| T O P I C R E V I E W |
| bluemindboy |
Posted - 2008/03/17 : 01:00:18 Detta är en dum fråga egentligen, men det hade varit intressant att veta vad ni tycker .
Om man tex rent prismässigt skulle jämföra en CD-spelare med en vinylspelare, räknar ni spelare och pickup (ev Riaa också) som en enhet då, eller anser ni att det är två (tre) fristående ting?
Luddig fråga kanske?
|
| 6 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
| Jamo |
Posted - 2008/03/18 : 23:03:26 Instämmer med föregående inlägg. Jag är tämligen ny på detta med vinyl (frånsett en femton års vinylperiod under förra seklet, men då var det ganska annorlunda, med direktdrift, dåliga tonarmar, MM-pickuper osv.) och försöker lära efter bästa förmåga. Jag träffade en mycket kompetent handlare i Danmark för någon månad sedan och diskuterade detta med vinyl contra CD och vad man får för pengarna. Handlarens åsikt var att det finns väldigt kompetenta CD-spelare i prisläget 5.000 - 10.000 och att de hörbara förbättringarna när man ökar priset är mycket marginella. Vad gäller vinyl däremot ansåg han att förbättringarna är mycket påtagliga när man låter prislappen växa. |
| Eref |
Posted - 2008/03/18 : 17:43:19 Håller också med förstås! Det är ju dessutom roligt med alla dessa olika komponenter.
Sen får man inte glömma att det går att få jättefint vinylljud för en ganska billig penning också. Fullt godkända RIIor finns att köpa för under tusenlappen (tittar man på gamla begagnade förstärkare kan det bli ännu billigare, grammofonsteget på t.ex. NAD 3020 är inte dåligt!). MMpickuper som är bra kan kosta under 500. Det finns nya skivspelare som är jättebra för ett par tusen., en begagnad spelare man inte behöver skämmas för kan man få för under tusenlappen också för den delen.  |
| Adagio |
Posted - 2008/03/18 : 10:11:53 Helt klart ett system som bildar en enhet. Dåliga kombinationer eller svaga länkar gör att helheten förloras. Det som är kul med vinyl vs cdspelare är att en prisstegring verkligen ger valuta i väljud och ger en verklig uppgradering, inte som cd vilken ger i förhållande marginella förbättringar och ganska subjektiva intryck. Det är iaf min ståndpunkt i frågan. |
| ulfsan |
Posted - 2008/03/17 : 21:55:15 Instämmer helt och fullt... ... och det blir inte billigt om det ska bli bra!
/ Ulf |
| tkr |
Posted - 2008/03/17 : 09:05:20 Hei, Helt enig med Iroise: Jeg regner platespiller/arm/pu/RIAA som ett system. mvh |
| iroise |
Posted - 2008/03/17 : 07:21:07 Nej inte alls. Skivspelare är flertalet enheter som skall funka tillsammans. Så visst måste de räknas som en enhet då alla behövs för att det skall funka. Tillsammmans representerar de i mitt fall en större summa än min cd-spelare gör. Att få dessa att funka tillsammans är väl ett av glädjeämnena (samt ibland sorgebarn!.  |