| 
      
        |  |  
        |  |  |  |  
        | Text & bild:
        
        
        Calle_jr | Datum: 
        September 2007 | Plats: 
        Malmö |  
        | 
 |  
        | En mestadels subjektiv artikel om... 
        LYRA SKALA - 3D I 
        NATURLIG STORLEK |  
        |  |  
        | 
          
        
          
            |  | 
            I en tidigare artikel skrev jag om 
            Lyra Argo i. Nu kommer Lyra med sin 5:e generation pickuper, 
            med nya material och konstruktionslösningar. Först ut är Lyra Skala 
            (25.000kr), och jag har fått möjlighet att lyssna in mig på den i 
            samma system som Argo i. Så, en intressant fråga är förstås 
            om Lyra lyckas höja den upplevda prestandan väsentligt för en kund 
            som betalar det dubbla för en uppgradering i samma familj. Kan den 
            det? 
            De första dagarna efter montering 
            spelar jag en bunt skivor enbart för att lyssna in mig utan att 
            fundera i hifitermer. Alla pickuper behöver inspelningstid. Efter en 
            vecka känner jag att det är dags att börja ta pulsen på den. Det är 
            fredag kväll och jag spelar vax efter vax i rask följd; Björks 
            fantastiska debut på albumet Debut, Carl Orffs mastodontopera Carmina Burana, Tom Waits 
            uteliggarmusik på Rain Dogs, Mary
Coughlans sammetsröst på Uncertain Pleasures och Led Zeppelins tunga 
            bluestolkningar på deras första. Uncertain pleasures, hmm... |  Jag är fascinerad, på gränsen till besatt, av pickuper i
allmänhet. Nördigt och esoteriskt visst, men när en riktigt fin pickup spelar 
        blir känslan extatisk. Att en så liten tingest som en oinvigd knappt 
        lägger märke till kan göra att musiken kommer till liv på detta sätt. 
        Denna känsla infann sig även med Lyra Argo i, och jag skrev i en 
        tidigare artikel en recension om den,
        här. 
        Man kan undra varför det inte skulle vara gott nog att stanna med Argo, 
        som har de kvaliteter jag i första hand strävar efter hos en pickup - 
        transparens, upplösning, detaljer. Jag kan bara skylla på nyfikenheten. 
        Om steget till Argo gav mig dessa upplevelser, hur skulle steget till 
        Skala då bli? Say no more!   Setup och 
        konstruktionsprinciper
 
          
            | Skala är den första 
pickupen i vad Lyra kallar generation 5. Den
ser likadan
ut som de i 4:e generationen, förutom att den har något högre flänsar (delen närmast
pickupskalet).  Det som skiljer är 
materialval och infästning. Skala är uppbyggd på ett smalt massivt 
metallskelett, ett block som löper som en ryggrad genom kroppen. Detta skelett 
bär nålarm, magneter och anslutningskontakter. Det avlånga skelettet är inbäddat 
i en vit polymerkropp. Konstruktionen kombinerar ett tätt och starkt 
metallskelett med en lätt och död polymer. Det resulterar i en väldigt stark 
konstruktion med bibehållen måttlig vikt. Polymeren har gängade, ingjutna 
infästningar på undersidan av de (för Lyra) karakteristiska flänsarna. Vid 
monteringen dras skruvarna med förspänning så att polymermaterialet pressar 
metallskelettet mot pickupskalet. Det gör att man får en oerhört stum koppling, 
och | 
 Här syns metallskelettet som får ett mycket högt 
            tryck mot pickupskalet när skruvarna dras åt.
 |  
          
            | 
            
 De gängade bronshylsorna är ingjutna i underkant av 
            flänsarna. Här syns också att den nya generationen har utförts med 
            högre flänsar.
 | mekaniska 
            vibrationer transporteras mer direkt upp i armen. Man får vara 
            försiktig bara så att man drar åt i jämn takt och inte för hårt. 
            Observera att det alltså inte går att montera den på ett pickupskal 
            med gängade hål. I tysta spår på Analogue Productions – The 
Ultimate Analogue Test LP är den knäpptyst. En pickup av denna kaliber har 
cirka 15kg tryck per mm2. Den optimerade slipningen ger 
            förutsättningar för att nålen ska ta 
upp musikinformationen, och i princip inget annat. Ytrepor (dragrepor) är inga 
problem. Den har en hög 
            utspänning på 0.5mV och, precis som Lyras övriga pickuper, en 
            komplians på 12. Mer teknisk information och specifikationer finns i 
            slutet av artikeln. |    |  
        | Tonalt samesame och 
        en framåt presentation 
          
