T O P I C R E V I E W |
Johan4130 |
Posted - 2013/05/01 : 17:52:32 Jag tror att det finns några där ute som går i HTPC-tankar och tänkte dela med mig av mitt bygge. Som vanligt får man väl ursäkta frånvaron av god bildkvalité osv ... :)
Jag har gått i HTPC-köpartankar sedan 2004 men det är inte förrän nu som jag äntligen bestämt mig för att köpa delar och bygga mig en. Det är inte förrän just nu som det går att köpa vettiga delar för ett diskret och tyst system.
Datorn skall husera i en Streacom FC10-låda som är designad för 100% passiv drift dvs. ingen tillstymmelse till fläkt/fläktljud. Jag har valt en SSD att lagra operativsystemet på vilket gör att datorn är helt fri från rörliga delar - optisk drive fråntagen. Jag har faktiskt valt att inkludera en optisk drive men den låter just inget förrän man väl använder den vilket jag misstänker inte kommer att bli särskilt ofta.
 Beställde från Komplett. Inte allra billigast men har en fantastisk leveranstid och lika bra kundservice.
 Moderkort: Asus P8Z77-M (endast pga. PCI-platsen). Behöver du inte den så välj något annat men här måste man tänka på vilken storlek på kortet man kan ha. CPU:Intel core i7 3770S. Det är den bästa för HTPC-bruk just nu. Relativt sval och fixar senaste formaten på bästa sätt. Har du mest fokus på ljudet så räcker det gott med en core i3. Du bör dock välja en CPU med Intel HD4000 grafikdel samt så strömsnål som möjligt. Ram: Ramminne kostar inte mycket i dag så väl minst 8 Gb. Välj 1600 MHz-minnen. Hårddisk: En SSD är enda valet. Det mest optimala är att inte lagra annat än operativsystem samt uppspelningsmjukvara på datorn och då räcker 60-120 Gb långt. Om du måste ha musik/film på datorn så lägg till en lågvarvande "green"-disk för lägsta ljud. Optisk enhet: Behöver du verkligen en?? Jag gör det och den enda som passar i chassiet är en slot in slim-enhet dvs. "laptop"-stuket. Obs! Ingen talar om för dig att du behöver en strömadapter här, det får man komma på själv. Ström: I denna lådan får man bara plats med passivt aggregat. Jag köpte Streacoms egna. Övrigt: Trådlöst tangentbord Logitech DiNovo samt Windows 8 Pro 64-bitars operativsystem.
 Datorlådan. Streacom FC10.
 Lådan ser respektingivande ut.
 Fronten. Inte direkt snygg men på intet sätt prålig och inte heller ful. Visar sig att ytbehandligen är lite känslig för repor så man får ta det försiktigt med verktygen.
 Kylsystemet ... herre min skapare. Hur ska detta gå att få ihop?
 Instruktionerna ser vid första anblicken bra och tydliga ut men det visar sig snart att man får fundera ut det mesta själv. Inte bra!!
 Man får med ett verktyg men lustigt nog så av alla 100 (typ) skruvar så är det bara fyra som är insex. Resten är Phillips ... Inte bra igen.
 Det första man alltid gör är att sätta dit plåten som medföljer moderkortet (inte datorlådan).
 Det andra man gör är att justera skruvarna med intern gänga. De måste matcha hålen i moderkortet - INGET fusk här!
 På baksidan av moderkortet monterar jag "pluttar" som agerar kontramutter till kylsystemet. Här märker jag att man måste vara försiktig när man ska montera kylningen så inte dessa pluttar faller ur... ingen vidare lösning. Bättre finns.
 Moderkort på plats. Här lär man tänka på att dra skruvarna försiktigt. Små gängor i aluminiumplåt går sönder väldigt lätt.
 Nu är det dags att montera CPU-fan.
 Men först!
 ... en datorbyggar-öl. Hade inte råd med dyrare efter datorköpet. :)
 Det är lättare än vad man tror att montera en CPU. Jorda av på elementet innan du tar i den och sedan matchar du sockelns mönster med CPU'ns mönster och lägger helt sonika dit den.
