T O P I C R E V I E W |
ellep666 |
Posted - 2006/05/15 : 08:51:47 Hello! Avsaknaden av phono-ingång och RIAA brukar ju vara den eviga frågan. Men här kommer jag med en twist på temat. Jag har en hembioreciever (Denon AVR-1803) som har en phono-ingång. Alltså borde det finnas ett inbyggt RIAA. Men jag tycker ändå att volymen när jag spelar vinyl är låg, och har tänkt köpa ett RIAA. Ska jag då koppla in det externa RIAA:t till phono-ingången, eller ska jag välja en annan ingång? Kan det påverka ljudet om jag kopplar den till phono-ingången?
Eller är det så att den låga volymen beror på min fisiga Stanton STR8-30 spelare eller den ännu fisigare standard- pickupen som suttit på i många år? Har för övrigt köpt mig en ny pickup, en Shure M97XE blev det från Ebay. |
11 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
to_apeiron |
Posted - 2006/06/02 : 23:00:33
slutsatser mina herrar, slutsatser?
e det alltså generellt bättre med MC till passiv trafo till bra MM RIAA
än
MC till MC-RIAA--med eller utan rör?
är dessa förhållanden lika oavsett hur man sedan förstärker i kedjan?
varför då alls pula med rörbestyckade MC-RIAA
???????
|
eliot |
Posted - 2006/05/29 : 11:08:59 Bo Hansson: Håller helt med Dig  - men det finns en kille på Audiogon - eller är det Audioasylum - som är "rabiat" motståndare till stepup trafo och menar att ett "bra" konstruerat aktivt phonosteg är att föredra och han har tydligen gjort jämförelser  - får se om jag kan hitta hans inlägg....
De brukar säga att CAT även lämpar sig för MC-pickuper med normal output (0,5mV) som t.ex min Lyra Clavis och detta står att läsa i Specifications quote: Extraordinarily quiet, high gain phono amp accommodates both high and low output cartridges.
ochquote: IHF phono input sensitivity: 0.12mV.
Vad menas med IHF phono input sensitivity  |
gcs |
Posted - 2006/05/29 : 10:18:01 Eliot! Om din Riaa förstärker +47dB så betyder det att den egentligen är avsedd för en vanlig MM pickup. Nu vet ju inte jag hur mycket Lyra lämnar men eftersom det är en MC och en kvalitets puppa så lämnar den säkert inte lika mycket som en MM. Dessutom är det helt olika impedanser. Det är därför som du upplever mer bett i ljudet med din stepup transformator. Jag har själv en Riaa (utan stepup trafo)med ingångsimpedansen 10 ohm Den har Riaa i första steget (+45dB) sedan förstärks signalen ytterligare i nästa steg. Valbart upp till +45dB så att man kan få ut max +18dBv vilket egentligen är lite. Men med tanke på att stärkaren drivs med +24 volt så är det ju ändå ganska bra. |
Bo Hansson |
Posted - 2006/05/29 : 10:06:13 eliot. Sen finns det åsikter om att en traf - induktiv, är bättre last för pickupen, än de resistiva, som man har i en aktiv stepup. Brustillskottet är också lägre med traf. Anpassningnen kan ju också vara något att se över det är tveksamt att lasta en pickup med 100 ohms impedans i 47K eller till och med 1Megohm som var "inne" för ett tiotals år sedan.
Bo Hanssson Rauna/Opus3 |
eliot |
Posted - 2006/05/29 : 00:50:54 Det finns olika åsikter om det men har man rör så är man nästan tvungen att använda en stepup som första förstärkningssteg då det är svårt att få ned bruset med bara rör. Den klassiska kombinationen är alltså stepup och rörförsteg och det finns ett antal välrenommerade försteg som har inbyggda stepup-transformatorer: Manley Steelhead och EAR 324 där den senare är transistorbaserad.
Själv står det angivet att mitt försteg (CAT SL1 Ultimate MKII) har en förstärkning på phonoingången på 47dB och den fungerar utan störande brus med min PU som är en "naken" Lyra Clavis men den känns ändå lite "orkeslös" i förhållande till när jag använder min stepup transformator först. Med stepup transformator får jag också samma ljudnivå på CD och Vinyl vilket kan vara mycket praktiskt  |
to_apeiron |
Posted - 2006/05/28 : 22:29:32 menar Bernt att alternativet stepup+RIAA i allmänhet ger bättre resultat än RIAA med också MC-ingång?
i så fall vill jag veta detta en gång för alla och ansluta till gruppköpet innan jag gör fler dyrbara experiment...
vad säger ni andra? |
Bernt Jansson |
Posted - 2006/05/15 : 13:32:32 Ett riaa förstärker olika på olika frekvenser enligt en standard. Är klangbalansen naturlig så är det ett riaasteg, annars låter det basfattigt och tunt.
Bästa sättet att få upp nivån på en MC-pickup är med en (bra) step-uptransformator. |
Creative Audio |
Posted - 2006/05/15 : 11:29:15 Att den har en Phonoingång behöver inte vara lika med att den har ett inbyggt riaa ... kolla i "bruksen".
//W |
Blue |
Posted - 2006/05/15 : 09:35:13 Japp, det är alla dom vanliga ingångarna, som inte är märkta "phono". Kopplar du ett RIAA vidare in i stärkarens phonoingång kommer det garanterat låta koko...
Sedan detta med låg "volym" från skivspelaren. Det kan det bli även vid användning av externt RIAA. Vad som spelar in här är dels hur hög utvnivå det är från pickupen, dels hur stor försärkning RIAA:t ger. |
ellep666 |
Posted - 2006/05/15 : 09:10:52 Viktigt att veta är jag, trots att jag är vinylspelarägare och musikälskare sedan 1982, är total nybörjare på allt vad teknik heter. Line-ingång är? En vanlig ingång typ den märkt AUX, eller? |
bliss |
Posted - 2006/05/15 : 08:52:49 Du ska koppla det till en line-ingång. |