T O P I C R E V I E W |
Sondek |
Posted - 2009/05/04 : 18:59:45 Någon som testat denna?
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/skivspelare/ortofon_2m_blue_pickup_blaa.htm |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
AlfaGTV |
Posted - 2009/12/03 : 20:11:00 Har gjort mig av med min Linn och hittade som ni ev läst en NOS Thoréns TD-318 MkIII hos en kund. Jag fick köpa den för en rimlig peng och har den nu monterad med min 2M Blå.   
Jag känner inte till egenskaperna för Thoréns TP-50 armen som sitter på denna spelare, men den verkar ha lite mera massa är den tanigare armen som sitter på MkII versionen. I vilket fall valde jag att montera 2M Blue-puppan istället för att en prova den ospelade OM-20 som satt förmonterad.
Och döm om min förvåning när denna kombination fick 2M-en att sjunga ut och med ens passera målbrottet! Det låter helt enkelt skitbra! Och, med en varm ton och fin klangbotten som inte alls jag hört tidigare. Visst, inte lika fin precision i ljudbild och så, men mycket svängigt och gött! 
Så denna lilla rackare kan definitivt överraska! Åtminstone mig!  MVH /Micke
Bilder finns på länken nedan: |
Audiovector |
Posted - 2009/11/10 : 20:54:29 Aha! Tack för info! Jag hade Grado Gold på min Linn Basik med Akito-arm och den lät väldigt bra. Vem säljer dessa idag och vad ligger priset på? Tror jag gav runt en tusenlapp när det begav sig för cirka fem år sedan. |
Jojosoda |
Posted - 2009/11/10 : 20:02:03 Håller med Alfa där. Mycket rak, trevlig ljudbild. Inte för mycket åt något håll, känns väldigt jämn över alla register. Har nästan glömt att den är väldigt bra på att inte ta upp "knaster". Men drag i basen är det inte, inte stampa i takten. Där känns At-95 mer rockigare kan jag tycka, även GradoGold är mer rockigare.
Mvh/Magnus |
AlfaGTV |
Posted - 2009/11/10 : 19:51:54 Jag skulle nog inte påstå att den har "drag i basen"... Det är mera kvalitet än kvantitet på den fronten. Mycket HiFi för pengen och en trevlig ljudbild. Spårar bra och plockar upp förvånansvärt lite skivbrus/knaster.
Kan bara jämföra med min Benz Micro MC Silver (High Output MC) även om den kostar några hundralappar mer . Den har mera botten och lite mera värme generellt. Tycker den har bra tunggung också. Men min MC Silver börjar bli väl använd och tar upp betydligt mera knaster samt spårar betydligt sämre. Inte riktigt samma detaljupplösning heller.
MVH /Micke |
Audiovector |
Posted - 2009/11/10 : 17:26:45 Är detta den bästa allround-MM-puppan i sin prisklass tycker ni? Jag vill ha något med bra drag i basen när jag lirar pop och rock! |
AlfaGTV |
Posted - 2009/11/09 : 21:37:21 quote: Är nålen inräknad i dina 18 mm?
Jajemän, det är måttet om du skulle lägga pickupen på "rygg" och mäta höjden till nålspetsen.
Hoppas jag förklarade hjälpligt!
MVH /Micke |
millenniumking |
Posted - 2009/11/09 : 13:34:55 Tack så mycket Micke!
Är nålen inräknad i dina 18 mm? Då kanske man klarar sig utan att behöva mecka med VTA justeringen med lite tur... om inte dina ögon nu är allt för skeva... 
AT-95 ligger någonstans alldeles i närheten av 18 mm om mitt ögonmått stämmer!
Balanseringen hade jag dock räknat med att få göra om, men det är ju betydligt enklare än VTA på min spelare. |
AlfaGTV |
Posted - 2009/11/09 : 13:22:41 Den verkar vara ganska precis 18mm... Med reservation för tumstocksmätning och skeva ögonmått 
Balansera om lär du göra, ja...
MVH /Micke |
millenniumking |
Posted - 2009/11/09 : 11:55:39 Lyfter den här tråden lite eftersom jag just beställt en 2M Blue... som dock inte kommit än...
En snabb fråga:
Någon som vet hur höjden på själva pickupen är, gärna gentemot en AT-95 som jag har nu? Någon med den blåa hemma kanske skulle kunna plocka fram linjalen en snabbis! 
Jag sitter här och funderar om jag måste börja bängla med VTA:n på något sätt när jag ska byta pickup!
