HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 VTA

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Leif Eriksson Posted - 2008/04/18 : 18:43:21
Hur gör ni? Om ni spelar en 200g respektive en 140g, det skiljer ju i tjocklek på skivan och det påverkat ju VTA.
En matta som komplement till 140g?
Det är ju lite jobbigt att justera VTA för varje skiva.
Det optimala är ju 2 spelare, en för vardera, men det låter sig inte göras.
Jag känner att jag måste hitta på en lösning.
24   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Eref Posted - 2008/04/23 : 19:30:30
Öööhhh... Rega verkar rekommendera den typ av inställning jag brukar praktisera; dvs. köra på ren feeling.
Gubben i Kalmar Posted - 2008/04/23 : 18:51:13

quote:

Jag kan justera VTA medan skivan spelar och det kan jag säga: Rega har fel! Det är inte svårt alls att höra skillnaden mellan ett par millimeter upp eller ner. Förvånar mig att detta debatteras över huvud taget...

mvh

Stefaeri

Diskutionen är intressant. Man får ett vidare perspektiv. Du hör skillnad, Rega säger ingen skillnad. Det måste bero på någon ting. Pickuptyp av ett förslag.

mvh
Tonmmy
calle_jr Posted - 2008/04/23 : 18:40:21

quote:
The arm should be reasonably parallel to the record surface or slightly lower at the mounting. The only time a spacer is necessary to raise the arm height is if the rear of a cartridge is hitting the record whilst playing.

Inget finlir här inte!
Det kan säkert stämma för vissa pickuper, men det är märkligt att de uttalar sig så generellt.
Jag håller med om att infästningen i armbasplattan ska vara stum, klok synpunkt.

Stefaeri2001 Posted - 2008/04/23 : 09:40:50
Jag kan justera VTA medan skivan spelar och det kan jag säga: Rega har fel! Det är inte svårt alls att höra skillnaden mellan ett par millimeter upp eller ner. Förvånar mig att detta debatteras över huvud taget...

mvh

Stefaeri
bluemindboy Posted - 2008/04/23 : 03:42:28
Satt och läste lite på Regas hemsida, och kom över detta:

Arm Height or V.T.A adjustment can be a controversial subject. Rega believes that the integrity of the arm fixing onto the arm mounting board is much more important than the questionable facility of arm adjustment: The arm should be reasonably parallel to the record surface or slightly lower at the mounting. The only time a spacer is necessary to raise the arm height is if the rear of a cartridge is hitting the record whilst playing.

Gubben i Kalmar Posted - 2008/04/21 : 21:41:05

Jag är med, inte vinkelrätt men nästan.

Vad jag lärt mig är att vara så noga med in-justeringen som det överhuvud taget går.
Alltså, inte slava eller bortförklara betydelsen bara för att jag inte kan göra det korrekt.

Jag ska lägga lite mer tid på länkhänvisningarna när jag är lite mer klar bakom pannbenet.

Vänligen
Gubben i Kalmar
Tommy B
T.A. Edison Posted - 2008/04/21 : 20:25:21
Den viktigaste parametern efter att ha justerat in pickupgeometrin är dock korrekt nålanliggninskraft och antiskate, som också påverkar VTA/SRA. Inställning av optimal nålanliggningskraft är svårt dock, har ingen bra metod för detta. Optimalt skall kraften vara sådan att nålens magnet (för MM) blir centrerad mellan spolarna, för utnyttja pickupens linäritet maximalt.

För antiskate är det lättare; man man dels försöka uppskatta nålvinkelns geometriska avvikelse samt de "gränsvärden" för kraften då distortion (klippning av signalen) börjar göra sig gällande för en högmodulerad signal. En optimal antiskate ligger precis mellan dessa extremvärden. Dock varierar antiskate så pass mycket över skivan och mellan skivor att den ändå blir en kompromiss.

Därefter kommer inställning av SRA/VTA.

Notera att SRA ska inte vara 90° relativt skivan utan snarare 92° eller 88° beroende på vilket håll man betraktar. Nålen skall luta lite från tonarmsbasen, dvs spetsen ska vara lite närmare tonarmsbasen än toppen av nålen (jmfr en plog). Men som sagt, endast ca 2° avvikelse från 90°. Svårt att betrakta då man måste ha en tydlig linje på nålen att följa samt ett litet handmikroskop och bra "ögonmått".

VTA spelar också roll - fel VTA ger ganska stor IM-distorsion. Om man har en SRA-känslig pickup så gör man nog ändå bäst att ställa in SRA och strunta i VTA.

Gubben i Kalmar Posted - 2008/04/21 : 16:38:06

Tack för detta uttömmande resonemang kring VTA:t.

