| T O P I C R E V I E W |
| rynnox |
Posted - 2008/03/28 : 07:16:49 Jag skulle behöva ett råd angående val av en av två skivspelare. Dessa är dels Michells Gyrodec med en RB 300 arm eller en Clearaudio Performance med arm och MM pickup. Båda kan fås för ungefär samma pris.
Skulle bli väldigt glad för erfarenheter. |
| 10 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
| pederb |
Posted - 2008/03/31 : 23:06:18 Som Clearaudio importör så är man ju ganska jävig, men Clearaudion är väldigt enkel att sätta upp och att underhålla och låter väldigt bra. Vi använde en Performance under CES i år med kanon resultat. |
| pick-me-up |
Posted - 2008/03/30 : 17:23:19 Jag skulle nog välja en Gyrodec. Men om du har möjlighet att jämföra båda i samma affär, är det alltid bra att lyssna först. När jag köpte min snurra så gick jag enbart efter de testresultat som jag hade läst. Och jag är nöjd.
Men om jag skulle köpa i dag skulle jag nog inte köpa en spelare som är så tung! Den är inte så lätt att hantera, speciellt när man flyttar osv. Fast det finns många som är mycket, mycket tyngre också. Men tyngden medför inte bara positiva saker. |
| RobertH |
Posted - 2008/03/29 : 02:42:40 Buggsson, jag har den gammla L3S armen (finns ej kvar längre) dock är det den som Tangent är utvecklad på. Omständigare att ställa VTA på, samt att det var svårt att hitta en skivpuck som passade. Har även directwirat om armen själv med cardaskabel som även är skärmad från basen och ut mot riia. Låter riktigt bra måste jag faktiskt säga.
Väntar just nu på ny motor och fötter från "Champion Magnum" spelaren dessutom. Har planer på att ev senare byta till en 40- el 70mm tallrik med de nya CMB lagren (då mitt har ett av de äldre lagren). |
| Buggsson |
Posted - 2008/03/29 : 01:41:42 RobertH, vilken arm har du? |
| RobertH |
Posted - 2008/03/28 : 16:06:37 Efter att jag haft en Clearaudio Emotion med Satisfyarm, så köpte jag en Evolution med tangentialarm - är grymt nöjd med båda spelarna. Nu har jag inte hört Michell spelarna i verkligheten, men clearaudio vart jag såld på när jag köpte Emotionen. jag vet att clearaudios filosofi är att eftersträva så neutralt ljud som möjligt, vilket faller mig i smaken iaf. Clearaudios tonarmar håller för övrigt väldigt hög klass för pengarna i mitt tycke - däremot tycker jag deras exklusivare pickuper överprissatta (medans instegs MM pickuperna är bra för pengarna). Fast allt är ju en smaksak. För övrigt är det lite kul att det går att uppgradera både Michellspelaren och Clearaudio spelaren om man så känner för det. |
| Bubbel |
Posted - 2008/03/28 : 12:19:34 Det är svårt att välja åt någon annan men för min del hade jag nog gått på Michell GyroDec direkt dels så får du en tonarm som klarar en hel del olika pickuper sen är den säkert uppgraderad från fabriken (Michell).
Anders |
| Eref |
Posted - 2008/03/28 : 12:16:26 Clearaudio gör även MC-pickuper. |
| tkr |
Posted - 2008/03/28 : 11:57:46 Hei, Jeg kjenner ikke Clearaudio sin Performance, men lurer litt på armen: Clearaudio lager vel ikke anet enn mm-puer? Da vil armen være optimert for high- compliance mm-puer, og det begreser kanskje mulighetene dine hvis du vil bytte pu senere? Jeg er litt usikker her, lar meg gjerne korrigere.... mvh |
| Sundström |
Posted - 2008/03/28 : 11:14:56 Gav mej tid att titta på vad du väljer mellan. :-) Vi har nog inte samma storlek på plånboken, de ser ju dyra och bra ut! Vet inte vad du har att röra dej med pengamässigt men nog bör pickupen vara den dyrare delen i skivspelaren. |
| Sundström |
Posted - 2008/03/28 : 08:37:49 Jag har just bytt till moving coil. Jag har inte testat dyra mm-pickuper men jag tycker skillnaden var otroligt stor vid mitt byte. Ortofon OM10 gav luddigt ljud (dock vinylkänsla och fin basdynamik som överklassar tråkiga cd-ljudets bas). Ortofon MC Rondo Red (3300:-) ger högre dynamik och rent öppet ljud. 4 ggr prisskillnad mellan dem men det viktiga för mej var att segla om cd-spelarens ljudkvalitet. CD ger bredare ljudbild, men lp ger hos mej djupare ljudbild som i mitt tycke gör musiken mer musikalisk.
Men den är tung så det är viktigt att armen klarar att balansera den och sen har vi det där med armens compliance (styvhet tror jag det handlar om) som jag inte har börjat bry mej i än. |