            | 
        Jag är nästan
förstummad av ljudet. Det är verkligen vackert! Jag har svårt att koncentrera
mig på att bestämma pickupens tonala karaktär, perspektiv, ljudbild och såna
saker. Men efter viss stålsättning bekräftas i alla fall min misstanke att Lyra
inte ändrat en av sina fundamentala preferenser. Skala är – liksom Dorian, Argo
        i, och Titan i – tonalt neutral. Samesame. 
            Jag vågar påstå att Lyras pickuper ger en mer framåt 
            presentation i perspektivet. Om än min erfarenhet bygger på |  
            | lyssning i olika system, så är de flesta andra 
pickuper jag hört (Benz, Clearaudio, Shelter, Grado, Sumiko) mer laid-back. Det ger 
en fin balans i mitt system och man vill trots denna påstridighet vanligtvis hellre skruva upp volymen än 
ner. Ljudbildens utsträckning i plan och djup är samma som med
Argo i. Det är dock lättare att plocka ut var instrumenten finns. De är
mer distinkta. Speciellt i djupled, där begreppet 3D och fokus faktiskt gett
mig en ny innebörd. 3D är inte bara storleken på ljudbilden i plan och djup.
Och fokus är inte bara en röst eller gitarr mitt mellan högtalarna. Jag har
säkert hört det förut i andra system, men inte här hemma där jag har tid och
lugn att uppleva det. När 3D och fokus samverkar. Fokus på olika ställen
samtidigt.   But different.   | 
            
            
             |  
            | 
        Så låter inte The Köln Concert Både Argo i och Skala 
har en klar och markerad diskant. På besvärliga inspelningar med en tendens till 
sibilanter i röster, skarpa fioler eller metalliska saxofoner visar Skala sin 
styrka tydligt. Nålen verkar ta sig an spåren noggrannare och snabbare. I 
stället för distorsion mejslas musiken ut. Musik som satts ihop av mindre 
nogräknade producenter ska passa sig för Skala. Det blir nästan komiskt att 
lyssna på dåligt samplad elektronika och liknande. Som tur är blir man å andra 
sidan rikligt belönad med musik som är välproducerad. 
 |  
            | 
              
                | 
                
                
                 | Jag har 
                aldrig träffat vare sig Lindsey Buckingham eller
                Stevie Nicks. Men deras  rösters karaktär på skivan Buckingham-Nicks låter förbaskat likt hur jag skulle gissa 
                att de låter IRL. Förvisso genom mikrofoner, men ändå. Jag har inte 
                träffat Keith Jarretts piano heller, men klangen på
                The Köln Concert är förförisk och dramatisk. Jag gissar att 
                Keith Jarrett skulle nicka instämmande till de tonkvaliteter i pianot så som de återges med Skala. 
                Egentligen har jag en gammal föreställning att ett piano är ett
                referensinstrument för toner - klangigt, klart, transparent, 
                detaljerat och entonigt i varje tangent. Så låter inte The Köln 
                Concert med Skala. Referensklangen finns där, visst. Men 
                mikrodynamiken i anslagen får samtidigt tonerna att skapa 
                övertoner med mer karaktär av stränginstrument. Pianon låter 
                olika, men om man skulle bestämma ett slags referenspiano 
                (kanske någon har gjort det?), inbillar jag mig att det skulle låta såhär. Basen i Donald Fagen – Morph The Cat är stor, luftig
och överväldigande pompös. Det låter tungt elektriskt när denna flödande bas
verkar fylla rummet. På en akustisk skiva, som Stan Getz – Voyage, låter 
                basen mer melodiskt än rytmiskt. |  |  
            | Skala återger det snabba, distinkta samspelet i 
trion på ett fantastiskt sätt. Det är inte bara saxofon och piano som drar till 
sig öronen utan även kontrabasen, med ett snabbt plockande spel genom trixiga 
och musikaliska harmonier.
 