Förresten har jag en motvikt till min spelare som är anpassad för pickuper upp till 7g, medans Ortofon 2M Blue väger in på 7.2 g, men det borde väl inte innebära några problem?
Balansera om armen är nog däremot ett måste eftersom Ortofonen väger 1.5 gram mer!? |
ahultin |
Posted - 2009/10/07 : 20:14:00 Jag fick tag i en beggad OM2blue med trasig nål och satte igång och skruvade loss min AT95....inga problem. Sedan skulle jag montera in huset från OM2....gick inte..... Akiton i kombination med OM2:an fungerade inte alls... OM2:an är för lång i förhållande till befintligt utrymme...vilket är tråkigt. Antingen får jag böja kontakterna så långt att de i princip går sönder eller så får jag passa på OM2....och i mitt fall är det nog pass på OM2 som gäller...
Sannolikt blir det en beställning av en ny nål från LPGear under hösten men tills vidare får AT95:an rocka vidare...
Så...om någon är intresserad av en OM2Blue utan nål (ny nål kostar 1195:- på Hifiklubben, hela PU:n kostar 1495:-) kan man skicka ett PM... Jag gav 100:- för den och om någon ger mig samma belopp så är det taget...annars hamnar den i skrivbordslådan i väntan på en annan tonarm...
Edit - snavfel |
Grison |
Posted - 2009/10/05 : 21:33:00 Den var inte särskilt sliten, men jag var som sagt inne på PU-byte och tyckte att det här var ett sätt att höja nivån lite istället för att byta. (samma tanke som du, att slippa joxa med att justera in en ny pickup)
Jag betalade $60+frakt (tror det var $13) en komplett puppa kostar ju inte mer än $75 + frakt ($13) Jag fick nålen väl förpackad i ett vanligt vadderat litet kuvert och tullen brydde sig tydligen inte om det. Vill man vara på den säkra sidan får man väl kalkylera med 25% moms + postens ockertaxa för att sköta tullbetalningen... (totalt ett par hundralappar)
Jag tycker att ljudbilden blev mer detaljerad, särskilt i basen. Dessutom reducerades knaster betydligt.
Nästa gång kommer jag att testa den shibataslipade nålen för $129. |
ahultin |
Posted - 2009/10/05 : 18:43:45 @ Grison Intressant - jag är i valet och kvalet mellan att byta till en 2 Blue eller byta nål på min AT95... Fördelen med att byta till en annan nål är att man slipper ta loss PU.... Men hur stort var lyftet...jag menar att om din gamla nål var sliten så är det klart att det ger ett tydligt lyft att byta (men det hade det gjort att köpa en orginalnål också....).... Vad kostade det att få in den till Svedala? (Jag antar att du köpte den via LPGear?) Mvh Andreas |
AlfaGTV |
Posted - 2009/09/22 : 10:11:54 @Gozzi Jag tvivlar på att du blir missnöjd, den är inte fel. En trevlig liten rackare.
@Grison Det låter spännande, har själv aldrig provat AT95:an i någon form. Den är ju inte direkt dyr heller så en sån kan man ju faktiskt testa utan att bli osams med banken.
MVH /Micke |
Grison |
Posted - 2009/09/21 : 11:40:59 Satt också och funderade på byte till O2 blue, men bytte nål på min AT95E istället. En AT95HE nål för $75 blev ett riktigt lyft. |
Gozzi |
Posted - 2009/09/21 : 06:52:12 Perfekt, AlfaGT: Ska inhandla en sån där Ortofon 2m Blå och testa hemma. Sitter nu med en AT95 vilken inte är särskillt spännande ! |
AlfaGTV |
Posted - 2009/08/21 : 21:01:10 Har nu änteligen fått tillbaka min utbytta motor från Tyskland! Pysslade lite och kontrollmätte geometrin på Scheu Analog Cello'n och konstaterade att monteringsavståndet inte stämde på armen.
Dessutom kunde jag inte justera avståndet för en av bultarna kom ivägen för lyftmekaniken på Rega-armen. Tog den enklaste vägen och försänkte den bulten i den tjocka akrylplattan vilket blev både snyggt och funktionellt.
Efter justeringen av monteringsavståndet blev det betydligt enklare att få till vinklarna med protractorn! ;)
Nåväl, ljudet då? Jo, jag tyckte att den Ortofon 2M blå passade bättre på denna spelare än på Linn-en. Och faktum är att skillnaderna i ljud mellan Scheu Cello/Ortofon och LP12/Benz Micro Ace SL är mindre än mellan de båda pickisarna på LP12:an.
