T O P I C R E V I E W |
Raw Sugar |
Posted - 2010/01/28 : 19:56:57 Kan man räkna med att det inbyggda phonosteget i min Pro-Ject Debut skivspelare är bättre än phonosteget i en Cyrus One integrerad förstärkare?
Jag frågar eftersom jag blev lite besviken på ljudet jag fick när jag körde Pro-Jecten genom min förra förstärkare (det var en NAD C350). Jämfört med cd-skivor så var ljudet med vinylspelaren märkbart klenare och saknade dynamik. Eftersom jag nu har en annan förstärkare på ingång (en Cyrus One, alltså) som ju har ett eget phonosteg så tänkte jag att man kanske kunde använda sig av detta på något vis. Antar att man då måste koppla förbi skivspelarens phonosteg, men det borde vara fult möjligt eftersom den sitter monterad på undersidan av skivspelaren och är alltså lätt att komma åt.
Vill så gärna få uppleva det alla vinylfantaster snackar om!
/ Amatörn |
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Raw Sugar |
Posted - 2010/02/01 : 20:43:08 Jag har köpt ett par äldre stativ/bokhyllehögtalare (Curys Mission) samt en Cyrus One integrerad förstärkare som jag väntar hem, mest troligt, imorgon tisdag.
Ska bli kul att höra hur vinylaren låter genom den utrustningen!
/ Amatörn
|
miaber |
Posted - 2010/02/01 : 20:33:53 Har du inget att testlyssna på? Vad är det för högtalare du väntar på?
(bara nyfiken)  |
Raw Sugar |
Posted - 2010/02/01 : 19:15:05 Efter ett antal kvällar på nätet har jag börjat misstänka att det inte alls är en Pro-ject Debut jag har utan snarare en Pro-Ject 0.5 eller kanske en 1.2. Jag har också insett att skivpelaren inte var särskilt väl justerad - tonarmen satt inte alls parallellt med skivans yta (tonarmsbasen var för låg) och sedan behövde jag vrida pickupen lite (vinkelfel?) med hjälp av en protractor.
Så nu sitter jag ock längtar efter de högtalare jag har på väg med posten så att jag kan provköra skivspelaren med de nya inställningarna.
/ Amatörn
|