicago om någon undrar.



Och två bilder tagna med min FED-2. Och den här kameran gör mig bara gladare och gladare.


På väg hem från DIY-träffen i Mölnlycke.


Påskbadarnas påskbad i hamnkanalen, Vänersborg
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/07/02 :  14:59:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Några från senaste filmen. Kameran är en FED-2 och filmen en KONO! Moonstruck.














Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/07/02 :  16:32:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Rättelse: Filmen är Revolog 600 nm.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/07/02 :  20:58:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Rättelse, filmen var Revolog 600 nm
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/07/06 :  18:11:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ytterligare en fotograferingsmaskin ... (brittisk Kershaw 450, 6x6 cm)

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2019/07/10 :  22:27:12  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Blodmåne över Söderhamn 2019-01-21
Kallt, mellan -17 och -19 från Kl 03:00 - 09:00


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/07/23 :  23:03:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
För någon månad sedan roade jag mig att stoppa in en av de 30 år gamla sovjetiska filmrullarna i en kamera och skjuta av en serie.
Idag framkallade jag filmen, inte efter all konstens regler (använde askorbinsyralösning som stoppbad) men försökte så gott jag kunde.
Uppenbart är att filmen ÄR gammal. Jag har ingen aning om hur den förvarats och jag kunde troligen ställa ASA-värdet lägre, alltså större bländare/längre slutartid. Men har har testat och vet bättre till nästa rulle.
Kameran var min Fed Mikron 2, filmen Svema Foto 64, specad 64 ASA men jag kunde kanske kört på 50 ASA.

Den här bilden är provisoriskt framtagen genom att jag lagt filmen på min monitor och tagit ett kort med digitalkameran och försökt få fram så mycket detaljer som möjligt. Men uppenbart är detta cykelbanan mellan Öxnered och Överby på gamla järnvägsbanken.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/08/27 :  15:48:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Två nya fotoalbum på Lomografiska:

https://www.lomography.com/homes/soundbrigade/albums/2205438-railbiking-and-three-bridges-boats-trains-and-automobiles-and-a-horse

https://www.lomography.com/homes/soundbrigade/albums/2205436-walking-in-vanersborg

Tidigare postat:
https://www.lomography.com/homes/soundbrigade/albums/2204264-the-alexandersson-day-at-grimeton-radio-station-varberg-sweden

Och de här fotona tagna med min bälgkamera (Kershaw 450):
https://www.lomography.com/homes/soundbrigade/albums/2204261-sand-sculptures-in-kalmar-sweden
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/24 :  12:46:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Första filmen med min ryska Contax (KIEV-4AM) klara idag:

https://www.lomography.com/homes/soundbrigade/albums/2209511-first-shots-kiev-4am
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/12/12 :  13:30:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Och första men troligen enda film tagen med en Bencini Comet kom färdigskannad från Qpix:
https://www.lomography.com/homes/soundbrigade/albums/2212802-comet-photos-from-chicago

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/05/11 :  17:41:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fotograferade graffitin vid Vargöns, numera rivna, pappersburk.

https://www.lomography.com/homes/soundbrigade/albums/2223523-graffiti-on-wolfe-island


Edited by - soundbrigade on 2020/05/11 17:44:10
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/05/20 :  15:33:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Tre nya album på Lomography:

Jag hittade en exponerad film här hemma och var nära att stoppa in den i en kamera och köra en vända till men misstänkte att silvret hade påverkats redan. Det visade sig finnas bilder från besöket i Chicago i fab/mars:
Överraskningsfilmen från Chicago

Den andra filmen kom från min lilla bälgkamera (135-format), Voiglander Vito II. De flesta bilderna är från Trollehätte kanals slussystem. Nytaget:
Trollhättans slussar