Tycker också att Ortofonen har mjuknat en hel del men den ÄR slankare än mitt ideal, dock fin ljudbild med både bredd och nu även mera djup på denna spelare. Klar och tydlig kanske man kan säga. Inte så mycket kärlek och fundament som Benzen men riktigt medryckande. Funkar ganska bra till lite stökigare musik som Maiden och annan gammal rock.
MVH Micke |
Jojosoda |
Posted - 2009/08/01 : 00:41:50 Hej! Jag tycker att omfånget är mycket större på Ortofon jämfört mot GG. Håller på med inspelning just nu, så jag återkommer när jag har lite mer att jämföra med. Kan väl tacka keso77 för inställning å stooor hjälp av inställning på pickupen.
återkommande/ Magnus |
Bubbel |
Posted - 2009/07/31 : 15:03:48 Jag har en Grado Gold det enda jag har i mot den är att den är värdelös på hårda gitarr riff annars är det en väldigt bra på övrig musik och röster. Den är till salu om någon är intresserad.
anders |
AlfaGTV |
Posted - 2009/07/31 : 09:57:34 Hur går det Jojosoda?
Vad gillar du Ortofonen? Kan tyvärr inte göra några jämförelser med Grado då jag är fullständig hifi-oskuld avseende det märket och deras produkter.
MVH /Micke |
Jojosoda |
Posted - 2009/07/24 : 21:14:34 Har beställt mig en 2m blue, som kommer om ett par dagar. I dags läget har jag en Grado Gold. Jag har av lyssnat lite grann mot en goldring 2500 som en god vän till mig har. Tycker att den är väldigt fin, men valde en Ortofon enbart för att pröva någe annat.
Jo men till frågan, någon som har lyssnat på en GG. Och vad kan den största skillnaden vara mellan GG och Ortofon?
Mvh /Magnus |
Sondek |
Posted - 2009/06/08 : 14:48:44 Skulle vara intressant och höra hur Scheu Analogen skiljer sig i från tolvan som jag har en del lyssningserfarenhet av. Tror för övrigt att Goldring pickup kan vara en ännu bättre matchning till tolvans spelstil än Ortofon och Benz. Goldring 2500 skulle jag testa  |
AlfaGTV |
Posted - 2009/06/06 : 19:13:15 Sondek; Nej, inte alls men motorn till Scheu Analogen är hos Ulla i Tyskland för utbyte. Jag har helt enkelt slitit ut den...  Däremot har jag som du förstår kompletterat med en LP12:a och jag har en ambition att ha dem båda i drift framöver.
pick-me-up; Jo, kanske är det så men jag tyckte det kunde vara intressant att utvärdera den blå på LP12:an och senare flytta över den till Scheu Analogen med dess RB300/Origin Live arm. Den riggen har ju en lite annorlunda återgivning mot LP12:an om man säger 
Så jag hoppas kunna ha en mera hifi-orienterad setup att tillgå likväl som den svängiga och engagerande LP12:an. Den senare kommer med all sannolikhet att få en Benz Micro Ace Low till hösten. Om inte jag hittar nåt annat spännande i prisklassen upp till ca 5Tkr förstås! 
För övrigt instämmer jag med Bhuset och det är lite det som var syftet med inköpet av den blå. Var helt enkelt nyfiken på den!
MVH/Micke
|
Bhuset |
Posted - 2009/06/06 : 17:22:06 Har inte det här med pickup val med att göra vilken musik man lyssnar på.Jag har en Goldring 1042 till min Stax ua9 arm.Jag lyssnar mest på sabbath,zeppelin,ac/dc mm (i oförsig bra utgåvor) Jag skall köpa en at95 bara för att höra skillnaden,vilken som passar bäst för den musik jag lyssnar på. |
pick-me-up |
Posted - 2009/06/06 : 17:04:43 AlfaGTV!
Jag tycker att du har valt lite för billig pickup för din kombo. Den är inte i paritet med den övriga riggen. När man läser vad du har för utrustning så sparar du i fel ände, om du frågar mig. Ortofon 2M Black skulle höja din ljudupplevelse garanterad med minst ett par snäpp. |
Sondek |
Posted - 2009/06/06 : 15:26:11 AlfaGTV: Har du bytt ut din Scheu Analog Cello mot en LP-12:a?
|