T O P I C R E V I E W |
more10 |
Posted - 2012/11/29 : 20:39:09 Edit:
Jag bad Pac flytta tråden från Audiogrupp Öst hit till Off Topic för jag ville nå fler medlemmar.
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag tänkte att Blomman kan behöva lite hjälp att få ordning på lastutrymmet. Så jag tänkte kolla om det finns någon mer än jag som kan tänka sig att hjälpa till med arbete och/eller material under sommaren 2013.
Fördelen som jag ser det är att: A) Man kan vara fler än 2 gäster samtidigt på Gälnan. B) Blomman får mer tid över till service :-) C) Hans fina anläggning kommer bättre till sin rätt. D) Vi stör inte Blomman i hans servicearbete när vi är där för att lyssna på musik :-) E) Vi slipper förorena saltsjön med ölrestprodukter.
Under nästa sommar ska hon torrdockas minst ett par veckor i Arboga.
Det som kommer att behövas är:
0) Planering av projektet. Förväntat resultat är en lista med material som kommer att behövas. Lämplig uppgift för arkitekter, byggare, rörmokare och elektriker. Ska vi spika att det görs i mellandagarna? 1) Ett par kontainrar att stuva undan alla grejjer medan vi bygger inredning. 2) Ett ställe att ställa upp kontainrarana på, måste vara i en hamn. Högmarsö kan kanske fungera, Blomman får kolla. 3) Hjälp att lasta av grejjer 4) Reglar att fästa innerväggar mot skrov. 5) Vinkeljärn att fästa reglar i, bult. 6) Innerväggar i minst 15 mm plywood. Eller duger OSB? 7) Isolering. Helst specialskum och det är dyrt, Blomman har en kontakt. Kanske mineralull duger, men här måste Blomman ha sista ordet. Kanske det går att skumma i efterhand. 8) Spackel 9) Färg och tapeter till väggar. Vet inte om man måste måla in eller utsida, eller vad det är för krav på fuktigenomsläpplighet här. 10) Badrum med dusch och toa. 11) Kök och vitvaror. Elektriskt eller hur? 12) Rör till kök och badrum. 13) Kabel till elen. 14) Lastbil att transportera material. 15) Arbete (spika, svetsa, rörmoka, eldragning, våtrum, isolering). 16) Ett ställe att deponera material fram till projektstart. 17) Verktyg för arbetet. 18) Lasta på får han göra själv :-)
Det behöver inte vara nytt material, så passa på att bli av med reglar och skivor du aldrig kommer att använda.
Har jag glömt något?
Bara att svara här så vi kan börja planera. Vilken tid du kan hjälpa till och vilken punkt du kan hjälpa till med.
Tipsa alla som du vet känner Blomman om denna tråden, den här delen av forumet är väl kanske inte så välbesökt. Vi kanske får fler medlemmar i Öst till och med.
Jag har pratat med Blomman om detta och han var positiv.
Status
0) Planering av projektet. 1) Ett par kontainrar 2) Ett ställe att ställa upp kontainrarana på 3) Hjälp att lasta av grejjer 4) Reglar att fästa innerväggar mot skrov 5) Vinkeljärn att fästa reglar i, bult 6) Innerväggar 7) Isolering 8) Spackel 9) Färg och tapeter till väggar 10) Badrum med dusch och toa 11) Kök och vitvaror. Tobbe L: 50 cm spis med gjutjärnsplattor. 12) Rör till kök och badrum. 13) Kabel till elen. 14) Lastbil att transportera material. 15) Arbete 16) Ett ställe att deponera material 17) Verktyg för arbetet. Mey: proffsskruvdragare, gipsskruvdragare, borrmaskiner, kap- och gersåg 18) Lasta på Blomman :-) |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Imperial |
Posted - 2013/09/22 : 16:16:02 Nu är skutan hemma i stan igen.
Stort tack till alla som hjälpt till under sommaren.
/ |
Imperial |
Posted - 2013/09/01 : 22:44:45 Aha! Var det därför du höll upp luren så länge där nere. Det blidde ju en hel liten film på samma tid som det tar för mig att hitta kameran i luren
Nu är det mesta ute ur lastrummet!
Ett stort tack till alla som varit med här å extra stort tack till more10 som stod ut med mej en hel vecka i sträck  
Nu går det att börja bygga innerväggar å golv, men det som är viktigast just nu är att få klart dom utvändiga jobben som kräver flotte/flytbrygga innan jag kan tuffa ner till stan igen.
Fortsättning följer.... |
more10 |
Posted - 2013/09/01 : 22:25:20 Blomman kör tändkulan: https://dl.dropboxusercontent.com/u/106944188/2013-08-17%2021.38.48.mp4 |
more10 |
Posted - 2013/08/16 : 14:22:53 Jag åker ut med Stajo lördag eftermiddag. Fick åka akut till tandläkaren idag... |
Imperial |
Posted - 2013/08/15 : 20:00:58 Nu ligger Gälnan vid en betong pir här där det går att tömma lastrummet. Jag får låna en last maskin som har både gafflar och lyftbom.
Sovplats finns det gott om nu när krogen är stängd.
/ |
Imperial |
Posted - 2013/08/12 : 15:48:16 http://www.kulturfoto.com/kulturgluggen/index.html#home
En filmsnutt på utdockningen. |
Imperial |
Posted - 2013/08/10 : 09:36:30 Högmarsö krogen har bartömning ikväll och bommar igen för denna sesong.
