Print Page | Close Window

In the beginning Back in nineteen fifty-five

Printed from: HiFiForum.nu
Topic URL: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68129
Printed on: 2026/06/06

Topic:

Topic author: johan.björklund
Subject: In the beginning Back in nineteen fifty-five
Posted on: 2008/04/18 22:51:48
In the beginning Back in nineteen fifty-five
Man didn't know about a rock 'n' roll show And all that jive

men var det verkligen 55?

The cabasse Story, från igår till idag. Bollarna inkluderat

Replies:

Reply author: jonasz
Replied on: 2008/04/18 23:10:13
Enligt AC/DC och din titel så var det ju '55 och inte '54...

Om man ska gå efter titeln så kan ju det här bli en grym tråd...

Reply author: johan.björklund
Replied on: 2008/04/18 23:56:15
ja hur vad det nu, 54 eller 55 ?
Hmmmmm

Reply author: BosseBula
Replied on: 2008/04/19 00:46:42
Hey mr Teaser. Fler bilder!

Replied on: 2008/04/19 09:10:47
Har ni väntat ända från 55 eller vad det nu var då kan ni vänta lite till !
Det här blir inget vanligt reportage

Reply author: Audionet
Replied on: 2008/04/19 12:02:26
Johan, så här kan du väl inte göra Jag har ju ingen aning om vad du har hittat på. Hemlighetsmakeri, hmmmmmmmm

Reply author: huzze
Replied on: 2008/04/19 12:46:08
Du är då påhittig.
Kom igen. Hit it!!!

Replied on: 2008/04/19 17:18:17
En man gick av båten , nae det var en annan historia

Replied on: 2008/04/21 16:50:16
Nu är det så här att våran historia börjar inte 1955 utan 1950, det var då Georges Cabasse drog igång tillverkningen av högtalare.
Redan på den tiden så tänkte man i egna banor och 1952 släpptes den första milstenen
en 2 vägs koax utvecklad för Biobruk.
Redan där lades grunden för TC21 elementet - eller för er som inte kan Cabasse, den berömda bollen.

Ett par år senare släpptes den första aktiva högtalaren som givetvis var rördriven.
Så sedan slutet av 50:talet har Cabasse alltid haft aktiva högtalare på programet det var dom ganska ensamma om!
Dom aktiva serierna fanns i 3 utförande - Stereo hemma - studio - och bio/PA. Den förstnämda letade sig upp till våra breddgrader när Malmö HiFicenter tog över argenturen på 80:talet men studiomonitorerna och Bio/PA grejerna tror jag inte ens har hittat hit. Ganska lustigt för som med många andra märken så är det element från PA som senare hamnar i våra högtalare hemma.

Reply author: Pac
Replied on: 2008/04/21 17:00:14

Ah, Cabasse!(lutar sig bakåt med popcornen i högsta hugg)

Se joignent ā moi mes amis. Voyons ce que Johan a pour nous!

Replied on: 2008/04/21 17:02:45
Absolut !

Replied on: 2008/04/21 18:24:22

P.S. Google translate är bra att ha ibland.

Reply author: Audionet
Replied on: 2008/04/21 18:30:27
Den här har jag väntat på

Reply author: PG Jeppsson
Replied on: 2008/04/21 19:13:51
Har du varit ute på Österlen?

Där är jag hela tiden.

Reply author: vole
Replied on: 2008/04/21 23:09:51
Ojojo, detta har jag med väntat på

Reply author: calle_jr
Replied on: 2008/04/22 07:39:31

Här har man funderat...
Bra intro!

Replied on: 2008/04/22 16:53:16
Jag var väl runt 16 - 17 år gammal då jag stegade in på Malmö HiFicenter den första gången. Syrran var ihop med en kille som hade gått i samma klass som ägaren Per Andersson. Det var startskotten för min resa inom HiFi och hur många timmar spenderade jag inte nere på HiFicenter

Det slutade med att jag nästan hade nycklarna till butiken och ofta var jag nere i källaren o spelade musik eller lyssnade/tittade på hembio - det var tider det !! Men det skulle inte handla om min HiFi resa utan om Cabasse !

Så vad är nu så speciellt med dom ?
För många handlar det om romantik, vissa tycker mer det handlar om Kassbass.
Men säga vad man vill, tittar man in lite bakom så ser man att Cabasse alltid har legat väldigt långt fram både när det gäller utveckling och nytänkande. Redan på 70:talet så var 1/3 av deras modeller aktiva och servostyrda!! Och det handlade inte om några små nätta historier heller !

Jag gjorde en tråd för ganska många år sedan om Per och vad han sysslar med idag, men jag kan inte hitta den ??

Reply author: Burmäster
Replied on: 2008/04/22 18:56:32
Spännande! Runda former gillar vi

Replied on: 2008/04/22 19:59:24
Är det denna tråden du letar efter Johan?

Replied on: 2008/04/22 20:00:14
Yes !!
Jag letade som ett djur

Tusen tack !!

*edit*

saknas en massa inlägg o bilder ?
Well well

Replied on: 2008/04/22 20:00:24
Lets gå Fyrkantigt !!

Goeland - mitt första möte med en aktiv Cabasse
En reslig högtalare på dryga metern o som vägde så mycket som 50 Kg.
Det här mötet tog mig med storm men ett köp var liksom inte att tänka på. Jag minns inte priset men räkna en bra bit över 150K i dagens värde. Goeland kunde ge dig detaljerna, mjukheten, sprödheten som fick underläppen att darra o du kunde spela vansinnigt högt !
Upp mot 120 db kunde man pressa ur dom stackarna.

KassBass folket har även missat en sak med Cabasse, högtalarna ska stå nära vägg ! Och slutna lådor ger inte samma tryck i botten heller. Många modeller fanns både som aktiva/passiva och tyvärr så har dom flesta aldrig fått höra dom aktiva modellerna
Tar man bort den stegade bafflen, servo styrningen och det faktumet att Goeland var aktiv så är det annars en helt "vanlig" högtalare.

Alla bilder som inte är mina visas med tillstånd utav Christophe Cabasse

Replied on: 2008/04/22 20:27:33
Något Cabasse var väldigt tidiga med var mätningar, från on axis upp till 30 grader+/- och det skulle måta inom +-3 db !
Givetvis fick man en ärlig mätning i basen med för Cabasse ägde Europas största anekoiska rum - 200 Kvm om jag minns rätt !

Ett exempel på hur man mätte har ni här, objektet är Colonne 135 - en av mina absoluta favoriter !!

