HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bärbar högeffektiv högtalare?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Dr.Nope Posted - 2012/09/04 : 12:20:40
Har någon lite info om det går att bygga en högtalare som går att bära hyffsat osynligt med hög känslighet och som klarar att ge hyffsad bastryck? Har ingen kunskap i ämnet, men funderade på om det går att göra något horn-liknande?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sladdbarn Posted - 2012/09/11 : 21:04:55
Så såg min ut, den var rolig, är sugen på att bygga en ny bättre o lättare (även om jag inte får användning för den hehe)

Ryssen Posted - 2012/09/11 : 20:35:50
quote:
Har själv byggt med sånna i mina yngre dagar,

Jag oxå. med 2x100w booster och bilbatteri,ståendes på pakethållaren på cykeln.
sladdbarn Posted - 2012/09/11 : 20:32:18
quote:
En bit in ser man en väska med två st bil-coaxial 6X9.
Det ser ut att kunna lira på bra.

2st 6*9 kan lira på bra! Har själv byggt med sånna i mina yngre dagar,
men den var knappt bärbar...
hoktuna Posted - 2012/09/11 : 20:23:41
Smidig bärbar Altec 816 15" .En multicell i ena näven så är du hemma.
Systemvikt en kanal under 70 pannor.Lättdrivet är det oxå.
Circlomanen Posted - 2012/09/11 : 18:30:31
http://www.youtube.com/watch?v=vDgophxrFhM

En bit in ser man en väska med två st bil-coaxial 6X9.
Det ser ut att kunna lira på bra.

Mvh Johannes.
Circlomanen Posted - 2012/09/06 : 13:12:13
quote:
För sakens skull måste det ju nämnas att detta är skrivet av en som hellre funderar på hur man adresserar hörselskadehög ljudvolym till 2000 pers som tänker dansa techno ute i en skog.
Eller AC/DC på Ullevi t.ex. ...

Nja... Mitt drömprojekt skulle vara att få snida bas-system till SFs alla biagrafer. Skulle jag och Martinsson få gå loss på Bergakungens salonger så skulle filmspåren få en lite mer taktil karaktär. De skulle få ha två olika typer av visningar. De för folk som gillar realism. Explosioner är inte rumsvänliga eller trevliga.
Och sedan en snällare version för dem som mår allt för illa av massiva tryckvågor och realistiska nivåer nedåt 5 Hz.

Men faktum kvarstår dock. Stoppar du en st Faital Pro 3Fe22 i en sluten låda på 1 liter och försöker spela musik under bar himmel så kommer du mest höra lite diskant-fnissel. Med 4 st billiga bil-coaxialer i en platt och bred högtalare så får du en helt annan pondus och kraft. Vill du ha en styv och lätt låda skall du kolla på böjd plywood. Framsidan/Baffeln skulle kunna vara en bit på 50 x 50 cm, 7 mm tjock furuplywood. Baksidan gör du av en krökt och formlimmad bit 4 mm furuplywood. Två tre st smala remsor med plywood kan gå tvärs över för lite ökad styvhet, men behövs troligtvis inte.

Simpel skiss.
Plywooden "syr" du ihop i kanterna och spacklar upp med förtjockad epoxi. Superenkelt och extremt starkt. Kanske lite dyrt om man inte är galen nog att ha 20 liter lamineringsepoxi liggandes i vardagsrummet.

Sätt ett handtag i överkanten eller en bärrem mellan de två övre hörnen som på en handväska.

Såklart påverkar de valda elementens vikt slutvikten en hel del, men jag skulle tro att det hela kan hamna på ca 3 - 4 kg totalt.

Mvh Johannes.
Dr.Nope Posted - 2012/09/06 : 12:27:42
Ja, riktigt så långt har ju inte jag siktat. :D

Men bilhögtalare som coax 5.25" bör vara lättare att hitta än 4" skulle jag tro, får leta lite annonser.
Mickel-mackel Posted - 2012/09/06 : 11:44:39
quote:
Det krävs fortfarande stor strålande yta om du vill ha lite ljudtryck utomhus
En sluten låda på 2 liter med en 4tummare i kommer mest stå och störa lite.
4 st billiga 5,25 tums bilcoaxialer på ena sidan av en portfölj-formad låda kommer att kunna spela betydligt högre och med så mycket pondus man kan förvänta sig utomhus.

