Print Page | Close Window

Advance Acoustics nya cd-spelare MCD-203

Printed from: HiFiForum.nu
Topic URL: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49233
Printed on: 2026/04/28

Topic:

Topic author: Audiovector
Subject: Advance Acoustics nya cd-spelare MCD-203
Posted on: 2006/03/20 09:44:16
Jag har lånat hem en AA MCD-203 och jämfört den med min H/K HD 970 och den låter helt fantastiskt. Mycket härligt slag, punch och driv i basen med det fina klarheten i mellanregistret (beror väl på rören). Och värmen... Diskanten är mycket fin och avrundad med naturlig klang. Den är aldrig, aldrig hård. Detta gör att man aldrig blir lyssningstrött. Något som man lätt kan bli efter någon timme med t.ex. ovan nämnda H/K, Cambridge Azur 640c eller Rotel RACD02. Min förra CD-spelare NAD C-542 hade samma mjukhet men den saknade 203:ans extrema dynamik samt en del skärpa.

Ska bara tillägga att med HDCD (ja, den har inbyggd dekoder) så växer ljudbilden ännu mer och närvaron blir kusligt äkta.

Denna läckerbit väger 9 kg och har ett rekommenderat listpris på 4995:-. Vad jag förstått så är den kapabel att mäta sig med spelare för dubbla pengen, såsom Vincent CD-6.

Den har dubbla RCA-utgångar som man kan nyttja för kabel-test eller bi-amping.

Jag kommer definitivt att byta ut min H/K mot denna.

Den har även balanserade utgångar för den som kan nyttja detta.

Replies:

Reply author: Audiovector
Replied on: 2006/03/20 11:25:23
Läs gärna mer här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=84353

Reply author: guldfisk
Replied on: 2006/03/20 13:44:18
Vi korslänkar till bildreportaget om samma cd-spelare:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48968

Reply author: Smackman
Replied on: 2006/03/20 16:00:46
Klart intressant cd-spelare !
Den skulle man låna hem...... :)
Mvh

Replied on: 2006/03/20 16:08:58
Gör det, den utklassar din 668 så att det sjunger om det (tänker på din mastodont-tråd). :D

Reply author: Manga X
Replied on: 2006/03/20 18:50:08
Nice!

Mvh Magnus Eriksson

Reply author: Smackman
Replied on: 2006/03/20 19:59:10
Ja det vore inte fel om en cd för 4500kr skulle utklassa 668an , det skulle plånboken gilla :D

Replied on: 2006/03/20 23:23:19
Priset på 203:an är numera korrigerat till 4995:-, fast jag har blivit lovad att få köpa den för 4500:- i alla fall.

I många EU-länder kostar den 600 Euro dvs 5600:-...

Reply author: Thomas_Ö
Replied on: 2006/03/21 11:05:28
...har också ny CD spelare, kommer en recension så småningom.....

Replied on: 2006/03/21 11:14:54
...förresten, vad ere för DAC i 203:an?

Replied on: 2006/03/21 11:20:42
DAC:en kommer från "Analog Devices" men inte vilken som helst utan AD1853.
Denna verkar mycket kompetent och är inte direkt billig så här har man inte snålat vilket känns betryggande.

http://www.analog.com/en/subCat/0,2879,761...F0%255F,00.html

Replied on: 2006/03/21 11:32:05
...coolt...vad ere för rör då? 12AU7 / ECC-82 ?

Replied on: 2006/03/21 11:52:29
12AX7 !!!

Replied on: 2006/03/22 11:56:20
Vad tror ni om att uppgradera denna spelare med Ei Elite-rör?

http://thetubestore.com/12ax7.html

Kostar inte många hundralappar, kanske värt ett försök?

Reply author: marcus_ec
Replied on: 2006/03/22 19:30:10
Finns den helt i silver?

Replied on: 2006/03/22 20:36:42
Japp!

Replied on: 2006/03/23 14:13:38
Fick hem min AA idag, det ska bli kul att spela igenom hela skivsamlingen...

Reply author: Sondek
Replied on: 2006/03/24 19:40:06
Är du fortfarande lika nöjd? Skulle vara intressant att veta hur en dylik cd står sig mot en DVD för 8-10 papp! Typ Denon 3910 eller Pioneer DV989?

