| T O P I C R E V I E W |
| Adagio |
Posted - 2008/04/14 : 10:01:21 Hej.
Jag har nu min skivtvätt och har tvättat ett antal skivor, vilken bra tvätt! Jag har iofs bara provat Okki nokki men den här är på en helt annan nivå. Perfekt tvättresultat, snygg och riktigt smidig, förtroendeingivande handhavande, ja det enda man kan ha synpunkter på är ljudnivån. Jag har köpt en Benz LP också blir inte helt klok på den pickuppen -Den gör allt för att inte imponera på nåt sätt, först när man lyssnar så tänker jag bara "jaha, inget sticker ut, det låter såå nice men det är lite dovt o återhållsamt men ändå luftigt, sen slappnar man av och sen smyger sig en magisk känsla över en." En känsla av verklighet som jag aldrig upplevt tidigare, men det tar en liten stund in i varje lyssning innan känslan infinner sig. En klassisk konsert har den där speciella värmen och rika klangfärgen som man bara upplever i verkligheten. Men som sagt, med den tidigare ACElow jag hade blev jag mer direkt-imponerad sas även om den saknade den rika och homogena klangen som LP har vidare var ACEn betydligt mer färgad av resonanser mm. För kännedom så spelar jag på StabiS stogiS Lukaschek och krell KAV400xi samt Sonusfaber Guarneri Memento. Tror ni jag ska ändra på någon parameter sen ACEinstälningen, typ minska på oljan eller så för att få lite mer bett och luftighet? Jag har inte provat så olika nåltryck jag kör på 1,9 nu. Har någon några bra tips ang LP?
|
| 25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
| pick-me-up |
Posted - 2008/04/19 : 22:13:40 rovis!
Tycker också att 60 spänn per LP är för mycket. Kan inte vara speciellt många som vill pröjsa så mycket. Då blir det mycket billigare i längden att skaffa en egen maskin. Eller egentligen den klokaste varianten är att dela på kostnaden för en maskin med några vinylvänner. |
| rovis |
Posted - 2008/04/18 : 14:43:01 Hmm, hmm. Det tar förstås en hel del tid per skiva, men 60kr vette tusan om det är värt. Det är ju vad jag gett i snitt för mina beg-skivor. |
| gcs |
Posted - 2008/04/18 : 09:37:46 Jag är också intresserad av att dela en skivtvätt med någon och jag hade en granne som tidgare var intresserad: Men efter det att han köpt en ny Riaa så insåg han att ljudet från hans gamla vinyler inte blev något som han hoppa upp av glädje för. Han har alltså backat ut. Jag bor i Stockholm söder om stan. Om någon/några är intresserad så kan ni höra utav er. Ursäkta mitt inhopp. |
| Buggsson |
Posted - 2008/04/17 : 23:30:51 Har för mig att jag sett någon av de större vinylsvarvsförsäljarna i huvudstaden skall ta runt 60 SEK st., det har jag för mig jag läst här på forumet. |
| lennartj |
Posted - 2008/04/17 : 21:56:40 Har du inga kompisar som du kan köpa en skivtvätt tillsammans med? Jag är sedan några år delägare i en VPI 17 som vi nu skiftar runt med några månaders mellanrum. |
| Tompa-T |
Posted - 2008/04/16 : 23:50:42 Just Mälardalsområdet känner jag inte till, men jag kan ju berätta att Caroli Musik/bio i Malmö hyr ut en Okki nokkin över helgen , priset kommer jag tyvärr inte ihåg 
//-- Tompa -- |
| rovis |
Posted - 2008/04/16 : 23:26:12 Det vore spännande att få några skivor tvättade, men jag vet inte om jag är beredd att pynta för en egen maskin. Finns det några skivhandlare eller dylikt i Mälardalsområdet där man kan lämna in en trave skivor för tvätt?
Edit: Hade ju varit guld om min ordinarie kemtvätt tog emot lp-skivor också. :) |
| Buggsson |
Posted - 2008/04/16 : 23:09:13 Adagio, kan du lite närmare beskriva skillnaderna mellan Kuzman och Okki nokkin? |
| RobertH |
Posted - 2008/04/16 : 23:01:25 Ah, då ligger ju dock Clearaudion bättre i pris.. Hur som helst är det inte direkt nu jag tänkt köpa en skivtvätt, det kommer - med det är nog ett (bra) tag kvar då jag nu ska beställa högtalare/förstärkare vid löning. och sedan kommer nog ny CD, lite uppgraderingar till vinylsvarven, nytt försteg samt en ny TV före :) Hur som helst, kul med lite alternativ. |
| eliot |
Posted - 2008/04/16 : 22:27:40 Den importeras av High End Sound i Danmark och enligt deras prislista så kostar "Pladevasker" 5000 Danska Kr.
Vet ej om de är generalagent även för Sverige 
//Eliot |
| RobertH |
Posted - 2008/04/16 : 18:51:07 eliot - vars hittar du den, samt vad för prisbild är det på den?
Har suttit och funderat på en clearaudio tidigare, men de är ju varken lika småa eller estetiskt tilltalande. (iaf inte de i "human" prisklass). |
| eliot |
Posted - 2008/04/16 : 14:59:07 Kul att höra att skivtvätten är bra då jag funderar på en sådan eller en snarlik modell från Amari Acoustics:

|
| pick-me-up |
Posted - 2008/04/16 : 13:30:58 Adagio!
