HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Byta kabel i en LP spelare.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Phoenix Posted - 2008/08/27 : 16:58:18
Japp som några av er kanske läst i presentationen så äger jag en Philips Electronic 212 lp spelare,
tanken är att jag skall byta kabel till denna (lågnivå) då det sitter DIN just nu och det passar ju så grymt bra till nyare grejer har jag märkt , vilka är bra till detta endamål?
Har inget RIAA ennu för det sitter ett i förstärkaren, men det blir nog ett i framtiden.

//Hannes
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Phoenix Posted - 2008/10/29 : 12:58:29
@silvervarg

På mitt utgångskort är det fyra lödöar (varav en är död.... numera) plus en jord från ett aluminiumpappskiva i botten. För tanken var att om jag endå skall byta kabel så kunde jag ju lika gärna använda alla lödpunkter.

Nej jag skippar nog detta med femledare och försöker leta upp en bra skärmad lågnivå/microfon kabel vilket nu som kan vara bäst, en till vardera kanal plus en för "signaljorden", kopplade förövrigt in den i dag jädrar vad mycket mindre 50Hz brum det blev =D

Dock skulle jag behöva lite experthjälp för en utav lödöarna har släpt i den, det låter fortfarande i båda kanlerna men endå.
silvervarg Posted - 2008/10/28 : 23:00:33
Använder den verkligen alla 5 stiften?
Oftast är ett stift (mitten på cirkeln) som är jord.
Övriga 4 stift är normalt H+V ut samt H+V in.
Dvs att man t.ex. kan koppla ett kassetdäck med en 5-polig DIN och då få både inspelning och uppspelning på bara en kabel.
För en skivspelare så har man förståss bara uppspelning, så då borde 2 av stiften inte vara kopplade alls.

Enklast är att du öppnar och kollar i din spelare.
Jag tror alltså att du inte alls skall ha en 5 ledare.
Eller menar du att du vill dra separat jord för respektive kanal?
I så fall är första frågan om de är separerade i mottagarändan?
Phoenix Posted - 2008/10/28 : 11:56:17
Nu har jag snokat runt till och från som Basseten på första sidan ett tag, och hittat lite "Fem"ledarkablar och hittat några på bl.a Elfa, visst kanske inga über de Lux men de lär ju göra jobbet ;) Men vad tror du/ni av dessa två?

55-466-27 En PTFE kabel skärmad
55-771-19 En Kabel LiYCY 4x0.50 mm²

Med dessa rca kontakter..
42-267-42 Stiftpropp phono EMI/RFI skydd svart
Anledningen till att jaginte skickar länkar är att det inte gick efter hemsidebytet tydligen
Phoenix Posted - 2008/09/10 : 20:24:22
En liten fundering, vart hittar jag signalkabel på lösmeter?

enda kravet jag har är att den skall vara "5 ledare" signal +/- höger vänster och en skärm.
Vinylguru Posted - 2008/09/02 : 12:33:18
Jeg har byttet kabel på Philips 202 og 212. Kappet bort den gamle kabelen inni spilleren. Kontaktene lot jeg stå igjen. De nye kablene loddet jeg fast i kontaktene. Höyre: röd+ grönn- og Venstre vit+ blå-
Jordledning loddet jeg på den kontakten hvor de andre svarte ledningene er loddet. Det funket meget fint. Mye bedre enn med adapter.
Phoenix Posted - 2008/08/29 : 17:35:54
Jo jag vet att det finns adaptrar men jag vill inte ha det utan tänkte byta från utgångskortet och hela vägen till stereon.
Digger Posted - 2008/08/29 : 17:31:09
Det finns ju färdiga Phonokablar med Din i ena änden och RCA i andra.
Det finns ett antal kabeltillverkare med dessa i modellprogramet.
Sitter själv med en Cardas Golden Reference DIN-RCA.
Phoenix Posted - 2008/08/28 : 21:16:12
Hmm kanske skall ta och för tydliga mig lite, tanken är att byta till rcakabel av lite bättre kvalitet, då signalerna är såpass låga.

Antar att den är kopplad så här HS/HJ - VS/VJ* + Signal jord eller hur funkar det? då det är fem trådar som skall dit.

*=Höger Jord/Signal etc.

Eller är detta bara ett stolleprov, bättre att skaffa RIAA med DIN ingång och RCA/Tele/XLR ut.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000