        Dynamik och timing 
  
    | Jag fick låna en XLO Reference Recording CD av
Boombox på HiFiForum. Spår 14  (Shiny
Stockings med DePaul University Jazz Ensemble) har en fantastiskt
imponerande dynamik. Någon så bra illustration av makrodynamik har jag |  
    | 
    
     | inte på vinyl vad jag vet. 
    Skivor som kommer riktigt nära är fina inspelningar av klassisk musik, som 
    exempelvis de ryska inspelningarna med Byron Janis eller Osipov State Russian 
    Folk Orchestra på Mercury Living Presence. Även stillsamma, sparsamma 
    skivor kan skvallra om dynamik eller för den delen komprimering. Radka 
    Toneff – Fairytales är ett praktexempel på det förra. Denna skiva har tätt 
    med tysta partier där även svärtan blir tydlig. Skala gjorde mig här påmind 
    om att spelaren behövde servas. Pickupens släpande rörelse mot vinylen 
    hördes i högtalarna. Remmen måste bytas, centrumlagret putsas och oljas, och 
    de fyra reservoarerna till upphängningen fick fyllas på med silikonolja. 
    Detta krävdes för att det skulle bli riktigt tyst där det var tyst på 
    skivan. |  
    | Mikrodynamiken i Ry Cooders gitarr på Paris-Texas har gett många av oss 
    gåshud. När skivspelaren blivit
 | 
                
                 |  
    | servad och jag lade på spår 1 
fick jag efter 20 sekunder dra upp ärmarna på min långärmade T-shirt. Efter 
ytterligare 20 sekunder tog jag av tröjan. Say no more!
 Al di Meola, John McLaughlin, Paco de Lucia – Friday Night In San Fransisco 
är en annan skiva med fantastisk makro- och mikrodynamik. Tre akustiska gitarrer 
live, som tävlar i snabbhet, styrka, rytmer och smärtande flamenco. Jag gillar 
de små tonförändringar som Al di Meola gnider fram när strängarna förlängs på 
gitarrhalsen och skapar nerv. Tekniken i sig är imponerande, men förmågan att
 |  
    | 
    engagera och skapa närvaro är rentav obegriplig.
 Peter Gabriel – IV och Roxy 
Music – Avalon pumpar på rejält till ganska höga volymer. Det är rytmiskt, 
    fartfyllt och medryckande. Timingen känns perfekt. Vid stökigare musik och högre 
volym säger något i min kropp FOPP! Vad det är vet 
    jag inte idag, men jag misstänker det beror på efterklangen i rummet. Eller 
    åldern... Men kontroll och exakthet finns där när jag spelar gamla Frank 
    Zappa och Thin Lizzy. Bara volymen hålls vid måttliga nivåer.
 |    
        Musikalitet Musikalitet är en hyfsat viktig egenskap att bedöma. Vissa
produkter saknar liv och förmåga att engagera lyssnaren. Likadant är det om det 
finns något i kedjan som inte är rätt inställt eller uppställt. Musikens nerv är 
ofta det man lyckas locka fram sist, och samtidigt det som försvinner först. Om 
en produkt är dåligt konstruerad eller felaktigt konfigurerad låter den stressad 
eller bara tamt, utan förmåga att återge musikalitet. För att få grepp om hur det 
står till med musikaliteten brukar jag lägga på Elvis
– Is Back eller Van Morrison – Inarticulate Speech of the Heart. Jag gör 
likadant med Skala och med Elvis
spelar jag spåret Fever såklart. Hans röst är definitionen på cool, och man 
flinar trots det åt den något larviga övertydligheten när trummorna demonstrerar 
vad man kan göra med stereomediet. I Articulate speech är det den väsande saxofonen i Celtic Swing
som uppehåller Van the Man från att sjunga. Gitarrer och trummor
ger genom sin utsträckning tyngd åt Connswater. De olika
flöjtinstrumenten flyter obehindrat fram i snabba keltiska harmonier. En vacker
trumpet skvallrar om att Mark Isham är med och spelar. 
              
                | 
                
                
                 | Jag är motsatsen till besviken. Visst, dessa spår var
musikaliska även med min Grado MM, Walker, Luxman L-430
och Bose 901 på 80-talet. Men här mejslas ny information fram och ger nya 
                dimensioner som får 80-talets Van Morrison att framstå som en 
                praktikant. Det är samma gamla vinyl som spelas idag – den 
                plockades sällan fram på studentfester och har aldrig legat på 
                golvet bland ölburkar och groggmuggar. Nej, den spelades vid min 
                speciella rit som företogs efter alla tentaperioder, oavsett 
                förväntat tentaresultat. Jag köpte en flaska rödvin med riktig 
                kork och som kostade mer än 30 kr. Till det en av de största 
                cigarrerna från den lokale tobakshandlaren. Jag spelade alltid 
                Inarticulate speech eller Astral weeks, hällde upp vin i mitt 
                tennglas, tände |  
                | 
                cigarren och satte mig i min 
                2nd-handfåtölj. Utan denna ceremoni hade jag aldrig tagit examen 
                inbillar jag mig. |  Förmåga att återge närvaro och musikalitet är relativt och
upplevs individuellt; man blir varse nya nivåer efterhand som man hör nya
system. De röster jag hör när jag spelar Elvis eller Björk med Skala är nya
nivåer för mig. Liksom de harmonier och musikslingor jag hör på Inarticulate
Speech.
 |  |  
        |  |  
        |   |  
        | 
          
