HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Skivspelarautomatik, köpråd m.m

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
rovis Posted - 2006/04/28 : 15:44:09
Jag har börjat luta mer och mer, åt att ersätta min ERA-spelare med något lite häftigare, istället för att renovera och uppgradera. Ett tungt -och inte särskilt puristiskt- motiv är att det helt enkelt är för bökigt med helmanuell operation, och sen vill jag såklart ha en rent allmän förbättring av ljudet också.

För att spela en skiva eller två, med nån dags mellanrum, som jag tänkte mig när jag gav mig in i vinylsvängen, funkar det utmärkt i dagsläget. Men under de senaste fyra-fem månaderna har jag köpt bortåt 40 LP-skivor och det finns inga tecken på att takten kommer minska... Jag spelar oftast ett par timmar om dagen, och när jag har folk på besök eller fest vill jag ju spela alla guldklimpar jag hittat. Just nu känns den lite omständiga hanteringen som ett riktigt stort handikapp. Framför allt att behöva vakta armen så att den inte får stå och hoppa i slutet av skivan.

I första hand vill jag ha automatisk nersänkning av nålen i startspåret och självåtergående arm. Vidare så vill jag ha ett integrerat lock med gånggjärn eller motsvarande, så att man lätt och smidigt kan stänga spelaren när skivan är igång, för att motverka rödvinsfläckar, damm och askflagor i spåren.

Jag vill gärna ha tips på passande begagnade spelare som är vanligt förekommande begagnade. Priset bör ligga mellan ungefär 1500 och 3000kr. Har kikat lite på Denon DP-37/47, hur står de sig ljudmässigt mot t.ex Rega Planar 3, Ariston Q-deck och liknande eller för all del min nuvarande ERA 444? Beogram 9500 är snygg och har alla funktioner men det känns lite besvärligt att vara hänvisad till deras sällsynta och svindyra pickuper.
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Blue Posted - 2006/05/02 : 22:22:52
Instämmer i Bo Hanssons resonemang. Att ha en vanlig (manuell) skivspelare är verkligen inte struligt på något sätt. Dessutom är det ju så att det numer inte finns särskilt många automatiska varianter, i alla fall inte helautomatiska (annat var det däremot på åttiotalet), inte i något prissegment.

Men... Technics 1210 är en bra spelare (halvautomatisk räknas den väl som?). Absolut inget som ska förknippas med märkets plastiga allt-i-ett-stereos från 1986! Framförallt är det ju klassikern bland dj-spelare, men även i hemmamiljö tycker jag att dom gör sig väl med sin gedigna konstruktion, användarvänlighet och en ljudkvalitet typ i klass med Pro-Jects instegsmodeller.

: )

(Glad smiley, inte ironiskt menad).
rovis Posted - 2006/05/02 : 22:06:45
Ang. nedfällandet: Jag vet inte om jag har nån slags mildare dykarsjuka eller så, men jag tycker det är en smula skakigt att sänka ner pickupen för hand. Kanske bara nervositet eller något. Ett litet microångestmoment är det i alla fall.

Ang. lyftandet: Då jag bor på 17kvm har jag inte möjlighet att hålla mig med separata anläggningar för finlyssning och vardagslyssning. Vid finlyssning är det inga problem, för då sitter jag i position framför spelaren och koncentrerar mig inte på något annat. Vid vardagslyssning sitter jag vid datorn och chattar, på muggen, är ute och pratar med en granne i korridoren, röker i fönstret, står och lagar mat etc, etc. Och alla skivor är inte lika snälla vid slutet, de flesta är väldigt tysta vid "hoppandet", men en del knäpper det ganska mycket varje varv. Det är ett stresmoment som förtar lite av njutningen i att ha på en bra skiva i bakgrunden.

Självklart vill jag satsa på en ljudmässigt bra spelare som kan följa mig många år framöver, men är verkligen automatiken ett så stort offer? Jag förstår inte varför man inte skulle kunna ha separat motor och strömförsörjning till den, kan ju knappast kosta många tior i volymproduktion. Är automatiken ett markant offer på grund av inneboende egenskaper, eller på grund utav att de i övrigt bästa skivspelarna saknar det och att man är hänvisad till maskiner som är underlägsna av en mångfald anledningar?

