T O P I C R E V I E W |
markusA |
Posted - 2010/08/08 : 16:33:19 Bara för att ställa saker på ända... Hur högt upp kan man praktiskt avända den här lådprincipen? Jag har något vagt minne av att läsa 2 oktavers bandbredd för TH? -> 40Hz låga gränsfrekvensen skulle ge 160Hz som övre gränsfrekvens.
Hur stora element måste man ha för att få "en spark i bröstet"? Naturligtvis skiljer det på element och element, jag tänker på enkla tumregler och inser att frågan är svår att svara på. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/08/18 : 11:28:52 Jo det kan ju leva om på divere oväntade sätt. Man får dämpa speglar, dörrar, fönster osv. Saker skramlar i hyllor, porslin t.ex. Svårare blir det när det är väggar och tak som kommer i svängning. Jag känner en kille som kör med ett antal väggmonterade basar och där knakar det i husgrunden neråt 14 Hz.
I mitt fall hinner det egentligen inte bli något problem för jag känner mig nästan genast spyfärdig när det finns med den typen av lågfrekventa ljud på inspelningen och då dämpar jag ner eller byter låt. Tänker särskilt på en låt med Tanita Takaram som spelats in där det fanns lågfrekvens (i ventilationssystemet?) i inspelningslokalen. Med ett så pass stort TH som jag har blir det rena spymaskinen. Utan det så märks ingenting sånt.
Såna frekvenser är väl bara intressanta om man lyssnar på elektronisk musik, kyrkorgel eller om det gäller hembio. |
martinsson |
Posted - 2010/08/18 : 06:41:36 Betänk eventuella egensvängningsproblem när man genererar dessa frekvenser, jag tänker mest på delar av bostaden kanske kan få får sig att svänga med.
|
more10 |
Posted - 2010/08/18 : 00:44:10 10 Hz och veckad 3 ggr ger en låda som är 214 cm, plus 44 mm för material vilket ger 219 cm. Du får göra utblåset mot taket, undrar vad grannarna tycker :-).
Allt hänger på vad du hittar för nåt element. Man kan kanske modda ett element så det får lägre Fs genom att lägga på vikt på konen? |
esl |
Posted - 2010/08/17 : 23:39:00 more10 mycket intressant! 1 kvadratmeter är ju ingenting! Jag har 2,40 till tak så jagkanske inte behöver vecka mer än 3 ggr? Om jag kan tänka mig 10 Hz som nedre gräns... visst det är en kompromiss :-( |
esl |
Posted - 2010/08/17 : 23:34:53 Valpruttar  |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/08/17 : 19:15:20 Och valar och delfiner ... |
huzze |
Posted - 2010/08/17 : 17:08:13 Elefantprogram på Discovery? De avger ju infraljud... |
Ryssen |
Posted - 2010/08/17 : 16:37:47 Testtoner.. |
sladdbarn |
Posted - 2010/08/17 : 14:50:59 quote: 8-16 Hz
Vad spelar du för musik  |
more10 |
Posted - 2010/08/17 : 14:14:10 (343 / 8) / 4 = 10,71875. 10,7 meter för en vanlig rak kvartsvågspipa. Ska du ha expanderande pipa blir den ännu längre.
Jag hittade faktiskt ett element med Fs=12, http://www.thielesmall.com/include/details.asp?ID=1214&dtype=1, har ingen aning om det skulle funka i en TH dock. Den är 18", och en sådan har en area om 0,125 m2. Innervolymen skulle då bli ungefär 1,34 kubikmeter.
För att få plats i ett vanligt rum skulle pipan behöva veckas 5 gånger vilket ger 10,7/6 = 1,8 meter hög. Golvytan skulle bli 86x86 cm (innermått). Om du bygger i 22 mm spån blir då totala golvytan 95x95 cm. |
esl |
Posted - 2010/08/17 : 00:48:56 Skulle kanske ha TH mellan 8-16 Hz det är väl där jag saknar nivå just nu. Vilka storlekar pratar man om då? |
more10 |
Posted - 2010/08/17 : 00:13:58 PetterPerson har förstås rätt.
Vad är det dom säger, 1,5 oktaver över delningsfrekvensen? Halva oktaver är ju svårt att räkna, blir det 30-240 Hz om man delar vid 80? Det blir ju 3 oktaver!
Men hur stora svängningar kan man tolerera över delningsfrekvensen? 5 dB, 10 db? De flesta simuleringar jag har gjort ger svängningar på 10 dB.
