HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ett par "enkla" frågor om TH?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/08/08 :  16:33:19  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Bara för att ställa saker på ända...
Hur högt upp kan man praktiskt avända den här lådprincipen?
Jag har något vagt minne av att läsa 2 oktavers bandbredd för TH?
-> 40Hz låga gränsfrekvensen skulle ge 160Hz som övre gränsfrekvens.

Hur stora element måste man ha för att få "en spark i bröstet"?
Naturligtvis skiljer det på element och element, jag tänker på enkla tumregler och inser att frågan är svår att svara på.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8325 Posts

Posted - 2010/08/08 :  18:54:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Senaste tidens konstruktioner med många veck, Helmholzresonatorer och annat verkar ha tänjt 2-oktavsregeln en hel del. Martinssons lilla t.ex. mäter väl hyfsat rakt från under 40 upp till 300Hz.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/08 :  19:18:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Du får spark i bröstet från en bra 10 tums PA-bas.
En bra 15 kan ge mer spark i bröstet.
4 st bra PA-12or i en TH kan ge smärtsam attack och kick.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/08/08 :  21:44:54  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Fuling> Ja, Martinssons lilla lådor är jättesöta och spelar helt ok. Nu såg jag dem bara på DIY träffen och det blev aldrig lyssnat i någon större utsträckning. Jag har inget projekt på gång (Elektronik håller mig sysselsatt för tillfället) men jag har tankar och funderingar. 300Hz är nog på gränsen för mina funderingar, hade man kunnat lösa 500Hz hade jag varit såld.
6#189;" element känns lite klent. Även om man kan spela djupt så är det tveksamt med just bröstsparken. Har jag fel så är jag den första att jubla. :)

Circlomannen> Det låter lite på dig som att 10" är insteget för ordentligt tryck och det var väl något sånt jag förväntade mig även om jag hoppades på mindre. (Jag är en obotlig optimist) 15" är brutalt... vill ha! ;)

Edited by - markusA on 2010/08/08 21:45:39
Go to Top of Page

Fuling

8325 Posts

Posted - 2010/08/08 :  21:49:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
500Hz är nog inte genomförbart med rådande teknologi och kunskap, i alla fall inte om man samtidigt vill nå ned till 40Hz eller så.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/08/08 :  22:06:22  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
500Hz är nog inte genomförbart med rådande teknologi och kunskap, i alla fall inte om man samtidigt vill nå ned till 40Hz eller så.
Jasså Hoktunas med lite ludd på rätt ställe är nog inte långt ifrån...
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/08/08 :  22:08:23  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Mmm, anade det...
Men är 300Hz lösbart så kanske det fortfarande är intressant. :)
Jag gillar tappade horn och skulle gärna experimentera lite med det när det är dags för nästa bygge.
Hoktunas byggen ser också intressanta ut men jag undrar om 6" elementen räcker till? Får man attack, tryck och en spark i bröstet?

Edited by - markusA on 2010/08/08 22:27:03
Go to Top of Page

Fuling

8325 Posts

Posted - 2010/08/08 :  22:25:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tja, jag kom på medan jag skrev att mitt påstående kanske inte riktigt stämde. Å andra sidan brukar det i trådarna för de aktuella konstruktionerna konstateras att man nog ska dela brant vid max den och den frekvensen för att det inte ska låta "mumligt" (bara ett exempel på ord som testpiloter här på forumet använt för att beskriva ljudet av TH som delats för högt). Slutsatsen jag dragit är att det det användbara frekvensspannet tycks vara mindre än det uppmätta.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/09 :  10:20:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag rekommenderar att du låter tappade horn jobba mellan tex 40 och 120 Hz där dom gör sitt bästa. Sedan låter du ett par vanliga mellanbas/mellanregister-horn ta hand om 120 - 600 Hz eller vad som är lämpligt. För brutal bas från ca 40 Hz med mycket attack och (i lägenhet) obegränsade ljudtryck så skall du köpa 2 st B&C 10PS26.
Det är enkelt tydligt och (för prestandan) billigt.
Du kan även köra med B&C 10PS26 i mellanbashornen.
12 och 15 tummare är för PA-bruk eller djupt avstämda tappelser.
Större än 10 tum är allt för mycket overkill i lägenhet om man inte älskar hörselskador och strukturella skador. Visst är det skoj, men du skulle höra Martinssons gnäll över sina stora tappade horn. De små har brädat dom stora med WAF och tillräcklig bas, så dom stora står och samlar damm i ett mörkt förråd. Det är tydligt hornmissbruk!
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/08/09 :  11:51:13  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Oki, jag är med på tänket även om det skjuter mina tidigare funderingar en aning i foten.
Bra information dock. :)
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/08/09 :  12:32:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag ska försöka förklara mitt avvikande beteende :)