 Efter det lägger du över bygeln och här får du ta i så det känns olustigt innan du får ner spaken till höger över sin låsning.
 Detta är det absolut svåraste momentet. Otroligt pilligt och otroligt viktigt att få till rätt. Det ska vara exakt rätt mängd kylpasta och allt detta kräver en bra manual ... något jag inte hade. Tog mig ca 30 minuter att få till någorlunda ...
 Passivt nätagg är trevligt. Detta på 150 W men lustigt nog så är tegelstenen bara på 120 W så jag vet inte hur de trollar fram de sista 30 Watten.
 Optisk drive. Bluray-läsare. Kräver strömadapter - något man inte får reda på i förväg. Montaget av denna i lådan var ett skämt. För at få eject-knappen att funka måste man klistra på gummibitar på den. Stod detta i manualen? Nej för man fick inte ens någon med. Fick ta fram telefonen och Googla fram en ... Dessutom var driven trasig när jag senare startade datorn. :(
 Man får inte glömma alla småkablar. Dessa kan vara lite kluriga att veta var man ska koppla in men här tar man fram moderkortsmanualen och de brukar vara riktigt bra. Ett hett tips är att inte koppla in den hemska blå lysdioden som alla tillverkare ska envisas med att ha med.
 Ramminnena är en annan grej man skall konsultera moderkortsmanualen innan man trycker fast. Ofta skall man montera dem på ett speciellt sätt för att få ut mesta möjligt. Detta gäller endast om man inte fyller upp alla platser för minne. Proceduren är enkel. Man kan inte montera dessa fel.
 Nånting som kan däremot kan montera fel är datakabel till hårddisk. Du har olika färger på lika kontakter och kopplar du fel här så får du rätt mycket sämre fart i dataöverföringen. Moderkortsmanualen är din vän.
 Nu är det dags at ... neej. Usch.
 Så här ser alltså datorn ut när den är monterad. Skippade bild på inkoppling av hårddisk för det är i princip omöjligt att göra fel.
 Jag har ett Asus Xonar Essence ST liggandes som jag lyxigt nog tänkt använda som digitalsignalutspottare genom 75 Ohms digitalkabel (spdif)till min d/a-omvandlare. Eftersom datorlådan är så låg och har expansionskortplatserna horisontellt så måste jag skaffa en flexibel PCI-förlängare och det har jag beställt från Kina. Kostade 25 :- inkl. frakt mot dryga 500:- i Sverige (!).
 Baksidan inkl. ljudkort. Har allt jag behöver (än så länge).
 Här har jag startat datorn och det är alltid nervöst ... har jag gjort rätt? Funkar kylningen? Som tur är så finns det bättre skydd inbyggt i dag än när man byggde ihop *86-datorer. En modern CPU klockar ner sig och stänger av om den blir för varm.
Det första jag gör vid första starten är att jag går in i BIOS och kollar tempen under någon timme. Är det stabilt så är det stabilt. :)
 Ska man bygga en egen dator så FÅR man INTE vara rädd att gå in och böka i BIOS. På denna bilden ställer jag in så RAM-minnet går i 1600 MHz. Det går i princip alltid i 1333 som standard och det är en hel del prestanda som går bort. Man skall alltid kolla så minnet går i den farten som det är designat för.
I övrigt tar jag bort möjligheten för autoöverklockning och liknande onödiga funktioner för en HTPC som skall gå svalt.
Jag stänger också av det på moderkortet inbyggda ljudkortet då jag har ett externt.
Vill man fördjupa sig i detta så är moderkortsmanualen återigen din vän.
Det går alltid att backa så man behöver inte vara rädd att gå in och pilla.
 Inget att vara rädd för - jag har ju ingen fläkt! Men jag lär gå in i BIOS och ändra en grej så inte datorn stannar av på detta "fel" hela tiden.
 Nämligen denna rad. Det går att göra rätt mycket i BIOS.
 Här har jag börjat installera Windows. Det tog ett tag innan jag kom hit för när jag skruvat ihop allt och startar datorn så märker jag att optiska driven inte funkar. Får ta isär en del grejer och fulkoppla in en annan läsare som jag hade liggandes. Jag stoppade sedan in Windows 8-skivan i läsaren och startar datorn och installationen går igång automagiskt. Mus och drive fungerar utan extra drivrutiner.
