T O P I C R E V I E W |
Junepe |
Posted - 2011/06/06 : 21:24:47 Jag har en Sytemdek IIX, där satt från början en Rega RB250 arm med en mounting hole diameter på 24mm, tror jag. Hur som helst, jag vill nu använda min Michell VTA adjuster och behöver då utvidga detta hål med någon millimeter.
Så min fråga är nu hur jag gör detta på bästa sätt? Alla förslag till metoder är välkomna, dyra som unga!
Hatten av från Junepe
|
8 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
24U |
Posted - 2012/05/12 : 16:08:45 Överhandsfräs. Ena snittet från ena hållet, med kullagret strax under pinnfräsens diameter. Då skär fräsen runt i hålet tills kullagret når gamla hålets diameter och styr då en exakt cirkel, fast aningen större. Nästa snitt från andra hållet. Pinnfräsen nedsänkt tills den säkert skär några millimeter djupare än kvarvarande gamla hålet. Kullagret lika stort som pinnfräsens diameter detta snitt, för nu skall man ut och möta nya hålets diameter.
Förutsättningar: att man kan tryggt vila överhandsfräsens glidplan på plintens ovansida och undersida. Man får nog räkna med en del isärtagning/bortplockning av detaljer för att få den hanterbar. Denna metod använde jag när jag fräste om plinten på min Thorens för att kunna fälla in en skiva som passar en SME 3009. Tyvärr var det en TD320 och ingen TD321, men Kajsa Warg hade en finurlighet kring när man inte har det man borde, utan får hålla tillgodo med vad man har...
Hoppas Du kunnat utläsa metoden ur min högst rudimentära beskrivning... |
Junepe |
Posted - 2012/04/21 : 22:42:14 SuperFuzz Så fantastiskt, hur faen har jag kunnat glömma av dig och alla otroliga maskiner du har på ditt jobb. Hemmablind. Har spelaren ner plockad för genomgång just nu innan nya pickupen så det blir kanon. P3 rock nu . . . .. . . Vill ha wackenbiljett också, har du en på jobbet liggandes ;)
|
SuperFuzz |
Posted - 2012/04/21 : 11:00:12 Om du inte redan har fixat det så kan jag kolla på jobbet. Finns en del borr där |
opethic |
Posted - 2012/03/16 : 10:44:49 Oj! Jag trodde att det skulle borras i trä 
Till 2mm plåt blir nog en stegborr perfekt. |
Mats E |
Posted - 2012/03/16 : 08:07:11 Jag hade använt en stegborr: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=163175567
Mats |
Junepe |
Posted - 2012/03/15 : 23:04:15 Katjuska! Stalin orgel lyfter min gamla undran.
Nu har jag tänk att göra verklighet av denna operation, igen. Jag har flängt runt halva stan och fått idel NEJ på grund av den eviga "tidsbristen" trots om det spelats fia med kanelbulle på kontoret. ;P
Undrar kort och gott om någon i Växjö med omnejd kan hjälpa mig eller har någon idé vart jag kan vända mig.
Alltså mitt arm hole ska bli 28mm istället för nuvarande 24. Arm plattan är gjort i metall, ca: 2mm tjock.
HILFE! tack :) öDmjukaste knäböjning
((( Junepe ))) |
Junepe |
Posted - 2011/06/07 : 09:49:22 Kanon, det är just det säkraste jag är ute efter och det sätt med bäst exakthet. |
opethic |
Posted - 2011/06/07 : 08:30:38 Det säkraste vore nog att uppsöka ett snickeri. Det näst bästa vore nog en överhandsfräs, det blir inte lätt men det borde gå om man är noggrann. |