            | Matchning och 
        jämförelser - fritt blås Lyras pickuper är kända för egenskaper som hög detaljering,
upplösning och transparens. Man ska här inte generellt blanda ihop dessa
egenskaper med vasshet och stickighet. Med elektronik, kablar och inspelningar
som har en tendens att låta vasst eller analytiskt kan en Lyra upplevas som fel
eftersom dessa egenskaper upplevs som obehagliga för örat i ett sådant system.
Personligen eftersträvar jag så mycket fritt blås som möjligt i början av
signalkedjan. Eventuell färgning ska komma så sent som möjligt för att få en
harmonisk presentation. 
              
                | 
                
                
                
                 Lyra Skala och Lyra Argo i
 | Vi är normalt sett mer förlåtande till en avrundad
presentation, även om det saknas luftighet, klipp och dynamik. Just därför har
Lyra kommit mer till sin rätt i system som drar mot det varma hållet, ofta med
rörelektronik och framförallt med fullregisterhögtalare. I sådana system klarar
mina öron av att hantera upplösning, detaljer och snabbhet även vid högre 
ljudtryck.  Jag betecknar som sagt Lyras pickuper som klangneutrala. De
gräver också fram det mesta som finns på en skiva, önskvärt eller icke. Redan
med Lyra Argo i var det som att jag fått en ny skivsamling. Tidigare
orörda delar av skivspåren kommer fram. Detta är mina generella erfarenhet av Lyra 
och speciellt Argo i. Med den nya Skala
förändras bilden något.  Skala har en annorlunda 
signatur i toppen, som gör att skivor som är lite besvärligare att ta till sig 
för örat upplevs rundare. Förvisso verkar det som att mikrodynamiken i 
vinylspåren avkodas med högre finess, men det är inte endast detta. Höga, 
skira toner verkar behandlas på ett exaktare sätt vilket  |  
                | resulterar i att 
                dessa toner låter renare och mer behagligt, men det är inte bara 
                det heller (eller också)! Klangen är densamma, men återgivningen 
                har en annan, rundare och mer harmonisk signatur. Attack och 
                utklingning i toner blir tydligare av samma skäl, vilket ger 
                musiken mer klipp och dynamik i stället för grynighet och stök. |    
              
                | 
            Detaljer då? Ja, detta är Lyras signum. Detaljering,
upplösning och transparens. Men Skala verkar vara konstruerad annorlunda för
att hantera dessa egenskaper på inspelningar där de blir av ondo. Som
exempelvis på Frank Zappa – |  
                | 
            One Size Fits All eller Carl Orff –
Carmina Burana. Egenskaperna sticker inte ut och blir jobbiga. Nej, de
avtecknas i stället varmare och mustigare. 
                Skala gör även andra trevliga saker. Små och subtila kanske,
men trevliga. På Patricia Barber – A Fortnight in France spelar jag Norwegian
Woods och slås av hur olika instrument får komma till tals. Det stora
bandet återges med en otrolig skärpa hos alla instrument. Jag har hört system
som är mycket bra på separation. Paradoxalt är det minst lika viktigt att det
som separeras ändå hålls samman – som en kemisk förening (sorry för krystad
förklaring, men jag syftar på pinnarna mellan atomer i en illustration av en
kemisk förening). Även ett piano som spelas med låga och höga oktaver samtidigt
ska låta som ett piano, inte två. Skala ger definitivt förutsättningar
för en sådan sömlös sammanhållning, men om och hur detta verkligen återges
beror mycket på elektroniken i övrigt. | 
                
                
                 Det är inte en förvuxen rigg, det är "In the ghetto" på singel.
 |  |    |  
        |  | Sida 1 |
        Sida 2 |  |  
        | 
        © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their 
        owners. All Rights Reserved
 |  |