Jag ska stämma av med Hasse ang kajplats för tömning av lastrummet till veckan.
/ |
Mey |
Posted - 2013/08/09 : 22:18:08 Jag hjälper till. |
Pac |
Posted - 2013/08/09 : 16:07:55 More10 bad mig flytta tråden till "off-topic"-delen av vårt forum. Klart jag hjälper till! 
|
more10 |
Posted - 2013/08/09 : 10:14:27 Nu börjar det dra ihop sig. Förlåt om jag är tjatig. Men det kommer att behövas mycket hjälp att tömma lastrummet. Helt okvalificerat arbete alltså. Man måste inte stanna en vecka, en dags hjälp duger gott. Nå vilka ställer upp? |
Imperial |
Posted - 2013/07/31 : 17:31:51 Fin blogg där!
Ja gjorde ett inlägg.
/ |
Imperial |
Posted - 2013/07/31 : 16:13:44
   |
ztenlund |
Posted - 2013/07/31 : 15:17:16 Dina strumpor har fastnat på bild!  http://www.fotosidan.se/blogs/tinaspicture/batprojekt.htm |
Imperial |
Posted - 2013/07/30 : 07:44:45 Nu så!
Efter en liten dramatisk resa från Arboga å Hjälmare kanal så är det dax att börja rota i Lastrummet.
Undrar vilka gamla synder som gömmer sig där 
Än så länge så ligger jag lite lågt och väntar på att flytta till en bra plats för urlastning av bra att ha sker...
/ |
more10 |
Posted - 2013/07/30 : 03:06:09 Nu är Gälnan på Högmarsö.
Jag åker ut med husvagnen fredagen den 16:e och stannar säkert till och med efterföljande helg. Blomman ska ta reda på vad det finns för övernattningsmöjligheter för er andra.
Vilka kommer?
Mårten |
more10 |
Posted - 2013/05/22 : 09:40:51 Nu har jag och Blomman träffat Hasse på Högmarsö. Det är tydligen full fart på hamnkrogen fram till mitten av augusti. Sen är vi välkomna. Så planera för några helgers arbete från lördag 17:e augusti.
En rimlig ambitionsnivå för i år är att 1) lasta ur hela lastrummet 2) bygga bjälklag för golv 3) påbörja svetsabete för skylight.
Lastrummet ska in på övervåningen på sneda ladan. Det ska tillbaka till båten före nästa sommarsäsong. Det är nämligen galleri på övervåningen på sneda ladan på sommaren.
|
Imperial |
Posted - 2013/01/30 : 21:47:49 Det var sjöräddningen som hade övning ute på isen.
Rännan som linfärjan har är inte klassad som vinter väg (än).
Det finns vinter vägar på isarna i skärgården mellan vissa öar och där är det förbjudet att bryta isränna för sjöfart.
Vad som händer i detta fall vet jag inte.
Det kostar ca 70000:- och byta draglinan till färjan och det får samfälligheten betala nu. |
Mey |
Posted - 2013/01/30 : 21:38:27 Mjo, men de borde väl veta bättre än att göra på detta vis med allt det drar med sig. Tur att ni inte blev kvar ute på ön, om färjan hade brakat när ni var där ute.
Hur ser det ut i övrigt, finns det plats ombord på fartyget för att deponera mindre mängder material av olika slag?
Jag kommer inom kort byta ut mitt fullt fungerande kylskåp mot separat kyl och frys och det känns synd att slänga det gamla. Dock har jag ingenstans att förvara det i väntan på sommaren... |
more10 |
Posted - 2013/01/30 : 20:53:21 Jag har för mig att Högmarsö ligger på kusten. Jag tror dom bevakade någonting :-). |
Mey |
Posted - 2013/01/26 : 20:32:29 Vad f-n hade kustbevakningen där att göra?  Nåja, det går väl fler tåg färjor.
|
more10 |
Posted - 2013/01/26 : 19:36:34 Jag och Blomman försökte ta oss till Högmarsö i tisdags. När vi väntar på färjan passerar en hydrokopter och en svävare från kustbevakningen. Det gör att isflak bryts loss och åker ut i rännan. Färjan fastnar och kör sönder vajern. Bara att vända hem igen. Vi gör ett nytt försök kommande vecka. |
Mey |
Posted - 2013/01/07 : 21:02:44 Vädret har inte varit så kul längs den vägen kan jag tänka mig. Finns det möjlighet att lämna mindre säker (typ en köksfläkt, eller annat smått) ombord på båten i nuläget? (Samt går det ev. göra plats, genom att kanske slänga något om man ordnar bortforsling samtidigt?) |
more10 |
Posted - 2013/01/07 : 19:20:49 Vi har inte kommit iväg till Högmarsö än pga att varje gång vi skulle dit har det varit dåligt väder. Får ta tag i det nästa vecka. Vi ska höra om deponering av material där också, men det är ju lite långt. Någon som har ett ställe vi kan deponera på? |
Mey |
Posted - 2013/01/07 : 10:09:51 Vad sa de på Högmarsö om att utföra jobbet där? |
Mey |
Posted - 2013/01/07 : 10:08:15 Nope, inte jag. Antog att det var något som skulle ske i samlad trupp då det är ett ganska omfattande projekt att genomföra.
Finns det någonstans där man kan deponera material redan nu? |