HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 skillnad tvättvätska?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
B-200 Posted - 2007/12/03 : 16:23:38
Hej
Använder nu isopropylalkoholmixen men såg svalanders blandning på sidan.
Nyfiken på svalanderblandningen men undrar om inte detta med är just IPA eller om det är ngon annan mix och isåfall någon som testat svalandermixen vid handtvätt resp. maskintvätt och vilka fördelar/nackdelar svalandermixen har?

Mvh
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jamo Posted - 2008/04/02 : 16:31:07
Svalander har numera L'Art Du Son Vinyl Record Cleaning Fluid.
Fluffy Posted - 2008/01/01 : 22:37:28
Kansas: Nej, kanske halva flaskan fyller behållaren.
eliot Posted - 2008/01/01 : 21:07:24
Pac skrev:
quote:
Det var någon som testade olika tvättvätskor och gjorde en tråd om det på Euphonia audioforum. Jag har tyvärr inte länken kvar, men någon annan kanske har den?

Tråden är: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=3399
kansas Posted - 2008/01/01 : 20:28:54
Slänger man i ALL vätska i behållaren då eller? Och sen silar man tillbaka det i flaskan?
Fluffy Posted - 2008/01/01 : 19:49:44
Nej, den "försvinner" lite med tiden. Jag har kanske tvättat 200 skivor med den, och flaskan är lite drygt halvfull. Vet inte vad som är bäst att ersätta den med. Tar också gärna emot tips. Tror Knostivätskan går att köpa lös också, för mig jag sett det någonstans.

Jag köper mig nog en OkkiNokki snart iofs. Efter att ha testat en sådan känns min Knosti onödigt sölig i jämförelse.
kansas Posted - 2008/01/01 : 19:34:50
Jo men vätskan går väl inte återanvända hur länge som helst?
Fluffy Posted - 2008/01/01 : 17:36:21
Man får med en tratt med filter i med Knosti. Alltså återanvänder man väskan.
kansas Posted - 2008/01/01 : 16:24:27
Har beställt ett knosti kit för att testa mig fram lite. Nån som kan rekommendera en bra ersättningsvätska när knosti vätksan tar slut? Funkar destillerat vatten och lite isopropanol/diskmedel? Häller jag ut vätskan efter varje session eller?
Fluffy Posted - 2007/12/29 : 15:46:05
Har för mig, kan ha fel, att jag sett den i HiFi Choice. Bitz-någontingbutiken.

Svalanders innepåsar är kalas, använder själv de omärkta påsarna nu för tiden. Billigare och enligt mig samma som märkesmodellen.
Big Pete Posted - 2007/12/29 : 11:52:45
Har inte sett vätskan hos någon svensk handlare ännu, men några vinyl vänner kan kanske slå sej ihop och handla en låda från någon av alla de europeiska företag som dyker upp när man googlar.
En flaska är dryg och räcker långt, väldigt långt.

Nya innerpåsar är ett måste efter tvätt. Jag har handlat av Svalander men det finns nog fler återförsäljare av dessa.
Fluffy Posted - 2007/12/28 : 23:29:09
Mycket trevligt tips Pete! Finns det någon annanstans för vi osäkra själar som inte vågar/orkar handla på EBay?
B-200 Posted - 2007/12/27 : 21:45:16
superbra svar där, detta skall undersökas. Tack för det.
Big Pete Posted - 2007/12/27 : 21:34:18
Jag har tvättat ca.1500 LP sedan Augusti och testat det ena medlet efter det andra.
Först Cadence medskick till tvättmaskinen som var kass, sedan Svalanders som är OK men luktar ganska mycket ammoniak och sist men klart bäst, en helt biodynamisk produkt som kostar lite mer, men är försumbart i den totala Hifi budgeten.

Medlet heter L'Art Du Son Vinyl Record Cleaning Fluid,
en liten flaska räcker till ca. 2000 LP vilket blir en vätskekostnad på 20 öre per platta!

Läs gärna vad experterna anser om denna produkt.
Den finns för övrigt bl.a. på E-bay
Köp renat vatten på apoteket, inte sterilt, utan bara renat kostar 20:-/liter.

Vi lägger oftast massor av pengar och tid på vår hobby, med en inte oväsentlig stolthet, men just på detta område ska det gärna prutas.

Att snåla på en sådan elementär sak som en bra rengöring tillsammans med en ny innerpåse och ev.ytterdito, för LP skivans väl och ve, är väl ändå att sila mygg och svälja kameler.

