HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ett par "enkla" frågor om TH?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2010/08/17 :  14:50:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
8-16 Hz

Vad spelar du för musik

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8969 Posts

Posted - 2010/08/17 :  16:37:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Testtoner..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/17 :  17:08:13  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Elefantprogram på Discovery? De avger ju infraljud...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/08/17 :  19:15:20  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Och valar och delfiner ...
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/08/17 :  23:34:53  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Valpruttar

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/08/17 :  23:39:00  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
more10 mycket intressant!
1 kvadratmeter är ju ingenting!
Jag har 2,40 till tak så jagkanske inte behöver vecka mer än 3 ggr?
Om jag kan tänka mig 10 Hz som nedre gräns... visst det är en kompromiss :-(

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/08/18 :  00:44:10  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
10 Hz och veckad 3 ggr ger en låda som är 214 cm, plus 44 mm för material vilket ger 219 cm. Du får göra utblåset mot taket, undrar vad grannarna tycker :-).

Allt hänger på vad du hittar för nåt element. Man kan kanske modda ett element så det får lägre Fs genom att lägga på vikt på konen?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/08/18 :  06:41:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Betänk eventuella egensvängningsproblem när man genererar dessa frekvenser, jag tänker mest på delar av bostaden kanske kan få får sig att svänga med.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2010/08/18 :  11:28:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jo det kan ju leva om på divere oväntade sätt. Man får dämpa speglar, dörrar, fönster osv. Saker skramlar i hyllor, porslin t.ex. Svårare blir det när det är väggar och tak som kommer i svängning. Jag känner en kille som kör med ett antal väggmonterade basar och där knakar det i husgrunden neråt 14 Hz.

I mitt fall hinner det egentligen inte bli något problem för jag känner mig nästan genast spyfärdig när det finns med den typen av lågfrekventa ljud på inspelningen och då dämpar jag ner eller byter låt. Tänker särskilt på en låt med Tanita Takaram som spelats in där det fanns lågfrekvens (i ventilationssystemet?) i inspelningslokalen. Med ett så pass stort TH som jag har blir det rena spymaskinen. Utan det så märks ingenting sånt.

Såna frekvenser är väl bara intressanta om man lyssnar på elektronisk musik, kyrkorgel eller om det gäller hembio.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/08/18 11:30:44
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000