En rackarns stor högtalare som var lite mer än ½ metern djup så dom tog plats.

Reply author: iroise
Replied on: 2008/04/22 21:52:33
Hade chans på ett par Albatross, aktiva 100 kilo styck. Kan ångra mig ännu att jag inte tog dem. Hoppade mest av i rädsla över att få fel på de inbyggda stegen. Usch vad dum jag var de kostade inte så mycket heller.

Replied on: 2008/04/22 22:46:49
När iroise nu nämner Albatros så får vi väl gå vidare där
Det var deras slagskepp i ganska många år, 13 år närmare bestämt.
Modellen utvecklades sakta under dessa åren så det finns ganska många modeller av Albatros.

Den första modellen var en 4 vägare med slutsteg mellan 20-40W
Och vikten på högtalaren var drygt 65 kg - det var 1979
Den sista utgåvan hade runt 200W per element o vägde som Iroise skrev runt 100 kg st. Den såldes fram till 1993

*edit* Det här är en tidig modell av Albatros vilket syns på basarna
Med måtten 144x45x47 så handlar det återigen om stora högtalare !!
Och dyr var den med, en bit över 200k i början av 90:talet om jag minns rätt fast det såldes ganska många par hemma i Swedala.

Dom hade redan börjat med sina "bikake" element till PA och hemHifi, dessa element är håriga

Deras första 22" kom redan på 80:talet o den användes från början i monstersubar för biobruk,
2 basar i varje låda - 4 lådor per biograf !
Även matrialvalet till deras koner utvecklades, än idag använder dom ett snarlikt recept som dom kallar för Duocell, en utveckling från Rohacell.
Men efter Albatros så hände något............

edit
Mer bilder

Replied on: 2008/04/22 23:06:15
Kul detta johan, kommer nog om/när tillfälle ges att införskaffa någon cabasse av de lite äldre, har ju haft Iroise och Egea tidigare och båda lät alldeles förträffligt och i synnerhet mellanregistert är något av det bästa jag haft.

Replied on: 2008/04/23 18:25:48

200k är en hiskelig massa pengar, men man får dock betänka att förstärkeriet är inkluderat...

Reply author: McEnroe
Replied on: 2008/04/24 19:27:04
Finns nån Cabasse med WAF?

Replied on: 2008/04/24 20:40:40
200K i början 90 till o med !
Cabasse med WAF ?

Det kommer !!

Reply author: hifi_harri
Replied on: 2008/04/25 14:28:55
quote:
Finns nån Cabasse med WAF?

Åtminstone Baltic II & Kara & Atlantis

Replied on: 2008/04/26 14:29:11
Varför Cabasse började bygga subar vet jag inte men dom var tidigt ute och först bör Etna ha varit 1990.
Ett ganska passande namn då det handlade om en Stor möbel !

Notera basreflex slitsen.

Hela packetet levererades med ett aktivt filter och mätningar hängde ju med så klart.

Etna var verkligen en omskakande upplevelse ! Kraft o dynamik var väldigt hög och som man alltid har kunnat göra med Cabasse så kunde man dra på alldelles för högt

En bit in på nittiotalet släpptes Etna2 - nya element o en liten mindre låda.

Etnas uppbyggnad med Push-pull kom att nyttjas i fler modeller, gissa vilka

Jag minns inga priser, men det var iaf Dyrt !!!

Replied on: 2008/04/26 14:36:30
1992, då hände det något !!
Då förhandsvisades MC 001 - Ett förexemplar på det som skulle bli Atlantis
Hög WAF ?
Njaaaa

Den slutgiltiga produkten var inte mindre utan till o med lite större !!

Replied on: 2008/04/26 14:50:25
Det var nu företaget Cabasse satte flera års forskning i bruk och det började ändra högtalarnas utseende radikalt. Drömmen om den perfekta ljudkällan kändes nära och med Atlantis var man där o nafsade.

Det gjorde att hela modelprogramet sakta bytades ut men ofta behölls dom gamla namnen plus ett tillägg.
Snacka om att skapa förvirring !!

När väl Atlantis släpptes så var det rena rama Bomben !
Ett trevägs koax element ihop med 2 st isobarik kopplade 12", där allt ljud kommer från en punkt som är drygt 30 cm stor !

Här hade utseendet fått strycka på foten för funktionen helt o hållet o som vanligt var talarna gjorda för att stå nära väggen.
För att underlätta det för kunden så var dom givetvis aktiva o med Eq funktion. Så vid ett köpa så kom Cabasse själv hem till kunden och fixade till det som skulle fixas till.

Replied on: 2008/04/26 18:34:47
Jag är en av dom få i Sverige som har spenderat ganska många timmar med Atlantis antar jag. Vilken skapelse det var ! På den tiden tänkte man inte så mycket på vad fasäkta återgivning var och hur mycket rummet ställde till det.

Med Atlantis så får man spikrak återgivning inom +- 30 grader och filtret kan kompensera för rumsreflexer inom vissa gränser. Här var det verkligen inte snack om Kassbass det vill jag lova ! Det är en ganska svår högtalare att trimma in dels för att det ska mätas o donas och åbäkena ska ju flyttas runt med !

Hur som helst, en högtalare för ca 700K är inget man säljer massor av och givetvis nyttjar man tekniken i flera modeller !
Sålunda tar man "bollen" och säljer den lös.

När man ändå håller på att minska ner det till normal storlek, varför då inte göra ett paket av det hela med sub. Att göra bollen aktiv är kanske svårt, men man kan ju inkludera drivningen med.
Här har ni en av Cabasse:s riktiga storsäljare !

Här fick man ganska mycket utav av Atlantis kunde och snacka om smäckert system !!
Som alltid med Cabasse så kunde givetvis kunde välja själv om Balticen skulle vara passiv eller aktiv och systemet kunde även integreras för bruk men någon av deras större subbar.
En senare version som säljer bra än idag är den utvecklade Baltic II tillsammans med Thor - den ultimata hembion ??

Jag har inte lyssnat på hela den här setupen men 2 Baltic med en Thor är ljuvmusik

Replied on: 2008/04/26 18:56:46
Nu blev det ju helt plötsligt ett stoooort hopp mellan modellerna och ur det föddes Adriatis. Ingen liten högtalare alls men den gav ännu mer av vad Atlantis kunde ge !
Återigen så kunde kunden välja själv hur driften skulle ske, antingen passivt filter eller med ett aktivt. 90 db i känslighet och med lägsta motstånd vid 4 ohm så var Adriatis en ganska snäll last.

