HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Technics 1210 MK2 med Denon DL103 ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
tompa Posted - 2009/10/11 : 18:20:27
Är det en bra kombination, Technics 1210 med Denon DL103?
Vad jag förstår är Technics en för prisnivån mycket bra spelare, där tonarmen kanske är den svagaste delen. Funkar technicstonarmen på 1210 till MC-pu?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lindome Posted - 2010/02/03 : 21:05:55
Så ja, nu fick jag ordning på 103:an på armen.
Låter riktigt bra
Kan verkligen rekommenderas med facit i hand!

Lite ljust ännu så länge men det skall gå och fixa med lite noggrannare VTA och nåltryck.
Bubbel Posted - 2010/01/30 : 17:53:13
lindome: Då förstår jag den ratten på fästet tillåter inte att man får ett rejält tag, tack för tipset.
lindome Posted - 2010/01/30 : 15:58:07
Bubbel: Den stora "ratten" vid tonarmsfästet hade fastnat. Olja o 5:56 hjälpte inte nämnvärt, men Pac's grejor ordnade det. Nu går det att ställa VTA riktigt

Tack Per!!
tompa Posted - 2010/01/30 : 11:09:14
Tack för alla intressanta synpunkter och trevliga tillrop!
Jag kommer att återuppta ämnet, om jag börjar fundera på förändringar i vinylkedjan. Just nu sitter jag väldigt nöjd i soffan och njuter av att lyssna på både ofta och sällan spelade plattor. Just för ögonblicket snurrar Bill Evans "Waltz for Debby" på tallriken - och den låter mera och bättre än någonsin.
Bubbel Posted - 2010/01/30 : 00:46:35
quote:
@lindome: Oljefilteravdragare kan ibland göra susen på helt oanade ställen!!

Det låter väldigt intressant Pac du får berätta mer!

anders
tompa Posted - 2010/01/29 : 22:36:47
Jag ska spela in kombinationen 1200 + 103 en tid framöver, och med spela in menar jag inte enbart apparaterna tillsammans utan också i förhållande till mig själv, d v s vänja mig vid en annan ljudbild (på ofta spelade plattor sitter ju en ljudbild kvar i huvudet och man håller kanske ofta just denna gamla ljudbild som den "rätta").
Men visst, kanske jag ändå kommer fram till att uppgradera fötterna, de betingar ju inga astronomiska belopp.

Pac Posted - 2010/01/29 : 17:09:05
@tompa: Grattis!!!

@lindome: Oljefilteravdragare kan ibland göra susen på helt oanade ställen!!
lindome Posted - 2010/01/29 : 16:56:29
Nu fick jag oxå lite inspiration!!
Ikväll åker 103:an på min Technics 1210

Har testat en gång förut men då hade jag problem med att justera VTA, men det är löst nu så det skall förhoppningsvis bli mycket bättre nu
Bubbel Posted - 2010/01/29 : 12:59:57
Just fötterna är väldigt dåliga i sin konstruktion vilket gör att det skulle behövas ett byte det finns en hel del kul saker där ute både dyra och billigare. Vi får tänka på att 1200:an är gjord för att vara ett arbetsredskap och är då utvecklad för den miljön och då krävs det lite andra saker för att hålla.

Fötter som är omtalade är http://www.isonoe.com/products.htm

anders
24U Posted - 2010/01/29 : 09:47:44
Tompa

Har lyssnat till en föregångar till 1200 hos en bekant och vart överraskad av det fina spelsättet. Den har ju mycket fin varvtalsstabilitet och om jag kommer ihåg broschyrerna från tiden har man genom polvridning och många poler fått till en mjuk momentpulsation varvet runt som inte adderar något att tala om. Så jag tror Du har funnit en mycket fin spelare med många års tjänst framför dig. Om man skulle slå ett slag för enkla tweaks som inte kräver en massa ingrepp eller dylikt, skulle nog en rejäl tung skiva i glas eller sten under vara ett bra förslag. Nästan alla verk jag lyssnat till och de flesta av mina bekanta också, säger att plattformen verket står på gör sor skillnad på ljudet. Om man har ett golv av parkett och/eller träbjälklag i golvet, kan den tunga skivan med fördel läggas på rejäl väggkonsol, för ytterligare akustisk avkoppling och "svartare bakgrund". Om fötterna är lite sämre på akustisk avkoppling, kan man få hjälp av en större massa som inte alls är benägen till resonanta beteende i det hörbara fönstret.