Detta var den sista bilden för kvällen då kamerabatteriet tog slut precis. Att fortsätta med en Windowsinstallation är dock ganska enkelt. Man får döpa en användare och ange lösenord (men hoppa över lösenordet).
När jag hade stresstestat datorn med Prime95 som tvingar CPU'n att maxa så märker jag att datorn blir fruktansvärt varm. Så varmt att jag får stänga av innan hela testet är klart. Vid 82 grader stänger jag av. Detta är en besvikelse då datorlådan utan vidare skall kunna leda av värmen från min relativt snåla CPU. Jag hade räknat med max runt 70 grader vilket är i högsta laget men ändå ok för passiv drift. Nu fick jag stänga av testet i förtid. Hade jag lämnat datorn hade den garanterat gåt in i skyddsläge och stängt av. SÅ kan man ju inte ha det mitt i en spännande film! :) Jag går in på Streacoms hemsida och ser att de säljer längre värmeledningsrör och annat till just min låda ... undrar varför. Jag tror jag vet. Tycker att det är dåligt att man inte får bästa förutsättningarna direkt. Lådan kostade ändå 2700:-.
Jag måste säga att jag inte kan rekommendera denna typ av datorlåda till annan än den som har byggt någon dator tidigare och inte har tummen mittmonterad. Jag själv har byggt flertalet datorer sedan 1995 och tyckte det var väl pilligt att få ihop. De flesta datorfirmor kan dock bygga datorn åt dig men till en kostnad naturligtvis. Kan nog vara värt i det här fallet.
Jag kommer inte att sätta mig in i all mjukvara som skall in i datorn än, det kommer kanske till denna eller nästa helg.
Tanken är att madvr skall in för bästa bild. Tillsammans med Mediaplayer Classic HC (MPC-HD). Netflix har en Windows 8-app som tydligen ska vara trevlig så den blir det. Likaså Spotify till frugan och Fidelify till mig. Har inte bestämt mig om jag ska köpa JRiver Mediacenter eller om jag ska harva vidare med Itunes. Det sägs att JRiver skall ha bäst ljud men jag är inte övertygad att jag med min enkla anläggning kommer att höra skillnad. Handhavandet är i princip lika. Ipad kommer att styra vilken det än blir.
Hoppas att någon har tyckt det var intressant läsning. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Geografica |
Posted - 2013/08/28 : 16:59:53 Det känns bra att slippa fläkt helt. Jag var inställd på att det inte skulle fungera. Undrar om det beror på övriga komponenter? |
Geografica |
Posted - 2013/08/28 : 16:58:49 Det känns bra att slippa fläkt helt. Jag var inställd på att det inte skulle fungera. Undrar om det beror på övriga komponenter? |
Tobbe_L |
Posted - 2013/08/28 : 14:13:23 Har för mig att Mats testade två varianter på pico-nätdel (en 150W o en 120W om jag minns rätt.) Jag hade två eller tre stycken Streacom nano 150W o ingen av dem funkade som det skulle. Men med vanliga nätdelar så var det inga problem.
Får man det att funka med pico så är ju det lysande för de är ju klart mycket trevligare att jobba med om man vill ha en tyst dator 
|
Geografica |
Posted - 2013/08/28 : 13:24:17 TobbeL skrev: quote: Ett tips till er som funderar på att bygga HTPC. Pico-nätdelar så som Streacom nano 150 mf. funkar INTE tillsammans med LYNX PCI ljudkort. Jag o Lasse J här på forumet o min kompis Mats har lagt många timmar på felsökning. Efter ett helt gäng rundor med felsökning på moderkort, cpu mm. på Webhallen så fick vi tipset att testa med en annan nätdel. Då funkade allt som det skulle.
Jag köpte delar av trådskaparens bygge och har uppgraderat min HTPC. Jag har nu testkört det med den medföljande passiva nätdelen och mitt Lynx L22-kort. Det fungerar alldeles utmärkt. Vet inte varför det inte fungerade i ert bygge men för mig går det hur bra som helst. Tänkte att detta kunde vara av intresse för någon.