För sakens skull måste det ju nämnas att detta är skrivet av en som hellre funderar på hur man adresserar hörselskadehög ljudvolym till 2000 pers som tänker dansa techno ute i en skog.
Eller AC/DC på Ullevi t.ex. ...

Mickel-mackel Posted - 2012/09/06 : 11:42:26
Ju stabilare desto bättre givetvis. Men tyngden ökar ju.

Ett mycket enkelt sätt att göra en stabil och lätt låda är med papprör.
Tag ett 30cm långt papprör med t.ex. 15cm diameter.
Såga två runda bitar av 12-16mm spånskiva, så dom får presspassning i röret.
Limma med vanligt trälim och pressa dit dom. När det torkat sågar du ut för elementhålet och så kan du dra lite latexfog på insidan längs rörets kant och mot spånskivan för att försäkra dig att ev småhål blir tätade.
Vips har du en låda med 4-4,5 liter volym, stark som tusan pga den runda formen. Dvs, pappen behöver inte var speciellt tjock.
Circlomanen Posted - 2012/09/06 : 10:15:56
Det krävs fortfarande stor strålande yta om du vill ha lite ljudtryck utomhus
En sluten låda på 2 liter med en 4tummare i kommer mest stå och störa lite.
4 st billiga 5,25 tums bilcoaxialer på ena sidan av en portfölj-formad låda kommer att kunna spela betydligt högre och med så mycket pondus man kan förvänta sig utomhus.

Mvh Johannes
Dr.Nope Posted - 2012/09/06 : 08:08:20
Nej, jag tror inte det är någon mening att fundera på horn eller liknande med de måtten som verkar behövas för att det skall fungera. Skall köpa lite komponenter och ett par 3 eller 4" element och se hur det låter och vilka ljudtryck man kan få till. Så en sista fråga: Om man gör en låda till ett sådant element som länkat till ovan med 90dB känslighet, är det bara att göra en så stabil och hård låda som möjligt på 1.5-2liter? Funderade på om man skulle gjuta en i glasfiber men med fleece istälet för glasfiber om man säger så, eller är det något speciellt man skall tänka på? Bara som fingervisning.
sladdbarn Posted - 2012/09/06 : 07:29:47
Vet iofs inte om jag tycker Circlos förslag är "hyffsat osynligt" hehe.
FForsman Posted - 2012/09/05 : 22:56:51
Det där blir ju jag också sugen på att bygga av ren nyfikenhet.

/mvhff
Fuling Posted - 2012/09/05 : 22:40:24
En hipstervariant av Altec 816...
Circlomanen Posted - 2012/09/05 : 10:22:43
Japp. De måtten stämmer.
Mickel-mackel Posted - 2012/09/05 : 10:09:42
Fattar jag rätt?
Basreflexröret är 25 cm långt
Mynningen på tratten är (t.ex.) 0,8 x 0,8 meter
Mickel-mackel Posted - 2012/09/05 : 10:02:11
Ohhh, jättehäftig grej Johannes (circlo).

Shit, det där blev jag ju också sugen på att prova att bygga.

Hur kul grej som helst, sen kan alla gå omkring och tycka att det låter så bra om sin I-fån, *hehe*
eller kanske * he he HE HE *

edit:
60Hz som nedre gränsfrekvens är ju väldigt väldigt tillräckligt för en massa musik, ja nästan allt.
Helt klart respektingivande för en pytteliten och lätt bärbar högtalare.
Circlomanen Posted - 2012/09/05 : 09:38:58

Slarvig skiss visar på min idé.

J.
Circlomanen Posted - 2012/09/05 : 09:31:24

94 dB vid 60 Hz är ganska respektabelt i 2 Pi från 4 st små 3 tums element.

Högtalaren skulle bestå av en liten låda med ett fäste för hornet, och en lång port som sticker ut ur lådan som hornets framkant skulle luta mot. Viktigt att hornets mynning och portens mynning är nära varandra i djupled.

Hornet bygger man av 4 mm furuplywood, ett starkt bommulstyg och Liquisole. Det skulle vara ett litet platt paket vid transport och fällas upp och fästas på lådan med kardborreband eller elastiska band inför bruk. Det hela borde ta ca 10 sekunder att montera ihop.
Med hjälp av hornet får man ett antal fördelar varav den största är minskat "ljudspill". Ljudet strålar åt det hållet man pekar hornet och inte ut åt alla håll. Verkningsgraden ökar såklart. Det blir en mindre spridningsvinkel. Det låter "större" och mer maffigt från en given mängd byggmatrial.