Den tredje filmen kommer från en annan bälgkamera, Ziess Ikon Nettar 517/2. Motivet är återigen slussarna i Trollhättan. Negativen är 6x9 cm, varför det bara blir 8 bilder på en film:
Trollhätteslussarna i storformat
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/05/20 :  16:33:51  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag får bilder i min brevlåda varje dag och ibland ser jag också dina bilder. Jag tycker att väldigt mycket av bilderna i färg är ganska dåliga. Det ser nästan ut som om färgfilmen är utgången sedan flera år tillbaka. Dina senaste färgbilder som du visar från Trollhättan ser ju bra ut. Vad är det för film som du använder?Jag har faktiskt köpt ett objektiv från Lomography, ett Petzval 58/1,8 som är ganska roligt att använda. Jag hittade i mina skåp en kamera Zeiss Ikoflex Tessar 75/3,5 efter min pappa. Jag vet inte så mycket om den kameran men i frysen har jag en Konsumkasse med oexponerad film som är utgången för så där 30år sedan. Det är Kodakchrome 25, Agfachrome 50, Ektachrome. När jag var på resa i Ungern 1986 köpte jag med mig ORWO sv/v 120 och 9x12. ORWO går säkert att använda men diafilmerna går säkert inte att framkalla idag.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2020/05/20 :  17:42:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Kodachrome går inte att framkalla normalt. Processen var ju komplicerad och det är tio år sedan som det sista labbet i världen stängde för sådan framkallning. Agfachrome och Ektachrome bör väl vara vanlig E-6? Det går att få framkallat eller framkalla själv om man lyckas hantera de hemmakit som finns. Lättast att få framkallat är dock C-41, dvs vanlig negativ färgfilm. I vilket skicka så gamla filmer som över 30 år är kan förstås vara en annan fråga. Svartvitt går väl också, men det är nog lite glesare mellan de som gör det i och med att många soppar hemma.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/05/20 :  18:12:30  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har utrustning så att jag kan framkalla sv/v i alla format. I mina negativpärmar har jag noterat alla tider och temperaturer för de olika framkallarna. För det mesta har jag använt Rodinal med olika spädning.
Jag tror t.o.m. att jag har kemi för Cibachrome processen. Det blev väldigt fina bilder med den. Vem kunde tro att vi skulle få den här utvecklingen inom foto när jag köpte min Leitz FocomatV35 med färghuvud. Den står nerpackad sedan flera år för att inte tala om alla kamerahus. Det enda jag kan använda ännu idag är mina Nikkor objektiv.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/05/21 :  12:57:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Mellanformatet är Kodak Ektar 200, medan Voigtländern laddades med nån Fujifilm.

Jag köper på mig lite "kul" film från Lomografiska, Brunos i Gamla Stan och Photax i Nybro. Håller sällan koll vad för film som jag laddat med.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/05/21 :  14:15:31  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag brukar försöka ha stenkoll på vilka filmer som jag har använt mig av. På den tiden som jag använde mig av zon metoden var jag extra noggrann med alla noteringar. Jag har aldrig fotograferat dia med 9x12 Linhof däremot så klart sv/v. Jag har två kamerahus för 6x6 och 6x4,5 var av en är en Hasselblad SW. En kamera som jag varit intresserad av men inte köpt. Det var en FUJI G617 6x17 från 1991. För ett par år sedan köpte jag några rullar Kodak Portra-160ISO-120 men jag har varit för snål att bränna dem. Efter min pappa har jag fått några gamla kameror, bl.a. en Zeiss Tenax 24x24mm som han köpte 1939 och som då kostade 600:-. Jag kan inte fatta hur han kunde klara den mycket stora utgiften. En Leica på den tiden kostade 660:- och då med formatet 24x36. Jag har aldrig frågat honom men jag tror att han köpte 24x24 på grund av att film var dyrt och en bristvara under kriget.
Om någon här skulle händelsevis vara intresserad av av foto så finns det ett program just nu på SVT play om Lee Miller (1907-1975) som är sevärd.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/05/21 :  15:33:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Rättelse - Voigtländer sköt en Kodak Color Plus. Det är inte så noga med vilken film jag använder men gör ju ändå val när jag laddar en av mina kameror - färg eller svartvit? Konstiga färger eller normala färger? Normalt svartvitt eller udda kontraster? Snabb film eller långsam film?