Visst ser dom smäckra ut - Fast dom är 1,5 höga och nästan metern djupa !

Internt är Adriatis uppbyggd så här o man använde 2 st 12" här med.

Sen var det ganska tyst om Cabasse i ett par år, varför ??

Reply author: HJ
Replied on: 2008/04/26 20:30:10
Tack för ett trevligt reportage så här låmgt.

Är detta ett reportage av HFBF (HifiForums Bildnings Förbund)

Reply author: svejk
Replied on: 2008/04/26 21:02:30
På 80-talet förde Hifi Huset i Örebro Cabasse. Lyssnade på några modeller Gallion och några fler bla med Luxman rörisar. Lät väldigt braaa, men min plånbok räckte tyvärr inte till.

Replied on: 2008/04/27 00:05:36
Vi gör nu ett hopp fram till årskiftet 2002 - 2003, kvar av dom gamla modellerna fanns nu bara namnen och Top of the line var modellen som heter Kara.

Kara hade nu funnits på programet i ett par år men hade utvecklats med det senaste TC elementet som nu var uppe i Mk3. Baltic fanns givetvis kvar och till Baltic kunde man fortfarande kompletera med sub.

Under Malmömässan nu senast så hade jag en längre diskussion med Christophe Cabasse. Givetvis så hade jag ett par läckra bilder på det men dessa har jag råkat kasta
Det var både lite nervöst men samtidigt väldigt givande för Christophe visade sig vara en väldigt mjuk o tillmötesgående herre som till och med var riktigt duktig på engelska !

En av mina frågor var varför Cabasse alltid har haft aktiva modeller på sitt program. Hans svar var ganska enkelt, då kan vi ge våra produkter den mest optimala drivningen Det handlar inte om någon standard förstärkare utan varje steg justeras för just den modellen.

För att ge kunden möjligheten att själv välja drivning plus att priset på talaren sjönk ganska drastiskt så fanns många modeller med passivt filter med. Jag kan utan omsvep avslöja att dom aktiva modellerna spelar brallorna av dom passiva !!

Nästa fråga jag hade var att Cabasse ofta har en ganska hög känslighet och att motståndet ofta är väldigt jämt, var det medvetet gjort och lades det mycket tid på att dom elektriska värdena skulle bli så bra som möjligt ?

Det var tillvis del medvetet men många ggr så blev det så när nya element utvecklades sa Christophe. Konmatrial - talspole/magnet förhållanden i deras element tillsammans med deras ljudideal gjorde att man ofta inte behövde justera det i filtret så ofta. Men tanken fanns att göra talarna till en lätt last så tex rörsteg kunde nyttjas.
Även att Cabasse tål rejält med effekt under kortare stunder var medvetet, att trycka på med närmare 1Kw under kortare stunder tål många av deras modeller.

Och hur var det nu men Koax element ?
Då sken Christophe upp o pladdra på i ett högt tempo En punktformig källa var den bästa men samtidigt väldigt svår att bygga om man vill att den ska gå långt ner i frekvens. (80 hz med senaste modellen) Fasriktig återgivning är något av dom kraven dom har och där var TC elementet fulländat!

Matrialen som användes sen dag 1 var närapå dom samma idag men magnetsystemet och upphängingarna har uppgraderats flera ggr. Sätter man sedan hela paketet i en boll så får man väldigt bra spridning på ljudet och man har även bra kontroll på vad som sker runt högtalaren.
Atlantis var på ett sätt en kompremiss då man var tvungen att bygga baslådan som man nu gjorde men man var väldigt nära men inte tillräckligt !

Frågan gled ju givetvis in på la Sphere och återigen så gick munnen i 190 på en väldigt uppspelt Fransos
man hade börjat utvecklingen på ett sätt redan under Atlantis utveckling för redan då trixade dom med digitala filter. Men det gick inte att få det som dom ville så Atlantis levererades med analogt filter istället. Men utvecklingen låg inte stilla för det så i början av 2000:talet så knäckte dom gåtan och hittatde rätt !

Då var ju nästa fråga hur gjorde man nu kabinetet optimalt o vad ska användas som bas, tja det fanns ju JÄTTE suben Saturn på programet - 22" borde väl räcka ?
Att bara komma på iden att nyttja en 22" med en känslighet på över 100 db är galet och att sedan använda en i varje "låda" är riktigt riktigt galet !

Men att montera in ett TC element så det hamnar rätt i en 22" är inget svårt. Då var det värre med matrialval för att göra det hela till boll var mer eller mindre bestämt från början. Valet blev en mix av kolfiber och en massa hemliga matrial.
Så lång allting gott eller ?
Jo man hade filtret o man hade kabinettet och elementen, men hur får man upp bollen i rätt höjd och det ska ju vara snyggt med !
Svaret dök upp av en händelse, det är en juvelerare som har designat benen till bollen. Hur Cabasse folket än hade gjort så blev det antingen vingligt eller så såg det hemskt ut. Det mönstret som används är en exakt kopia på det som juveleraren skapade o en rolig detalj är att dom är osymetriska med utan att någon hade bett om det.

Replied on: 2008/04/27 00:49:48
Vårat samtal gled över en massa olika saker som ibland inte handlade om högtalare och Christophe bjöd verkligen på sig.
efter ett tag så frågade jag om varför företagen var så tyst under ett par år, gick det dåligt eller ?

Nä, vi flyttade sa Christophe med ett leende. När den första fabriken byggdes så låg den helt ensam ute på landsbyggden vilket var medvetet gjort. Men infrastrukturen utvecklades o vips så låg det en motorväg i närheten. Inget stort problem kanske förutom att den anekoiska kammaren inte var byggd för att stänga ute lågfrekvent muller som tex lastbilar producerar !

Så det letades rätt på ny mark o en ny fabrik byggdes upp (vilken utsikt !)

Man tog flera mätningar av det gamla rummet som sen nyttjades när det nya rummet byggdes upp. Det blev till storlek mindre men alla modeller som hade mätts upp i det gamla mätte likadant i det gamla. Nu hade man även byggt att muller utifrån inte kunde leta sig in.

Då kom en naturlig följdfråga o den var hur man lyssnade fram sina talare o vilka rum nyttjades ?
Jo det användes 4 rum för det, den anekoiska för mätningar och 3 andra rum med olika grad av akustiskt främjande åtgärder nyttjades.
Att det nyttjades så många rum var för att täcka ett större span av olika akustiska miljöer. Var rum kunde i sig justeras med så det gav dom "oändligt" med möjligheter. Jag vet inte hur vanligt det här är men i mina öron låter det ganska seriöst.