Grattis till en trevlig svarv.
AlfaGTV Posted - 2010/01/29 : 09:27:21
Synnerligen sunt resonerat! Jag önskar jag själv kunde vidhålla samma resonemang mer än några dagar...

Jag börjar själv bli lite sugen att prova en SL faktiskt!
MVH /Micke
tompa Posted - 2010/01/28 : 23:43:25
En ny Technics 1200 Mk2 anlände för några dagar sedan. Jag monterade en ny Denon DL-103 på spelaren och det lät riktigt bra från början. Alla inställningar är lätta och logiska; Technicsspelaren är genomtänkt in i minsta detalj, tycker jag (med viss erfarenhet från betydligt känsligare "svarvar"...). Nu efter några dagars lyssnande låter det ännu bättre. Den här nivån på ljudåtergivning är fullt tillräcklig för mig! Jag satsar framöver hellre några kronor på mer musik än en ännu bättre musikåtergivning. Flertalet av mina vinylplattor har fått en ny dimension och jag hör dem inte bara på ett nytt sätt utan också med nya detaljer. Ska försöka hålla tankarna borta från ljudförbättrande åtgärder och i stället ägna mig åt vinylletande (nytt och beg). Tack för alla goda råd! Jag kan verkligen rekommendera 1200/1210 i kombination med DL-103.
boombox Posted - 2009/10/16 : 19:54:15
Min KAB-moddade 1210 (tonarmskabel, strömförsörjning etc.) låter kanon med min Denon DL-103PRO. Fast jag kör mest med en Shelter 901 på den - inga problem.

http://www.kabusa.com/frameset.htm?/1200bld.htm

Hemsidan är helt ologisk att hitta runt på men har en del kul moddar och info.
tompa Posted - 2009/10/16 : 15:52:30
Tack, Anders, det finns ju hur mycket som helst om Technics 1200!
Köpet närmar sig...

/tompa
Bubbel Posted - 2009/10/15 : 22:44:40
tompa jag hade helt glömt att tipsa om www.vinylengine.com de har en forum del om technics där är en massa trevligt om SL 1200.

anders
Bubbel Posted - 2009/10/13 : 22:20:50
Jodå du har rätt tompa det finns två artiklar om detta på den sista länken i mitt inlägg men av vad jag läste mig till så var det en bra uppgradering.

Det finns alltid grejer man kan göra när det gäller skivspelare har man väl fått smak på välljudet ur en sådan är det svårt att sluta, tar man mig så provar jag alltid nya saker och funderar också hela tiden på nya trix för att få ut det där lilla sista.

anders
tompa Posted - 2009/10/13 : 22:11:49
Tack, Anders, för ännu mera nyttig info!

Bra att veta, att det finns många möjliga förbättringar. Jag vill nog ändå börja från standardutförandet, såvida det inte går att få annan arm levererad från fabriken (och det gör det väl inte?). Standardarmen kanske passar och är fullt tillräcklig för mig...

Att byta fötterna verkar tveklöst bra. Att byta till en tyngre tallrik, är det enbart plus med det, utan biverkningar (t ex motor, lager)?

Skrevs det inte i någon engelsk HiFi-tidning om en Technics-spelare med SME-arm? Då siktar man förstås väldigt högt...

/tompa
Bubbel Posted - 2009/10/13 : 21:44:20
Jag har nu läst hi-fi world september 07 där de har uppe just SL1200 i en artikel där de tar upp vad som är bra och dåligt med själva konstruktionen, motor och chassi är mer eller mindre bombsäkert det finns tre saker de pekar på som skulle vara mycket bättre.

En de tre sakerna är fötterna som är under all kritik då de saknar funktion, två tonarmen det finns bättre man får mycket för pengarna om man väljer rätt enda minus är att man får skaffa sig en adapter till tonarmen, tre skivtallriken den är lätt och ringer som en klocka att den är lätt beror att man vill ha snabba starter vi uppspelning men vid hifibruk är detta inte så viktigt men det finns förbättring även till detta.