Japp, en sån ska jag kanske köpa när jag blir stor *ler* (Eller rättare sagt har råd.) Eller någon annan motsvarande apparat.
Nu när jag har införskaffat några superbilliga vinyler på Erikshjälpen, (i syfte att se hur dem ser ut IRL och hur låter dem), så märker jag att det är ett absolut måste! För även om LP:n ser hyfsad bra ut i vanlig dagslus, så märker man hemma sen hur otroligt mycket inbränt smuts dem kan innehålla. Samt att dem är nästan alltid lite dammiga.
Då skulle en skivtvätt kunna göra nästan underverk, kan jag tänka mig. Men jag har också hittat skivor som ser helt ospelade ut och som dessutom låter mycket bra! Men det är ju klart att sådana album finns inte alltid.
När dem kostar bara en spänn eller 10 kronor per styck, så kan man inte låta bli!  |
| Adagio |
Posted - 2008/04/15 : 22:35:07 "kaffebryggaren" kostar som sagt ca 7000-8000 kr och bör kunna köpas hos alla som säljer Kuzma. Jag tycker den är både gedigen, nätt och med helt ok utseende. En bra grej är att skivan ligger "i luften" så man inte skiitar ner den nytvättade sidan när det är dags att vända blad sas. Vidare böhöver man inte lyfta och sänka armen manuellt, detta sköter kraften i damsugaren om själv likaså släpper den med fjäderkraft när man stänger ned själva sugaren. Jag är riktigt imponerad av vad som händer när man tvättar skivor, ett måste för den som gillar vinyl. |
| calle_jr |
Posted - 2008/04/15 : 19:08:55 Melittabryggaren heter Kuzma Vinvac och kostar ca 7.000;-
|
| ulfsan |
Posted - 2008/04/15 : 15:22:34 quote: Adagio: Får man fråga vad den skivtvätten kostar?
Det undrar jag också... och var köper man den?
...om du vill kan du ta det via PM...
/ Ulf |
| Kilgore |
Posted - 2008/04/15 : 09:55:29 Adagio: Får man fråga vad den skivtvätten kostar? Den ser ju väldigt liten och behändig ut jämfört med andra skivtvättar. |
| RobertH |
Posted - 2008/04/15 : 01:20:57 Bara av intresse - har du testat kolla hur spårningen är på FG-S jämnfört FG-II från ACE pickisen på tex Hifi News skivan? tänkte bara för att det vore intressant att se hur spårförmågan var mellan de båda.. Kul att nåltrycksförändringen gjorde så pass stor skillnad för övrigt! |
| Adagio |
Posted - 2008/04/14 : 23:51:13 Enl specen och medföljande mätningar är det FG-nål på. Jag provade en sänkning av nåltrycket till 1,806, detta verkar vara en perfekt instälning tillsammans med min arm, mycket luft o dynamik. Det är ändå skumt, den har lägre utnivå än ACE ändå har jag märkt att jag spelar betydligt lägre på volyminställningen, skruvar jag upp till den förut normala blir det riktigt högt utan att vara på något sätt påträngande. Kanske är det så att alla parametrar, både makro, mikro och vanlig dynamik är så mycket mer homogen än på ACEn. Vilket gör att man inte märker den på samma sätt. Hursomhelst låter den med en sänkning som jag ville ha den, magin infinner sig genast. Det är en grym PU, om man gillar klangfärger och musikalisk känsla. Jag är mycket nöjd. |
| RobertH |
Posted - 2008/04/14 : 22:15:18 Adagio: Testa då bara ändra vtan lite lätt, det ger direkt skillnad på FG-S nålarna. Du märker ju direkt om det blir sämmre eller bättre så att säga. Annars är det helt enkelt så den låter :) Då är fö mao den första LP modellen du har. :) |
| Adagio |
Posted - 2008/04/14 : 21:51:51 Det är inte den som heter ebony, utan LP utan S. Japp en sån skivtvätt är det. Loaden går inte ställa in för Lukascheken är designad för Ruby och LP. |
| Pac |
Posted - 2008/04/14 : 18:16:02 Adagio, jag känner så väl igen mig i det du skriver om Benz. De Benz pickuper jag haft och har är inga "imponator"-pickuper. De gör det bara helt "rätt".
|
| pederb |
Posted - 2008/04/14 : 18:13:18 Prova lite olika laster på ditt RIAA, börja med den rekomenderade last 400> och gå sedan upp och välj viken du tycker låter bäst i ditt system. Jag gillar 500 på våran Aesthetix med LP cartridge, LP och LP-S har samma load.
|
| calle_jr |
Posted - 2008/04/14 : 18:07:34 quote: vilken bra tvätt!
Det måste vara den här;

|
| RobertH |
Posted - 2008/04/14 : 17:48:59 Testa ändra VTA +- lite granna och även nåltryck! Fritz Gyger-S nålarna är ruggigt mkt mer kännslig för nåltryck/VTA än Gyger-II. Sedan måste jag fråga är det den gammla Benz LP du har? eller är det Ebony LP eller rent av Ebony LP-S ? |