Vi gled sedan över till La sphere igen och Christophe berättade om alla problem som skulle överbryggas för att nå dit dom ville. Hela elementchassit är en del vilket även inkluderar själva fronten som döljer basen. Där hade dom hållt på i över ett år för att justera TC elementet och formen på chassit som inte är helt runt utan har vågor som är ganska lika dom TC elementet i sig har. han berättade inte hur många olika element designer dom gick igenom men det var många o det var nära dom gav upp berättade han.

Sen skulle även filtret byggas upp o mjukvaran som styr filtret skulle skapas och justeringsmöjligheterna skulle fixas till. Dessa justeringsmöjligheter gör att man kommer väldigt nära den spec som La sphere har hemma hos kund!!

För som med Atlantis så är det här inget man bara ställer upp o spelar på !

Det kommer mer !

Replied on: 2008/04/27 10:03:02
Samtalet kom sen in på valet av drivningen, jag var förvånad över att man hade valt BelCantos ICEpower steg !?
Christophe gav ett enkelt svar - Har man bara dom antal W som krävs för att dra igång högtalaren så är det tillräckligt. Återigen så ska det ses som en helhet och i det här fallet så är det filtret och DSP:n som är själva hemligheten.

Dom har själv testat med all möjlig drivning och fann att det hände inget direkt. BelCanto stegen klarade att leverera W som krävdes och dom ändringar som filtret gör. Du kan som kund köpa La Sphere utan stegen men då måste alla dina stärkare ner till Frankrike för att testas att dom verkligen klarar att driva La Sphere som det är tänkt.
Jag vet inte om dom nekar ett köp om dina steg inte duger men dom kommer helt klart att berätta att dina steg inte kommer att driva talarna fullt ut.

Så hur ställer man in ett par La Sphere då ?

Jo man får ett hembesök av Christophe som kommer att tillbringa iaf 1 dag hemma hos dig. Han mäter upp rummet på flera ställen och kollar var du som kund vill att dom ska stå och hur mycket han kan flytta runt på dom.

Sen börjar det som tar tid, att justera filtret för rummet och för placeringen. Här kan man kompensera för Väldigt många saker bla annat för väggar som kan reflektera ljudet, notchfilter för rumsresonanser, delningsfrekvenser, brantheten, volymen plus ett par grejer Christophe inte ville gå in på
Själva poängen är att man ska få samma impulssvar o frekvensgång inom -+ 30 grader och att musiken ska återges fasrätt. Just att musiken återges med rätt fas är något jag är van vid mina egna WLM, jag frågade då om problemet som rummet kan ge, om tex ena halvan av väggen bakom lyssningspositionen är öppen då försvinner effekten vid medvetna fasfel i musiken på ena sidan.

Enligt Christophe så är det inget problem för dom har 100% koll på hur talaren sprider ljudet. Återigen var vi inne på företagshemligheter

På Malmömässan lät det fullständigt bedrövligt och besökarna visste så klart inte varför. Christophe hade dryga timmen på sig att få upp grejerna på Lördag morgonen och det hördes verkligen !
Det är ju klart att besökare blir besvikna och dom visste heller inte hur komplext systemet är, men lite logik får man väl ha

La sphere, ja hur låter dom då när dom är rätt inställda ??
Det får man väl väl aldrig reda på antar jag - eller ??

Replied on: 2008/04/27 10:15:57
Vet ni att i HiFi Sverige finns det mer saker än vad många tror och vi har haft väldigt stort inflytande med på Cabasse !!

Det ni ser på bild är frukten utav ett Svensk/franskt samarbete och det finns bara 2 par i världen o dessa står i Skåne !

Replied on: 2008/04/27 10:55:45
När Atlantis släpptes 1993 så släpptes även Pacific som också hade TC elementet.

Här var det inte tal om aktiv drivning men 4vägs drivning med passivtfilter kunde nyttjas om kunden ville. Pacific var absolut ingen dålig högtalare men den sista versionen av Albatros var bättre på många saker fast där fanns ju inte det nya Koaxelementet.

Det var något som importören Per Andersson retade sig lite på och då han själv har designat högtalare så började han skissa på lite olika lösningar.
Så det "bollades" lite med olika idér o här har ni resultatet

Man byggde om hela bafflen och monterade på en ny.

Sen justerade man förstärkeriet o filtret o vips så hade man ett par MiniAtlantis

Det var från början tänkt att det här skulle bli en uppgradering som man skulle erbjuda Albatrosägarna. Det var inte utav kostnadssjäl det hela lades på is utan det handlade om logistik och att jobbet var ganska tungt pga storleken på Albatros. Så enbart 2 par byggdes om och det här paret har fått ta semester för dom är utbytta efter lång och trogen tjänst !!

PuH

Reply author: jonasz
Replied on: 2008/04/27 11:30:38
Väldigt intressant Johan, superreportage!

Replied on: 2008/04/27 11:36:46
Tack Jonasz !!

jag satt ganska länge och funderade hur jag skulle bygga upp det hela. Jag har en riktigt bra insyn när det gäller Cabasse och har fått chansen att lyssna på det mesta undet bra förhållande.

Själva idén föddes lite innan Malmömässan sen har det rullat på. Jag kunde ha gjort en riktig djupdykning men det ska vara intressant med. Mötet med Christophe o det som skedde efter det mötet är själva huvudelen men lite historik fram till dagens datum är inte fel och man får lite mer hum om deras tänkande.

Tack igen

Reply author: B-200
Replied on: 2008/04/27 14:07:31
cabasse är den högtalaren som fick upp mitt hifiintresse igen efter en lång svacka. Det honungslena mellanresitret och den stunsen i basen fick lisa ekdahl att leva vidare i tanken långt efter skivan var slut. (Cabasse iroise var det jag lyssnade på då).

Replied on: 2008/04/27 17:40:36
Innan jag går vidare med egna bilder så måste jag visa det här
Cabasse har bla varit med o byggt världens enda äkta 12 kanaliga biosystem och är mycket stora på PA/Bio sidan ute i Europa. Att deras element tål hiskeligt med effekt antar jag är en rest från den forskningen.

Här är ena kanalen på en klubb i Frankrike
106 db i känslighet o max i korta burster 138 db
Klarar 129db kontinuerligt o det här är inte deras största system ens !!

Replied on: 2008/04/27 18:16:47
Ursäkta sidospåret
Nu ska det handla om det här !