Om du vill kan du få låna tidningen av mig tompa.

Om man sätter dit en rega arm kan man använda denna adapter
http://www.tonearm.co.uk/dj_technics_armboard.htm
http://www.tonearm.co.uk/dj-technics-arm.htm

en tystare och tyngre skivtallrik
http://www.sounddeadsteel.com/case.asp?caseID=13
http://www.hi-fi-accessories-1.com/Archive/sds-platter-mat.htm

fötter
http://www.isonoe.com/products.htm

http://www.soundhifi.com/sl1200/index.htm längst ner på denna sidan finns två artiklar från tidningar om moddning av SL1200.

Men detta är vad de rekommenderar i tidningen sedan är det upp till var och en att göra som man vill en adapter kan man göra själv om man är händig eller har någon i bekantskapskretsen som är villig att hjälpa till.

anders

edit: hittade en sida till.
tompa Posted - 2009/10/13 : 21:37:26
Tack för utmärkta upplysningar!

Nu känns köpet nära...

/tompa

Ingvar.Ahlberg Posted - 2009/10/13 : 21:30:49
Nej, snarare så att ju senare arm, desto bättre lagerprecision, altså bättre för en styv pu, den lägre massan gör att de även är lämpliga för mjukare nålupphängningar.

På de senare armarna tycker jag att det fungerar allra bäst om man ökar massan lite genom ett litet mellanlägg mellan skal och pu, helst i bly eller bly/aluminium, med den mjuka sidan mot pu, det tillåter att man skruvar fast ganska hårt då blyet är ytmjukare än plastkroppen på DL-103an och adderar lite massa

Ingvar
tompa Posted - 2009/10/13 : 21:04:27
Intressant, Ingvar! Ska jag tolka det som att de äldre armarna passar allra bäst till en DL 103?
Kan nya 1200/1210 levereras med olika armar efter kundens önskemål?
Ingvar.Ahlberg Posted - 2009/10/13 : 20:46:39
Tonarmen på 1200 spelarna har med åren fått lite lägre massa och högre noggranhet på lager för att göra den mer allround.

1200 familjen är ursprungligen avsedd som studio/dj spelare och optimerade för pu med ganska hög massa och styv nål.

En standard Rega arm är svår att montera korrekt på en 1200 då cc avståndet är fel till origanalarmens monteringshål, Origin-Live har en adapter som underlättar att få det korrekt, men jag tycker att Technicsarmarna är bättre till den här typen av pu.

Om man tittar lite närmare på Technics armar, både på de klassiska spelarna, som t.ex 1200, och även lösarmarna så ser det mycket ut som om det är Jelco som tillverkar dem, i så fall så är vi ganska långt över Regas kvalitetsnivå

Ingvar
tompa Posted - 2009/10/13 : 20:19:25
Verkar som flertalet är för kombon Technics 1200-Denon103. Är det någon skillnad på tonarmen mellan äldre och helt nya Technics-spelare?
Jag har eg inte tänkt köpa beg utan helt ny spelare.
Ingvar.Ahlberg Posted - 2009/10/13 : 18:18:24
DL 103 är konstruerad just för den typen av arm somm sitter på SL1210, dvs broadcastarm med ganska hög massa Man bör dock kontrollera att lagren är väljusterade, inget kännbart spel skall finnas.

Ingvar
tompa Posted - 2009/10/13 : 16:47:06
Någon som vet om skillnaden mellan 1200/1210 Mk2 och Mk5 är avgörande för val av PU? Läste på en återförsäljarsida följande om Mk5:

MK5-serien är en uppgradering av MK2-modellerna och har följande extra funktioner: pålitlig belysning av pickupen, uppgraderad tonarmsupphängning, snabb bromskontroll samt upp till 6 gram anti-skatingvikt.Lätt tonarm med hög känslighet och kardanupphängning och snäcka för höjdinställning. Högt vridmoment (1,5kg/cm) för snabbstart.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000