T O P I C R E V I E W |
markusA |
Posted - 2010/06/15 : 15:09:00 Jag sitter och skissar lite på ett par BLH och har en hel del kvar att lära om horn. Hur påverkar tex hornmynningen ljudet? Ska mynningen sitta framåt eller bakåt för bäst effekt? |
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
markusA |
Posted - 2010/06/16 : 12:24:32 Än så länge är det bara goda nyheter. :D Jag hade en del fördomar mot mynningar bakåt men det verkar som att jag får omvärdera det hela. |
PetterPersson |
Posted - 2010/06/16 : 11:00:51 quote: Jag är inte riktigt säker på att jag förstår det du menar med absorbenten? Mina högtalare brukar inte stå så långt ut i rummet. Klart man skulle kunna sätta en akustikplatta eller nått liknande på väggen bakom? Men hur påverkar en sån sak basen?
Vid frekvenser omkring avstämningen påverkar inte dämpskivan. Den tar bara "skräpljudet" som läcker ut ut pipan. Skivan bör vara "så stor som möjligt, gärna minst ca 1x1 meter |
PetterPersson |
Posted - 2010/06/16 : 10:58:41 Arean där pipan mynnar avgör hur nära bakväggen de kan stå.
Ex: Mynningen är 20x20 cm och en sida är mot golvet. Alltså 400 cm2
Omkretsen är då 80 cm. En sida mot golvet på 20 cm går bort eftersom den förhindrar ljudutbredning utanför pipöppningen. 60 cm kvar.
400/60 = ca 7 cm.
Högtalaren ska stå minst 7 cm ut från bakvägg för att inte förhindra "utblåset". Så det är inga stora avstånd vi talar om... |
markusA |
Posted - 2010/06/16 : 10:32:45 Om vi vänder på steken lite, hur mkt utrymme brukar vara lämpligt att ha bakom högtalaren om hornet mynnar ut bakåt? |
sladdbarn |
Posted - 2010/06/16 : 08:11:38 En fördel med bakladdade, dvs öppningen framåt är att högtalaren kan stå nära väggen. Bra om man har ont om plats. |
markusA |
Posted - 2010/06/15 : 22:25:25 Det verkar ofta som att det är lättare att få till frekvensgången om man låter porten peka bakåt iaf. Om det inte har någon negativ effekt på ljudet i övrigt så är det väl bara att köra på? :)
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår det du menar med absorbenten? Mina högtalare brukar inte stå så långt ut i rummet. Klart man skulle kunna sätta en akustikplatta eller nått liknande på väggen bakom? Men hur påverkar en sån sak basen? |
PetterPersson |
Posted - 2010/06/15 : 15:22:01 Jag gillar bakåt bäst. Låga frekvenser är iaf. rundstrålande samt att öppningen kommer närmare väggen. Högfrekvens oljud riktas bort från lyssnaren, så ha gärna en absorbent 30 cm ut från bakvägg bakom högtalaren för att absorbera oljudet. |