Jag vet inte om jag är helt ute och "cyklar". Men dom allra fästa menar nog SRA, dvs nålen ska stå rakt ner i spåret. Hur sedan nålen "ansluts" till pickupen och vad det får för vinkel är en annan "historia". Givet vis inserjag att förändringar i spåret accelererar nålen. Och i en bestämd rikting. Då vill man ta vara på den "kraftvektorn" på bästa sätt.
Man i mitt fall är detta lite överkurs. Men intressant är det!
T.A. Edison Posted - 2008/04/20 : 17:39:02
Faktorer som påverkar, mer:

- typ av pickup (VTA varierar mellan pickuper 15-25 grader)
- precision i pickuptypen (individuella pickuper av samma typ kan variera några grader)

Faktorer som påverkar mindre (eller försvinnande lite i vissa fall):

- armens höjd (kanske justeras den inom +/- 1 grad för +/- 4 mm höjning och sänkning)
- nåltryck
- skivans tjocklek (statisk) och skivbuckligheter (dynamiskt)

http://gallery.audioasylum.com/cgi/view.mpl?u=3771&f=VTA_FIM_Distortion_DL-303.jpg&v=f&UserImages=3771&session=&&moniker=John%20Elison&invite=&w=600&h=406

Länken visar att IM dist är lägst vid ca 22° vid låga f och ca 26° vid höga f. Det är alltså svårt att få en ideal inställning. Dessutom, har man en VTA på ca 20° och den optimala är på 26°, så är det omöjligt att göra nåt åt detta genom att höja och sänka armen.

SRA är mer kritisk är VTA om man nu har en fine-line pickup.

MartinX Posted - 2008/04/20 : 13:51:05
För den sanne perfekionisten finns lösningar, jag har sett att det finns armbaser att köpa till Rega armar med en höjdjustering som har typ en micrometerskruv med skala så man kan justera under lyssning, sedan noterar man bästa inställning på en lapp man har i skivfodralet, prolemet löst.
Zombie Posted - 2008/04/20 : 13:16:23
Lite dovare-ljusare ljud. Mindre skillnad än produktionen. Kan justeras med tonkontroller. Med en rund nål behöver man knappt bry sig...
Skulle dock inte bekymra mig utan lägga på en skiva jag gillar och digga musiken istället.
T.A. Edison Posted - 2008/04/20 : 00:47:08
Det bör påpekas att VTA influerar oavsett nåltyp. SRA däremot är beroende på nåltyp.

http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/vta.htm
Harry_up Posted - 2008/04/19 : 22:31:54
VTA är kritiskt men bara med en nål med lång anliggningsyta typ VdH och liknande.
På eliptisk nål saknar det betydelse eftersom anläggningsytan i verkligeheten är rund.

mvh/Harry
Gubben i Kalmar Posted - 2008/04/19 : 17:48:24

Frågan är; hur kirtiskt är det? VAT +- antal grader.
RobertH Posted - 2008/04/19 : 17:05:33
Är det inte enklast att bara ställa in så det ligger ungefär mitt mellan en 120gr och 180gr vinyl? jag menar då får du ju inte riktigt rätt på någon, men det lär ju låta genomsnittligt bäst på alla då. sedan tycker jag de flesta vinyler jag har är just 120 samt 180 grammare. Detta är bara min åsikt, då jag inte är sådan som gillar att bängla på med VTA/HTA efter man väl fått till det bra. Brukar bara sluta med att det blir sämmre tycker jag :)
boombox Posted - 2008/04/19 : 11:03:50
Menade inte att gravyrvinkeln skulle ha något med skivans tjocklek att göra. Ville bara påpeka att det finns olika gravervinklar och att detta också skulle kunna påverka optimal VTA. Är det inte 20 grader som är standard? Googlade fram var jag läst det
quote:
When the groove in the lacquer has been cut at e.g. 15 degrees, it is necessary to also track at the same value: 15
degrees. Otherwise upon replay the shape of an at 15 degrees recorded (cut) sine wave as seen on an oscilloscope
undergoes a forward or backward tilt and this generates extra harmonic distortion (also see 205). But... you never read
the correct VCA (Vertical Cutting Angle) on any record. So in many cases it#8217;s pure guesswork.
Typical 15 degrees cartridges are e.g. the EMT series with all a #8220;15#8221; in the type number and the famous V15 series of
Shure.
Later the 20 degrees units came out like the Dynavectors and the Ortofon 20 series. The advantages of a 20 degrees
cartridge are the shorter cantilever and the bigger clearance between the cartridge and the record.
Having a shorter cantilever automatically means having a higher mechanical resonance frequency and a better pulse
response. Also the crosstalk#8217;s frequency response is more flat up to 20 kHz.
But the question is always: Is this a 15 degrees or a 20 degrees VCA record I#8217;m having here?
Till around 1963 all records were 15 degrees VCA types. After 1970 practically all records were cut at 20 degrees and
some Japanese record manufacturers even went up to 22 degrees or higher.

från http://www.vandenhul.com/userfiles/docs/Phono_FAQ.pdf
calle_jr Posted - 2008/04/19 : 10:58:44

Mellanläggsmatta tycker inte jag är lämpligt eftersom det påverkar en massa annat.