Reply author: B-200
Replied on: 2008/04/27 18:20:58
ena kanalen? jisses...

Replied on: 2008/04/27 18:33:34
Accuphase och Cabasse, ett välkänt äktenskap som håller än idag !
Här form av det lite äldre försteget C-280v och en Dp-77 för Cd/sacd

Våran värd är ingen nybörjare när det kommer till HiFi, flera Accuphase modeller har passerat genom åren o ett par riktiga godingar finns fortfarande kvar i hans ägor. Bla deras bäste slutsteg någonsin A-100 - Monoblock i 100W Klass A

En Tuner skadar ju inte det heller

Gissa 2 ggr vad det det här är kopplat till

Reply author: EAR
Replied on: 2008/04/27 18:57:26
Jag tror att det är Per´s anläggning och det är kopplat till de dåvarande största Cabassehögtalarna.Samma ex som var på Malmömässan för länge sedan(när mässan var på Sheraton)Kommer inte ihåg modellen dock

Reply author: ohmega
Replied on: 2008/04/27 19:01:26
Johan: Underbart reportage...go on

Replied on: 2008/04/27 19:32:30
Hehehe

Per spelar på det andra modifierade paret
Det var Atlantis som visades på Sheraton

Ohmega
tack

Replied on: 2008/04/27 19:59:49
Någonstans i Sverige, i ett vardagsrum som är drygt 25 meter långt och säkert 7 meter brett så hittar man det här stående på golvet !

Tripp

Trapp

Trull

En massa slutsteg behövdes ju

Reply author: nahoj
Replied on: 2008/04/27 20:19:45
Säger bara Jean Claud Van Damn! vad detta ser spännande ut

Replied on: 2008/04/28 19:15:31
Hm......

Är inte han från Belgien ?

Reply author: Zalve
Replied on: 2008/04/28 19:20:10
25m långt vardagsrum???

Känns som en dröm!

Replied on: 2008/04/28 19:36:25
quote:
Är inte han från Belgien ?

detta är ju hans okända bror Van Damn
Och han kan vara precis var ifrån du vill

Replied on: 2008/04/28 21:02:44
quote:
25m långt vardagsrum???

Om inte längre !
Bredden på 7 är i underdrift !

quote:
detta är ju hans okända bror Van Damn
Och han kan vara precis var ifrån du vill

han måste ha ännu värre karriär bakom sig än sin "kända" bror

Replied on: 2008/04/29 07:44:39
Imponerande. Hur får du ihop allt?

Replied on: 2008/04/29 18:58:26
quote:
Imponerande. Hur får du ihop allt?

Mycket ligger i huvudet, trot eller ej
Fast en viss Fransos har hjälpt till med, kör vidare om en stund

Replied on: 2008/04/29 19:11:54

Johan, det här är verkligen imponerande. Du skämmer bort oss...

Reply author: martinsson
Replied on: 2008/04/29 20:01:51
Jag lyfter på hatten och tackar Johan, detta är sannerligen lärorikt och intressant, tack för att du delar med dig.

Replied on: 2008/04/29 20:21:02
Snart får jag ju börja med Divalater, Not

Tack !!!

Replied on: 2008/04/29 20:45:59
En passande rubrik här är borde vara något i stil med The Revenge of the La Sphere

Replied on: 2008/04/29 20:48:31
Innan jag börjar, äger man ett par högtalare för över 1 mille så är man lite försiktig. Att jag överhuvudtaget fick chansen att komma på besök uppskattar jag något enormt ! Det gör också att jag inte kan avslöja för mycket detaljer runt om kring men jag kan säga så här mycket att rummet används inte enbart som vardagsrum.
Sen får ni spekulera bäst ni vill

Replied on: 2008/04/29 20:52:49
Skillnaderna mellan dom olika generationerna av TC elementet syns ganska tydligt.

Den första generationen var mer sfärisk även om vissa elementdelar låg en bit bak.

På den senaste generationen så är elementen inte dolda på det sättet.

Man ser även att elementet har en vågform som har med hur elementet sprider plus att man har fått upp ytan så man kan dela det lägre än dom tidigare versionerna.

Replied on: 2008/04/29 21:31:55
När jag först steg in i rummet så bara gapade jag, det var en "Herre j-vlar" upplevelse
Vilken rymd, vilket rum - Vill Ha !
Så här högt ställda förväntingar har jag Aldrig haft på allt jag har haft chansen att lyssna på.
Sen såg jag det här !

Men Hallå, VAKNA !!
Här går man o köper något av det dyraste som finns att få tag i, ställer slutstegen på golvet o trycker upp högtalarna vid ena väggen.
Den ena står till råga på allt helt fritt o den andra i hörn !?

Det här borde vara straffbart ! Inte ens den minsta lilla akustikreglering så långt ögat når.

Blåa konstigheter i bilderna kommer från låååånga slutartider

Reply author: svejk
Replied on: 2008/04/29 21:42:07
Det här borde vara straffbart ! Inte ens den minsta lilla akustikreglering så långt ögat når.

Är lite sarkastisk, denna anläggning kanske är en instalation till de andra konstverken.

Reply author: McEnroe
Replied on: 2008/04/29 21:42:20
quote:
Inte ens den minsta lilla akustikreglering så långt ögat når.

Mattan Hr Björklund

Replied on: 2008/04/29 22:02:28
Svejk
Du träffar så Spot On man kan göra utan att du vet om det !!

La Sphere må se "Spejsad" ut men utseendet är en bi-effekt av 110% av tekniskt tänkande, utseendet
har varit sekundärt från steg 1.
Hade Cabasse kunnat löst problematiken med en boll som låda för hela paketet
på Atlantistiden så hade dom varit runda.

Jag frågade tyvärr inte Christophe om DSP:n o dess förmåga att trolla med signalerna
men det är just en sådan här placeringen systemet klarar helt utan problem !!!
För att göra den ultimata produkten så måste den klara av att vara ultimat nästan överallt, annars är den ju inte just ultimat

Jag gick runt o virrade på huvudet medans jag plåtade o påtalade mina tankar
lite försiktigt till ägaren, han bara skrattade lite lågt som svar
Jag hade även hört att Christophe själv var riktigt nöjd.
Så sakta vreds mina förväntningar upp igen o Jag skämdes lite
just då över mina tankar för jag visste ju mycket väl hur systemet fungerade o vad det kan göra

Här får man ett hum om hur brett rummet är.

ARC - tio rapp med teddybjörnen för den!

Replied on: 2008/04/29 22:17:26
Så, Rockar det här systemet då eller är det bara Spejsat, vad tror ni ??

