T O P I C R E V I E W |
alpinist |
Posted - 2013/06/17 : 13:08:59 En liten gallup kring ett trenduttryck.
Ställs ofta mot "Jobba hårt" (dvs många timmar).
Men vad innebär "Jobba smart"? Fuska med sånt som ingen märker? Få andra att göra ditt jobb.....? På något sätt kopplar jag ihop det s.k. "smarta" sättet att arbeta med ett ganska omoraliskt beteende, men det kanske inte måste vara så?
Så, bidra gärna med er definition av "Jobba smart", eftersom jag antagligen har missat något grundläggande 
Tack på förhand! |
13 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Pac |
Posted - 2013/06/18 : 20:06:52 quote: På tal om onödiga möten: http://www.svtplay.se/motet-med-percy-barnevik
Grymt bra!!! Tack för tipset!  |
Freddy |
Posted - 2013/06/18 : 19:15:46 Lean är på modet just nu. Det går i princip ut på att bara göra det som skapar mervärde för kunden och att vara en lärande organisation, dvs gör misstag men lär av dem och förhindra att de sker igen. Det går alltså inte att säga att "nu är vi lean" eftersom det är en pågående process.
Så jag skulle nog säga att lean är att jobba smart. |
brewitz |
Posted - 2013/06/18 : 14:22:25 Ayn, välkommen till de stora organisationernas värld, särskilt i England.... |
ztenlund |
Posted - 2013/06/18 : 13:38:56 På tal om onödiga möten (då menar jag inte programmet ): http://www.svtplay.se/motet-med-percy-barnevik
Just möten kommer vid 09:55, men man kan titta på hela också... |
Ayn |
Posted - 2013/06/18 : 11:43:05 Efter att mest ha jobbat på mindre ställen och sen hamnade som konsult på en relativt stor organisation kunde jag se exempel som väl får säga vara att jobba hårt men inte smart. För varenda liten sak som behövde diskuteras bokades det ett möte, trots att det skulle tagit max 5 minuter att ta mailledes eller helt enkelt genom att ett snabbt snack vid skrivbordet. När mötet sen väl skulle bokas kändes det såklart fånigt att boka 5 minuter, så då bokade folk oftast en timme bara för att vara på den säkra sidan. När alla sen satt där på mötet var det som att man inte kunde låta mötestiden bli mycket KORTARE än en timme för det vore ju slöseri med mötesbokningen.
Multiplicera det med alla tillfällen varje vecka som någon grej skulle diskuteras, plus alla återkommande veckovisa möten ("forum") på 3-4 timmar som alltid hölls så länge vare sig det faktiskt fanns fog för det eller ej. Resultatet var (och är) att folk var ohyggligt upptagna och svåra att få tag på i och med att de hade fullt upp att gå på möten utan att tiden var ens i närheten av att användas effektivt. Det är typiskt osmart tycker jag. |
Beat |
Posted - 2013/06/17 : 19:19:06 Misstänker att Engelholm och Svejk är svaret på spåren.
Hushålla med personresurser och tydliga projektstrukturer för att undvika att hälla timmar i svarta hål och på sätt inte ligga på gränsen för vad medlemmarna kan prestera i absoluta tal utan vad de kan prestera i form av effektivitet och dessutom kunna slappna av när de är borta från jobbet.
Mina 5 cent |
Rolf-san |
Posted - 2013/06/17 : 18:31:26 quote: Lean är verkligen något vi behöver, men är det samma som "smart"?
För mig i alla fall. Åtminstone är lean smart. |
Pac |
Posted - 2013/06/17 : 17:42:33 Lean är verkligen något vi behöver, men är det samma som "smart"? |
Rolf-san |
Posted - 2013/06/17 : 17:29:51 Brukar väl också benämnas lean production. DVS Toyotamodellen. Väldigt enkelt översatt i verkligheten till Stoppa Slöseriet. |
svejk |
Posted - 2013/06/17 : 17:29:36 Jobba smart är i min värld att ha struktur på det jag gör, inte stressa göra en sak i taget och göra klart. Fick en komplimang av en jag jobbade med, du gör inte så mycket men du får mycket gjort. |
EngelholmAudio |
Posted - 2013/06/17 : 14:26:51 Ps. Jag tror att behovet att jobba smart är större i större företag/organisationer/myndigheter - dvs där är nog waste'n som värst... |
alpinist |
Posted - 2013/06/17 : 14:03:03 Inget företagsspecifikt, mer en allmän trend i samhället/debatten som det känns just nu. "Jobba smart" uppmuntras.
Tack för feedback! |
EngelholmAudio |
Posted - 2013/06/17 : 13:46:50 Jobba hårt och jobba smart kan mycket väl gå hand i hand!
För mig är jobba smart inget negativt och absolut inte laddat med att "fuska med sånt som ingen märker", heller inte att få andra till att göra jobbet (som del av nån lömsk plan). Att jobba smart handlar om att kapa bort onödiga saker; att ta bort såväl produkt-funktioner som onödig administration och allmän overhead.
Att jobba smart handlar om att ställa sig frågan: Måste vi *verkligen* göra detta?
Om svaret är ja, så skall det inte vara ja med argumentet "för vi har alltid gjort så", heller inte "det kan nog kanske vara bra för kunden...".
I vilket sammanhang får du höra det? Stort eller litet företag? Används det som argument för att ta genväg som oftast visar sig vara senväg? *nyfiken*
|