//Johan |
Johan4130 |
Posted - 2013/05/21 : 21:24:56 Inbillning? Jag gav upp att få fart på ljudkortets spdif-utgång för denna gång och kopplade in analogt istället. Installerade Fidelify och angav wasapi i settings. Tycker mig få ett mer engagerande ljud. Tycker mig höra extra detaljer. Men inser också att diskanten är något vassare i brist på bättre ord.
Har då jämfört med Airport Express kopplat digitalt till Hegel HD10 dac. Inte alls lika engagerande ljud. Låter bra men lite mer runt ljud eller vad man ska kalla det. Ingen tillstymmelse till "vassa s" heller för den delen, vilket är bra.
Har skivan i original men har inte jämfört med den. Blir väl helgens bekymmer. Rippad avspelning och avspelning från Cambridge BD650 står på schemat. Kan ju inte nivåmatcha så testen är väl inte tillförlitliga på något sätt. :)
Det verkar iaf som att ljudet blivit "ljusare" när jag spelar via dator. Kortsiktigt gillar jag det men blir det för mycket i längden? |
Johan4130 |
Posted - 2013/05/21 : 18:25:42 Helst 120% av nypris. ;) Får räkna på saken, återkommer via pm. Obs! Jag har inte bestämt mig än. |
Geografica |
Posted - 2013/05/21 : 09:44:19 Hur mycket vill du ha? |
Johan4130 |
Posted - 2013/05/18 : 21:49:02 Hmm.. nu har jag fått (!) en Apple-dator och den lirar ju helt ok som htpc också.
Nån som bjuder bra med pengar på mitt bygge? :) |
Johan4130 |
Posted - 2013/05/17 : 16:10:52 Så här såg det ut när jag kastade i lite ny kylning.
 Ny lättarbetad och erkänt bra kylpasta inköptes.
 Rengöringsmedel måste man ha om man ska plocka isär existerande kylsystem. Man kan använda isopropanol men den luktar inte apelsin. Men det gör medlet jag köpte! Gott!
 Sedan länsar man sambons sminkprylar för att hitta hjälpmedel till att lättare få bort gammal kylpasta.
 Här har jag plockat bort existerande kylsystem och gjort rent.
 Den här gången förmonterar jag allt torrt för att märka upp var alla skruvar och grejer kommer att sitta. Det underlättade rätt mycket visade det sig senare.
 Så här lite kylpasta räcker till en vanligt fläktkylare men Streacoms kylare är så pass ojämn att jag tänker spackla ut ett supertunt lager på alla ytor.
 Det är små luftfickor mellan ytorna som gör att värmen stannar kvar så noggrann spackling av ytorna är viktig. Men det ska vara så tunt som det bara är möjligt.
 Slutresultatet denna gång. Jag plockade dock ur blu-rayläsaren till sist. Insåg att den inte kommer att användas.
Jag har dock fortfarande problem att få ut ljud genom ljudkortet som jag skrev tidigare i tråden. Har inte fått några uppslag på vad det kan vara. Inga problem med ström då det startar som det ska.
Vidare har jag köpt en licens av JRiver Mediacenter 18. Tycker den är rätt trevlig att vara i och ger inte "buzzing" på min tv som Itunes gör. För mycket vitt på en gång blir för mycket för min plasma. |
Lassej |
Posted - 2013/05/14 : 22:40:34 @Johan4130: jag kör med Windows 7 samt JRiver Media Center. Funkar hur bra som helst. |
Johan4130 |
Posted - 2013/05/14 : 17:20:19 Äh, jag överdrev något där. :)
Jag beställde längre heatpipes från Streacom samt deras högre kylfläns för att få upp heatpipesen från moderkortet en bit. Störst skillnad tror jag att mitt byte av kylpasta har gjort. Köpte Noctua och la ner rätt mycket tid för att spackla ut pastan istället för att smeta ut lite hur som helst. Bilder kommer på detta. |
AlfaGTV |
Posted - 2013/05/14 : 12:44:15 Intressant, vad menar du med ny kylanläggning? Trodde du var låst till det som Streacom skickar med? Vh Micke |
Johan4130 |
Posted - 2013/05/14 : 12:07:57 Datorn har varit ur bruk sedan en vecka i väntan på ny kylanläggning. :) Den kom i går och jag har faktiskt kommit tillrätta med värmeproblemet efter installationen.
