| T O P I C R E V I E W |
| PeterE |
Posted - 2008/04/06 : 22:21:09 Jag har nästan inte hittat någon information om min skivspelare som jag nyligen köpte begagnad i nyskick.
Det är en Pioneer PL-A450 Jag har provat med google & det enda jag lyckas få fram är att den verkar vara bältdriven & är ifrån nån gång på 70talet.
Finns det någon vänlig själ här på forumet som är snäll & hjälper mig att fixa fram en manual? |
| 9 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
| PeterE |
Posted - 2008/04/14 : 14:18:22 Jag såg att kjell & co säljer några hyffsade guldpleterade rca kontakter tror du lennart att dom skulle funka bra eller är det bara skräp?
Länk till kontakten http://www.kjell.com/?item=37093&path=2500000,57500000,60000000 Eller finns det andra ställen i Umeå som kanske säljer bättre kontakter?
|
| PeterE |
Posted - 2008/04/14 : 01:16:48 Mm jag har läst vad lennart har skrivit. Jag förstår också att jag inte bör byta strömsladden.
Lennart skrev att jag gör det på egen risk. Men min rca sladd är slut & jag tror nästan att jag ska prova med att byta den om det inte är några större svårigheter.
Eller tror ni att jag bör be nån om hjälp?
MM-pickuper är vanligen rätt känsliga för vilken kapacitans de lastas med och byter du till fel kabel så kommer framför allt diskanten att låta annorlunda, men fel. Nya RCA-kontakter är ju inte fel att sätta på.
Hur menar du här lennart?
Menar du att jag ska behålla den gamla rca kabeln men enbart byta ut kontakterna & du tror att det ska bli bättre?
Eller missuppfattar jag dig? |
| ztenlund |
Posted - 2008/04/13 : 16:44:44 Det är en PL-A45D du har.
I övrigt, läs lennartjs inlägg igen då han redan besvarat det du frågar. |
| PeterE |
Posted - 2008/04/13 : 12:49:06 Jag har nu testat skivspelaren & det verkar finnas en jordkabel. Men som sagt så är bla rca kabeln rätt så gammal & välanvänd samt lite smått ljusgröna metallkontakter(oxiderade).
Men ska man bara köpa nån ny rca kabel & löda dit för att göra det smidigt. Sen strunta i att byta strömkabeln. |
| lennartj |
Posted - 2008/04/13 : 10:52:36 Du gör givetvis som du vill, men jag anser att det är helt onödigt att byta nätkabel på en ordinär äldre skivspelare. Med största sannolikhet har spelaren ojordad stickpropp, och det ska du inte modifiera. Då får du dubbla jordpunkter och brum. Enda jordningen utöver RCA-hylsorna ska vara en tunn ledare med en gaffel som sätts i jordskruven vid RIAA-ingången på förstärkaren. En del skivspelare saknar sådan kabel men är brumfria ändå.
Signalkabeln ska du inte heller byta om du inte är väl insatt i vad du håller på med. MM-pickuper är vanligen rätt känsliga för vilken kapacitans de lastas med och byter du till fel kabel så kommer framför allt diskanten att låta annorlunda, men fel. Nya RCA-kontakter är ju inte fel att sätta på. En god regel är att se till att signalkabeln från en skivspelare inte går parallellt med några strömkablar och att den är så kort som möjligt.
Har du dator med bra ljudkort kopplad till din anläggning så spela in lite skivor okomprimerat innan du modifierar något på skivspelaren, så kan du sedan jämföra om åtgärderna bara var för synens eller känslans skull.
|
| PeterE |
Posted - 2008/04/12 : 19:45:34 Ni tror inte det är någon fara då? Att jag bara skruvar upp öppnar upp spelaren & kapar kablarna jag ska byta & löder dit ny strömkabel samt rca.
Är det ojordade kontakter så blir det ju hela annorlunda om man måste jorda apparaten också. |
| PeterE |
Posted - 2008/04/07 : 00:35:26 Jag har tänkt att kolla igenom spelaren. Eventuelt byta kontakter då jag såg att dom var både jättegamla & slitna.
Tyvär så är både rca kablarna & strömsladden inbyggda i spelaren. Så dom ska bytas ut mot bättre grejer.
Dom där länkarna gjorde inte mycket för världen efterssom att jag inte kommer åt den där informationen.
Osäker på om det är ojordade eller jordade strömkontakter på den där spelaren. Isåfall ska jag nog försöka att fixa så att den blir jordad.
Här har du en nytagen bild på min spelare http://www.minhembio.com/Hollyman/162780/
Bläddra längst ner så ser du spelaren. |
| ztenlund |
Posted - 2008/04/06 : 22:58:15 Detta är en PL-A45D: http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_showpage.php?pic_id=2095
PL-A450: http://www.audiokarma.org/forums/showpost.php?p=1151657&postcount=3
Vette sjutton var det finns en manual till någon av dem dock. Vad ska du ha den till? Är det något särskilt? |
| ztenlund |
Posted - 2008/04/06 : 22:48:53 Ehm, PL-A450 är direktdriven medan PL-A45D är remdriven... |