HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Bildtråd-modemdödare! Mitt HTPC-bygge.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/05/01 :  17:52:32  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jag tror att det finns några där ute som går i HTPC-tankar och tänkte dela med mig av mitt bygge. Som vanligt får man väl ursäkta frånvaron av god bildkvalité osv ... :)

Jag har gått i HTPC-köpartankar sedan 2004 men det är inte förrän nu som jag äntligen bestämt mig för att köpa delar och bygga mig en. Det är inte förrän just nu som det går att köpa vettiga delar för ett diskret och tyst system.

Datorn skall husera i en Streacom FC10-låda som är designad för 100% passiv drift dvs. ingen tillstymmelse till fläkt/fläktljud. Jag har valt en SSD att lagra operativsystemet på vilket gör att datorn är helt fri från rörliga delar - optisk drive fråntagen.
Jag har faktiskt valt att inkludera en optisk drive men den låter just inget förrän man väl använder den vilket jag misstänker inte kommer att bli särskilt ofta.


Beställde från Komplett. Inte allra billigast men har en fantastisk leveranstid och lika bra kundservice.


Moderkort: Asus P8Z77-M (endast pga. PCI-platsen). Behöver du inte den så välj något annat men här måste man tänka på vilken storlek på kortet man kan ha.
CPU:Intel core i7 3770S. Det är den bästa för HTPC-bruk just nu. Relativt sval och fixar senaste formaten på bästa sätt. Har du mest fokus på ljudet så räcker det gott med en core i3. Du bör dock välja en CPU med Intel HD4000 grafikdel samt så strömsnål som möjligt.
Ram: Ramminne kostar inte mycket i dag så väl minst 8 Gb. Välj 1600 MHz-minnen.
Hårddisk: En SSD är enda valet. Det mest optimala är att inte lagra annat än operativsystem samt uppspelningsmjukvara på datorn och då räcker 60-120 Gb långt. Om du måste ha musik/film på datorn så lägg till en lågvarvande "green"-disk för lägsta ljud.
Optisk enhet: Behöver du verkligen en?? Jag gör det och den enda som passar i chassiet är en slot in slim-enhet dvs. "laptop"-stuket. Obs! Ingen talar om för dig att du behöver en strömadapter här, det får man komma på själv.
Ström: I denna lådan får man bara plats med passivt aggregat. Jag köpte Streacoms egna.
Övrigt: Trådlöst tangentbord Logitech DiNovo samt Windows 8 Pro 64-bitars operativsystem.


Datorlådan. Streacom FC10.


Lådan ser respektingivande ut.


Fronten. Inte direkt snygg men på intet sätt prålig och inte heller ful. Visar sig att ytbehandligen är lite känslig för repor så man får ta det försiktigt med verktygen.


Kylsystemet ... herre min skapare. Hur ska detta gå att få ihop?


Instruktionerna ser vid första anblicken bra och tydliga ut men det visar sig snart att man får fundera ut det mesta själv. Inte bra!!


Man får med ett verktyg men lustigt nog så av alla 100 (typ) skruvar så är det bara fyra som är insex. Resten är Phillips ... Inte bra igen.


Det första man alltid gör är att sätta dit plåten som medföljer moderkortet (inte datorlådan).


Det andra man gör är att justera skruvarna med intern gänga. De måste matcha hålen i moderkortet - INGET fusk här!


På baksidan av moderkortet monterar jag "pluttar" som agerar kontramutter till kylsystemet. Här märker jag att man måste vara försiktig när man ska montera kylningen så inte dessa pluttar faller ur... ingen vidare lösning. Bättre finns.


Moderkort på plats. Här lär man tänka på att dra skruvarna försiktigt. Små gängor i aluminiumplåt går sönder väldigt lätt.


Nu är det dags att montera CPU-fan.


Men först!


... en datorbyggar-öl. Hade inte råd med dyrare efter datorköpet. :)


Det är lättare än vad man tror att montera en CPU. Jorda av på elementet innan du tar i den och sedan matchar du sockelns mönster med CPU'ns mönster och lägger helt sonika dit den.


Efter det lägger du över bygeln och här får du ta i så det känns olustigt innan du får ner spaken till höger över sin låsning.


Detta är det absolut svåraste momentet. Otroligt pilligt och otroligt viktigt att få till rätt. Det ska vara exakt rätt mängd kylpasta och allt detta kräver en bra manual ... något jag inte hade. Tog mig ca 30 minuter att få till någorlunda ...