Replied on: 2006/03/25 11:23:48
Jag är supernöjd! Jag saknar dock lite tighthet i basen, men spelaren är inte inspelad ännu. Dessutom har jag beställt mkt finare rör (JJ Tesla 803S) som jag tror kommer att köra underverk för ljudet. Läs detta som jag hittade på ett franskt forum och har översatt med Babelfish:

"Hello with all I will make you share of my personal experiment with the MCD-203. I acquired of this reader approximately 2 months ago. At the time of my listening, this small platinizes CD was in competition with Marantz SA11S1... which is worth 2 times more expensive! With listening, Marantz had appeared logically better to me, more precise, more details, a low register better definite... but a colder sound. I specify that my retailer had just supplied it what means that it was not ground. At the sight of the difference in price and taking into account the good services of the MCD-203, I bought it. At the end of 2 weeks, the sound had changed already much, more low register, better opening but always a lack of definition, an "unmethodical" sound enough. At this point in time I decided to replace tubes 12AX7 of Chinese origin by more famous models. I then equipped my reader with a pair of JJ Tesla ECC803S which one finds a little everywhere with 10 euros coin... The difference was ENORMOUS! I can say that the qualitative profit is spectacular, it to you is like so before, my enclosures were covered. It is an undeniable asset of platinums with tubes because the upgrade is easy and the tubes of origin are often bad. I think that it is a data to consider when one hesitates between a model tubes and a model transistor in the same range of price... I will try other tubes in the weeks to come (Mullard CV4024)... for the fun... I would hold you informed results obtained. But I am already very satisfied with my MCD-203 version JJ Tesla ECC803S.

Thank you Christophe_35 for the pipe, I ordered myself a small pair of 12AX7LPS. One will see what Ca returns on the MCD 203. If not, I assembled today a pair of Mullard CV4024. It is very well. The low register is much more physical than with the JJ Tesla, Ca goes down really low. The medium returned a little ahead, I prefer. On the other hand, but in my case it is an advantage, the acute ones are a little in withdrawal. The sound is less crystalin but there is more matter. In short, I am increasingly satisfied with the performance of this small platinize and warmly recommend to all the owners to install tubes of good invoice. It seems to to me that in this tariff segment, the advance is a good bargain. I perhaps will contact the store which sold it to me to give it vis-a-vis in Marantz with its new weapons... business being followed when I would have received Sovtek

For me indeed Mullard are better because of their acute the softer. I must announce you that I have JM Lab Cobalt with a tweater which should not be too excited. With other enclosures, calmer in the acute ones, the JJ Tesla would be perhaps better... In any case, you are right in your step, the JJ Tesla are ENORMOUSLY higher than the tubes of first goes up. I hold you with the juice for Sovtek... and we await your Cr when you recover the matos"

Reply author: MadFinn
Replied on: 2006/03/28 09:54:17
Låter ju bra det där
Hoppas du återkommer med lyssningsintryck när du bytt rör
Ska nog byta rör jag med men det finns lite annat som skall fixas först :
Nytt försteg Eventuellt byta lådor till HFLS-1:orna
Sen nya rör o sist nytt stärkeri till högtalarna

Replied on: 2006/03/28 10:23:43
Det ska jag göra!

Replied on: 2006/03/29 10:20:13
Nu har jag bytt ut rören i min 203:a till ECC803S (och spelat in dem i 12 timmar), och jag kan bara säga;

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...!!!

Vilken skillnad!!! Jag var tveksam till att det skulle märkas någon skillnad men WOW!!!

Allting presenteras mkt snyggare nu; basen är rappare, torrare och är lättare att följa.
Rösterna är så verkliga så att ljudet för första gången släpper från frontarna och nu hänger fritt i mitten, som om ljudet kom från en osynlig centerkanal. Magiskt!
Och diskanten är lite mer framträdande än med originalrören, men den är absolut inte vass.
Den är istället ännu mer spröd och glittrig, det låter så vackert så vackert...
Och hela ljudbilden är avgjort större med mkt mer luft mellan instrumenten.
Det tog inte ens tre sekunder in i första låten [URL=http://www.cdon.com/product.phtml?prod=395830]Blacknuss "All your lovin´"[/URL] innan jag smälte som smör och blev imponerad av det mäktiga ljudet... :wub: :wub: :wub:

Detta var absolut de mest välinvesterade 400:- jag NÅGONSIN lagt på ett HIFI-tweak!

