Author |
Topic  |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2014/03/19 : 11:41:56
|
Jag är inte behörig att installera något fast I någon lägenhet, så nu vet vi det. Men jag behöver koppla in tvättmaskinen I badrummet och det finns ju bara 3 nakna trådar där I ett uttag. Maskinen har stickpropp och jag vill inte klippa bort den. Är det dumt att skaffa en honkontakt och skruva fast den på de lösa trådarna I väggen med en liten förlängning eller bör jag verkligen klippa stickkontakten på maskinen? Den gamla maskinen installerades av behörig personal, men ändå var en av ledarnas isolering stenhård och bränd mot "sockerbiten" (dålig kontakt där gissar jag). Skall kolla hur sladden ser ut I väggen, men är det bättre att löda ihop med krympslang istället där? Eller skall jag använda de sockerbitsliknande skruvkontakterna helst? |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska  |
|
Tomas J
fd _T_

1558 Posts |
Posted - 2014/03/19 : 12:07:52
|
Jag skulle inte löda ihop något alls, inte heller sätta på en honkontakt.
Har du tillräckligt med kabel för att sätta upp ett vattensäkert uttag så kanske det är vägen att gå? Annars en riktig kopplingsdosa, men då får du klippa kontakten för att skarva ihop kablarna.
Jag är inte heller någon behörig elektriker, så var det också sagt. |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
 |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2014/03/19 : 12:24:51
|
Tror det är ett vattensäkert uttag I väggen redan, det är nog tänkt att vara vattentätt I alla fall. Då klipper jag kontakten I maskninen. Har inte planerat att ta med den när jag flyttar oavsett, så det spelar egentligen inte någon roll men det tar ändå emot på något sätt. Och använder de där 3 skruvplintarna och kopplar ihop med. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
 |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2014/03/19 : 12:26:39
|
Aha, du menar ett riktigt vattentätt uttag för stickpropp.... missade det. Kopplar ihop det I koplingsdosan som finns. |
 |
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
Posted - 2014/03/19 : 12:42:17
|
Kolla åtminstone upp vilken IP- klass du ska ha på grejorna. Det räcker inte med att tro.
Vet du inte med säkerhet vad och hur du ska göra, gör det inte själv!
|
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
 |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2014/03/19 : 12:52:53
|
Allt är redan draget och framme. Skall bara sticka in sladden I ett gummitätande hål I botten på locket över kopplingsdosan/hålet. Däri finns 3 färgkodade sladdar. Kopplar rätt färg med rätt färg (gul/grön skyddsjord IIRC, de andra 2 skall inte spela någon roll på enfas-maskin hoppas jag?). Skruva på locket över hålet igen, som har en gummiring som tätning.
Det är en hyresrätt, och den renoverades för ca 10år sedan. Allt I badrummet är lite snett och vint, från golv till kaklet på väggarna. Inte rätt fall I duschen, toaletten är betydligt högre än I någon annan lgh jag varit i. Parketten I vardagsrummet lutar åt minst 5 håll, har gropar lite här och var pga bärlagret inte är plant. Mattorna är konstigt skurna och skarvade, tapeterna ser man att lagren bakom släppt, speciellt när ljuset faller "fel" och inte en enda skarv är ordentligt limmad. Fönstren har färgprickar efter målning av foder och tak. Så det är mest av den anledningen jag menar att jag inte vet hur tätt det egentligen är.... men det är ju inte så lätt att veta när jag inte berättar resten.
Vi skulle bara bo där ett litet tag var planen så inget att bry sig om. Men det lilla taget har visst blivit 8år nu.... :( |
 |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2014/03/19 : 13:00:03
|
Kanske borde låta bli ändå... satt och tänkte jag kan ju mäta upp var det är 220V, och hade säkert gjort som vanligt, tagit en sladd I vänster hand och hållt den mot mätproben oisolerat med fingrarna, sedan tagit den andra I höger hand och gjort samma sak. Man brukar väl säga att det är dumt att stoppa in vänsterhands finger I ena uttaget och högerhands finger I det andra..... |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2014/03/19 : 15:48:58
|
Det är ju en fast installation. Med andra ord är du inte elektriker med behörighet så får du inte göra den installationen.
Kolla du med hyresvärden, de har säkert en bra kontakt med någon elektriker.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2014/03/19 : 19:07:03
|
Tobbe_L : quote: Kolla du med hyresvärden, de har säkert en bra kontakt med någon elektriker.
Dr.Nope : quote: Det är en hyresrätt, och den renoverades för ca 10år sedan. Allt I badrummet är lite snett och vint, från golv till kaklet på väggarna. Inte rätt fall I duschen, toaletten är betydligt högre än I någon annan lgh jag varit i. Parketten I vardagsrummet lutar åt minst 5 håll, har gropar lite här och var pga bärlagret inte är plant. Mattorna är konstigt skurna och skarvade, tapeterna ser man att lagren bakom släppt, speciellt när ljuset faller "fel" och inte en enda skarv är ordentligt limmad. Fönstren har färgprickar efter målning av foder och tak.
Elektrikern är nog isåfall samma kille som lagt golvet, tapetserat, kaklat och skruvat fast toaletten, han kan säkert göra en elinstallation i badrummet också, garanterat utan jordfelsbrytare också..
För att vara allvarlig, se till att det inte är samma lirare utan att det är en riktig elektriker, för ditt/erat liv och hälsas skull. |
Livet är för kort för mono |
 |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2014/03/20 : 08:34:21
|
Men hur fel kan det bli? Antingen får man inte med alla kardeler, då lär väl säkringen gå, eller också lossnar en skruv I "sockerbiten" (väl isolerade skruvade kopplingar en för varje fas) med samma resultat. Så då får man väl vara noggrann där. Eller också kopplar man kablarna fel, men så färgblind är jag inte och var det fel I stammen skulle det felet visat sig med förra maskinen.
Hyresvärden har Inga kontakter, och det kostar väl minst 500:- för att en elektriker bara skall visa sig hemma. Visserligen är det första "fasta" isntallationen, men nog har man lyckats skruva ihop fölängningar, lamphållare, strömställare och löda kablar i sina dagar utan att något brunnit upp eller dragit med en säkring. |
 |
|
CC
Member

