| T O P I C R E V I E W |
| HNK |
Posted - 2008/03/24 : 11:23:22 jag har problem med brumm och när skivspelaren är igång tar den tillochmed upp radiosignaler  vad är grunden till detta problem tro?
Regas spelare är inte jordade så jag tänkte att man kanske kan jorda den själv?
En fråga till, när jag bytte pickup från en audiotechnika till rega bias2 så fick jag betydligt mer knaster, vad beror detta på? fel inställd?
|
| 10 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
| perlind |
Posted - 2008/04/01 : 00:04:12 Tror också att problemet med brum beror på att skivspelaren är placerad fel. Hade själv ett elände med brum innan jag gav upp, borrade hål i väggen, bad grannen om ursäkt och installerade en vägghylla... |
| Daffyd |
Posted - 2008/03/31 : 21:15:16 Regas spelare är jordade genom skärmen på signalkabeln, m. a. o. så är spelaren jordad hela tiden. Nackdelen är att i vissa system så kan brum uppstå och då kan det vara bra med separat jord så att man kan jorda i en annan del av anläggningen. Kompis med liknande problem flyttade jorden från sitt riaa till försteget och då försvann brummet. Hade en Thorens med SME arm som ochså brummade och den körde jag utan jord helt och hållet.
Mvh.
David |
| HNK |
Posted - 2008/03/25 : 19:44:39 det brummar lika mycket med båda, men skillanden är at knaster låter mer med rega PU:n, |
| B-200 |
Posted - 2008/03/25 : 18:40:04 vet en som hade en rega med rega pickup och det brummade. Tror den var felinställd. |
| Eref |
Posted - 2008/03/25 : 17:27:51 Jag hade ett liknande problem med en Rega2 en gång i tiden. Hjälpte varken med en separat jordkabel eller aluminiumskärmning där heller. Vill minnas att det var en Goldringpickup. Problemet försvann när jag växlade till en annan pickup. Goldringpickuppen prövade jag senare med gott resultat på en annan skivspelare. Själv misstänker jag att jag på något sätt hade pillat fel med dom där pyttesmå pickupkontakterna och att det rättade till sig när jag bytte.
Din pickup måste ju passa eftersom det är en Regapickup men om inget annat hjälper kanske du ändå skall prova med en annan pickup eller montera om den. Speciellt om du inte hade samma problem med din audiotechnica. |
| Sundström |
Posted - 2008/03/25 : 16:19:21 Har du provat att ställa ner skivspelaren på en stol. Det kanske är något i väggen som förstärker radiosignalsmottagningen???? |
| HNK |
Posted - 2008/03/25 : 15:43:20 det blir lite skillnad när jag placerar kablarna på olika sätt, men inget händer när jag fukskärmade med alufolie... Vet inte vad problemet kan va och det är ganska irriterande, får väl fortsätta prova olika knep, TIPS? |
| HNK |
Posted - 2008/03/24 : 20:59:02 Jag spelar med det inbyggda riaa steget i min copland csa-14 som ska va ganska bra vad jag har läst. nya pickupen är monterad efter den beskrivning som följde med, men det låter som att den är mer känslig för knaster kan det va så. jag ska prova att skärma av signalkabeln och nätkabeln med lite alufolie, sen prova att jorda med en liten babel bit.
skivspelaren står ca 70cm från förstärkaren på ett vägg/takstol monterad bänk (tsm. med Copland:en)
återkommer om det blir nåt resultat. |
| Audionet |
Posted - 2008/03/24 : 19:34:25 Uppställningen är viktig, förutom underlaget (som inte bör påverka brummet) gäller det att man inte har trafos närma PU och RIAA. Prova att flytta skivspelaren och RIAA så långt som möjligt från förstärkaren. |
| Eref |
Posted - 2008/03/24 : 16:55:11 Skulle knappast tro att det hjälper med extra jordning men det kan du ju kolla ganska lätt själv med en liten sladd.
Är du säker på att du monterat den nya pickupen rätt , att allt är ordentligt itryckt?
Är sladden mellan spelaren och RIIAt fastmonterad eller utbytbar? Se i vilket fall till att den inte ligger an mot några andra kablar. Kanske behöver extraskärmas?
Sen är det ju känsligt var Regan står. En vägghylla är ju inte fel. |