[URL=http://www.homecinema-fr.com/forum/viewtopic.php?t=29807813]Homecinema FR-tråden om MCD-203[/URL]

Reply author: marcus_ec
Replied on: 2006/03/29 16:50:39
Måste prova denna!

Replied on: 2006/03/29 23:42:12
Ja, verkligen. Jag tror att en rör-tweakad 203:a kan ge din Thule en tuff match...

Reply author: COP
Replied on: 2006/03/30 10:36:46
Håller själv på och letar efter nya rör till CD spelaren vart köpte du dina? Har haft problem med att hitta matchade ECC82.

Replied on: 2006/03/30 23:50:07
Hör med www.gmf.se

Ett litet tips: Tyska tidningen Audio har topptestat 203:an, köp april-numret och läs själva!

Reply author: MadFinn
Replied on: 2006/05/02 08:33:27
Är du fortfarande lyrisk över cd-spelaren ???
Själv tycker jag att det hänt en hel del med ljudet efter ett antal lyssningstimmar och till det bättre helt klart.
Var köpte du dina rör ???
Funderar på o handla hem 3 olika par rör o se vilka som spelar bäst.

Replied on: 2006/05/03 10:49:42
Ja, den är väldigt bra!
Jag ska köpa Sovtek LPS-rör och testa snart. Mina ECC803S spelar öppet, detaljerat och snärtigt men de är aningen för skarpa i den översta diskanten i mitt system. Om du vill kan du få köpa dem för halva priset (200:- inkl frakt). De har bara gått 250 timmar så det är mycket liv kvar i dem. skicka ett PM om du är intresserad.

Reply author: Mikaell
Replied on: 2006/05/03 16:13:39
Vem säljer denna CD? Någon runt GBG?

/Mikaell.

Replied on: 2006/05/04 12:46:15
http://www.hifistallet.se

Reply author: lucabrassi
Replied on: 2006/05/18 15:58:14
Intressant prisbild helt klart! vad tror ni om att köra den tillsammans med en "kall" Rotel Ra förstärkare? kommer det bli helt latjo? eller bra? (Spelar nu med en Rotel-cd)

hej!

Replied on: 2006/05/23 12:43:46
Det funkar nog bra. Varmt + kallt = Neutralt...

Reply author: guldfisk
Replied on: 2006/05/23 13:30:51
Ena handen på spisplattan och den andra i flytande kväve...

Reply author: OcA
Replied on: 2006/05/23 13:43:12
Funderar på att testa denna spelare själv. Tyckte att Naim var för kall och slamrig och att Marantz var lite dåligt klipp i men behaglig.

Kan detta vara något att prova eller blir det såsigt och smetigt i överkant med tanke på att min NAD är hyffsat varm och mullig.

Är alltid kul att mixtra med olika rör och rörtyper. Har ju spelat gitarr i många år och där är det bara rör som gäller. Hade ett Mesa/BOOGIE steg med ungefär 20 rör i... Kostade att byta ut dem kan jag säga...

Reply author: Per80
Replied on: 2006/05/23 14:02:16
Jag äger en MCD203 jag med. Jag är nöjd med vad den presterar för sina pengar. Har tweakat lite med rör och annat.
Är väl inte lyrisk över den direkt. Köpte den för att ha så länge så den blir väl till salu framöver.

Tycker det är lite dåligt driv i den. Eller klipp kanske är ett bättre ord. Den saknar väl lite.

Den ska in in min nya setup nästa vecka och då får jag se om den passar in bättre.

Med originalrör är den i mitt tyckte alldeles för såsig.

Replied on: 2006/05/23 14:38:42
Vilka rör kör du med idag?
Vad har du testat för CD-spelare tidigare?
Kringutrustning?