Branta filter är väl att rekommendera, 24 dB/oktav? |
PetterPersson |
Posted - 2010/08/16 : 20:17:36 .......om du delar 300 dB/oktav så Det finns i praktiken alltid ett överlapp och om fasen och tonkurvan har oroligheter omkring delningspunkten så kommer det inte att blir bra. |
more10 |
Posted - 2010/08/16 : 15:38:08 Jag tycker man ska vara väldigt nöjd om man lyckas med att bygga en TH för subbasändamål, dvs 30-100 Hz. Sen kan man ju nöja sig med slutna lådor över 100, dom brukar ju gå rak ner mot 100. |
PetterPersson |
Posted - 2010/08/14 : 20:29:53 Njae, tanken med stag och dämpning är ju just det, så om resonanser dyker upp efter den första dämpningen och stagningen får man göra om och göra rätt. Veckningen är också mycket viktig. |
RuneStone |
Posted - 2010/08/14 : 20:25:22 Borde inte resonanserna kunna dämpas med bättre stagning och dämpmaterial på rätt ställen ? |
PetterPersson |
Posted - 2010/08/14 : 13:25:44 Nog för att tonkurvan ofta kan se rätt fin ut upp mot ett par 100 Hz så gör i regel inte resonanserna det. Astos mätningar visar att vid högre frekvenser så klingar ljudet av inte lika snabbt som i basen. Detta kommer medföra att det låter resonant lik förbannat och med dålig upplösning. Det blir alltså samma problem som med elektronisk korrigering av basresonanser, ljudtrycket förblir desamma men det pga lång efterklangstid maskeras det nya ljudet av det gamla. |
Joda |
Posted - 2010/08/10 : 10:12:07 Produkten är "arkiverad" från normala katalogen men fortfarande i produktion http://www.bcspeakers.com/PDF/PRD/10PS26.pdf
*edit* ser att det poppat upp ett antal nya element i sortimentet. 10CL51 kanske kunde fungera, ser billig ut också. Får simulera lite när det blir tid över. |
markusA |
Posted - 2010/08/10 : 09:38:34 Ja, jag uttryckte mig lite klumpigt ser jag nu. Vad jag var ute efter var snarare att 15"arna verkade spela minst lika rent minst lika högt upp i frekvenbandet. Och Circlomannen, du har så rätt i att 15" är massiv overkill. Jag tänker samma sak som du faktiskt, det skulle vara jättekul att se en liknande låda för 10'orna. Tyvärr vet jag inte ens var jag skulle börja när det gäller TH? Dessa är ju så superkompakta dessutom? Jag hittar f.ö. inte 10ps26 på BC's hemsida? |
Circlomanen |
Posted - 2010/08/10 : 08:07:25 Att 15 tums PA-basar spelar bättre än en hifi-6,5a är inte så förvånande. Det som är förvånande är den oväntat lilla skillnaden. 6,5an har inte alls samma brutala attack och såklart inte samma ljudtrycksmöjligheter. Men på samma sätt som du inte har en 48 liters Caterpillardiesel i din bil så behöver du inte ett par B&C 15TBX100 i hemmet. En bra PA-10a är mer än nog för alla som vill ha hörseln kvar. Ett par B&C 10PS26 kan spela smärtsamt högt helt oansträngt. De skulle nog funka bra som trubadurbasar för spelningar upp till 300 pers.
Nu vill vi se ritningar eller skisser på en massa osunda ideer!
Mvh Johannes. |
markusA |
Posted - 2010/08/09 : 23:59:38 Tackar och bockar för den informationen. :) Att dina 15" monster spelar "bättre" än 6,5"arna överaskar mig. (Och ger mig en massa dyra osunda idéer) Jag tror att jag börjar få en bild av vad jag skulle kunna hitta på nu. (Branta filter lär det bli om det ska funka) Största problemet är nog att jag behöver små högtalare och det jag vill bygga är allt annat än litet.
|
martinsson |
Posted - 2010/08/09 : 20:19:44 quote: Efterssom det bär mig emot att göra något normalt...
En formidabel och högst aktningsvärd inställning om du frågar mig.
Jag har fått för mig att de funkar bra upp till ca 200Hz, över detta så kommer resonanser att göra sig för mkt påminda, detta gäller vid standard 24dB/Okt LR delning (aktivt), dock har andra tyckt att en delning upp till ca 250Hz funkat helt ok.
Personligen tycker jag att en delning vid 150Hz funkar bäst, detta ger tillräclig attack och låter renare än den högre delningen, detta räcker desutom bra för att lappa över till de flesta mindre högtalare med gott resultat.
Mina större TH'n sträcker sig mellan ca 40 och 150 Hz, bortser man från en dipp vid 180Hz så går de fint upp till 250 där jag oftast delar dem (dippen blir akademisk i verkliga sammanhang), i rum går de en bit lägre, ca 30Hz. |
markusA |
Posted - 2010/08/09 : 14:52:21 Kul att se dig med i tråden martinsson, dina små th ger mig huvudbry. :) "There's no use flogging a dead horse" brukar man ju säga men nu när du ändå är här kan jag inte hålla mig från att fråga. Hur högt skulle man kunna dela dina småttingar om man verkligen ligger på gränsen?
Efterssom det bär mig emot att göra något normalt så är det tvåvägare med th i botten jag funderar runt ikring just nu.
|
Hornta |
Posted - 2010/08/09 : 12:35:32 Lånar tråden lite: kan man använda sig av ett subslutsteg (tex Hypex 4.0) till ett par TH? |
martinsson |
Posted - 2010/08/09 : 12:32:36 Jag ska försöka förklara mitt avvikande beteende :)
Jag är mkt nöjd med mina småttingar, och de överaskar fortfarande positivt på daglig basis, och jag anser att de räcker mer än väl även för ett rejält party, men då får man verkligen driva de små till sitt yttersta.
Ljudkvalitémässigt är de större TH-arna liksom riggen i övrigt ett par snäpp vassare men problemet är att den trivs mkt bättre utomhus där den verkligen skiner, i mitt vardagsrum känns det hela kapacitetsmässigt mkt bortkastat och fel.
Det är för det avsedda bruket helt enkelt ett feldimensionerat system, det gäller hela riggen, effekt och kapacitetsmäsigt är den bara fel för vardagligt inomhus bruk.
Hade jag börjat om från början hade jag med mina nuvarande erfarenheter försökt få till ett system enligt följande :
2st 10" TH avstämda från 40Hz, 2st 8"1" toppar, allting aktivt processat via driverack 260 och förstärkt av 3st små LABgruppen IP450 slutsteg.
Detta system borde göra ett strålande jobb inomhus och ett hyffsat jobb utomhus (de få gånger detta blir fallet), ljudtrycksmässigt borde den räcka mer än väl, mkt mer än väl... |