| 
    Av: Per "Pac" Adelsson | 
            Datum: 
            September -04 | 
             Plats: 
            Göteborg & Örebro  | 
           
         
         | 
      
      
        | 
         | 
        
         | 
      
      
        | 
         Så,  
        de är välbyggda och väger så man bryter 
        ryggen av sig för mindre, men kan de spela musik??? 
         Detta är 
        förstärkare i det övre prissegmentet så man kan och bör ställa höga krav på dem. 
        För att få lite mer balans och större bredd på min lyssning har jag valt 
        att testa dem med tre olika högtalartyper i två olika anläggningar.    
        Jag
        började med att koppla in Hurricane i min egen anläggning och till att 
        börja med kopplade jag upp med HFLS1. De kopplades på 4 
        ohms-anslutningarna. Först ut i min Sony SCD777ES var 
        StockFisch 
        SACD-skiva  "Closer to the music". Redan efter de första takterna var det tydligt att jag hade 
        med kompetenta monoblock att göra.    | 
      
      
        | 
         
        Det är en bra inspelning med otroligt 
        många detaljer i hela registret. Livespåret "Stop Those Bells" med 
        Sara 
        K och Chris Jones har förutom de musikaliska kvalitéerna många andra 
        saker man kan lyssna efter, bland annat är det mycket rum och en del liv 
        från publiken samt en krispighet i gitarrerna som är riktigt enkel att 
        känna igen om det spelas riktigt. Hurricane tog 
        tag i HFLS1 på ett mycket kompetent sätt, det var inget tal om att basen 
        skulle fladdra. Hurricane styrde högtalaren med den så kallade 
        järnhanden i silkeshandske. Djupet i ljudbilden var imponerande och det visade sig allt eftersom att just det holografiska i 
        ljudbilden var denna kombinations paradgren, så det var ju tur att 
        platta två ut var Opus3's "Tiny Island". Spår 2 
        "Vaquero" är en väldigt vacker melodi som demades 
        väldigt mycket på Arken 2002. Den har ett ordentligt djup i ljudbilden 
        och väldigt många roliga detaljer. Man hör verkligen att detta är inspelat 
        med stor omsorg och mer eller mindre live.   | 
        
         
           | 
         | 
      
      
        | 
         | 
      
      
        | 
         Hemma 
        hos Per (Klickbar 
        bild)  | 
      
      
        | 
         
        Spelat via Hurricane avslöjades HUR 
        mycket djup det verkligen är i den inspelningen, återigen visade Hurricane var 
        skåpet skulle stå och det utan minsta lilla 
        tvekan. Hurricane dominerade HFLS1 totalt...
  
        
        Nästa platta in i spelaren var Kari Bremnes
        "Månestein" inspelad på Kirkelig kulturverksted i 
        Norge. En mycket bra inspelning som inte döljer något. Kari's 
        röst är i vissa lägen "spröd", längtande och framför allt får 
        hon fram det där sköna vemodet i klangen. Den plattan är så himla gó när den verkligen 
        sitter, och det gjorde den...
  Efter någon veckas lyssnande kände jag 
        att jag fått tillräckligt grepp på hur Hurricane hanterade HFLS1. Dags 
        för nästa utmaning, Quad ESL63.  Quad'arna klarar 
        verkligen av att 
        avslöja detaljer i musiken. De spelar inte ner på de djupaste oktaverna, 
        men de spelar med  rapphet och detaljrikedom. Jag spelade samma melodier 
        igen. Det kom fler detaljer vilket ju knappast var en överraskning men 
        det intressantaste i bytet var att karaktären på anläggningen bestod. 
        Samma bergfasta kontroll i basregionerna och samma fina holografiska 
        ljudbild. 
          | 
        
         
        
           | 
         | 
      
      
        | 
         | 
      
      
        | 
         ASL 
        Hurricane och HFLS1 (Klickbar 
        bild)  | 
      
      
        | 
         
        
        
        ...Vinylhörnan... 
        När Yello's "Baby" 
        började snurra på skivspelaren var det dags för lite mer komplex musik. 
        Dynamiken på Yello's vinylskivor är ordentligt tilltagen, de använder 
        verkligen vinylen's fulla dynamikspann. Hurricane släppte aldrig greppet 
        om Quad'arna utan hela den musikaliska variationen matades ut.  
        För att krångla till det ännu mer för för Hurricane vad det gäller 
        dynamik snurrade jag igång Mendelssohn's "Hebriderna" med 
        Berliner filharmonikerna och Herbert von Karajan. Denna ouvertyr är lite 
        försiktig i början men efter ett tag börjar den bölja väldigt vackert 
        med spröda flöjter och en Oboe "ovanpå" orkestern. Flöjterna och Oboen 
        har en förmåga att "drunkna", men inte denna gången. De låg och 
        "guppade" så snyggt ovanpå orkestern...
        
         
        Det blev en rejäl vinylstund där bland annat följande plattor passerade i revy Händel's 
        "Water Music", Pink Floyd "Dark side of the moon", 
        Cornelis Wreswijk "Till Fatumeh", Stevie Ray Vaughan "Couldn't 
        stand the weather", Dire Straits "Communique", Carlos 
        Santana "Moon flower". Det blev en härlig blandning med 
        olika musikstilar, rytmer och detaljeringsgrader. Musiken flödade och 
        jag njöt...  | 
        
         
        
           | 
         | 
      
      
        | 
         | 
      
      
        | 
         
        Vinyl spelaren (Klickbar 
        bild)  | 
      
      
        | 
         
        Sida 1 Sida 2
        Sida 3  
          
         © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their 
        owners. All Rights Reserved 
         
          
        |