Reply author: SW
Replied on: 2006/05/24 15:56:22
Köpte JJ Electronics ECC83S till min MCD-203. Jag tycker att det blev en förbättring. Det finns ju möjlighet att testa lite olika rör. GMF i Gävle har lite olika märken till överkomliga priser. Skall också leta igenom mina gömmor och se om jag inte har några 60-talsrör från Siemens eller Telefunken. Har ganska många Telefunken E88CC från 60-talet men de passar nog inte?

Reply author: lucabrassi
Replied on: 2006/05/24 23:40:55
Ja handen i flytande kväve och spisplattan torde rendrera en något schizofrenkänsla :) ska ta hem och testa! CD altså! hehe!

Replied on: 2006/05/29 13:50:00
Har börjat att vänja min hjärna med ljudet från MCD-203 efter ett par veckors lyssnande. För priset måste det vara en riktigt bra spelare. Nog har det hänt en del på CD-fronten på 5 år. Så gammal var min gamla CD-spelare och den kostade nästan dubbelt så mycket. Den har inte en chans på någon punkt. Bättre spelaren finns det men för priset måste MCD 203 vara ett mycket bra köp.
Med JJ Electronics ECC83S rör får man en förbättring mot de kinesiska rör som sitter i som original. Skall också ta och köpa ett par Sovtec rör för test.

Replied on: 2006/05/29 15:40:45
Varför köpte du ECC83S? ECC803S är en mkt modernare och bättre konstruktion (fast de kostar lite mer såklart)...

Replied on: 2006/05/29 16:44:06
Har du testat båda sorterna så att du vet att vilken av dem som passar bäst i denna spelare?

Replied on: 2006/05/30 14:12:34
Nej men jag har läst tester och talat med lite olika rörförsäljare...

Replied on: 2006/05/31 18:53:09
Den förbättring som jag tyckte mig få med JJ rören var nog bara nyhetens behag. Efter några dagar så började jag vrida mig i soffan. Många skivor lät skränigt och onaturligt. Bytte tillbaka till originalrören och allt föll lyckligtvis på plats igen. Som så många gånger tidigare så har man fått sätta tillbaka originaldelar för att få det att låta som det skall göra.

Replied on: 2006/06/01 13:39:46
Du skulle köpt bättre rör... Både Sovtek LPS och JJ ECC803S ger tydliga ljudskillnader.

Replied on: 2006/06/01 15:43:16
Får väl ta och köpa dom andra rören och testa. De är ju inte så dyra på GMF. Även med originalrören är det en trevlig spelare, klart över förväntan för priset. Skulle den bli ännu bättre för några hundringar som ett rörbyte kostar, ja då måste det vara ett riktigt klipp för priset.

Replied on: 2006/06/08 13:07:36
Den ÄR ett klipp! Rörbytet gjorde den flera klasser bättre, framförallt så öppnades ljudet och basen stramades upp ordentligt.

Reply author: szoze
Replied on: 2006/08/22 18:16:06
Om ni är intresserade att köpa matchade NOS (New Old Stock) rör (Tesla ECC803s) till er MCD-203 kan ni skicka ett personligt meddelande till mig så får ni säljarens e-mail adress. Priset är 32 Euro/par. Säljaren har 10 par kvar och levererar från Tyskland.
Dessa rör kommer från den gamla produktionen och bör inte förväxlas med nya JJ ECC803s. Det är helt annan konstruktion och ljudet från de gamla rören är mycket bättre på alla sätt och vis.

Reply author: snaggvovve
Replied on: 2006/11/26 19:02:41
Låter dessa rör från Tyskland bättre än dina Sovtek 12AX7LPS menar du?

Reply author: Andreas R
Replied on: 2007/04/24 13:20:37
Livar upp tråden lite.
Audiovector, har du provat med några nya rör om du nu har kvar den?

Reply author: guy gadbois
Replied on: 2007/04/25 09:08:02
Har för mig att jag läst någonstans att Audiovector har bytt cd... kolla på Minhembio.com...

Reply author: Boergars
Replied on: 2007/04/25 11:24:50
Ja, det är jag som har Audiovectors MCD-203 nu.
Har inte gjort något åt den sen jag fick den. Är inte riktigt nöjd för tillfället, men det kan bero på försteget. Blir det inte bättre när jag fått klart mitt nya steg så hamnar nog CDn på säljessidorna.