Replied on: 2008/04/29 22:26:52

Jag tror det rockar, men att det kan förbättras.

Replied on: 2008/04/29 22:37:25
Jag har bara ett fåtal bilder kvar men en heldel att skriva så jag kör vidare men inte idag.
Jag kan inte bedömma hur förbättringar enligt normala hifinormer skulle påverka systemet. Men jag vet så mycket att det här är inget normalt system, det kan trolla med knäna o hitta på saker som jag inte trodde var möjligt, 1.2 Mille har tydligen ett visst värde i det här fallet.
Men mer om det en annan dag

*Fortsättning följer*

Replied on: 2008/04/29 22:43:23
Skitkul att läsa men går det inte lite långsamt! :-)

Replied on: 2008/04/29 22:52:21
Jag har lärt mig av Pac
Jag vill ju skriva något läsvärt med !
Inte bara bilder på samma sak i 12 olika vinklar med nån liten lustig kommentar till varje bild.

Reply author: diffen
Replied on: 2008/04/30 06:53:08
MÄKTIGTMÄKTIGTMÄKTIGTMÄKTIGT

Replied on: 2008/04/30 06:59:36
Det är helt rätt tänkt Herr Björklund

Du får allt fortsätta kittla vår nyfikenhet och lura med oss allt djupare in i denna Cabasse förtrollade värld
Så att vi kan drömma oss bort bland dessa läckra produkter allt eftersom vi läser dina texter och ser dina bilder.

bättre än såhär blir det nog inte

Tack

Reply author: Cyrus
Replied on: 2008/04/30 10:51:24
I den där röda fåtöljen skulle jag gärna sitta några timmar med en hög skivor.

Läckert värre

Replied on: 2008/04/30 10:56:17
quote:
Jag vill ju skriva något läsvärt med !
Inte bara bilder på samma sak i 12 olika vinklar med nån liten lustig kommentar till varje bild

Replied on: 2008/04/30 11:23:29
quote:
I den där röda fåtöljen skulle jag gärna sitta några timmar med en hög skivor.

Det kommer mer, lyssningsposition är ett par meter bakom den fåtöljen

Replied on: 2008/04/30 11:36:03

Det kommer mer, lyssningsposition är ett par meter bakom den fåtöljen
???????

Men... va... ska det inte vara fritt mellan högtalare och lyssningsposition?

Replied on: 2008/04/30 12:04:27
Klart att det är fritt spelfält när det ska lyssnas
Det är ju inte ett direkt vanligt hem vi är i som sagt.

Reply author: wallraff
Replied on: 2008/04/30 12:12:36
Nä helt vanligt hem är det nog inte. Inte många som har nödutgångslampa ovanför dörren...

Är det verkligen ett hem och inte en "lokal"?

Replied on: 2008/04/30 12:55:21
Det är ett hem där folk bor o vistas i Låt mig säga så här, det är överdådigt o RIKTIGT stort.
Mer än så säger jag inte för att skydda ägaren !

Reply author: Eref
Replied on: 2008/04/30 14:51:53
Aaah, om jag någon gång vann ohyggligt många miljoner skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par såna här högtalare. Och sedan leta efter ett hus som passar dom.
Är det inte nåt magiskt med runda och äggformade högtalare?
Vanliga akustikregler verkar sättas ur spel.
Tack för reportaget!

Reply author: JMlab
Replied on: 2008/04/30 18:25:58
Kanonreportage med mycket för mig ny information om Cabasse historia.
Jag råkar känna till en hel del om ägaren till detta fantastiska system och det är
mycket och hårt arbete som ligger bakom möjligheten att förvärva en sådan anlägning.
Mvh
JMlab

Reply author: Burmäster
Replied on: 2008/04/30 21:38:51
De ser onekligen maffiga ut. Måste vara punktformigheten som gör att de fungerar i vilket rum som helst!

Jag måste erkänna att tavlan mellan bollarna tar andan ur mig. Helt fantastisk skulle gissa att det inte räcker att betala med högisarna för att få hem den.....

Replied on: 2008/04/30 22:11:59
quote:
Måste vara punktformigheten som gör att de fungerar i vilket rum som helst!

Som jag har förstått det hela så hjälper TC elementets spridningsegenskaper. Men det som verkligen gör att det fungerar är DSP:n. Det tog ju bara lite mer än 10 år att få fram den

Roligt att du nämde tavlan Dan, jag frågade om stegen inte skulle stå på någon bänk, nä du så syns ju inte tavlav var det raka svaret

Replied on: 2008/04/30 22:13:45
Var är källan?

Reply author: kris69
Replied on: 2008/04/30 22:32:05
Tusen tack Johan.
Fin resa i tid och utveckling.
Har själv en lång relation till Cabasse.
En eloge till dig som utvecklar ditt berättande hela tiden.

Hatten av.

Kristian

Reply author: CH
Replied on: 2008/04/30 22:54:16
Även om systemet har avancerad rumskorrigering så känns det, av bilderna att döma, som om designen kanske haft större prioritet framför välljudet...

Replied on: 2008/04/30 23:35:12
quote:
Var är källan?

Finns lite längre tillbaka, det börjar på A

quote:
Även om systemet har avancerad rumskorrigering så känns det, av bilderna att döma, som om designen kanske haft större prioritet framför välljudet...

Om du menar hemmet, alla får vi göra som vi själva vill eller hur.

Om du menar högtalarna så tror jag du har missat själva poängen. Som jag skrev innan så redan på Atlantis så hade du en högtalare vars ljudkälla bara var dryga 30-35 cm. Det i sig är ganska otroligt men Cabasse har alltid tittat efter hur ljudet sprider sig 180 runt högtalaren.
Där var Atlantis inte 100% pga JÄTTE lådorna men det råder La Sphere bot på då minsta möjliga kabinet har nyttjats. Bollen är inte mycket större än 22" som sitter i.

Foten, som jag redan har nämnt hade dom strul med för dom fick det inte stabilt o dom ville ha en så nära en fristående boll man kan få förutom att hänga upp dom i vajrar, tro mig CH, design har hamnat i andra rummet här. Bara för att det ser "spejsigt" betyder inte att designen har varit viktigare. Har man satt ett mål om att ha en punktformig ljudkälla helt utan diffraktioner då blir det en sfär.

*edit*
Ang DSP o digitalt filter.
På Atlantis kunde vissa justeringar göras via det aktiva filtret för att ha koll på impulssvar inom 60 grader. Justeringar för reflektioner kunde göras med men fråga mig inte hur det fungerade.