Med CPU'n på 3100 Mhz så går datorn på ca 42 grader. När det går på tomgång i nedväxlat läge vid 1600 Mhz så ligger tempen på ca 39 grader. När jag kör stresstest med 4 kärnor och 8 trådar samt minne och grafik på max så stiger tempen till ca 70 grader där den lägger sig stabilt. Jag är mycket nöjd med det resultatet! Datorn är fortfarande helt knäpptyst.
Bilder kommer! |
Johan4130 |
Posted - 2013/05/12 : 18:03:58 Lassej; Vad använder du för mjukvara i din htpc? |
Lassej |
Posted - 2013/05/04 : 19:54:57 Hej, LasseJ här som TobbeL refererade till tidigare i tråden. Tobbe hjälpte mig genom att bygga min HTPC. Kör samma Streacom F10 låda. Som Tobbe skrev så funkade inte Lynxkortet med den passiva nätdelen. När datorn var färdigbyggd med passiv nätdel så var Lynxkortet restnoterat. Spelsugen som man var så satte Tobbe i ett enklare Juli@ ljudkort i datorn i väntan på Lynxkortet och det fungerade alldeles utmärkt. När jag senare monterade i Lynxkortet så dog ljudet. Tobbe lade ner massor av tid på felsökning innan han kom på att prova med en annan nätdel. Nu sitter en nätdel med fläkt i lådan men jag har monterat bort fläkten och istället monterat en 80mm Bequiet fläkt på undersidan av den övre hyllan som CD drive och SSD sitter. Den fläkten går inte att höra och min dator blir inte för varm. Vi valde dock en i3 av snålmodell och inget grafikkort. HTPC:n används uteslutande till musik.
Måste även säga att det låter förträffligt och vad smidigt att spela musik på detta vis. Har musiken på en 6TB Synologic NAS som jag kör trådat till routern. Körde tidigare med CD och Rega DAC men detta låter mycket bättre.
Hälsningar Lasse
[/URL] |
Johan4130 |
Posted - 2013/05/03 : 15:26:15 Kära dagboken, Nu har jag ett problem som jag gissar är lättlöst men med min för dagen trassliga hjärna så orkar jag inte gå vidare.
Jag har fått min PCI-kabel så jag kan koppla in mitt Xonar Essence-kort. Funkar prima så långt. Kortet startat och drivrutiner installerade. Har satt Asus Xonar Essence ST spdif passthrough som standardenhet i kontrollpanelen. Jag har kopplat rätt (trippelkollat). När jag sätter på en låt så ser jag i datorns volymkontroll att det funkar. Men inget ljud kommer ut i högtalarna ...
Har inte ändrat någonting i övrigt på varken dator eller anläggning.
Troligtvis ett lättlöst problem (hoppas).
Nån som har något uppslag? |
Johan4130 |
Posted - 2013/05/03 : 15:06:47 @Lovan Bra att du ifrågasatte mig där! Jag hade som sagt ingen egen data på det utan stal från Anandtech men tyvärr läste jag för snabbt. Det var 73.xx% GPU och inte CPU när jag kollade infon igen. :)
@Joda Fläktstyrningen är ju inte supersmart. Så fort man går över ett tröskelvärde så köttar fläkten på friskt tills man gått under värdet igen. Personligen brukar jag använda mig av motstånd istället för fläktstyrning. Nackdelen är att man måste labba sig fram till ett medelvärde då fläkten kanske låter lite mer på tomgång men ljudet är iaf konstant och inget jag stör mig på i längden. Värre med fläkt som varvar upp och ner hela tiden anser jag.
