T O P I C R E V I E W |
johan.björklund |
Posted - 2005/10/28 : 19:06:54 Det här är en eoJUEDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial. 2 av smågrisarna ger er ett litet bildreportage 

I efterdyningarna av mässan så finns det en heldel nya spännande saker i Malmö. Mycket nytt att se o att få lyssna på under bättre förutsättningar än mässmiljön. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
johan.björklund |
Posted - 2005/11/24 : 19:46:54 Tack  |
Jonas@Ljudmakarn |
Posted - 2005/11/24 : 17:35:09 Johan! Pickupen heter Allaerts! Brutalt bra förövrigt.. Och ganska kostsam. 
http://users.pandora.be/jallaerts/ |
matte76 |
Posted - 2005/11/11 : 16:56:06 Ja, designern borde få en spark i häcken! De är INTE snygga! Men på Malmömässan lät de riktigt bra. Jag var med en kompis på Ljudprodukter strax efter att Tony och Johan varit där och skulle känna lite försiktigt på Vivid-högtalarna, då fick Calle spel! NEJ, RÖR DE INTE! DET ÄR DET VÄRSTA PATRIK VET! Ja, denna Calle...jag frågade om jag fick låna ett par vita handskar, och Calle log lite då...tror jag... |
UnBeliever |
Posted - 2005/11/11 : 16:43:47 Var inne häromveckan och lyssnade på just de här högtalarna. De spelade ihop med en Holfi-cd (vet ej modellen) och Lavardin IS. Kan bara säga att jag blev mäkta imponerad av vad de här stativarna presterade. Och de var inte ens inspelade... Har lyssnat på många stativare och de här är klart i topp 5. Oavsett prisklass. Vad designen anbelangar så är den väl inte riktigt min kopp te. Storbröderna är klart läckrare i verkligheten, men V1:orna tycker jag är fula som stryk  Tack för en trevlig demo Patrik! |
eliot |
Posted - 2005/11/11 : 10:50:53 quote: Gällande K1´ns ljud och dess prestation så kommer det att följas upp om ca. 2 veckor då vi mer eller mindre avtalade en ny tid hos Ljudprodukter (skulle dock ringa först)..
Nu finns det mer att lyssna på hos Ljudprodukter:

Vivid Audio har fått ett tillskott till familjen:

Låt mig presentera Vivid Audio V1

..och här ser vi storleksförhållandena

....som naturligtvis återspeglas i priset där V1 kostar 39'000 kr mot 149'000 kr för K1
Här ser vi en stolt Patrik bland sina högtalare

och en avslutande bild

Det kommer alltså att finnas mycket intressant att lyssna på 
//Eliot |
Per100 |
Posted - 2005/10/30 : 06:27:47 De där Vivid högtalarna står för en av mina större musikaliska upplevelser från ett hifi-system på länge. Varför? Perfekt avvägda och neutrala med en förmåga att teckna röster, rum och djup på ett ovanligt realistiskt sätt. Så långt borta från "teknisk imponator" hifi man bara kan komma. Klarar att återge utan att man spelar högt.
Kan nämna att de Vivid jag lyssnade på, som sades ovan, inte ens var ordentligt inspelade eller uppsatta. Skall bli intressant att framöver höra hur långt man kan driva detta ljud. |
matte76 |
Posted - 2005/10/29 : 23:30:27 quote: Gällande K1´ns ljud och dess prestation så kommer det att följas upp om ca. 2 veckor då vi mer eller mindre avtalade en ny tid hos Ljudprodukter (skulle dock ringa först)..
Säg till mig då innan så ska jag försöka hänga på!!   |
vole |
Posted - 2005/10/29 : 13:34:05 Johan och matte76, de kostar 149 000:- riksdaler om man nu beslutar sig för att hålla sig inom ramen av valet av de 5 färger som erbjuds på dem ..
Ok, då ska vi se om vi kan få ner lite gällande ljudet, dock så görs ingen penetration av intryck eftersom de ej är inspelade..
Jag kan inget annat än att hålla med om att det handlade om mycket luft här.. Redan i nuläget så kan jag tycka att de presterade väl med detaljrikedom, dock så är det som Johan sa, dvs. där var saknad som jag kunde urskilja när vi spelade David Roth - Pearl Diver (Stockfish/vinyl).. Hur presterade de då med icke "audiophil" inspelning ?? Ja, jag hade suttit och sneglat på en skiva som stod lutan mot ena vinylbacken och denna undran ledde mig över till att be herr´n i huset att sätta på Chris Whitly - Living with the law (Sony/vinyl.. denna skiva har spelats mycket i mitt hem).. Nu blev det helt klart, dessa högtalare behöver mer "kok" tid !! (vill ej säga något om ljudet här eftersom då hade jag nog tagit för stora ord i munnen )
Nu var det tydligen så att högtalarna hade spelats "sparsamt" under de 2 veckor de hade funnits hos Ljudprodukter, samt att Calle tydligen höll på att spela in "puppan" (kan inte komma ihåg vad det var för en) som satt på vinylsvarven och då får man ju även ha detta med i åtanke..
Jag vill dock säga att redan i nuläget kan man plocka ut "summa kardemumma" av hur dessa kommer att prestera/låta och av att dömma så skulle nog jag med lätthet kunna leva med dessa
Gällande K1´ns ljud och dess prestation så kommer det att följas upp om ca. 2 veckor då vi mer eller mindre avtalade en ny tid hos Ljudprodukter (skulle dock ringa först)..
|
johan.björklund |
Posted - 2005/10/29 : 11:00:47 Nja.... var det inte bara lite över 100K ?? |
matte76 |
Posted - 2005/10/29 : 10:43:05 De kostar 150.000 va? Usch så dyrt! Synd!  |
johan.björklund |
Posted - 2005/10/29 : 10:20:03 quote: Den gula puppan, sidan om Kuzman är en Allerts. Kom nu ihåg det Johan.
Yes Boss 
Tar man en titt bakom så ser det ut så här , 2 st slavbasar o slutet på rören till dom övreresgstren. Pass på om ni plåtar dessa talare för allehanda skräp syns ibland via reflektionerna 