På La Sphere handlar det inte om rumskorrigering alá TacT eller liknande. Där finns "bara" 3 st notchfilter som klara X antal db. Men dom klarar inte typ -+ 20 db. Mer så kan varje delningsfrekvens förskjutas lite fram o tillbaka, brantheten kan ändras och nivån lika så.

DSP:n arbetssätt är lite hysch hysch men jag fick reda på så pass mycket att La Sphere klarar sig bra utan filtret men då kommer samma krav på rummet som på alla andra högtalare. Koaxen är en utvecklad version av det senaste Tc elementet o hela fronten på själva bollen är gjord för att ge elementet så bra förutsättningar det bara går.
Hade dom velat att DSP skulle trolla så mycket en DSP kan idag då hade dom valt en 12" istället och Eq:at upp den så mycket det bara går. Och vips du har något som är stort som en baskeboll o som spelar bas som en 18"

För övriga teknisk frågor, ta det då med Cabasse själva

Reply author: BosseBula
Replied on: 2008/04/30 23:58:27
Imponerande Johan! Lärorikt, trevligt och dräggelfaktor. 3 överraskningar i ett..

Reply author: CH
Replied on: 2008/05/01 00:25:10
quote:
Om du menar hemmet, alla får vi göra som vi själva vill eller hur.

Jag menar hur det är uppställt. Oavsett hur mycket hysch hysch DSP'n har eller inte har så är det knappast idealt uppställt enligt bilderna.
Men naturligtvis, alla gör vi som vi vill och tråden är mycket läs- o sevärd..

Replied on: 2008/05/01 00:31:08
Okidoki, hög tid att se om något som ser spejsigt ut kan spela med då

Att sitta mer än 5 - 6 meter ifrån högtalarna kändes väldigt avigt och man känner sig även lite uttittad av någon anledning
När första spåret lades på som var ett lugnare pianostycke så frös jag till !
Jag vill inte kalla det blockering men hela jag bara tvärstannade.

Där borta, ett par meter bakom väggen stod det en flygel o spelade På första tonen, första anslaget så dök den bara upp !
Här var det inte tal om att lyssna in sig eller att lära känna av hur det lät för det bara var en flygel där borta!?

Dynamikmässigt så skiftade låten en heldel men flyglen stod kvar på precis samma ställe o var precis lika stor som när han plinkade lite försiktigt. När jag nu säger att den stod "där" då menar jag ganska exakt 10 meter bort o drygt ½ meter till vänster, varken mer eller mindre !
Jag bara gapade, värden tittade på mig o flinade till för andra gången den dagen

Det var det j-vligaste sa jag !!
Visst är det sa han och log, men vänta du bara sa han !
Nu har jag inte i huvudet vilka artister vi spelade men nästa stycke var ett klassiskt stycke.

Samma sak, första tonen o vips så var väggarna som bortblåsta o jag satt framför en 25 meter bred scen med en orkester framför mig. med stängda ögon kunde jag plocka ut var varje gäng satt helt utan problem! Jag har ett kärleksfullt förhållande till musik o banne mig om det inte kom en liten tår ! Blir jag riktigt berörd av musik då händer det ibland, men inte f-n till klassisk musik !??!
Det var så levande att det var lite obehagligt för ögonen hängde inte med vad öronen hörde. När styrkan i musiken ökade o ett par tyngre stötar kom så ryggade jag tillbaka
Jag menar nu fysiskt !!

jag har en känslighet på 98 db där hemma o La Sphere ligger några db under fast det nyttjas liiite mer effekt än mina 10 + 20 W. Men jag blev alltså skrämd, på riktigt ! När musiken sedan tonade ner sig o valda delar av orkestern spelade själva så kunde jag nära på säga hur många som satt på rad o spelade. Skit i pinpoint, rumsinformation, detaljupplösning för det här var det absolut det värsta jag har varit med om !
Aldrig i mitt liv trodde jag att det skulle låta så här, värden såg ganska tydligt att jag hade blivit knockad, jo han skrattade igen

Fortsättning följer

Reply author: Mc Square
Replied on: 2008/05/01 00:48:49
Unik känsla du förmedlar.
Följer varenda ord och bild.

Du tog inte med Amarok dit väl?

Replied on: 2008/05/02 20:03:39

Det här är payback för Malmömässan.
Mycket bra redogörelse, Johan!

Replied on: 2008/05/02 20:08:19

Johan i högform, tack för att du delar med dig. Det här är ett superreportage!

Replied on: 2008/05/02 21:27:39
Under en kopp kaffe så satt vi pratade intryck och vad värden själv kände för systemet. Han upplevde saker ungefär som jag hade gjort, att musiken bara dök upp och fanns i rummet. Alla väggar och tak förvann på en milisek och att säga att man var "där" har aldrig varit så nära sanningen som nu.
Vi körde iaf vidare med en Asiatiskt konsertpianist som tydligen har ruckat om etablissemanget med en liten säregen still, man kunde klart o tydligt tendenser till boggie i han spelstil

Här satt jag o lyssnade så hårt jag någonsin kan för att iag fånga upp något negativt. Något klangmässigt, placerings oro ja något iaf !
Ni som har läst min recenssion av JJ vet att fångas jag av musiken, då glömmer jag bort sådant skraffs Och visst, jag satt o stampade takten, till Klassisk musik !
Hualigen, hur ska det här sluta
Den där svepande känslan ett klassiskt stycke kan skapa tog tag i mig o hela rummet sen bar det iväg. Våran soloartist var benfast i sin placering och dom resterande spelande satt som i en halvmåne bakom.

"lyssnade" jag ut mot sidorna o bakom mig så fick jag känslan av att sitta på ett stooort ställe. Återigen så blev det konflikt i skallen för på min högra sida hade jag ju väggen bara ett par meter ifrån mig.
Som jag har nämt innan så ger mina WLM samma effekt pga den fasäkta återfivningen men det här var löjligt realistiskt.

Lyssings positionen är ca2 meter till höger i bild !

Skiva efter skiva spelades och jag var så inne i vad jag hörde att jag glömde bort mina egna skivor ! Jag kom inte på det förens jag nästan var hemma
När jag idag sitter och tänker tillbaka så får jag banne mig gåshud med På bilden ovanför så ser ni att man sitter riktigt långt ifrån högtalarna. Även med en massa W så förlorar man en massa db pga avståndet.
Nu ska ni får höra !