Replied on: 2007/04/25 11:44:02
Intressant Boergars... Har själv funderat på att skaffa MCD-203, men i den nya uppgraderade versionen (MCD-203II)... Vet inte om den är "tillräckligt" bra eller om man bör sikta högre - problemet blir ju då att det blir betydligt dyrare också. Vad är det som gör att du inte är riktigt nöjd....?

Hur upplevde du att cd:n fungerade (lät) när du köpte den i förhållande till det du hade innan? Har du prövat med att spela på någon annan cd - för att prova om det är den eller försteget som verkar vara problemet?

Törstar efter fler intryck av denna intressanta cd som verkar vara något av en vattendelare, antingen hatar man den eller så älskar man den... (Hifi&Musik tyckte ju inte om den...)

Replied on: 2007/05/16 22:15:15
Jag skaffade mig en MCD-203 i början av året. Kanonljud för de pengarna IMHO.
Det enda minuset med spelaren är att den "tickar" svagt när man spelar. Kör du på låg volym så kan du nog uppleva det som störande. Mitt tips är att provlyssna först...

Replied on: 2007/05/17 08:40:19
Bar in min Marantz 5400 från sovrummet för att prova. Det lät annorlunda...
Lutar åt att det är MCD-203 som har för hög utsignal för mitt försteg. Det blir mer uppenbart för varje dag att problemet är överstyrning. Ska prova att köra via min dac (MF X24-k) för att se hur det fungerar. Återkommer...

Replied on: 2007/05/28 15:13:47
Kan tipsa om att AA MCD 203 testas mod Pioneer PD6 och Marantz 7001 ki på http://www.stereoplay.de/sixcms/media.php/188/stp0507CDPlayer.pdf

För den som inte kan tyska (som jag..) använd http://babelfish.altavista.com/ för att översätta, blir grovt men en aning mer förståeligt

Replied on: 2007/06/27 00:08:20
Man testar MkII varianten i nya numret av High Fidelity.
Man kan där läsa att man kan få andra rör i sin MkII för 400:- extra.
Någon som har koll på vad det är för rör ?

Reply author: Transient Design
Replied on: 2007/06/27 07:56:29
Är det någon som kunnat jämföra "mk1" med den nya versionen? Det är visst en annan dac i den nya och nya stora kondingar i signalvägen istället för som tidigare ett ytterligare steg med OP. Jag skulle gissa att MK2 låter mera i min smak, dvs mer dynamiskt, själfullt och njutbart.

Ett tips till er som kör med någon av dessa spelare: RCA-utgången går via en OP på utgången (som summerar den balanserade signalen) men jag tror att det låter bättre att plocka signalen ut från XLR-utgången och bara anväda plus och jord för att få en obalanserad signal. Gick det där att förstå?

Poängen är att man på detta sätt lyssnar direkt på röret utan att gå via en OP (= mindre grejer i signalvägen). För dem som redan kör med XLR så är det inga problem men ni som bara använder RCA-utgångarna så kan detta vara värt att testa.

Mvh Lasse

Replied on: 2007/06/27 10:43:10
Intressant tips, inte för att jag har denna cd - men jag funderar på att slå till...

Reply author: Hannes
Replied on: 2007/06/28 12:58:27
Ett litet tips till alla rörbytare! www.banzaieffects.com mycket bättre priser på rör än i svenska butiker. Frakten från tyskland brukar gå smidigt.

Replied on: 2007/06/28 14:09:45
Nytt slutsteg (Aikido med 6SN7 och 6080) och plötsligt är marantzen en bra bit efter igen!
Verkar vara dålig matchning som var problemet.

XLR-tipset ska provas nästa vecka när jag gjort nya kablar.

Replied on: 2007/07/31 16:16:23
Banzai har ju mycket att välja på i rör.
Vilka är passande att sätta i Advance Acoustic cd'n ?

Replied on: 2007/08/10 13:12:34
AA Mcd 203 testas i High Fidelitys senaste nr, är det någon som läst? Vad blev omdömet?

Reply author: Stickan
Replied on: 2007/08/18 13:31:58
quote:
AA Mcd 203 testas i High Fidelitys senaste nr, är det någon som läst? Vad blev omdömet?

