T O P I C R E V I E W |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/11/09 : 21:24:02 Vårt intresse, eller hobby, är ju full av förbluffande tillbehör och periphernalia, vi kallar dem ibland tweaks och en del betraktas som fullständigt nödvändiga för att ett aiss från Bösendorfern skall komma ut oförvanskat ur favorithögtalaren.
Jag försöker ibland göra mig lustig över dessa fenomem i trådar här, det är dock så gott som aldrig illa ment och faktum är att det är vi grånande gubbar som bär det yttersta ansvaret då vi startade alltihop.
Långt innan Tommy Jenving började tvinna koppartråd så experimenterade vi med batterikabel till truckar som högtalarkabel, väldigt svåra att böja men vi var euforiska över de ljudmässiga egenskaperna, vi bytte kondensatorer i allt etc etc.
Men just när det gäller skivavspelning så började det tidigt att dyka upp komersiella "nödvändiga" tillbehör, Zerostatpistolen, kolfibermattor osv.
Ett av de absolut bästa tillbehören fick jag av Anders Edenholm 1975, nämnligen världens bästa nålborste:

En Discwasher needle brush! Borsten består utav någonstans mellan jättemånga och oräkneliga kamelhår, jo det är sant, Anders påstod att kameluppfödaren var Herr Omars bror, där är jag mer skeptisk. Den ser dock ganska fräsch ut för att vara använd i 34 år.
Baksidan har en förstorande inspektionsspegel, en ganska bra ide.

Jag antar att vi är fler som har använt, kanske har kvar , några av alla dessa roliga, befängda och ibland riktigt bra attiraljer. Berätta!
Ingvar |
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
24U |
Posted - 2009/11/13 : 22:47:23 Sån't som får oss att le och betraktare att undra om vi är "for real"  Så här ser min borste ut...

Måste vara gööörförsiktig bara då min puppa är öppen konstrukrion och ledarna till spolarna är allt annat än lätta att se efter dom fyrtio... |
Zombie |
Posted - 2009/11/13 : 19:53:31 Bubbel: fan haru inte flätat kablarna från PU:n? |
AlfaGTV |
Posted - 2009/11/10 : 12:07:23  Thoréns Cue-Up Ganska smart faktiskt. Enkel att installera/justera och besparar skivorna och nålen en massa slitage utan ljudåverkan.
|
Bubbel |
Posted - 2009/11/09 : 22:55:36 Snygg borste du har där Ingvar jag är inte sämre än dig jag gillar allehanda prylar men de skall ge något eller en kul pryl att bara ha.
Vid ett tillfälle på en loppis så hittade jag en sådan där skivborste med någon form av antistat grej vid namn Canton den liknar en tonarm helt värdelös men kul ändå men använda den till skivor, aldrig.
Sedan har jag dille på att köpa diverse testskivor/demoskivor den äldsta demoskiva jag har är en Decca singel där man demonstrerar hur stereo låter från 1958 som jag är rätt stolt över.
En annan trevlig sak jag har för att rengöra nålen och som fungerar är extreme phono Solid-State Stylus Cleaner

anders |
AlfaGTV |
Posted - 2009/11/09 : 21:49:55  Ovärderlig(a)! Någon form av testskiva och en Zerostat!
|
|
|