HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinylspelare, tror jag behöver en...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
ryst Posted - 2009/12/03 : 10:41:52
men duger en Pro-Ject RPM5.1?
Vad ska man har för riaa? Speedbox, vad är det?
Ortofon 2M Red är det en bra budget pickup?

Har typ 2st vinyler om man inte räknar in allt gammalt skit som ligger hemma hos föräldrarna, så drar nog taket på max 10.000 inkl riaa/pickup o.s.v

Är det ok prylar för pengarna? Vad jag har för övriga saker ser ni i min signatur.
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
byZan Posted - 2009/12/14 : 19:16:26
Snart är det lördag

Du är väl ute i julruschen och letar vinylskivor, eller?

Ett tips, Duffy på vinyl, den gillade du när du var hemma hos mig senast, såg nog foten som stampade takten och det stora
24U Posted - 2009/12/08 : 18:30:38
quote:
Av den enkla anledningen att hårddiskavspelning är så jäkla trist.

Juppz, så är det. Sitta i blålila monitorsken, när man kan tända levande ljus och spisa LP...

Vive la plastique!

Ekan Posted - 2009/12/08 : 00:48:41
Fördelen med att köpa nytt i butik är att de förhoppningsvis har koll på vilka pickuper som passar i vilka armar (och verk) samt att de kan hjälpa dig att justera armen optimalt. För 10k bör du definitivt få något vettigt.

Snikvarianten, att handla begagnat privat, är avsevärt mera komplicerat. Det kräver nästan att du känner någon vinyltokig som kan hjälpa dig att se ut ett objekt samt ge det en (förmodligen) välbehövlig service. Jag började så, och hann förstöra ett tiotal plattor innan jag förstod att pickupen som satt på spelaren var helt utsliten och armen felinställd osv...med tiden har kunskapen kommit och nuförtiden är det faktiskt kul att göra ett och annat garagefynd och se vad man kan få ut av det.

Så, mitt tips; köp en bra, okomplicerad, strulfri, instegsmodell i butik.

Det är ruskigt kul att vända vinyl, även på en enkel spelare.
ryst Posted - 2009/12/08 : 00:08:57
Av den enkla anledningen att hårddiskavspelning är så jäkla trist.
eliot Posted - 2009/12/07 : 14:26:00
quote:
Har typ 2st vinyler om man inte räknar in allt gammalt skit som ligger hemma hos föräldrarna, så drar nog taket på max 10.000 inkl riaa/pickup o.s.v

Varför skaffa skivspelare när du inte har vinyl - hårddiskavspelning låter bättre i nästan alla fall och utklassar vilken Pro-Ject, Rega... som helst....

Bara slöseri med pengar i.m.h.o.

//Eliot
soundbrigade Posted - 2009/12/06 : 15:35:05
För den som absolut MÅSTE ha en drejskiva med tonarm men samtidigt antingen inte hittar någon eller hittar någon med rimligt pris kan jag rekommendera second-handbutikerna som Myrorna, Röda Barnen, Rädda Korset eller Ericssonhjälpen.
Jag har sett spelare på Eriksstjälpen i Vänersborg för någon hundring. Kunde sålts fler om man accepterat spelare utan rem.
ryst Posted - 2009/12/06 : 14:50:19
24U:
ByZan: ja det är verkligen jobbigt att fundera så här hårt. Men det väger över åt något håll. Ska bara klämma lite mer på mina 2 vinylboxar innan beslut
24U Posted - 2009/12/05 : 16:38:01
Fasen Ryst... *skrattar*

Du behöver inte sälja in vinyl till mig som format. Jag är så jäkla körd redan. Jag bara tipsade Dig med respekt för Dina pengar. Men va faen, dra på, bli wild n crazy. Köp spelare och teckna stackad volymrabatt på andra långgatans vinylhandel. Sitter just nu med nyainköpt vax och lyssnar på inga knäpp eller knaster utan bara underbar musik...
byZan Posted - 2009/12/04 : 19:12:27
Jag vet att du funderar så det knakar just nu
Tror att 2M Blue är ett klart bättre val, blir det ett Riaa med MC igång så har jag själv haft en Ortofon Salsa som jag gillade skarpt, men den blir dyrare ca 3' tror jag.

Det var ett tips från mig och hoppas att fler kan ge dig fler tips/råd, det finns massor av kunnigt forumfolk här som är klart mer insatta än jag själv är

Lycka till i dina funderingar
ryst Posted - 2009/12/04 : 09:34:03
Precis ByZan, så jäkla skönt att flippa med vinyl.

24U: Finns betydligt fler onödiga saker man kan bränna deg på. Köper inte en massa cd bara för att jag har en hög med pengar över. Vill ha kvalitet när det väl används. Men visst hittar jag en bra och snygg spelare för halva priset så köper jag självklart den. Tror dock inte det är så lätt då jag ska ha en riaa med i priset.
byZan Posted - 2009/12/03 : 21:36:05
Vinylspelare, tror jag behöver en....

Äntligen har även du fattat

huzze Posted - 2009/12/03 : 21:08:03
Men, det är ju kul ju.

Min RPM1 med alla tillbehör kommer upp i närmare 10k och jag hade inga LP när inköpet planerades. Dock köptes vinyl innan riggen ens är spelklar
24U Posted - 2009/12/03 : 20:53:25
Hade jag 2 plattor och inte planerar ett massivt utforskningsprojekt inom detta format, hade jag definitivt satt ribban lägre än vad som ovan näms. Det är nog den dyraste vinylavspelning jag hört om att slå ut 10 loppor på 2 plattor. Om Du, som sagt, inte på allvar planerar en ordentlig anskaffning av titlar på vinyl, hade jag struntat helt i köpet och istället använt de 10.000 att köpa en försvarlig mängd titlar på CD... Men, återigen, det är jag och min uppfattning.
ryst Posted - 2009/12/03 : 13:13:23
Hmmm, manuellt säger du! Nä så gammaldags vill jag inte vara. Knappar med automatik ska det vara. Får kolla in den där "nymodigheten" speedbox, verkar passa mig.
huzze Posted - 2009/12/03 : 11:51:01
2M Red är väl lite snik för den spelaren.

Speed-box, ja det är elektronisk justering av hastigheten med hjälp av ett knapptryck. Annars är det det gamla hederliga pekfingret som får byta hastighet genom att flytta drivremmen från ett drivhjul till ett annat.

Har ju inte fått min vinylrigg att lira än, så kunnigare folk får svara vidare...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000