Passivt nätagg är trevligt. Detta på 150 W men lustigt nog så är tegelstenen bara på 120 W så jag vet inte hur de trollar fram de sista 30 Watten.


Optisk drive. Bluray-läsare. Kräver strömadapter - något man inte får reda på i förväg. Montaget av denna i lådan var ett skämt. För at få eject-knappen att funka måste man klistra på gummibitar på den. Stod detta i manualen? Nej för man fick inte ens någon med. Fick ta fram telefonen och Googla fram en ... Dessutom var driven trasig när jag senare startade datorn. :(


Man får inte glömma alla småkablar. Dessa kan vara lite kluriga att veta var man ska koppla in men här tar man fram moderkortsmanualen och de brukar vara riktigt bra. Ett hett tips är att inte koppla in den hemska blå lysdioden som alla tillverkare ska envisas med att ha med.


Ramminnena är en annan grej man skall konsultera moderkortsmanualen innan man trycker fast. Ofta skall man montera dem på ett speciellt sätt för att få ut mesta möjligt. Detta gäller endast om man inte fyller upp alla platser för minne. Proceduren är enkel. Man kan inte montera dessa fel.


Nånting som kan däremot kan montera fel är datakabel till hårddisk. Du har olika färger på lika kontakter och kopplar du fel här så får du rätt mycket sämre fart i dataöverföringen. Moderkortsmanualen är din vän.


Nu är det dags at ... neej. Usch.


Så här ser alltså datorn ut när den är monterad. Skippade bild på inkoppling av hårddisk för det är i princip omöjligt att göra fel.


Jag har ett Asus Xonar Essence ST liggandes som jag lyxigt nog tänkt använda som digitalsignalutspottare genom 75 Ohms digitalkabel (spdif)till min d/a-omvandlare. Eftersom datorlådan är så låg och har expansionskortplatserna horisontellt så måste jag skaffa en flexibel PCI-förlängare och det har jag beställt från Kina. Kostade 25 :- inkl. frakt mot dryga 500:- i Sverige (!).


Baksidan inkl. ljudkort. Har allt jag behöver (än så länge).


Här har jag startat datorn och det är alltid nervöst ... har jag gjort rätt? Funkar kylningen? Som tur är så finns det bättre skydd inbyggt i dag än när man byggde ihop *86-datorer. En modern CPU klockar ner sig och stänger av om den blir för varm.

Det första jag gör vid första starten är att jag går in i BIOS och kollar tempen under någon timme. Är det stabilt så är det stabilt. :)


Ska man bygga en egen dator så FÅR man INTE vara rädd att gå in och böka i BIOS. På denna bilden ställer jag in så RAM-minnet går i 1600 MHz. Det går i princip alltid i 1333 som standard och det är en hel del prestanda som går bort. Man skall alltid kolla så minnet går i den farten som det är designat för.

I övrigt tar jag bort möjligheten för autoöverklockning och liknande onödiga funktioner för en HTPC som skall gå svalt.

Jag stänger också av det på moderkortet inbyggda ljudkortet då jag har ett externt.

Vill man fördjupa sig i detta så är moderkortsmanualen återigen din vän.

Det går alltid att backa så man behöver inte vara rädd att gå in och pilla.


Inget att vara rädd för - jag har ju ingen fläkt! Men jag lär gå in i BIOS och ändra en grej så inte datorn stannar av på detta "fel" hela tiden.


Nämligen denna rad. Det går att göra rätt mycket i BIOS.


Här har jag börjat installera Windows. Det tog ett tag innan jag kom hit för när jag skruvat ihop allt och startar datorn så märker jag att optiska driven inte funkar. Får ta isär en del grejer och fulkoppla in en annan läsare som jag hade liggandes. Jag stoppade sedan in Windows 8-skivan i läsaren och startar datorn och installationen går igång automagiskt. Mus och drive fungerar utan extra drivrutiner.

Detta var den sista bilden för kvällen då kamerabatteriet tog slut precis.
Att fortsätta med en Windowsinstallation är dock ganska enkelt. Man får döpa en användare och ange lösenord (men hoppa över lösenordet).

