| T O P I C R E V I E W |
| mace |
Posted - 2011/07/20 : 09:23:20 Ja om jag junde få det skulle jag bli såååå himla 
Men mitt kunnande understiger min vilja med bred marginal 
M |
| 4 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
| Bernt Jansson |
Posted - 2011/07/20 : 11:31:33 Det är ju en bra anledning. 
Jag kanske är lite nördig efter en tidigare karriär i oljeindustrin. Då jobbade jag för Mobil/Sabic och sen för Shell.
Mer info, okej då:
http://www.preem.se/templates/page____1245.aspx Han verkar iofs vara seriös i sitt handlingssätt men man undrar ju om det är han själv som handlar. Man kan ju tänka sig att familjen Saud ligger bakom med tanke på de enorma summor som kan trollas fram på ett ögonblick. Kuriosa: Jag har hört berättas att Preem gjorde mycket stora investeringar i raffinaderiet i Göteborg för att kunna köra arabisk råolja. Det blir affär för Saudi om man kan använda egen olja så det är nog troligt att man investerade i avsvavlingskapacitet i Lysekil också.
Andra raffinaderier t.ex St1-raffinaderiet i Göteborg (f.d shell/Koppartrans) har inte kapacitet att köra så högsvavlig olja, där är det bara lågsvavlig råolja från nordsjön, Nigeria och vissa ryska kvaliteter som går att köra. Det ger korta transporter också, Norge/Danmark till Göteborg. St1 är finskt så man kanske ökar från ryssen nu? |
| BosseBula |
Posted - 2011/07/20 : 11:01:39 Jag tankar iofs gärna där pga 18öre/liter rabatt med FirstCard-kortet. |
| mace |
Posted - 2011/07/20 : 10:57:16 Hahaa! Där lärde jag mig något, och vaknade lite 
Har aldrig reflekterat över vilket mjukt hörn oljan som blir till bensin kommer ifrån.
Mer info??
M |
| Bernt Jansson |
Posted - 2011/07/20 : 10:12:40 Har inget svar på frågan men blir nyfiken... Varför vill du tanka Saudiarabiskt? |