Värden som flera ggr hade skrattat av vad jag tydde som ren entusiasm fick något "busigt" i blicken och sa.
Det här Måste du bara lyssna på !
Inspelat i en kyrka så spelade ett gäng musikanter något jag närmast kan beskriva som 17:tals musik på Luta o vad man nu spelade på den tiden. Han hade skruvat upp ganska mycket och så sa han att det här är inte speciellt kul !?
Vad svarar man ?
Iaf så omsveptes jag av en kyrka o den speciella klangen dom har.

Sen brakade Helvetet löst !
En orgel drog igång i 190 o nära på blåste mig av soffan !
För andra gången den dagen så blev jag rädd på riktigt !
Jag bara gapade, värden skrattade o när orglen träffade dom där Riktigt låga tonerna då kan mina 2x18" dra något gammalt över sig !

Det var så overkligt, så omtummlande att jag har svårt att finna ord för det. Dom som minns mitt kyrkreportage förstår att jag har varit med om liknande saker men via The Real Deal, tusan vet om det här inte var så nära man nu kan komma utan att vara på plats!
Att prestera låg bas med tryck är inget svårt men att få med hela upplevelsen och känslan en kyrka ger det tror jag inte det finns många system som klarar av.

Att summera upp det här besöket behöver jag knappast eller hur
Att säga att ett system i den här prisklassen skulle vara prisvärt eller inte bryr jag mig mindre om. Att det finns folk som köper sådana här system bryr jag mig verkligen om. Det är dessa köp som triggar tillverkarna att gå vidare med utvecklingen

Jag vill nu tacka våran värd, dels för att jag fick chansen att komma och lyssna och fotografera. Men även för den makalösa upplevelsen!
Du gav mig ett minne, en upplevelse som jag aldrig kommer att glömma!

Thats All

Reply author: drkim
Replied on: 2008/05/03 10:23:51
Tackar för ett RIKTIGT bra reportage Johan...

Fantastiskt inspirerade - nästan så man vill sälja kåken och köpa Cabasse, hehe

Mvh
Jocke

Reply author: U1
Replied on: 2008/05/03 19:25:11
Vilket kanonreportage Johan!

Replied on: 2008/05/03 20:35:25
WOW!!!
Det är så det ska va...
Impressive

Replied on: 2008/05/04 09:55:38
Tack alla för dom glada tillropen, det värmer !
Och visst är det lite revange för allt negativt man hörde under/efter mässan. Att det lät goja på mässan var inget snack om men att höra hur folk resonerade gjorde mig förbannad stundtals.

Om dom bara visste!!

Reply author: IcedEarth
Replied on: 2008/05/04 13:10:46
Körde ni bara klassisk musik?

Inge metal, rock eller nått åt den stilen?

//rillo

Replied on: 2008/05/04 15:11:41
Jag glömde bort mina skivor helt
Annars hade det blivit sådant med

Jag vill inte sia om hur det hade gått men med Cabasse har annars inga som helst problem att spela allt så som alla andra märken så jag betvivlar inte att det hade fungerat. Christophe själv lyssnar mycket på Blues och Jazz

Replied on: 2008/05/08 14:01:58
Tack för ett inlevelsefullt reportage

PS. Har du börjat spara och dra in nu

Replied on: 2008/05/08 14:06:55
Jag sitter nöjd med mina WLM, bollar i den där storleken kommer inte innanför dörren !!

Replied on: 2008/05/08 15:39:27
Bollarna hade defenetivt kommit in här eller så hade jag gärna flyttat till större så att jag hade kunnat ge dem en vettig tillvaro, dock har jag inte ekonomi för det.

Reply author: Guru
Replied on: 2008/05/08 17:27:23
Otroligt snyggt rum men varför har han satt en nödutgångsskylt ovanför dörren ??

Replied on: 2008/05/08 20:17:05
Om du läser från den delen då bilderna kommer så får du lite förklaring. Jag vill inte gå djupare in på det för att skydda ägaren !

Replied on: 2008/05/08 20:17:58

Otroligt snyggt rum men varför har han satt en nödutgångsskylt ovanför dörren ??
Verkar som om när orgeln drar igång så vill man veta vart man ska springa å jag såg ingen toalettskylt

Reply author: Guru
Replied on: 2008/05/08 20:42:46
quote:
Om du läser från den delen då bilderna kommer så får du lite förklaring.

Sorry missade det.

Replied on: 2008/05/08 20:52:23
Helt Ok

Reply author: MasterChief
Replied on: 2008/08/20 21:53:39
Härligt reportage. Även kul när trådskaparen beskriver vad han upplever i detalj. Allt för många trådar är för inriktade på bilder och teknik och för lite på upplevelse!

Replied on: 2008/08/20 22:12:34
Bra iaktagelse!

Replied on: 2008/08/21 22:01:53
Tråden lever än, Kul !!

quote:
Härligt reportage. Även kul när trådskaparen beskriver vad han upplever i detalj. Allt för många trådar är för inriktade på bilder och teknik och för lite på upplevelse!

Jag satt länge o funderade hur jag skulle gå tillväga med den här tråden. Att dra en snabbis om Cabasse hade jag redan bestämt o att jag skulle ta med mina intryck bestämde jag när jag var där o lyssnade.
Jag kände att jag var tvungen att dela med mig då det hela var en omtumlande upplevelse !
Iaf blev det en tråd jag är ganska nöjd över

Reply author: MasterChief
Replied on: 2008/08/21 22:17:58
Nu ser jag att jag råkade bumpa en rätt gammal tråd. Märkligt att jag missat denna.

Hur kommer det sig att den ligger på första sidan helt plötsligt? Eler har min browser fått fnatt?

Replied on: 2009/10/25 19:41:40
Har fixat så alla bilderna syns igen :o)

Replied on: 2009/10/25 20:22:26

Tack Johan.

Reply author: AlfaGTV
Replied on: 2010/05/12 18:00:33
Återigen har man fyndat i Hififorum's gömmor!
Fantastisk tråd Johan, tack för den resan!

MVH /Micke

Reply author: kent_n
Replied on: 2010/05/13 11:12:32
Upptäckte den här tråden i veckan, kanonreppotage, intressant, informatift, lärande och bra beskrivet. M.A.O kanon. tack

Replied on: 2010/05/13 11:37:35
Har du inte något regortagenytt att förmedla!?

Replied on: 2010/05/13 12:27:36
Jag har lite i pipelinen med lite andra grejer.
Tanken att gå vidare med Cabasse finns ju så klar :o)

HiFiForum.nu : http://www.hififorum.nu/forum/

© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters

Close Window