När jag hade stresstestat datorn med Prime95 som tvingar CPU'n att maxa så märker jag att datorn blir fruktansvärt varm. Så varmt att jag får stänga av innan hela testet är klart. Vid 82 grader stänger jag av.
Detta är en besvikelse då datorlådan utan vidare skall kunna leda av värmen från min relativt snåla CPU. Jag hade räknat med max runt 70 grader vilket är i högsta laget men ändå ok för passiv drift. Nu fick jag stänga av testet i förtid. Hade jag lämnat datorn hade den garanterat gåt in i skyddsläge och stängt av. SÅ kan man ju inte ha det mitt i en spännande film! :)
Jag går in på Streacoms hemsida och ser att de säljer längre värmeledningsrör och annat till just min låda ... undrar varför. Jag tror jag vet. Tycker att det är dåligt att man inte får bästa förutsättningarna direkt. Lådan kostade ändå 2700:-.

Jag måste säga att jag inte kan rekommendera denna typ av datorlåda till annan än den som har byggt någon dator tidigare och inte har tummen mittmonterad. Jag själv har byggt flertalet datorer sedan 1995 och tyckte det var väl pilligt att få ihop. De flesta datorfirmor kan dock bygga datorn åt dig men till en kostnad naturligtvis. Kan nog vara värt i det här fallet.

Jag kommer inte att sätta mig in i all mjukvara som skall in i datorn än, det kommer kanske till denna eller nästa helg.

Tanken är att madvr skall in för bästa bild. Tillsammans med Mediaplayer Classic HC (MPC-HD). Netflix har en Windows 8-app som tydligen ska vara trevlig så den blir det. Likaså Spotify till frugan och Fidelify till mig.
Har inte bestämt mig om jag ska köpa JRiver Mediacenter eller om jag ska harva vidare med Itunes. Det sägs att JRiver skall ha bäst ljud men jag är inte övertygad att jag med min enkla anläggning kommer att höra skillnad.
Handhavandet är i princip lika. Ipad kommer att styra vilken det än blir.

Hoppas att någon har tyckt det var intressant läsning.

Edited by - Johan4130 on 2013/05/01 19:16:04

DavidS
Member

390 Posts

Posted - 2013/05/01 :  19:00:38  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Ser fram emot bilder och info. :-)

EDIT

Där kom det en massa bilder och info. Väldigt informativt. :-)

Skriv gärna lite för och nackdelar som kommer efter en tids användning.

Edited by - DavidS on 2013/05/01 19:51:26
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/05/01 :  19:22:37  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Tråd uppdaterad :)
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2013/05/01 :  19:36:17  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Det första man alltid gör är att sätta dit plåten som medföljer moderkortet (inte datorlådan).



Ta bort den igen så släpper du ut lite mer värme.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/05/01 :  19:55:16  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jag tror faktiskt inte att det blir så jättestor skillnad. Moderkortssensorn mäter nämligen inte särskilt högt och det brukar vara ett gott tecken att tempen i lådan inte är så hög.

Äh, nu när jag tänker efter så testade jag CPU-tempen med hela locket av. :) Bra tips dock!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/05/01 :  20:20:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Trevlig tråd
HTPC är skoj

Ett tips till er som funderar på att bygga HTPC.
Pico-nätdelar så som Streacom nano 150 mf. funkar INTE tillsammans med LYNX PCI ljudkort. Jag o Lasse J här på forumet o min kompis Mats har lagt många timmar på felsökning. Efter ett helt gäng rundor med felsökning på moderkort, cpu mm. på Webhallen så fick vi tipset att testa med en annan nätdel. Då funkade allt som det skulle

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/05/01 :  21:49:14  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Tobbe, vilket agg blev det istället?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/05/01 :  22:01:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det blev ett sådant här i Lasses
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=305044
Tyvärr inte fläktlöst, men 40mm fläkten är bytt till en riktigt tyst 80mm fläkt, 8dB om jag minns rätt..

Mats skaffade en HFX 280W extern nätdel. Men de är inte så lätta att få tag på nu mer.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2013/05/01 :  22:01:48  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
hfx EF28 funkar om man vill ha externt och passivt.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/05/01 :  22:36:35  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Har det att göra med att moderkortet inte får tillräckligt med ström? Tänkte tanken när jag anslöt ATX från nätagget i min burk. 4 pin istället för 8. Går ju men kanske inte optimalt. Antaganden här ... får väl se hur det går när PCI-kabeln kommer.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2013/05/01 :  23:49:31  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kul project och jättefin tad. Tack.

Mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/05/02 :  08:05:47  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
När jag hade stresstestat datorn med Prime95 som tvingar CPU'n att maxa så märker jag att datorn blir fruktansvärt varm.


Har du kollat siffrorna på kylningen så du vet att den ska klara av att kyla ordentligt?
Du kan ju ha fått på fel mängd kylpasta också..
Blir det för mycket funkar det ju inte bra heller..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/05/02 :  09:43:08  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
@RuneStone
Japp. Max TDP är 95 W och min CPU ligger långt under - på 65 W.
Kylpastan är nog lite boven i dramat men mest för att den inte ges bra förutsättningar att verka.
Kylpastan skall ju jämna ut de nästan för ögat osynliga ojämnheterna i både CPU som anläggningsytor i kylsystemet men jag tycker att ytorna är väl grova i chassiet. Jag tror inte att värmen kan ledas ut så effektivt som det skulle kunna vara möjligt.

Sedan räcker ju inte heatpipsen till riktigt tycker jag. Det är väl därför Streacom har släppt ett set med nya längre heatpipes till just min låda. Det tycker jag är dåligt - de borde ingå direkt.
Nu verkar det vara svårt att få tag i dessa då ingen av de vanliga leverantörerna har dessa pipes i sortimentet men så snart jag får tag i någon som gör det så ska jag köpa dessa.
Vad jag ska göra med grova anläggningsytor vet jag inte. Det är ju knappast värt att slipa, då introducerar jag nog bara mer ojämnheter. :)

Så på inköpslistan ligger:
http://www.streacom.com/products/ht4-thermal-riser/
-Jag tror det är bra att få upp värmerören lite från moderkortet. Det sitter en konding läskigt nära ett av rören.

http://www.streacom.com/products/lh4-long-heatpipe-kit/
-Längre rör.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460665#info
-Bra kylpasta.

Man ska också känna till att kylpasta likt mycket annat kräver inkörning så mina siffror kommer att sjunka men inte så mycket som 15 grader som jag vill.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/05/02 :  11:21:25  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jag är ledig i dag så jag har haft nån minut över att bekanta mig med användarupplevelsen.

Kan säga som bakgrund till mig själv så är jag lätt trygghetsknarkande 80-talist (född -80) som sitter rätt mycket vid datorn på jobbet. Detta resulterar i en person som kräver funktionalitet och snabb respons i system samt att allt ska vara enkelt. Bakåtsträvare är jag också. Jag gillar fortfarande Windows 3.11 for Workgroups men sitter för det mesta i Windows 7 som kommer på andraplats över favvo-pc-OS.

I HTPC'n installerade jag som sagt Windows 8 och jag har en trådlös plastbit vid namn Logitech diNovo Mini som agerar tangentbord och pekdon. I tanken är detta en perfekt setup. Win8 ska vara enkelt och diNovon ska vara smidig med allt i ett i litet format. Kanske närmar man sig smidigheten som man har i sin iTelefon?

Jag blir GALEN! Windows 8 är ju rätt långt ifrån allt jag kräver och detta tillsammans med diNovo-mackapären så är hjärtattacken nära.. tror jag anar ett par gråa hår i spegeln. Det är bara att erkänna. När det gäller snygghet, snabbhet och smidighet så har Apple/OSX/iOS ett par upp på MS/Windows.

Jag lär ut och andas i en plastpåse ett tag.. hörs!

:D

edit: jag tog bort turbofunktionen på CPU'n vilket gjorde att tempen håller sig på en ej skadlig nivå. Den rullar ju fortfarande i 3100 MHz i 8 kärnor (hyperthreading) så det bör ju räcka.

Vid Netflix-uppspelning så lirar allt bättre än jag sett tidigare och datorn drar runt 30 W mätt med billighets-effekt-mätare. Känns bra!

Edited by - Johan4130 on 2013/05/02 11:26:32
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/05/02 :  12:02:27  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
När du har galnat av så prova en sånhär istället.
Hela nätet, musik, film, appar unt so weiter...
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/05/02 :  12:08:20  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Det står Android på den så nej tack ;)

Jag hade redan en Apple TV innan så jag vet hur enkelt det kan vara. Men jag ställer mig tveksam till att den fixar lika bra ljud och bild som en dedikerad HTPC.
MadVR, ljudkort och mer beräkningskraft måste ju göra något eller hur? :)
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2013/05/02 :  12:57:41  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Tråkigt att inte kunna använda Turboboost när du ändå har en så pass trevlig CPU.
Jag övervägde också passiv kylning men det är inte värt mödan och pengarna kände jag. Fläktarna är oftast tillräckligt tysta för min del(du kan oftast köra de på låg spänning och ändå få tillräcklig kylning(för turboboost..)).

