Author |
Topic  |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2014/02/25 : 12:43:42
|
Kan vi reda ut detta en gång för alla så resten är världen kan gå in här och bli utbildade?
Varför i hela fridens namn säger man (ex.) rörmockare istället för som det heter, rörmokare? Hörde det sägas på "Talang" i går på tv. I dag, alltså dagen efter kan jag tom. läsa i mångprisbelönta Aftonbladet att det var en rörmockare med. Det är upprörande. Talspråk är en sak men nu även i skrift ...
Samma gäller när man skruvar med sin bil. "Skaru in i garaget och mecka" -kan man ju höra folk säga. Men varför? Det heter ju meka. Mecka är ett ställe man kan vända sig åt och buga ett par ggr. per dygn.
Vad har ni för åsikt i frågan? |
|
secanbj
Member

641 Posts |
Posted - 2014/02/25 : 13:25:09
|
min åsikt är nog, att skall man slå sig för bröstet när det gäller språkbruk, så skall man nog inte inleda med en mening där felen hopar sig :-) |
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2014/02/25 : 13:54:11
|
Jaha, trevlig ton. Jag kan inte läsa att jag utnämnde mig själv till någon perfekt språkbrukare. Skulle det inte vara bättre att skriva något som har med tråden att göra? |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2014/02/25 : 14:09:11
|
Vilka "man" är det som säger rörmockare? Själv säger jag rörmokare. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2014/02/25 : 14:19:10
|
Exempelvis folk på tv och Aftonbladet. Plus de flesta i min omgivning. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2014/02/25 : 14:22:03
|
Jag tror fenomenet kan gå under benämningen "dialekt". Exempel: Ä uttalas olika i Stockholm och i Göteborg. Vilket är rätt? Båda!
Här kommer en länk till mitt favoritprogram på radio, Språket: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=411&grupp=4012 Här kan man få svar på massor av aspekter på svenska och olika fenomen i svenskan. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2014/02/25 : 14:24:40
|
Tror du verkligen det? Jag har bott i både södra, västra och mellersta Sverige plus vistats en del i norra Sverige och jag tycker det verkar personberoende. Har hört det på alla ställen.
Har aldrig varit med om att "k" uttalas "ck" pga. dialekt i andra sammanhang. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2014/02/25 : 14:43:25
|
OK, då kan det ju vara en förändring som är på väg i språket. Mycket vanligt. Men det finns definitivt olika uttal på "k" dialektalt. De är olika hårda i uttalet, fundera på ordet "kex" t.ex.
Olika uttal är ju jättevanligt, ofta små nyanser mellan ganska små avstånd. T.ex i mitt eget landskap Bohuslän, jag hör tydligt skillnad på dialekt från Tjörn, Orust, Kungshamn osv. Norrut när man närmar sig Norge förändrar sig uttalet succesivt. (Vissa är riktigt udda, Dyrön t.ex, där lever dialekten kvar på ett annat sätt än på fastlandet) När jag var liten var dock dialekterna mer särpräglade än nu. Mycket "iii" blev det.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2014/02/25 : 14:52:09
|
Jo västkusten är exceptionellt spännande m.a.a. dialekt. Har bott i Gbg själv i 20 år så jag vet vad du skriver om.
Trodde själv att det var dialektalt först då jag mest märkte av att man gärna tillförde ett dubbel-k främst i Stockhomsregionen men det har spridit sig. |
Edited by - Johan4130 on 2014/02/25 14:52:28 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2014/02/25 : 15:23:10
|
Bohuslän ja, det har ju varit svenskt en ganska kort tid (1658) så dialekten är nästan närmare norska än svenska. Plus trögheten pga att folk bodde ganska isolerat i skärgården, men säkert hade de ändå mycket kontakt åt alla håll, fiskarna i Mollösund fiskade ju utanför Skottland t.ex. Men de där "iii"-en vet jag inte vart de kommer ifrån. |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2014/02/25 : 17:00:29
|
Jag säger rörmockare...å dä ä säkert galet....men det är ju så mycket här i världen.
Rolig borde ju betyda lugn istället för underhållande. Stjärna uttalas (av mig med flera) med sk-ljud istället för med tj-ljud.
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
Posted - 2014/02/25 : 18:46:53
|
Det är likadant med mögel och möggel. Miljard, eller om det ska låta väldigt mycket så blir det miljard med öppet a- ljud och tydligt uttalat r. Ofta handlar det om hur man vill betona för att få fram en speciell betydelse. Sedan kan det ta form i ett nytt och likabetydande ord.
