T O P I C R E V I E W |
alien |
Posted - 2008/05/25 : 20:58:50 <Edit> Av någon anledning måste jag ha drömt när jag skrev den här tråden. Ursprungligen frågade jag om en luxor 9381. Ärendet gäller dock en JVC 9381. </Edit>
<Edit 2> Jag har minsann inte alls drömt! Det står ju för rackarns JVC på fronten och Luxor på baksidan :) Lurigt... </Edit 2>
Har en gammal lp-spelare liggandes, en JVC (Luxor) 9381. På den står innan modellbeteckningen "professional", så det måååste ju tala sitt tydliga språk... 
Hur som haver, Det skulle väl såklart gå att koppla in den och testa, men jag har tyvärr två bekymmer med det. För det första så saknar min huvudsakliga stereo phono-ingång, och för det andra är nålen på pickupen borta.
Därför är jag nu nyfiken på två saker. Den första är såklart huruvida det är någon idé att skaffa fram ett phonosteg till den. Och den andra, vart skaffar man en ny nål till en pickup? Modellen heter Ortofon FF15EO MkII, och jag antar att det är någon standardmodell. Vidare kanske man ska fundera på om det är idé att istället byta hela pickupen kanske?
Hmm.. jag är inte så vass på lp, men det kanske någon här är? |
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
alien |
Posted - 2008/05/25 : 23:46:10 Tackar för tipset!
Vill minnas att jag har testat spelaren någon gång, och att det var då jag upptäckte att nålen saknas.. Vill nog minnas att den snurrade som den skulle då. Ska givetvis kika lite på det ändå. Gummi spricker ju gärna med tiden.
Svalander verkar iaf ha nålen, men jag tror jag ska kontakta honom under veckan för att se att det blir rätt. |
Eref |
Posted - 2008/05/25 : 22:25:46 Tror att det är en skaplig LPspelare från ca 1980, kanske tillverkad i Japan för Luxor. Är den rem eller direktdriven? Om den är remdriven måste du ju kolla remmen för det första. Den är nog inte värd alltför stora investeringar men är den i gott skick är det säkert en trevlig spelare. Pickuppen är en mycket bra standardpickup som antagligen passar perfekt till tonarmen. Jag tror Svalander har ersättningsnål för några hundralappar. En hygglig grammofonförstärkare bör du kunna få för ca 500-600kr. Kolla begagnade NAD, Project eller Cambridge t.ex. eller nya hos t.ex. Svalander (NetonNet, Kjell & Co) Lycka till! |
ztenlund |
Posted - 2008/05/25 : 21:03:36 Mot vinylforum... |
|
|