Jag är mkt nöjd med mina småttingar, och de överaskar fortfarande positivt på daglig basis, och jag anser att de räcker mer än väl även för ett rejält party, men då får man verkligen driva de små till sitt yttersta.

Ljudkvalitémässigt är de större TH-arna liksom riggen i övrigt ett par snäpp vassare men problemet är att den trivs mkt bättre utomhus där den verkligen skiner, i mitt vardagsrum känns det hela kapacitetsmässigt mkt bortkastat och fel.

Det är för det avsedda bruket helt enkelt ett feldimensionerat system, det gäller hela riggen, effekt och kapacitetsmäsigt är den bara fel för vardagligt inomhus bruk.

Hade jag börjat om från början hade jag med mina nuvarande erfarenheter försökt få till ett system enligt följande :

2st 10" TH avstämda från 40Hz, 2st 8"1" toppar, allting aktivt processat via driverack 260 och förstärkt av 3st små LABgruppen IP450 slutsteg.

Detta system borde göra ett strålande jobb inomhus och ett hyffsat jobb utomhus (de få gånger detta blir fallet), ljudtrycksmässigt borde den räcka mer än väl, mkt mer än väl...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/08/09 :  12:35:32  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Lånar tråden lite: kan man använda sig av ett subslutsteg (tex Hypex 4.0) till ett par TH?

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/08/09 :  14:52:21  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Kul att se dig med i tråden martinsson, dina små th ger mig huvudbry. :)
"There's no use flogging a dead horse" brukar man ju säga men nu när du ändå är här kan jag inte hålla mig från att fråga.
Hur högt skulle man kunna dela dina småttingar om man verkligen ligger på gränsen?

Efterssom det bär mig emot att göra något normalt så är det tvåvägare med th i botten jag funderar runt ikring just nu.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/08/09 :  20:19:44  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Efterssom det bär mig emot att göra något normalt...

En formidabel och högst aktningsvärd inställning om du frågar mig.

Jag har fått för mig att de funkar bra upp till ca 200Hz, över detta så kommer resonanser att göra sig för mkt påminda, detta gäller vid standard 24dB/Okt LR delning (aktivt), dock har andra tyckt att en delning upp till ca 250Hz funkat helt ok.

Personligen tycker jag att en delning vid 150Hz funkar bäst, detta ger tillräclig attack och låter renare än den högre delningen, detta räcker desutom bra för att lappa över till de flesta mindre högtalare med gott resultat.

Mina större TH'n sträcker sig mellan ca 40 och 150 Hz, bortser man från en dipp vid 180Hz så går de fint upp till 250 där jag oftast delar dem (dippen blir akademisk i verkliga sammanhang), i rum går de en bit lägre, ca 30Hz.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/08/09 :  23:59:38  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Tackar och bockar för den informationen. :)
Att dina 15" monster spelar "bättre" än 6,5"arna överaskar mig. (Och ger mig en massa dyra osunda idéer)
Jag tror att jag börjar få en bild av vad jag skulle kunna hitta på nu. (Branta filter lär det bli om det ska funka)
Största problemet är nog att jag behöver små högtalare och det jag vill bygga är allt annat än litet.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/10 :  08:07:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Att 15 tums PA-basar spelar bättre än en hifi-6,5a är inte så förvånande.
Det som är förvånande är den oväntat lilla skillnaden. 6,5an har inte alls samma brutala attack och såklart inte samma ljudtrycksmöjligheter.
Men på samma sätt som du inte har en 48 liters Caterpillardiesel i din bil så behöver du inte ett par B&C 15TBX100 i hemmet.
En bra PA-10a är mer än nog för alla som vill ha hörseln kvar.
Ett par B&C 10PS26 kan spela smärtsamt högt helt oansträngt.
De skulle nog funka bra som trubadurbasar för spelningar upp till 300 pers.