Angående meka och mecka så är båda stavningarna korrekta med hänsyn till lång respektive kort vokal.
Inget att bli upprörd över.
Värre, mycket värre är det med särskrivningar. Svart hårig sjuk sköterska, exempelvis.
Edit: Mockar gör man väl förresten i lagårn? Du har kanske en poäng i alla fall. Men å andra sidan kan rörpuleri vara rätt skitigt det också.
|
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
Edited by - Rolf-san on 2014/02/25 18:55:13 |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2014/02/25 : 21:51:52
|
Å jag som trodde tråden handlade om kaffe  Vh Micke PS Moka är tydligen Stockholmsslang för "arbeta" |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2014/02/26 : 00:03:06
|
Om man säger Mocca då? ;) |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2014/02/26 : 07:30:46
|
Då är det fika! |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2014/02/26 : 09:09:02
|
Japp, och så har man anknutit till en stad i Jemen och talat arabiska för ett ögonblick! |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2014/02/26 09:11:22 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2014/03/01 : 14:37:25
|
Heter det moca-bryggare, moka-bryggare eller mocka-bryggare, då, då?? (Demt sista då:na ska uttalas "dååå (långt å) dåh (kort å).
Och på tal om mocka - att folk inte fattat att det faktiskt heter ESPRESSOkaffe, för vattnet är (es)PRESSAT genom kaffet under högt tryck. Att det skulle heta EXPRESSO-kaffe är ju helt orimligt; det tar ju 20 minuter att få en kopp .... |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/03/01 : 18:44:17
|
Nu är jag ingen hejare på verken talspråk eller skriftspråk men vill ändå kommentera i tråden.
Jag gillar att höra folk prata på sin dialekt men förstår den inte jämt utan får ibland fråga vad det betyder det de säger. Lärorikt och roligt tycker jag i vart fall att det är.
Själv så skulle jag inte ha något emot att skriva i talspråk för det skulle kännas naturligt på något vis. Anledningen kan kanske vara den att jag är femte generationen som pratar/pratat och vill fortfarande (tror jag) prata Stockholmsslang.
Ett ex. på slang som jag skulle kunna säga utan att tänka efter först.
Om ni kommer hem till mig och säger - schyssta rör, då skulle jag tacka och säga att de är köpta i den eller den klädbutiken. Rör är byxor i min värld
Sedan farsan kila vidare så har jag ingen i min närhet som klykar riktig Ekentugg, inte ens mina egna barn och det är lite tråkigt faktiskt.
Vet inte om detta berikar tråden men jag ville skriva av mig lite.
/byZan |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2014/03/01 : 20:33:40
|
Skönt att rör fortfarande är rör nånstans! |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 11:36:01
|
Räven: Rör heter valves på engelska och tubes på amerikanska. På ryska heter rör lampa, men så heter glödlampor också.
Just det, heter det radiorör, elektronrör eller vad?? |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2014/03/16 : 16:16:01
|
Men de där "iii"-en vet jag inte vart de kommer ifrån.
De skall om jag inte fått fel uppgifter vilket ju kan vara fallet härröra från Djursholm och att den gamle kungen som semestrade på Marstrand talade på detta sätt och att folk för att vara kultiverade på Smögen och andra västkustöar tog till sig detta uttal just för att visa att man trots att man var fiskare och hårt arbetande hade man ändå klass. Men det kan ju givetvis vara precis det motsatta.
Angående att uttala ordet kex med k eller sj-ljud torde vara ett låneord från engelskan hos Stockholmsbor och andra som inte har någon direkt koppling till Västsverige medan man på Västkusten har det från norskan.Dock så uttalas ordet även på norska som "sj". Ordet skall ha så gammalt ursprung som vikingatiden där framförallt norska och danska vikingar härjade och plundrade de brittiska öarna.
Jo jag vet att använda ordet viking som ett gemensamt samlande ord för nordbor under denna tid inte är riktigt politiskt korrekt men det är det vanligaste.
En annan liten sak är att de som såg SVT-programmet där Fredrik Lindström var på Smögen och träffade en genuin öbo där, kan ju vara intresserad av att denne person som var en gammal kompis till min morfar och även min mormor ansträngde sig för att tala så bra svenska som möjligt vilket tydligen Lindström missade. Men så kan det ju bli.MvhKristofer |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2014/03/16 : 16:20:17
|
Snappade upp detta när jag hade en norsk lärare.MvhKristofer |
 |
|
|
Topic  |