Men det bästa är naturligtvis att köpa en annan fläkt. De har dock en tendens till att kosta ca 5-10% av vad resten av datorn kostar. Har en Noctua-fläkt som kostar ca 650:- i min arbets/nöjes-dator men den är också i princip helt tyst - oavsett belastning. Lätt värt! |
Joda |
Posted - 2013/05/03 : 12:09:58 Köpte Core i3 3225 till min mamma som mediadator då hon spelar in och tittar mycket på serier och film. Fungerar utmärkt hittills. Moderkortet blev ett Gigabyte Z77M-DH3 CPU fläkten låter dock lite(boxfläkt) men det som är värst är den temperaturstyrda fläktregleringen dom ger en viss % vid en viss temperatur vilket innebär att fläkten reagerar direkt på CPU användning så man hör det. Hade det gått att ställa så att den börjar varva upp först vid tex 40* hade jag varit glad för då hade man inte märkt det. Detta är något man inte får reda på innan man köper att det krävs en separat fläktstyrning för att få hävligt resultat.
|
Lovan |
Posted - 2013/05/03 : 09:03:47 Johan4130: Hm, jag upplever inte att jag har så stor belastning på min CPU. Vad kör du för inställningar på MADVR?
Tänk på att intels inbyggda grafik har lite problem med 23,976 hz uppdateringsfrekvens. 24,000 hz verkar den klara dock. |
Johan4130 |
Posted - 2013/05/02 : 15:10:51 Core i3 3225 verkar ju rätt smutt annars. HD4000 grafik ger rätt hyfsade prestanda när du känner för en film eller enklare spel. 55W TDP. Billig! |
AlfaGTV |
Posted - 2013/05/02 : 15:00:06 Ja, det var min ursprungliga tanke, men å andra sidan är det inte så märkvärdigt att häkta på en exter DVD-brännare e.d. för att kunna rippa med EAC eller liknande, vid behov.. Skall ju sägas att det är till 90% för musikbruk den kommer nyttjas dock.. (Därav förmodligen en snål i5 prolle) VH /Micke
|
Johan4130 |
Posted - 2013/05/02 : 14:56:26 Ska du ha en optisk drive? Tänk om isf. :) Det är en riktigt usel lösning på Streacomlådorna om du hade tänkt använda ejectknappen. Men Streacom FC5 Evo WS är ju smutt! |
AlfaGTV |
Posted - 2013/05/02 : 14:53:19 Ahh, se där!  Det är optimalt att du gör "alla misstag" i din bildtråd här, för jag är nämligen (hemska tanke) lite sugen på att skaffa mig Streacom F5 Evo och bygga en väldigt liknande lösning! 
Inte för att jag behöver eg. bara för att de är så snygga chassin!
 /Micke |
Johan4130 |
Posted - 2013/05/02 : 14:45:39 Det är 3770S där S står för snål eller liknande. Bara 65 W TDP. Allt är uträknat in i minsta detalj serru! ;)
Beträffande lock på eller av så gissar jag att det är mer noga i ett fläktkylt systäm då man bygger med optimalt luftflöde i åtanke. Men för säkerhets skull så står datorn numer med lock på i rack och gott om luft till närmsta värmekälla. |
AlfaGTV |
Posted - 2013/05/02 : 14:38:26 Jag kikade på specarna på din prolle när du rapporterade om värmeproblemen. Om jag inte missförstått ngt så har du en Intel i7 3770 vilken enligt Intel ligger på maxTDP=77W. Kikar man sedan på Streacoms specar är de tämligen noga med att påpeka att höljet skall stå fritt och endast är en "uppskattning". Flera av de andra chassina verkar ha en nominell angivelse också som verkar ligga ca 30% under toppeffekt...
För övrigt brukar jag ha för vana att INTE köra med öppen låda eller andra avvikelser, då många lådor är designade med tanke på en viss genomströmning. Det är med andra ord inte ngn självklarhet att värmen på kritiska delar minskar för att du kör utan lock/skyddskåpor, kan i vissa fall vara precis tvärtom!
Jag tror verkligen inte detta är ett bekymmer vid en normalbelastad HTPC, men du gör rätt som vidtar åtgärder för att hålla nere temepen i den mån det är möjligt.
VH /Micke
|