Audio Guru Harry Pearson, The Absolute Sound, June 2005, #154
"...L'Art du Son, a record-cleaning fluid that really does sound different from the more conventional isopropyl-based cleaners. It contains no alcohol, is biodegradable, and can't hurt you, though I wouldn't advise drinking it! The conventional alcohol-based fluid deposited an electronic glaze over the sound, one particularly noticeable on the upper frequencies. This glaze increases the apparent 'definition' in the same way that most transistorized amplifiers do, and to these ears, emphasizes the electronic nature of the sound. With the L'Art du Son, that glaze is gone and just the music is left. I like this stuff! I couldn't imagine going back to the conventional cleaning fluids."

Leif Eriksson Posted - 2007/12/25 : 15:37:47
Jag använder Svalanders vätska i min Okki Nokki, med mycket gott resultat, den är dryg och väl beprövad. att skivorna inte riskerar att skadas är viktigt.
B-200 Posted - 2007/12/24 : 14:39:30
så det blir ganska rent?
då borde denna saken vara ett snäpp upp från handtvätt?
Om man skall tvätta många skivor på en gång...
564 var inte dyrt.
calle_jr Posted - 2007/12/24 : 14:37:26

Jag har testat det. Skivorna blir ganska rena. Det sölar ganska mycket, man får inte vara en gorilla. Man kan knappast hälla ut all vätska efter tvätt (jag bedömer man häller i ca en 1/2 liter), vilket gör att man har smutsig vätska. Visserligen silar man den när man häller tillbaka, men jag tyckte vätskan blev smutsig efter ett tag.

B-200 Posted - 2007/12/24 : 12:59:41
länka gärna
kansas Posted - 2007/12/24 : 12:43:38
Nån som har testat knosti kitet? Verkar ju vettigt för dom pengarna...
calle_jr Posted - 2007/12/11 : 23:33:15
quote:
behövs det egentligen en speciell vinyltvätt?
Jag vet inte, men det verkar så.
För att komma ner och rengöra i spåren tror jag man måste skölja och suga för att få det rent.
Att torka av ytan kan ju inte ha någon större betydelse.

Så, för min del är det viktigast att tvättvätskan inte skadar vinylen, att den löser och binder smuts och att den inte torkar innan man suger upp den.
PG Jeppsson Posted - 2007/12/11 : 23:05:03
För den goda sakens skull köpte jag 0,5 liter karburatersprit i dag,
enligt innehållsförteckningen består den av etanol och isopropanol, i vilket förhållande nämnes ej.

Har fuktat hushållspapper och torkat av vinylen innan de har avlyssnats............

Det fungerar alldeles utmärkt.., behövs det egentligen en speciell vinyltvätt?

Ska testa med microfiberduk istället för hushållspapper, borde fungera bättre...
gcs Posted - 2007/12/09 : 23:47:12
quote:
hur påverkar YES kapillärkraften? är det risk för att lösningen på skivan rör sig uppåt nålarmen? (man får ju en tvättad nål i alla fall)
Nä det är ingen fara men akta dig för att använda en MC puppa. Jag har använt MM som OM 30 & 40 och tidigare har det varit Shure, Pickering, Stanton. Det är knappast någon vätska som kryper in i pu-huset, men jag brukar ändå blåsa huset rent. Det senaste jag provat med gott resultat är att lägga ned nålen i lite vatten och tvätta rent med ultraljud. Diamantnålen blir klar som fönsterglas.
Klingan Posted - 2007/12/09 : 11:59:49

quote:
jag tvättar för hand.
det skrev jag ju längre upp i tråden.

Missade ditt inlägg.
B-200 Posted - 2007/12/09 : 11:25:27
jag tvättar för hand.
det skrev jag ju längre upp i tråden.
se till att ej få tvättvätska på ettiketten.
Zombie Posted - 2007/12/09 : 11:19:46
En blyertspenna i lämplig tjocklek är oumbärlig vid handtvätt. Snurra skivan i tvättmedelsbadet upp till sista spåret, sen snurrar du den likadant i sköljbadet. Man kan använda en vanlig liten borste i trä om skiten sitter hårt.
Skivan torkar sedan i ett vanligt diskställ. Har hört obekräftade rapporter om torkning med centrifugalmetoden. Dvs. skivan torkas med hjälp av borrmaskin. Snabbt och effektivt.
Det som skiljer vanlig handtvätt från hur min vinyltvätt fungerar är att man kan slinta och klanta sig under manuell tvätt och att torkningsfasen är långsammare - om man nu inte använder borrmaskin. Så värst mycket tid tjänar man inte, tycker jag.
gcs: hur påverkar YES kapillärkraften? är det risk för att lösningen på skivan rör sig uppåt nålarmen? (man får ju en tvättad nål i alla fall)
Klingan Posted - 2007/12/09 : 09:24:17

Så alla använder en skivtvätt? Ingen som har tipps på hur man tvättar manuellt för hand? Vill prova innan man investerar i en skivtvätt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000