HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Knäppar o ploppar 2( eller bort med jorden!!)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Adagio Posted - 2008/03/19 : 09:50:24
Jag skrev en tråd om problem med gnisttändarknäppar i mitt gamla hus vid påslag o avslag av elektriska saker som kyl, torktumlare mm.
Nu har jag flyttat till ett gammalt hus som stod färdigt 1901, akustiken när härlig men en skräck var elen, bara ojordade uttag, iofs rejäl utanpåliggande kulo men ändå. Detta har visat sig vara helt ogrundat, inga knäpp, inga plopp inget brum. Ja ni läste rätt, förut med jordade uttag, särskild matning, egna säkringar till stereon fanns alltid svagt brum som i varierande grad dessutom, nu är det alltid lika tyst, helt fantastiskt. Jag har hört talas om detta förut att man med flytande jord kan eliminera jordproblem som kommer in "bakvägen" men att det skulle vara så effektiv hade jag ingen aning om. BORT MED JORDEN!!!
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mickeman Posted - 2008/03/19 : 14:16:19
Det där hänger nog mycket ihop med hur jorden är dragen. Kulo är ju skärmad, det borde ju hjälpa till att minska störningar, vidare är elsystem i gamla hus ofta ganska sparsamt dragna och därmed ytterligare mindre störkällor.

I mitt hus som under 70 och 80-talet var föremål för renovering med mycket kreativ kabeldragning är en störningsmässig mardröm, krypströmmar mellan de olika grupperna, potentialskillnad mellan jorden i olika ändar i huset, snedbelastning och f*nstyg. I mitt fall blev det i stort gör om gör rätt. Tror nog att om jag koppat in fingrejorna innan elrenoveringen så hade nog jorden gjort mer skada än nytta. Elektrikern började inte ens felsöka det gamla utan vi valde att riva ut allt vi inte förstod (ingen bra tumregel när man renoverar en TV dock).
bluemindboy Posted - 2008/03/19 : 12:58:51
När jag fick jordade uttag i min lya, upplevde jag faktiskt bara förbättringar.
Jag har dock upplevt små knäpp när jag lyssnar musik i min datorhörna, och jag har kommit på att det är kylen som stör i elnätet när den slå av och på. Har det kanske att göra med jordade uttag?

Roligt att du är nöjd Adagio..
B-200 Posted - 2008/03/19 : 11:18:19
jasså detta måste testas. har liknande situation med bara ojordade uttag.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000