Author |
Topic  |
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2012/09/04 : 12:20:40
|
Har någon lite info om det går att bygga en högtalare som går att bära hyffsat osynligt med hög känslighet och som klarar att ge hyffsad bastryck? Har ingen kunskap i ämnet, men funderade på om det går att göra något horn-liknande? |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska  |
|
FForsman
100.000-klubben

2593 Posts |
|
opethic
Member

2890 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/09/04 : 15:38:46
|
"Djupbas" "effektiv" och "liten" är inte vänner. Två av tre funkar. Ett litet tappat horn med en bättre bredbandare ovanpå borde kunna bli både billigt och hyggligt kompakt.
Mvh Johannes. |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2012/09/04 : 20:27:26
|
Menar kanske inte tryck Som i djup bas.... Vet inte riktigt hur jag menar, men om vi vänder på det.... Det skall vara bärbart som i kunna gå och bära i några mil. Är man ett gäng ute på säg 10 pers skall helst alla kunna höra även om det är lite stökigt runt omkring. Så...... Vad kan man få ut ur ett säg 4" element? Räcker 100Hz-2kHz frekvensomfång? Vet inte hur röster eller instrument låter, eller vilka frekvenser som spelar roll. Men det behöver låta högt, vara litet och lätt och gärna lite bas men sista är nog minst viktigt. Storleksmässigt ungefär som i länken ovan antar jag, eller som en sådan här: http://www.amazon.com/gp/product/B007PZYBTY/ref=as_li_qf_sp_asin_il_tl?ie=UTF8&tag=itaojie-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=B007PZYBTY |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
 |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2012/09/04 : 20:30:02
|
Är det bara att ta ett rör och stoppa in ett element i, eller går det att förstärka genom avstämd (bredbandigt antar jag) eller via någon speciell högtalare? Har hört ord som kompressor i samband med högtalare, det låter som något som bör vara effektivt men som sagt , helt tom i huvudet angående sådant här. |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2012/09/04 : 20:48:56
|
Man ska nog satsa på små. typ 2-3" element och prova att hitta långslagiga slavbasar 2-4" och kompensera allting elektronisk..
Något annat tror jag är meningslöst om man vill hålla nere lådvolymen. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/09/04 : 20:57:35
|
Jag tror inte du kan bygga nått så litet som är så mycket bättre och billigare än de färdiga produkter i den storleken och prisklassen. Problemet är inte högtalaren utan mer drivningen utav den. Förstärkeriet kommer att kosta ganska mycket då du måste köpa nån semifärdig version av en klass-D förstärkare.
Räkna med ett pris på runt 3000 kr för en liten portabel sak som ändå kan prestera lite mer än de färdiga produkter som finns där ute. Kolla på verktygstillverkarnas sidor. De brukar ha små kompakta radio-CD anläggningar som drivs med samma typ av batterier som skruvdragare mm. De är ganska portabla och ganska kapabla. Lätt att ta med något eller några extra batterier utan att det kostar för mycket.
http://www.bosch-professional.com/se/sv/ocs/verktyg/101315/24711/radioapparater/gml-20/
Mvh Johannes. |
 |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2012/09/04 : 21:36:29
|
Varför måste jag köpa semifärdig förstärkare? Ad-omvandlare, en inverterare som buffert och ett par tre Fet-trissor som drivare.... Hur svårt kan det vara? Det är ju bara 1 eller 0 ;) skall nog gå, vill försöka bygga något själv för en gång skull. Får se om man får tid till det bara...... Första jag måste lära mig; hur man programmerar i C så jag kan få bärbart ljud, hur implementerar man mp3-decoder?
Skojar lite, får väl se hur det går. Elektronik kan jag nog, men högtalare.... Nä, helt tomt som sagt. |
Edited by - Dr.Nope on 2012/09/04 21:37:50 |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/09/04 : 21:42:03
|
Jag tycker att du skall implementera MP3-decoding på hårdvarusidan som del av förstärkaren. Helst med PL519-rör. Varför måste allt vara så lättjefullt och enkelt? 
Mvh Johannes.
|
 |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts |
Posted - 2012/09/04 : 22:03:14
|
Men, bärbart ljud utan LP som signalkälla känns väl lite gammaldags?
Det finns däremot trevliga 3" som går att göra sådant här utav, 2 eller 4 stycken i en liten aperiodisk låda, blir pyttelitet, lätt och presterar bra neråt strax under 100Hz, lättdrivet och lättburet.
Johannes har dock rätt när det gäller kostnaden jämfört med vad som finns färdigt på stormarknader.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2012/09/04 22:04:12 |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2012/09/04 : 23:18:21
|
Nu när jag nästan börjar få lite koll på vad det tänkt användas till kan jag kanske våga mig på ett förslag:
Högtalarelement http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=290-224 4" med neodyniummagnet. Ganska trevliga TS-parametrar också. 4" har kanske en chans att ge aningen tryck, och neodyn-magnet låg vikt att bära på. Borde gå att klämma in i en ca 1-2 liter sluten låda, eller helst 1-1,5 liter portad låda. Frågan är bara hur långt/stort basreflexröret måste bli. Bygg med 8mm plywood för lägsta vikt kontra styrka/styvhet.
Sen driver du den med: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=300-380 Perfekt pryl, ladda den full med laddbara AA-batterier så spelar den flera timmar, då verkningsgraden är bortåt 90%. Liten, lätt, strömsnål - kan inte bli bättre.
Är du väldigt bestämd på att även tjafsa lite mer med elektroniken kan du köpa detta som lös modul: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=300-385 |
Edited by - Mickel-mackel on 2012/09/04 23:19:32 |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/09/05 : 06:53:23
|
Måste bara påpeka den extremt låga verkningsgraden på de där elementen du länkade till. 81,3 dB/w/m och 4 ohm.....
Bättre med 4 eller fler Faital Pro 3Fe22. De skall ha 91 dB/w/m verkningsgrad enligt databladet, men jag får för mig att de har högre än så. Här hemma måste jag dämpa dem 3 dB innan de spelar bra ihop med mina B&C 10PS26.
10 dB högre ljudtryck för en watt in gör stor skillnad. Sätter man 4 st sådana i en BR eller mini-MLTL så borde man kunna få bra med tryck ur en ganska liten och lätt konstruktion. Förstärkaren ser riktigt bra ut. Tror den skulle funka riktigt bra till en ganska ljudlig portabel sak.
Mvh Johannes. |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2012/09/05 : 07:27:08
|
quote: Måste bara påpeka den extremt låga verkningsgraden på de där elementen du länkade till. 81,3 dB/w/m och 4 ohm.....
Man får inte lågfrekvensegenskaper och liten låda gratis. Det kostar alltid i ljudtrycksänden. Eller så bygger man nåt så "Ring P1" låter bra, men på musik går det inte att avgöra om det ens finns en bastrumma, men allt får en hög verkningsgrad.
Men, ok. En 83-85 dB typ, borde en 4" kunna prestera och fortfarande vara användbar i sökt tillämpning. |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2012/09/05 : 08:46:37
|
Mitt förslag:
musikkälla: mp3-spelare / mobiltelefon förstärkare: T-amp från ebay högtalare: en eller två 4-tummare kraftkälla: mc-batteri
Bör kunna bli bärbar, bygg den som en ryggsäck  |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/09/05 : 09:18:39
|
Jag utgår ifrån detta:
quote: Vet inte hur röster eller instrument låter, eller vilka frekvenser som spelar roll. Men det behöver låta högt, vara litet och lätt och gärna lite bas men sista är nog minst viktigt.
Han verkar prioritera ljudtryck framför bas. Mina 3Fe20 är mycket effektiva och kan spela duktigt högt. Man får bas ur dem, men inga mängder och inget som helst djup. Jag tror att 4 st sådana med lite EQ kommer att kunna spela högre och renare ihop med en liten förstärkare än med nån 83dB/w/m lågeffektiv bredbandare.