Mvh Johannes.

Circlomanen Posted - 2012/09/05 : 09:18:39
Jag utgår ifrån detta:

quote:
Vet inte hur röster eller instrument låter, eller vilka frekvenser som spelar roll. Men det behöver låta högt, vara litet och lätt och gärna lite bas men sista är nog minst viktigt.

Han verkar prioritera ljudtryck framför bas. Mina 3Fe20 är mycket effektiva och kan spela duktigt högt. Man får bas ur dem, men inga mängder och inget som helst djup. Jag tror att 4 st sådana med lite EQ kommer att kunna spela högre och renare ihop med en liten förstärkare än med nån 83dB/w/m lågeffektiv bredbandare.

Låt mig posta klart alla inlägg innan ni hoppar på den till synes allt för stora horn-lådan.

Det kommer förklaring.

sladdbarn Posted - 2012/09/05 : 08:46:37
Mitt förslag:

musikkälla: mp3-spelare / mobiltelefon
förstärkare: T-amp från ebay
högtalare: en eller två 4-tummare
kraftkälla: mc-batteri

Bör kunna bli bärbar, bygg den som en ryggsäck
Mickel-mackel Posted - 2012/09/05 : 07:27:08
quote:
Måste bara påpeka den extremt låga verkningsgraden på de där elementen du länkade till. 81,3 dB/w/m och 4 ohm.....

Man får inte lågfrekvensegenskaper och liten låda gratis.
Det kostar alltid i ljudtrycksänden.
Eller så bygger man nåt så "Ring P1" låter bra, men på musik går det inte att avgöra om det ens finns en bastrumma, men allt får en hög verkningsgrad.

Men, ok. En 83-85 dB typ, borde en 4" kunna prestera och fortfarande vara användbar i sökt tillämpning.
Circlomanen Posted - 2012/09/05 : 06:53:23
Måste bara påpeka den extremt låga verkningsgraden på de där elementen du länkade till. 81,3 dB/w/m och 4 ohm.....

Bättre med 4 eller fler Faital Pro 3Fe22. De skall ha 91 dB/w/m verkningsgrad enligt databladet, men jag får för mig att de har högre än så. Här hemma måste jag dämpa dem 3 dB innan de spelar bra ihop med mina B&C 10PS26.

10 dB högre ljudtryck för en watt in gör stor skillnad. Sätter man 4 st sådana i en BR eller mini-MLTL så borde man kunna få bra med tryck ur en ganska liten och lätt konstruktion.
Förstärkaren ser riktigt bra ut. Tror den skulle funka riktigt bra till en ganska ljudlig portabel sak.

Mvh Johannes.
Mickel-mackel Posted - 2012/09/04 : 23:18:21
Nu när jag nästan börjar få lite koll på vad det tänkt användas till kan jag kanske våga mig på ett förslag:

Högtalarelement
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=290-224
4" med neodyniummagnet. Ganska trevliga TS-parametrar också.
4" har kanske en chans att ge aningen tryck, och neodyn-magnet låg vikt att bära på.
Borde gå att klämma in i en ca 1-2 liter sluten låda, eller helst 1-1,5 liter portad låda. Frågan är bara hur långt/stort basreflexröret måste bli.
Bygg med 8mm plywood för lägsta vikt kontra styrka/styvhet.

Sen driver du den med:
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=300-380
Perfekt pryl, ladda den full med laddbara AA-batterier så spelar den flera timmar, då verkningsgraden är bortåt 90%.
Liten, lätt, strömsnål - kan inte bli bättre.

Är du väldigt bestämd på att även tjafsa lite mer med elektroniken kan du köpa detta som lös modul:
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=300-385
Ingvar.Ahlberg Posted - 2012/09/04 : 22:03:14
Men, bärbart ljud utan LP som signalkälla känns väl lite gammaldags?

Det finns däremot trevliga 3" som går att göra sådant här utav, 2 eller 4 stycken i en liten aperiodisk låda, blir pyttelitet, lätt och presterar bra neråt strax under 100Hz, lättdrivet och lättburet.

Johannes har dock rätt när det gäller kostnaden jämfört med vad som finns färdigt på stormarknader.

Ingvar

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000