HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Mocka eller moka, samma sak?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Johan4130 Posted - 2014/02/25 : 12:43:42
Kan vi reda ut detta en gång för alla så resten är världen kan gå in här och bli utbildade?

Varför i hela fridens namn säger man (ex.) rörmockare istället för som det heter, rörmokare?
Hörde det sägas på "Talang" i går på tv. I dag, alltså dagen efter kan jag tom. läsa i mångprisbelönta Aftonbladet att det var en rörmockare med. Det är upprörande. Talspråk är en sak men nu även i skrift ...

Samma gäller när man skruvar med sin bil. "Skaru in i garaget och mecka" -kan man ju höra folk säga. Men varför? Det heter ju meka. Mecka är ett ställe man kan vända sig åt och buga ett par ggr. per dygn.

Vad har ni för åsikt i frågan?
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
whiskyman Posted - 2014/03/16 : 16:20:17
Snappade upp detta när jag hade en norsk lärare.MvhKristofer
whiskyman Posted - 2014/03/16 : 16:16:01
Men de där "iii"-en vet jag inte vart de kommer ifrån.

De skall om jag inte fått fel uppgifter vilket ju kan vara fallet härröra från Djursholm och att den gamle kungen som semestrade på Marstrand talade på detta sätt och att folk för att vara kultiverade på Smögen och andra västkustöar tog till sig detta uttal just för att visa att man trots att man var fiskare och hårt arbetande hade man ändå klass. Men det kan ju givetvis vara precis det motsatta.

Angående att uttala ordet kex med k eller sj-ljud torde vara ett låneord från engelskan hos Stockholmsbor och andra som inte har någon direkt koppling till Västsverige medan man på Västkusten har det från norskan.Dock så uttalas ordet även på norska som "sj". Ordet skall ha så gammalt ursprung som vikingatiden där framförallt norska och danska vikingar härjade och plundrade de brittiska öarna.

Jo jag vet att använda ordet viking som ett gemensamt samlande ord för nordbor under denna tid inte är riktigt politiskt korrekt men det är det vanligaste.

En annan liten sak är att de som såg SVT-programmet där Fredrik Lindström var på Smögen och träffade en genuin öbo där, kan ju vara intresserad av att denne person som var en gammal kompis till min morfar och även min mormor ansträngde sig för att tala så bra svenska som möjligt vilket tydligen Lindström missade. Men så kan det ju bli.MvhKristofer
soundbrigade Posted - 2014/03/02 : 11:36:01
Räven: Rör heter valves på engelska och tubes på amerikanska.
På ryska heter rör lampa, men så heter glödlampor också.

Just det, heter det radiorör, elektronrör eller vad??
räven Posted - 2014/03/01 : 20:33:40
Skönt att rör fortfarande är rör nånstans!
byZan Posted - 2014/03/01 : 18:44:17
Nu är jag ingen hejare på verken talspråk eller skriftspråk men vill ändå kommentera i tråden.

Jag gillar att höra folk prata på sin dialekt men förstår den inte jämt utan får ibland fråga vad det betyder det de säger. Lärorikt och roligt tycker jag i vart fall att det är.

Själv så skulle jag inte ha något emot att skriva i talspråk för det skulle kännas naturligt på något vis. Anledningen kan kanske vara den att jag är femte generationen som pratar/pratat och vill fortfarande (tror jag) prata Stockholmsslang.

Ett ex. på slang som jag skulle kunna säga utan att tänka efter först.

Om ni kommer hem till mig och säger - schyssta rör, då skulle jag tacka och säga att de är köpta i den eller den klädbutiken. Rör är byxor i min värld

Sedan farsan kila vidare så har jag ingen i min närhet som klykar riktig Ekentugg, inte ens mina egna barn och det är lite tråkigt faktiskt.

Vet inte om detta berikar tråden men jag ville skriva av mig lite.

/byZan
soundbrigade Posted - 2014/03/01 : 14:37:25
Heter det moca-bryggare, moka-bryggare eller mocka-bryggare, då, då?? (Demt sista då:na ska uttalas "dååå (långt å) dåh (kort å).

Och på tal om mocka - att folk inte fattat att det faktiskt heter ESPRESSOkaffe, för vattnet är (es)PRESSAT genom kaffet under högt tryck. Att det skulle heta EXPRESSO-kaffe är ju helt orimligt; det tar ju 20 minuter att få en kopp ....
Bernt Jansson Posted - 2014/02/26 : 10:17:42
Ska tipsa om ett par länkar till, sånt här är ett av mina stora intressen förutom musik.