Nu tror jag dock itne att det kommer bli några problem för dig orkesmässigt såvida du inte ska encoda filer.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/05/02 :  13:16:10  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
quote:
Det står Android på den så nej tack ;)

Jag hade redan en Apple TV innan så jag vet hur enkelt det kan vara. Men jag ställer mig tveksam till att den fixar lika bra ljud och bild som en dedikerad HTPC.
MadVR, ljudkort och mer beräkningskraft måste ju göra något eller hur? :)


ahh..., du är en sån ;-), ljudet och bilden fixar bioreceivern iom att den passar fint i en HDMI därbak.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/05/02 :  13:30:35  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
@Lovan
MadVR och "fetaste" inställningarna ger ett uttag av ca 70% av CPU'n utan turboboost om jag kommer ihåg rätt så jag tror det ska vara lugnt. Men jag har inte gett upp att få igång det än. Det blir en omgång längre heatpipes och annan pasta som steg 1.

@sopwith
Om man har en bioreciever ja. :)
Jag kör 2-kanaler.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/02 :  14:38:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag kikade på specarna på din prolle när du rapporterade om värmeproblemen. Om jag inte missförstått ngt så har du en Intel i7 3770 vilken enligt Intel ligger på maxTDP=77W.
Kikar man sedan på Streacoms specar är de tämligen noga med att påpeka att höljet skall stå fritt och endast är en "uppskattning". Flera av de andra chassina verkar ha en nominell angivelse också som verkar ligga ca 30% under toppeffekt...

För övrigt brukar jag ha för vana att INTE köra med öppen låda eller andra avvikelser, då många lådor är designade med tanke på en viss genomströmning. Det är med andra ord inte ngn självklarhet att värmen på kritiska delar minskar för att du kör utan lock/skyddskåpor, kan i vissa fall vara precis tvärtom!

Jag tror verkligen inte detta är ett bekymmer vid en normalbelastad HTPC, men du gör rätt som vidtar åtgärder för att hålla nere temepen i den mån det är möjligt.

VH /Micke


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/05/02 :  14:45:39  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Det är 3770S där S står för snål eller liknande. Bara 65 W TDP. Allt är uträknat in i minsta detalj serru! ;)

Beträffande lock på eller av så gissar jag att det är mer noga i ett fläktkylt systäm då man bygger med optimalt luftflöde i åtanke. Men för säkerhets skull så står datorn numer med lock på i rack och gott om luft till närmsta värmekälla.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/02 :  14:53:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ahh, se där!
Det är optimalt att du gör "alla misstag" i din bildtråd här, för jag är nämligen (hemska tanke) lite sugen på att skaffa mig Streacom F5 Evo och bygga en väldigt liknande lösning!

Inte för att jag behöver eg. bara för att de är så snygga chassin!

/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/05/02 :  14:56:26  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Ska du ha en optisk drive? Tänk om isf. :) Det är en riktigt usel lösning på Streacomlådorna om du hade tänkt använda ejectknappen. Men Streacom FC5 Evo WS är ju smutt!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/02 :  15:00:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ja, det var min ursprungliga tanke, men å andra sidan är det inte så märkvärdigt att häkta på en exter DVD-brännare e.d. för att kunna rippa med EAC eller liknande, vid behov..
Skall ju sägas att det är till 90% för musikbruk den kommer nyttjas dock.. (Därav förmodligen en snål i5 prolle)
VH /Micke


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/05/02 :  15:10:51  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Core i3 3225 verkar ju rätt smutt annars. HD4000 grafik ger rätt hyfsade prestanda när du känner för en film eller enklare spel. 55W TDP. Billig!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2013/05/03 :  09:03:47  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Johan4130: Hm, jag upplever inte att jag har så stor belastning på min CPU. Vad kör du för inställningar på MADVR?

Tänk på att intels inbyggda grafik har lite problem med 23,976 hz uppdateringsfrekvens. 24,000 hz verkar den klara dock.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000