HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Brummande och brusande problem.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Jonsolo89 Posted - 2010/02/03 : 20:19:29
Hej!

Jag har en Rega P2 med en Ortofon OM10 Pickup. Jag använder det inbyggda Riia steget i en NAD C165BEE försteg. Jag upplever att det är ganska mycket brummande/brusande ljud från högtalarna om jag spelar på normal lyssningsnivå. Denna hörs inte lika bra när skivan spelas, men så fort man lyfter upp nålen så hörs det tydligt.

Ska det vara så?
Testade att köra Ipoden och datorn via ett av stegets Aux ingångar och då finns det inget brus alls att tala om. Så även fast jag har ett skit-slustegsteg så borde jag kunna räkna bort det som felkälla.

Hur kan jag lösa problemet, alla apparater står ovanpå varandra, kan dem störa varandra? Är mina signalkablar för dåligt skärmade? Kabeln som går från Skivspelarn är väl inte den värsta heller. Kan Pickupen vara skadad?

Tacksam om ni gera era tankar och synpunker.

Mvh//Jon Sommarström

2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jonsolo89 Posted - 2010/02/07 : 00:33:59
Hej!

Jag har kollat upp MC/MM och den sitter i MM. Har testat att flytta på skivspelare, försteg och slutsteg, låtit dem vara utspridda på golvet. Angående jordningen så finns det ingen jord från skivspelaren :( önskar att det gjorde dock. Inget av dessa saker spelar in på brummet/bruset.

Ska kolla upp Pickupen och kablarna.

Funderar på att byta lågnivåkabel från skivspelaren och kontakter till lite bättre saker. Kanske man ska byta till en bättre elkabel samtidigt. Finns det fler där ute som har P2 spelare från Rega och är ny nöjda?
Comus Posted - 2010/02/06 : 08:51:32
Hej!

Du kan väl börja med att kolla att skivspelaren är jordad korrekt.

Kolla att förstärkaren inte är inställd för MC (såg på nätet att ditt försteg klarar både MC och MM).

Har varit med om att brum funnits när pickuppen varit felmonterad, dvs de fyra små kablarna bakom puppan får kontakt eller är för nära varandra.

Försvinner/minskar brummet om du lyfter skivspelaren en bit från övrig utrustning?

Mvh /

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000