| T O P I C R E V I E W |
| Junepe |
Posted - 2012/03/11 : 15:05:48 Jag har en sak på importbandet och säljaren säger så här saxat från ett mail:
we can also issue a shipping invoice for 25% of the value as these....
Vad sjutton menas med det?
?Joakim? |
| 7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
| Lovan |
Posted - 2012/03/12 : 09:47:49 Det är väl en fraktsedel bara? |
| Junepe |
Posted - 2012/03/12 : 08:12:49 hehe, man tackar för översättningen! Nu har jag nog greppat detta om SI. |
| mace |
Posted - 2012/03/11 : 22:39:53 lite förenklat så är en SI ett dokument som listar vad du köpt, men det gäller inte som ett avtal eller i tullen etc.
M |
| Junepe |
Posted - 2012/03/11 : 21:53:44 mace Jag kan läsa Jacques Derrida eller Thomas Pynchon utan svårigheter men jag fattar inget av det du quotade, helt främmande för mig, på allvar :) Det blir bara en fet smet av allt.
quote: Differences
A shipping invoice is a generic document used to ship goods domestically from one location to another, while a commercial invoice is a legal document used in the exporting of goods. A shipping invoice does not provide enough information to export goods overseas, such as the WCO classification codes and country tariffs, but is effective for accounting purposes for shipping goods at home
Betyder vad? :) Eller menade du om jag fått en exakt text som den i mitt mail? |
| Junepe |
Posted - 2012/03/11 : 21:44:05 Oki, så kan det verkligen vara. Ett svar jag fick var att det var helt lagligt enligt ländernas handelsavtal. Detta fenomen trädde i kraft när man första gången skeppade en viss typ av vara som aldrig tidigare skeppats till landet i fråga. Andra gången ingen shipping invoice. Jag blåste av skiten, minsta lilla så pallar jag inte.
Har nämligen beställt lite grönsaker och kött från japan, sjukt billigt just nu ;) |
| mace |
Posted - 2012/03/11 : 21:35:37 as these..?
quote: Differences
A shipping invoice is a generic document used to ship goods domestically from one location to another, while a commercial invoice is a legal document used in the exporting of goods. A shipping invoice does not provide enough information to export goods overseas, such as the WCO classification codes and country tariffs, but is effective for accounting purposes for shipping goods at home
|
| DMGbg |
Posted - 2012/03/11 : 20:39:42 Jag tycker det att det låter som att de är villiga att skriva en "bluffaktura" på 25% av värdet för att du skall kunna visa den för tullen och därmed betala lägre tullavgift |