Nu vill vi se ritningar eller skisser på en massa osunda ideer!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/08/10 :  09:38:34  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Ja, jag uttryckte mig lite klumpigt ser jag nu. Vad jag var ute efter var snarare att 15"arna verkade spela minst lika rent minst lika högt upp i frekvenbandet.
Och Circlomannen, du har så rätt i att 15" är massiv overkill. Jag tänker samma sak som du faktiskt, det skulle vara jättekul att se en liknande låda för 10'orna.
Tyvärr vet jag inte ens var jag skulle börja när det gäller TH? Dessa är ju så superkompakta dessutom?
Jag hittar f.ö. inte 10ps26 på BC's hemsida?
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/08/10 :  10:12:07  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Produkten är "arkiverad" från normala katalogen men fortfarande i produktion
http://www.bcspeakers.com/PDF/PRD/10PS26.pdf

*edit* ser att det poppat upp ett antal nya element i sortimentet.
10CL51 kanske kunde fungera, ser billig ut också.
Får simulera lite när det blir tid över.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2010/08/10 10:16:27
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/08/14 :  13:25:44  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nog för att tonkurvan ofta kan se rätt fin ut upp mot ett par 100 Hz så
gör i regel inte resonanserna det. Astos mätningar visar att vid högre
frekvenser så klingar ljudet av inte lika snabbt som i basen. Detta
kommer medföra att det låter resonant lik förbannat och med dålig
upplösning. Det blir alltså samma problem som med elektronisk
korrigering av basresonanser, ljudtrycket förblir desamma men det pga
lång efterklangstid maskeras det nya ljudet av det gamla.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/08/14 :  20:25:22  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Borde inte resonanserna kunna dämpas med bättre stagning och dämpmaterial på rätt ställen ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/08/14 :  20:29:53  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Njae, tanken med stag och dämpning är ju just det, så om resonanser dyker upp efter den första dämpningen och stagningen får man göra om och göra rätt. Veckningen är också mycket viktig.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/08/16 :  15:38:08  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag tycker man ska vara väldigt nöjd om man lyckas med att bygga en TH för subbasändamål, dvs 30-100 Hz. Sen kan man ju nöja sig med slutna lådor över 100, dom brukar ju gå rak ner mot 100.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/08/16 :  20:17:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
.......om du delar 300 dB/oktav så Det finns i praktiken alltid ett överlapp och om fasen och tonkurvan har oroligheter omkring delningspunkten så kommer det inte att blir bra.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/08/17 :  00:13:58  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
PetterPerson har förstås rätt.

Vad är det dom säger, 1,5 oktaver över delningsfrekvensen? Halva oktaver är ju svårt att räkna, blir det 30-240 Hz om man delar vid 80? Det blir ju 3 oktaver!

Men hur stora svängningar kan man tolerera över delningsfrekvensen? 5 dB, 10 db? De flesta simuleringar jag har gjort ger svängningar på 10 dB.

Branta filter är väl att rekommendera, 24 dB/oktav?

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/08/17 :  00:48:56  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Skulle kanske ha TH mellan 8-16 Hz det är väl där jag saknar nivå just nu. Vilka storlekar pratar man om då?

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/08/17 :  14:14:10  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
(343 / 8) / 4 = 10,71875. 10,7 meter för en vanlig rak kvartsvågspipa. Ska du ha expanderande pipa blir den ännu längre.

Jag hittade faktiskt ett element med Fs=12, http://www.thielesmall.com/include/details.asp?ID=1214&dtype=1, har ingen aning om det skulle funka i en TH dock. Den är 18", och en sådan har en area om 0,125 m2. Innervolymen skulle då bli ungefär 1,34 kubikmeter.

För att få plats i ett vanligt rum skulle pipan behöva veckas 5 gånger vilket ger 10,7/6 = 1,8 meter hög. Golvytan skulle bli 86x86 cm (innermått). Om du bygger i 22 mm spån blir då totala golvytan 95x95 cm.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000