| T O P I C R E V I E W |
| urban |
Posted - 2008/04/06 : 13:32:39 Projects kolfiberarm alltså. Har en sådan monterad på ett Lencobygge, Rekommenderades av den som sålde tonarmen att använda en MC-pick-up men efter att ha provat Ortofon och Benz MC-puppor tror jag mig ha konstaterat att det inte är en alldeles lämplig kombination, Har svårigheter med spårningen av testskivans (HifiNews tror jag det var)testspår - klarar första men andra spåret kräver nåltryck över 3g för att fungera. Tacksam för åsikter!! |
| 13 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
| urban |
Posted - 2008/04/15 : 19:38:34 jag ska tillverka en högre löpögla, jag antog att den som följde med armen var från någon annan modell eftersom den var för låg, men försäljaren beställde en ny som var likadan!! Kan återkomma med resultatet ! |
| boombox |
Posted - 2008/04/15 : 18:07:19 Ja, det är den alignment-vinkeln jag menar. Går det att prova att ändra läget på löpöglan till tråden så att tråden inte tar i någonstans? |
| urban |
Posted - 2008/04/15 : 17:32:47 med monteringsvinkeln så antar jag att du menar dom vinklar som alignment-protractorn är till för. En sak med denna arm, som ärligt talat inte är ett bygge av SME-kvalitet, är att tråden till antiskatingvikten halvvägs in på skivan börjar ta i den "ring" som vertikal-lagringen sitter i! Längre in så trycker denna lagringsring mot tråden i ökande grad. Om detta verkligen har någon inverkar på antiskatingen eller om det bara är en skönhetsmiss vet jag inte ! |
| boombox |
Posted - 2008/04/14 : 21:22:42 Du verkar ha minst lika bra koll på det som jag. quote: Kan också fylla i med att säga att vid test av dom tre antiskating-testspåren på sida två ( i början, i mitten och på slutet)så ökar distorsionen för varje steg in mot mitten.
Det sista låter ju för mig som om det har med monteringsvinkeln att göra. För mig så har alltid de pickupper som klarar andra spåret på första sidan också fint klarat alla spåren på andra sidan. Både MM och MC, fast jag har alltid använt lite tyngre armar. Puppor jag testat är OM10, OM30, OM40, Benz Ace L, Denon DL103PRO och Shelter 901.
Vad jag läst så skickar MC-puppor mer "energi" in i armen, vad det nu betyder. Du kanske är inne på rätt spår med att armen inte klarar MC-puppor med den lägre compliancen. Mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa med. |
| urban |
Posted - 2008/04/14 : 19:29:09 Tonarmen är en 10cc. Helt utan dokumentation var inte korrekt, naturligtvis fanns uppgifterna på monteringsavstånd (centrum tonarmsbas till centrum skivtallrik) Nåltrycket mäter jag med en enkel Ortofon nålvåg, funkar ganska bra - tror jag. Enligt den är markeringarna på motvikten inte särskilt exakt. Inställningen av antiskatingen sker mest med hjälp av Hifi news-testskivan. Dom MM-pickupper som jag provat (ortofon OM40, project 4, national panasonic 205C II och någon annan som jag inte kommer ihåg) har alla spårat mycket bättre, i regel klarat tredje spåret. Har försökt vara nogrann vid inställningen av PUn med Hifi news aligment protractor och spegel. Kan också fylla i med att säga att vid test av dom tre antiskating-testspåren på sida två ( i början, i mitten och på slutet)så ökar distorsionen för varje steg in mot mitten. |
| Schulze |
Posted - 2008/04/13 : 22:11:04 Distorsionen på ena spåret kan bero på kärvande lager i tonarmen (mindre troligt), felaktigt inställda vinklar, att pickupen tidigare varit felmonterad och nålen har blivit ojämt sliten, eller som biimbox påpekade felaktig antiskating men den brukar inte vara ultrakritisk. Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till... |
| calle_jr |
Posted - 2008/04/13 : 22:03:49 Har du fått rätt uppgifter på övriga grundinställningar? Effektiv längd och overhang? Tänker också på azimuth...
|
| boombox |
Posted - 2008/04/13 : 20:01:10 Jag är ingen expert men det låter ändå lite konstigt. Hur mäter du nåltryck? Hur mycket anti-skating har du? |
| ztenlund |
Posted - 2008/04/13 : 18:19:08 Enligt http://www.project-audio.com/inhalt/en/pdf/techdat.pdf är den effektiva massan antingen 8,5g eller 9g beroende på vilken 10"-modell du har. |
| urban |
Posted - 2008/04/13 : 18:06:26 vet inte vad den effektiva massan är. Armen kom helt utan dokumentation, bara med en liten skiss på håltagandet! Vid mera testande så märkte jag att det fanns tendenser till distorsion på andra spåret fast jag ökade trycket till närmare 3.5g |
| boombox |
Posted - 2008/04/13 : 11:00:04 Om resonansfrekvensen är ok så tror jag inte att det är armen som är för lätt för en MC. Andra spåret borde klaras med rekommenderat nåltryck. Vet du vad den effektiva massan på armen är? |
| Schulze |
Posted - 2008/04/12 : 13:37:35 Alla moving coil-pickuper har ju inte en nålarm med låg fjädrngsmjukhet. Jag tror t ex att Audio-Technica OC9 har en måttlig fädringsmjukhet. Den passar alltså i medeltunga tonarmar eller lätta men inte extremt lätta. |
| urban |
Posted - 2008/04/06 : 14:51:18 ..kan tillägga att pic-up/armkombinationen klarar lateral- och vertikalresonanstestspåren med godkända resonansfrekvenser. Tänker att eftersom armen är så lätt så kanske den passar bätre till MM-puppor!? |