Lång o smal med absolut inte kort 

Efter lite justerande så spelade på 

Tony lyssnade mer än vad jag gjorde så han får ge mer intryck. Mina blev att det spelar med massvis med luft ! Stramt , rent men inte tråkigt. Fast jag misstänker att det här är inget du spelar Svamparna på. Nu är talarna inte inspelade vilket hördes på lite mindre detaljer. Så ge dom ett par veckor till så och jag är ganska säker på att det kommer att bli hur lysande somhelst 
|
Audionet |
Posted - 2005/10/29 : 10:08:01 Den gula puppan, sidan om Kuzman är en Allerts. Kom nu ihåg det Johan.
Jag tycker Vivid gör sig bättre hos Calle än vad de bjöd in till på mässan. Men de bör avlyssnas genom Calles Kuzma, klart bästa ljudet Calle har haft i sin butik på de åren jag känt honom. |
matte76 |
Posted - 2005/10/29 : 09:59:23 ehh...jag menade förstås vinylskivor OCH cd-skivor med wadia cd-spelare... det är ingen hybridspelare dock utan jag kommer inte ihåg vilken vinylspelaren var. |
UnBeliever |
Posted - 2005/10/29 : 09:50:13 De där Vivid Audio "äggen" lät väldigt trevligt på mässan. Hur lät de månne hos Ljudprodukter? |
mayro |
Posted - 2005/10/29 : 00:06:53
   |
Snoddas |
Posted - 2005/10/28 : 23:29:38 quote: vinylplattor med Wadia cd-spelare
Ja, den släden på Wadian vill jag se  |
johan.björklund |
Posted - 2005/10/28 : 23:23:05 quote: vinylplattor med Wadia cd-spelare
 |
johan.björklund |
Posted - 2005/10/28 : 23:21:53 Jag lånar här lite bilder från Vivids sida http://www.vividspeakers.com/
Högtalaren är ganska speciell på många sätt. Kabinettet är en ihop mix av olika sorters kolfiber vilket även gäller foten. Basrflexporten mynnar både fram o bak. Där sitter även 2 slavar på baksidan.
Delning sker vid 100 , 900 , 4000 Hz Vikt ligger på 56 Kg
Diskant element

Mellan reg

Bas

Ta gärna en titt på deras sida för det finns mycket info ! |
matte76 |
Posted - 2005/10/28 : 23:14:24 Trevligt med fina bilder!! Jag och min polare Jonas (jonasihm på forumet) var i butiken strax efter Vole och Johan var där och lyssnade på Focal/JMLabs 907BE (Jonas är lite sugen på dessa), inga bilder tog vi dock! Calle spelade gamla 60-tals vinylplattor med Wadia cd-spelare, Jeff Rowland förstärkare och Acoustic Zen-kablar. Lät inte fy skam  |
vole |
Posted - 2005/10/28 : 22:49:52 När jag såg denna högtalare på mässan (hann springa runt en sväng, dock lyssnades det inte på den) så hade jag lite svårighet med utseendet men ju mer man beskådar K1´n ju vackrare blir den  ..
|
johan.björklund |
Posted - 2005/10/28 : 22:42:02 För er som inte vet så var det Vivid K1 vi hade tänkt att lyssna. Många kanske frynter på näsan när dom ser dom men mässan gav mersmak 

Ju mer jag studerade dom ju mer gillade jag designen.
Rätt som det var så dök Patrik upp
 Vi satt o snackade om mässan och om Vivid bland annat.
Han frågade om vi inte skulle lyssna , nja sa vi vill inte ge er en massa jobb. Äh det e helt ok blev svaret. Efter 2 sek så var vantarna framme

Man bör vara 2 st som ni ser när man ska ha dit kablarna
 Sorry Calle , jag kunde inte låta bli  |
johan.björklund |
Posted - 2005/10/28 : 22:26:34 Jag gick runt lite hit o dit o plåtade

Ska man vara ärlig så hade jag inte en aning om vad jag plåtade , coola/udda prylar fastnade på bild

Fler puppor , där känner till o med jag igen ett par st 

Plötsligt drar Calle iväg med mig , det här måste du plåta !
 Hur ofta ser man en butik med ett rörlager !
 |
johan.björklund |
Posted - 2005/10/28 : 22:12:41 Det var inte bara högtalare som var nytt i butiken

Fast det var högtalarna vi främst ville lyssna på

Så vi blev lite besvikna när Calle sa att dom var inte inkopplade o att han inte skulle göra det för en om ett par dagar. Fast både jag o Vole förstod så det var ok. Istället gick jag runt lite med Calle o kollade på lite blandat godis.
 Puppar av den övre klassen 

Den sista är en Kuzma Kc Ref den andra kommer jag inte ihåg namnet på. Calle kommer att döda mig   |
vemsom |
Posted - 2005/10/28 : 21:57:12 Fick man inte ens hänga med :'( |
mayro |
Posted - 2005/10/28 : 21:55:04 quote: Fina bilder Johan, dedär plexiglastrattarna, funkar dom?
är dom inte lite för små per g jeppson? Tror du måste DIYá ihop liknande av rejäla mått nu ju  Som allt du gör
Ja grabbar. "spelar dom"  |