HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hobbyaffären och enpunktslagring.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Ingvar.Ahlberg Posted - 2008/10/26 : 16:09:49
Då jag mestadels spelar vinyl och har gjort det sen 60-talet har ett antal tonarmar passerat revy. I stort sett har jag fastnat för de bästa enpunktslagrade och använder idag Moerch up4 med ett antal olika rör för olika pu. Dämpningen i lagerkoppen är av avgörande betydelse för slutresultatet, särskilt när man använder pu med gott om energi t.ex DL103-r eller Dynavector karat, mindre viktigt när jag använder Grado reference. Att köpa silikonolja för lagret har varit en irriterande process då det nästan inte funnits annat än groteskt överprissatt postorder för ett par fingerborgar utan någon sorts specefikationer. Men, och det här funkar även för andra armar som har dämpkar etc, titta in i den lokala hobbyaffären som säljer radiostyrt. Bland tillbehören hittar man stötdämparolja som är ren silikonolja, jag använder ae shock-oil formula 30, en flaska som räcker i ca 132 år för normal armbytar-frekvens kostar en 50-lapp.
Stor kapsyl så det är jättelätt att dra upp olja med sugrör eller fin slang för att portionera ut i lagret, annars riktigt bökigt i Moerch armen.
Ingvar
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
NtR Posted - 2008/10/30 : 20:45:27
Äntligen någon med lite vettiga tips om användbara saker, blir lite tjatigt med alla voodoo-grunkor annars. ABU spinnrulleolja till skivspelaren? Lika självklart och bra som oväntat i Hifi-världen!
Ingvar.Ahlberg Posted - 2008/10/29 : 22:00:08
Om Du menar centrumlagret på skvitallriken så är ABU´s reel-oil altså oljan till deras spinnrullar fantastisk. Den bör finnas på sportfiskebutiker för struntpengar, men passar ju bara i lager med ganska snäva toleranser.

Ingvar
lindvall Posted - 2008/10/29 : 21:44:26
Finns det ingen vettig olja till lagret oxå så man slipper punga ut med 300 spänn för några droppar, så skivtallriken snurrar fint?
lennartj Posted - 2008/10/26 : 23:55:39
Jag kan tipsa om en leverantör som har silikonoljor i många olika viskositeter. Vilken som är lämpligast för tonarmsdämpning är jag osäker på.
http://www.jalatex.de/ kolla under Latex pflegemittel
Bubbel Posted - 2008/10/26 : 21:54:44
Den var bra den sidan Johan den hamnade direkt bland bra att ha bokmärken.

Anders
johan.björklund Posted - 2008/10/26 : 19:32:36
Som RC biten, Silikon oljan som används till diffarna borde kanske fungera den med ? Nu är det ju ganska mycket tjockare än den tjockaste man har till stöddämparna. Glöm inte att vissa tillverkare har annan benämning än andra. Jag har en del olja hemma tror jag om nån vill testa.

http://everodrc.se/framsida/visa_kategori.php?kat=131&sort=benamning
Bubbel Posted - 2008/10/26 : 19:32:06
Kanon bra tips Ingvar jag är säker på att det finns fler saker som används till andra ändamål som vi har nytta av.

Anders
Pac Posted - 2008/10/26 : 18:30:02

quote:
...en flaska som räcker i ca 132 år...
Ja då borde man ju ha så man klarar sig ett tag i alla fall.

Tack för tipset Ingvar.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000