Att den hänger med upp en eller flera prisklasser i ljudkvalitet.
AA verkar faktiskt vara fantastiskt prisvärda, har själv en AA MAP-305 förstärkare nu och hoppas jag inom en snar framtid kan skaffa högtalare som gör den rättvisa.

Reply author: PeterE
Replied on: 2007/08/27 16:16:30
Jag har faktist funderat på att antingen skaffa en Harman kardon hd 970 eller en Advance Acoustic MCD203II.
Jag är just ute efter det där ni beskriver att inte bli lyssningstrött.
Lyssnar väldigt mycket på vinyl så det är lite därför jag kollat på denna spelare.
Men vart kan man provlyssna på den?
Jag bor i Umeå trakten.
Kan det tänkas att rc ljud & bild har?
Vore också rätt skoj att få jämföra lite.

Om man nu får byta rör för 400kr extra till den här spelaren vilka rör är då det bästa valet om det inte ska kosta för mycket?

Replied on: 2007/08/27 16:57:43
Sök runt lite på minhembio.com där det finns en tråd där olika rör till AA MCD203 har prövats med gott resultat

Replied on: 2007/08/27 17:29:22
Okej jag provar..
Än så länge så ser jag bara ljudkällrn som butik.
Skulle ha varit bättre om det funnits nån butik i min närhet som har cd spelaren som demo så att jag vet hur den låter innan jag köper.

Replied on: 2007/08/28 17:33:25
Ringde idag till en butik i närheten av där jag bor & frågade om spelaren Advance Acoustics MCD-203II.
Först visste han som jag pratade med inte riktigt så han bad att få återkomma.

Efter det att han ringt upp mig fick jag höra att den där spelaren har kvalitets brister i ljudet.

Många som reklamerat den så därför har dom valt att inte ha cd spelaren inne i sortimentet.
Trotts att butiken som jag hörde av mig till är generalagenter för Advance Acoustic så har dom tydligen tagit bort märket helt i butiken.

Tror ni att han missförstod mig & trode att jag menade den gamla versionen av cd spelaren eller kan det vara som han sa?
Nu blir jag väldigt osäker.
Har Advance Acoustic kvalitets problem?

Då jag kollat runt på nätet har det endast funnits en tysk recension & jag kan tyvär inte tyska så specielt bra.
Den butik som jag ser säljer den över nätet är ljudkällarn.

Replied on: 2007/08/28 17:46:27
Som du ser ovan recenseras spelaren i senaste nr av High fidelity, kan vara värt att köpa för dig om du ser deras omdömen som seriösa och trovärdiga.

Har hört väldigt blandade omdömen om spelaren, ljudmässigt tror jag den delar upp folk i två läger - antingen tycker du den är för mörk/varm/speciell/aningen färgad osv osv... - eller också älskar du karaktären på den. Vad jag förstår är AA en spelare som är av god kvalitet med enstaka ex som har ngt missljud när man sätter i skivan (barnsjukdom?)

Omdömen från prisjakt.nu
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=156650
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=84353

Replied on: 2007/08/28 23:21:13
Kul att läsa att folk inte bara tycker att den är skit.
Har själv varit & väl fortfarande sugen men blir lite sur över att det inte går att provlyssna på nåt ställe i närheten av där jag bor efterssom att dom säkert lyssnat för mycket på folk som haft otur med den.

Tydligen så verkar väl ändå den här versionen lite bättre.
En bättre d/a omvandlare.
Men arnars kan man väl använda sig av öppet köp?

Då är jag väl så illa tvungen att köpa det nyaste numret av high fidelity så att jag kan se vad dom skriver om den.

Tror fortfarande att jag inte kommer att få bättre spelare för dom där pengarna om man snackar nya spelare.
Men som det lät på butiken som jag pratade med så var det inte bara cd spelarna som folk haft otur med utan även deras förstärkare.

Reply author: Stickan
Replied on: 2007/09/02 11:49:28
quote:
Trotts att butiken som jag hörde av mig till är generalagenter för Advance Acoustic så har dom tydligen tagit bort märket helt i butiken.