Svenskt dialektlexikon: http://runeberg.org/dialektl/
Svensk etymologisk ordbok: http://runeberg.org/svetym/
Dalins ordbok: http://spraakbanken.gu.se/dalin/ (Svenska i mitten på 1800-talet, en klassiker)

Och sen har vi som tidigare nämnts
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ (Standardverket i x antal band)
http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista (Svenska i nuläget)
Bernt Jansson Posted - 2014/02/26 : 09:09:02
Japp, och så har man anknutit till en stad i Jemen och talat arabiska för ett ögonblick!
räven Posted - 2014/02/26 : 07:30:46
Då är det fika!
johan.björklund Posted - 2014/02/26 : 00:03:06
Om man säger Mocca då?
;)
Bernt Jansson Posted - 2014/02/25 : 23:36:12
Nu har jag haft lite tid att söka på -moka och -mocka

I svenska akademins ordbok (det gigantiska standardverket) finns båda varianterna nämnda när man söker på rörmokeri. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Däremot finns inte båda i SAOL: http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista
Där står det att det kan uttalas mok såväl som måk. (sid 785)

I SAOL kan man också läsa att både meka och mecka är korrekt. http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista (sid 556)
AlfaGTV Posted - 2014/02/25 : 21:51:52
Å jag som trodde tråden handlade om kaffe
Vh Micke
PS Moka är tydligen Stockholmsslang för "arbeta"
Rolf-san Posted - 2014/02/25 : 18:46:53
Det är likadant med mögel och möggel.
Miljard, eller om det ska låta väldigt mycket så blir det miljard med öppet a- ljud och tydligt uttalat r.
Ofta handlar det om hur man vill betona för att få fram en speciell betydelse. Sedan kan det ta form i ett nytt och likabetydande ord.

Angående meka och mecka så är båda stavningarna korrekta med hänsyn till lång respektive kort vokal.

Inget att bli upprörd över.

Värre, mycket värre är det med särskrivningar.
Svart hårig sjuk sköterska, exempelvis.

Edit: Mockar gör man väl förresten i lagårn? Du har kanske en poäng i alla fall. Men å andra sidan kan rörpuleri vara rätt skitigt det också.
ohmega Posted - 2014/02/25 : 17:00:29
Jag säger rörmockare...å dä ä säkert galet....men det är ju så mycket här i världen.

Rolig borde ju betyda lugn istället för underhållande. Stjärna uttalas (av mig med flera) med sk-ljud istället för med tj-ljud.

Bernt Jansson Posted - 2014/02/25 : 15:23:10
Bohuslän ja, det har ju varit svenskt en ganska kort tid (1658) så dialekten är nästan närmare norska än svenska. Plus trögheten pga att folk bodde ganska isolerat i skärgården, men säkert hade de ändå mycket kontakt åt alla håll, fiskarna i Mollösund fiskade ju utanför Skottland t.ex. Men de där "iii"-en vet jag inte vart de kommer ifrån.
Johan4130 Posted - 2014/02/25 : 14:52:09
Jo västkusten är exceptionellt spännande m.a.a. dialekt. Har bott i Gbg själv i 20 år så jag vet vad du skriver om.

Trodde själv att det var dialektalt först då jag mest märkte av att man gärna tillförde ett dubbel-k främst i Stockhomsregionen men det har spridit sig.
Bernt Jansson Posted - 2014/02/25 : 14:43:25
OK, då kan det ju vara en förändring som är på väg i språket. Mycket vanligt.
Men det finns definitivt olika uttal på "k" dialektalt. De är olika hårda i uttalet, fundera på ordet "kex" t.ex.

Olika uttal är ju jättevanligt, ofta små nyanser mellan ganska små avstånd. T.ex i mitt eget landskap Bohuslän, jag hör tydligt skillnad på dialekt från Tjörn, Orust, Kungshamn osv. Norrut när man närmar sig Norge förändrar sig uttalet succesivt. (Vissa är riktigt udda, Dyrön t.ex, där lever dialekten kvar på ett annat sätt än på fastlandet) När jag var liten var dock dialekterna mer särpräglade än nu. Mycket "iii" blev det.
Johan4130 Posted - 2014/02/25 : 14:24:40
Tror du verkligen det? Jag har bott i både södra, västra och mellersta Sverige plus vistats en del i norra Sverige och jag tycker det verkar personberoende. Har hört det på alla ställen.

Har aldrig varit med om att "k" uttalas "ck" pga. dialekt i andra sammanhang.
Bernt Jansson Posted - 2014/02/25 : 14:22:03
Jag tror fenomenet kan gå under benämningen "dialekt".
Exempel: Ä uttalas olika i Stockholm och i Göteborg. Vilket är rätt? Båda!

Här kommer en länk till mitt favoritprogram på radio, Språket:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=411&grupp=4012
Här kan man få svar på massor av aspekter på svenska och olika fenomen i svenskan.
Johan4130 Posted - 2014/02/25 : 14:19:10
Exempelvis folk på tv och Aftonbladet.
Plus de flesta i min omgivning.
Vox Posted - 2014/02/25 : 14:09:11
Vilka "man" är det som säger rörmockare?
Själv säger jag rörmokare.
Johan4130 Posted - 2014/02/25 : 13:54:11
Jaha, trevlig ton. Jag kan inte läsa att jag utnämnde mig själv till någon perfekt språkbrukare.
Skulle det inte vara bättre att skriva något som har med tråden att göra?
secanbj Posted - 2014/02/25 : 13:25:09
min åsikt är nog, att skall man slå sig för bröstet när det gäller språkbruk, så skall man nog inte inleda med en mening där felen hopar sig :-)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000