Låt mig posta klart alla inlägg innan ni hoppar på den till synes allt för stora horn-lådan.
Det kommer förklaring.
|
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/09/05 : 09:31:24
|

94 dB vid 60 Hz är ganska respektabelt i 2 Pi från 4 st små 3 tums element.
Högtalaren skulle bestå av en liten låda med ett fäste för hornet, och en lång port som sticker ut ur lådan som hornets framkant skulle luta mot. Viktigt att hornets mynning och portens mynning är nära varandra i djupled.
Hornet bygger man av 4 mm furuplywood, ett starkt bommulstyg och Liquisole. Det skulle vara ett litet platt paket vid transport och fällas upp och fästas på lådan med kardborreband eller elastiska band inför bruk. Det hela borde ta ca 10 sekunder att montera ihop. Med hjälp av hornet får man ett antal fördelar varav den största är minskat "ljudspill". Ljudet strålar åt det hållet man pekar hornet och inte ut åt alla håll. Verkningsgraden ökar såklart. Det blir en mindre spridningsvinkel. Det låter "större" och mer maffigt från en given mängd byggmatrial.
Mvh Johannes.
|
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/09/05 : 09:38:58
|

Slarvig skiss visar på min idé.
J. |
Edited by - Circlomanen on 2012/09/05 09:40:23 |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2012/09/05 : 10:02:11
|
Ohhh, jättehäftig grej Johannes (circlo).
Shit, det där blev jag ju också sugen på att prova att bygga. 
Hur kul grej som helst, sen kan alla gå omkring och tycka att det låter så bra om sin I-fån, *hehe* eller kanske * he he HE HE *
edit: 60Hz som nedre gränsfrekvens är ju väldigt väldigt tillräckligt för en massa musik, ja nästan allt. Helt klart respektingivande för en pytteliten och lätt bärbar högtalare. |
Edited by - Mickel-mackel on 2012/09/05 10:05:44 |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2012/09/05 : 10:09:42
|
Fattar jag rätt? Basreflexröret är 25 cm långt Mynningen på tratten är (t.ex.) 0,8 x 0,8 meter |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/09/05 : 10:22:43
|
Japp. De måtten stämmer. |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8246 Posts |
Posted - 2012/09/05 : 22:40:24
|
En hipstervariant av Altec 816... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
FForsman
100.000-klubben

2593 Posts |
Posted - 2012/09/05 : 22:56:51
|
Det där blir ju jag också sugen på att bygga av ren nyfikenhet. 
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2012/09/06 : 07:29:47
|
Vet iofs inte om jag tycker Circlos förslag är "hyffsat osynligt" hehe. |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2012/09/06 : 08:08:20
|
Nej, jag tror inte det är någon mening att fundera på horn eller liknande med de måtten som verkar behövas för att det skall fungera. Skall köpa lite komponenter och ett par 3 eller 4" element och se hur det låter och vilka ljudtryck man kan få till. Så en sista fråga: Om man gör en låda till ett sådant element som länkat till ovan med 90dB känslighet, är det bara att göra en så stabil och hård låda som möjligt på 1.5-2liter? Funderade på om man skulle gjuta en i glasfiber men med fleece istälet för glasfiber om man säger så, eller är det något speciellt man skall tänka på? Bara som fingervisning. |
 |
|
Topic  |
|