Jag kör lite "lomografi-stil" när jag fotar. Anstränger inte att ta "dåliga" bilder men har inget tålamod att vänta ut rätt ögonblick. Att dessutom arbeta med lite udda kameror gör det hela lite spännande.
Min kameralista ser ut så här för närvarande:
- Canon EOS M3 (28mm macro, 22mm, 18-55mm, 55-200mm) - My arbetshäst)
- START (SLR som jag kämpar med)
- FED-2
- ZORKI-4K (problem med slutaren)
- KIEV-4M
- FED Micron-2
- KIEV-35A (Minoxkopia - skitkamera)
- LOMO-135 (Fjädermotor som dock inte funkar)
- LOMO Kompakt Avtomat
- Kershaw 450 (6x6 mellanformat)
- ZEISS Ikon Nettar 517/2 (6x9 mellanformat)
- Voightländer Vito II
- Bencini Comet S (4x4 mellanformat)
- Zimmermann Luxette (4x4 mellanformat)
- Olympus Superzoom 70
- AkArette II
- Pentax MV (50mm, 70-210mm)
(Jag har beställt en FED-50 då objektivet ska vara exeptionellt)

FED-2, Voigtländern och Zeissen är absoluta favoritkameror.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/05/21 :  16:30:32  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har inte köpt så mycket från Lomo men gluggen från Petzval 58/1,8 är jag mycket nöjd med. Konstruktionen är gjord av en ungrare på 1840-talet och mitt objektiv är guldfärgad mässing. Det är svårt att testa Lomo gluggar i Sverige. Bruno har nästan ingenting i sin butik och köpte min mässingsglugg hos Scandinavian foto för några år sedan. Jag var i Taiwan för några år sedan och där i en butik i Taipei verkade som om de hade det mesta.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/05/22 :  11:58:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag ser erbjudanden från Lomografiska men 5-6000 för ett objektiv naaaäääeeee.... Jag skulle hellre vilja ha ett tilt/shift eller kanske ett 300mm till CANONen.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/05/22 :  13:19:09  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag tycker om att experimentera med gamla objektiv från våtplåts tiden, gluggar för storformat. Jag har själv en Grandagon 90/4,5 och en som jag gärna ville ha men aldrig köpte en Imagon med olika hålskivor. Man kan säga att det objektiv som jag har, Petzval 58/1,8 med hålskivor kan möjligen motsvara Imagon. Du skriver om tilt/shift. Jag har två från Nikon, 24/3,5 & 85/2,8. Två jättefina objektiv som kräver lite tid att pyssla med.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/06/02 :  22:34:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ganska nöjd med paraplyfotona men något gick dock fel. Antingen har kameran släppt in ljus eller slank det in ljus när jag plockade ut filmrullen (Lomochrome Megapolis) ur min stora bälgkamera (Zeiss Ikon Nettar 517/2) eller var det skit med filmen redan innan (notera de runda fläckarna!).

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/01/27 :  23:19:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Dagens skörd.
Från min Zeiss Ikon Nettar 517/2, filmen en Lomography Potsdam 100, lite vinterbilder från Lilla Paris:






Edited by - soundbrigade on 2021/01/27 23:19:57
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/02/15 :  22:46:44  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Försöker bara klura ut hur man lägger in bilder...



Bilden är Faktiskt fotad med en drönare :)

Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page

hifikg
Member

134 Posts

Posted - 2021/02/16 :  20:07:31  Show Profile  Visit hifikg's Homepage Send hifikg a Private Message  Reply
Fixa lite el, så har du ett luftigt lyssningsrum här :)


Sitter nöjd. Faktiskt.
Go to Top of Page
Page: of 77 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000