Även om jag förhoppningsvis kan få en skivspelare av utmärkt kvalitet för två-tre lakan, är jag ju ändå väldigt långt ifrån toppskiktet. Inte ens i nedre delen av mellanskiktet, rent prismässigt i alla fall. Är problemen med automatik lika relevanta här, som de är i highend-maskiner?

Arvid
Bo Hansson Posted - 2006/05/02 : 17:16:09
rovis. När du lägger på en ny skiva kan du väl på samma gång flytta in pickupen till startspåret och fälla lyftspaken och när skivaan är slut och skall tillbaks till fodralet kan du väl samtidigt lyfta pickupen. Det är inte betungande, inte heller obekvämare.
Automatiska skivspelare har kraftigare motor för att samtidigt orka dra automatiken och därmed sämre prestanda.
Satsa på en ljudmässigt riktigt bra skivspelare, den här gången, den skall följa dig resten av livet.

Bo Hansson Rauna/Opus3
rovis Posted - 2006/05/02 : 17:07:02
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka din smiley? Är en Technich 1210, i din mening, det bästa i hel/halvautomatisk skivspelarväg som går att uppbringa för tre lakan? Jag har inte hört den, så jag vet ju inte riktigt.

Lite misstänksam blir jag ju, Technics är ju ett märke man inte direkt associerar till hifi, utan mer kopplar samman med tonårsrum och spånskivehögtalare med 15"-bas och diskanter från en krockad Ascona... Därmed inte sagt att faktiskt ÄR så, men nånting brukar ju fördomarna grunda sig på. :-P
Blue Posted - 2006/05/01 : 16:13:17
rovis: Är det inte så att du helt enkelt ska ha en Technich 1210? Extremt användarvänlig på alla sätt, och inte så illaklingande heller, trots alla finesserna...

: )
rolandm Posted - 2006/05/01 : 13:49:01
Thorens är ett välljudande märke om man söker automatisk tonarmslyft, de har flera modeller på programmet. Själv har jag en gammal Thorens TD240MkII som tuffar och går. Jag kör med Denon DL110 p/u vilket fungerar fint. Ortofon går särskilt bra ihop med Thorens.
rovis Posted - 2006/04/29 : 01:28:40
Jag har ingen skivklämma och ingen antistatpistol (på gamla innerfodral har jag sett reklam för något som kallas "kolmattan" som verkar rätt intressant däremot), så påläggsproceduren är något simplare för mig, men jag håller med om att automatåtergången är det viktigaste i vardagen.

I nyktert tillstånd kan jag byta tämligen fort mellan skivorna, kruxet för mig är själva nålnedsäkningsmomentet, det kräver stadig hand och ett stort mått försiktighet. Det är ju förstås en fråga om personliga preferenser, men för mig skulle det vara ett väldigt stort lyft att bara behöva flytta ut armen i rätt position och sedan trycka på en knapp för att sänka ner pickupen.

Den manuella betjäningen är dessutom en mardröm när man har oerfarna gäster som vill spela... Och även om jag förvisso vaktar mina skivor och maskiner som en hönsmamma , vill jag inte att stereohörnan skall behöva vara studentlägenhetens motsvarighet till äldre personers finrum med stolar man inte får sitta på...
lennartj Posted - 2006/04/29 : 00:30:52
Automatisk tonarmslyft vid skivslut borde vara den enda finessen av värde, fast jag har ingen. Några minuter i innerspåret är faktiskt ingen fara, men skulle man glömma den snurrande över natten bränner det nog fast vinylrester på nålspetsen. Automatstart är överflödig, när man ändå har hanteringen med att försiktigt ta skivan ur fordralet, eventuellt ett skott med antistatpistolen, spänna skivklämman, därefter minst ett varv med kolfiberborsten, sedan kan man lugnt sänka pickupen i spåret. Har inget problem med detta salongsberusad, men 40 års vana i ryggmärgen gör kanske sitt till. Dock lägger jag ifrån mig cigarren på minst en meters avstånd från skivspelaren. Någon huv till min sockel-lösa skivspelare har jag aldrg haft och den är inne på tjugoandra året.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000