3983 Posts |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2014/03/20 : 11:12:51
|
Vilken som är fas och vilken som är noll kan väl inte spela någon roll? Sedan måste jag erkänna att jag inte vet hur man mäter skillnad mellan skyddsjord eller noll. De borde ju vara lika de där två? Men vilken som är fas borde ju inte vara så svårt att mäta upp.
edit: Tror att den elen drogs vid renoveringen för 10år sedan, så färgkoderna bör väl rimligtvis vara rätt. Finns en stickkontakt I badrumsskåper med jordfelsbrytare, sitter dessa "lokalt" I armaturen eller kan man ha tur att ha en jordfelsbrytare för alla kontakter I badrummet? Gissar att den är lokal för armaturen endast. |
Edited by - Dr.Nope on 2014/03/20 11:16:15 |
 |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2014/03/20 : 12:23:44
|
Jag vet det, Passerati. Jag vet det. Man får inte installera något fast över huvud taget utan behörighet. |
Edited by - Dr.Nope on 2014/03/20 12:24:27 |
 |
|
CC
Member

3983 Posts |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2014/03/20 : 13:25:00
|
Funderar lite till.... ingen maskintillverkare I världen kan garantera att jag sätter I stickkontakten med sladden ner eller med sladden upp. Alltså kan de omöjligt veta vilket som är fas eller vilket som är noll. I hifi-samamnhang är det väl annorlunda, där hör man ibland vilket som är vilket. När maskinen centrifugerar lär jag inte höra något annat ändå :D Så då var det jord och nolla.... det går inte att mäta vilket som är vilket om jag förstod saken rätt? Eller hur? Men man vill ju inte ha returströmmen I jorden, så där får man väl lita på färgerna ändå.
Får väl ringa en elektriker också. Lättförtjänta pengar. |
 |
|
CC
Member

3983 Posts |
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
Posted - 2014/03/20 : 18:53:00
|
quote: Så då var det jord och nolla.... det går inte att mäta vilket som är vilket om jag förstod saken rätt? Eller hur? Men man vill ju inte ha returströmmen I jorden, så där får man väl lita på färgerna ändå.
Hur gammalt är huset? Det är inte ens säkert att jord och nolla är separerade vid inkommande.
Slutligen: Eftersom du inte verkar ha så mycket koll på vad du borde göra om du fick, så vill jag bara ställa frågan om du är beredd att ta ansvaret för en eventuell brand och dess följder? Det här är den vanligaste orsaken till brand. Idiotiska elinstallationer av hemmafixare. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
Edited by - Rolf-san on 2014/03/20 18:56:55 |
 |
|
|
Topic  |
|