Verkar vara ett märkligt påstående - detta är generalagenten för Advance Acoustic i Sverige:

M.A.CARLSSON AUDIO AB
Gössätersvägen 21
Hällekis, 53394
Tel : +46 0510 543110
Fax : +46 0510 543110
Email : macaudio@algonet.se

Replied on: 2007/09/03 22:59:09
Mycket konstigt.
Kanske den där försäljaren jag pratade med inte visste vad han pratade om.
Har läst artikeln i high fidelity & tyckte det såg bra ut.
Förstår bara inte att den där försäljaren bara talade om nackdelar gällande det där märket att det var dålig ljud kvalite & så vidare.
Hade han haft nån som helst intresse av att sälja så kan han väl inte hålla på sådär?
Men däremot var han ivrig att tipsa om vanliga cd spelare typ quad & marantz.
Men mycket kanske beror på okunskap vad vet jag.

Replied on: 2007/09/03 23:11:07

quote:
Då jag kollat runt på nätet har det endast funnits en tysk recension & jag kan tyvär inte tyska så specielt bra.

Om du vill förstå en tysk artikel så kan du kopiera texten och klistra in på http://babelfish.altavista.com/

Brukar gå att hjälpligt översätta till engelska så att de stora dragen kan förstås hjälpligt

Replied on: 2007/09/23 17:40:01
Undrar om det är nån här på forumet som äger en sån här spelare & som bor i Umeå området?
Verkar lite surt att nästan alla hifi butiker i umeå kan beställa hem spelaren men dom har ingen demo så att man får provlyssna på den först innan man köper.

Reply author: Polarity
Replied on: 2007/09/30 11:18:11

quote:
Efter det att han ringt upp mig fick jag höra att den där spelaren har kvalitets brister i ljudet.

Mnja...
Inte tillräckligt stora för mina öron då MKII i mitt tycke låter behagligare än min f.d primare dvd. Generellt så brukar inte Primare:s spelare låta särskilt taskigt...

Däremot så har den ju en aning egen "twist" på ljudet. Det är ju rör osv.

Det enda jag har emot denna spelare, eller iallafall mitt exemplar är att lasern tickar för j******! Speciellt då man spelar en bränd audio cd. Fast även med orginal cd:s.
Aning störande.

Replied on: 2007/11/25 17:38:57
Tickandet är nog något man får stå ut med.
Lyssnade på MkII cdspelaren på mässan i Malmö och fick då ett litet snack med killen som demade. Jag frågade om det var lönt att byta till "lyxrören" för 400:- på MkI spelaren. Han påstod att det var myckte lönt, skulle lyfta spelaren 15 -20 % enligt honom.
Blir väl till att göra det inom det snaraste.

Reply author: Vox
Replied on: 2007/11/25 17:52:22
Spelaren fick fin kritik i senaste numret (11-2007) av Hifi & Musik.

Replied on: 2008/01/02 19:11:41
Har nu fått de nya 400:-rören och det blev ett rejält lyft i ljudet.

Replied on: 2008/02/08 00:11:10
Jag har kollat runt på lite olika spelare nu bla Xindak mouse 2.0 med rör men dock inga xlr utgångar.

Men hur tror ni den står mot acoustic spelaren version 2?

Det hade verkligen varit kul med en rör cd men att man ska behöva stå ut med ett tickande ljud som förstör musikupplevelsen.

Replied on: 2008/03/31 16:15:04
Jag läste om en kille som hade en tickande 203 mkII, och han fick spelaren utbytt mot en ny och ljudlös maskin.

Reply author: Daniel_S
Replied on: 2008/07/17 07:52:08
Älskade ljudet från min AA 203:a men efter ett tag så la den ljudbilden till vänster vilket strulade till det betydligt för mig. Bytte kablar, cd o förstärkare om vart annat. Provade med AA igen för några dagar sedan och mycket riktigt så la spelaren ljudet till vänster plus ett svagt tickande. Funderar dock på att köpa en ny AA just pga ljudet den förmedlade. Körde med Telefunken ecc 83:or med mycket gott resultat.

Som sagt älskar jag ljudet från denna maskin men tvivlar lite på kina tillverkningen.....

Kanske man ska bytta drivenhet o laser till nått annat!?

Daniel

HiFiForum.nu : http://www.hififorum.nu/forum/

© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters

Close Window