Det kanske vore lättare att kompensera genom att ändra nålvikt;
- Ställ in korrekt VTA för 120-grammare.
- Minska nålvikten 0.25g vid avspelning av 180- och 200-grammare.

Vad tror ni?

gcs Posted - 2008/04/19 : 10:37:56
Det vore ju mycket märkligt om man skulle ha olika VTA vid graveringen beroende på den senare tjockleken på vinylen. Det är alldeles sant att man tidigare graverade med ett annat VTA och för att senare standardisera 15grad. Det här blev standard under 60-talet. Saken är den att lacken och DMM metall skivan har redan olika tjocklek och DMM masterskivan är betydligt tjockare än lacket. Jag tvivlar på att man tar hänsyn till om den pressade skivan blir en 180 grammare eller 135 grammare. Det här tror ju jag är en myt, men myter är roliga att hålla igång för det gör ju det hela mera roligt och spännande för hifi-konsumenten. Det är inte så lätt att ställa in exakt 15 grad. så därför är det ett riktmärke
Gubben i Kalmar Posted - 2008/04/19 : 09:20:07
citat:boombox
Har också läst att "VTA-vinkeln" på gravernålar till masterskivor kan variera en del också. Äldre skivor 15-grader, nyare 20-grader och en del japanska 22-grader. Så det är kanske inte bara skivans tjocklek man skall ta hänsyn till när det gäller optimal VTA. Om någon kan mer om detta så vore det intressant att veta

Jag har också läst något liknande. Därför har i alla fal jag den uppfattningen att VTA:n inte är direkt kritisk.

Om man ökar tjockleken 5 mm på skivan förändras VTA:n ca: 1 grad.
Mellan "tummen och pekfingret" tunn till tjock skiva +- 1 grad.

Kan den skillnaden höras? Det är möjligt, jag vet inte.

Det vore intressant att göra eller ta del av en sådan "avhandling".

Mer "kött på benen" efterlyses alltså!

Vänligen
Gubben i Kalmar
geldis Posted - 2008/04/18 : 23:50:12
Naturligtvis har man minst två vinylspelare....kanske tre? Kanske tre eller fyra i bekantskapskreten?

Nej igentligen inte men frågeställlningen dök upp. 90% av vanliga skivor ligger i spannet 90-130 gram, dvs ganska tunna skivor. Gillar man musiken på skivor som ligger i det "spannet" ställer man in vta för dessa ganska normala skivor. Oftast ligger MUSIKEN där.

Tyngre och tjockare skivor kan också ha musik men mer i undantagsfall.
Vinyl har inte de kreterier som känns nödvändigt att förenkla eller att fuska bort.
Begränsningarna finns igentligen inte och ljudet är obergränsat med rätt närmande till formatet.

boombox Posted - 2008/04/18 : 23:44:07
Hur kritisk VTA är kan nog också variera beroende på vilken pickup man har. Nålslipning och konstruktion. Skulle kolla med pickuptillverkaren.

Har också läst att "VTA-vinkeln" på gravernålar till masterskivor kan variera en del också. Äldre skivor 15-grader, nyare 20-grader och en del japanska 22-grader. Så det är kanske inte bara skivans tjocklek man skall ta hänsyn till när det gäller optimal VTA. Om någon kan mer om detta så vore det intressant att veta.
tkr Posted - 2008/04/18 : 22:57:13
Hei,
I teorien skal det være hørbart, men personlig har jeg aldri hørt denne forskjellen. Jeg har heller ikke energi til å stille VTA for forskjellige skivetykkelser.
mvh
Gubben i Kalmar Posted - 2008/04/18 : 22:15:40

Jag skulle nog försöka räkna ut "vinkelfelet".

9 tum borde vara ca 228,6 mm vilket kan antas som hypotenusan.
Största vinkelfel blir då (t.200 - t.140)/hypotenusan = sin(vinkelfel)
Minsta vinkelfel blir då (t.200 - t.140)* 0,5 /hypotenusan = sin(vinkelfel)

Om det är hörbart har ingen aning.
Men det vore intressant att veta.

Vänligen
Gubben i Kalmar

nl Posted - 2008/04/18 : 20:38:04
Gilla läget, antingen rattar man eller så lyssnar man.
Allt är inte avhängt på ljudet, är det Ok ändå så är det OK.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000