T O P I C R E V I E W |
gravve69 |
Posted - 2012/05/24 : 21:46:52 Hej jag köpte en thorens td160 för 500kr idag, det borde väl vara ett bra pris? nån som vet var man kan få hjälp att ställa in den, typ nån bra adress eller filmklipp eller nåt.är helt grön på detta, eller borde jag ha en nyare spelare som kanske är lättare att hantera. |
17 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
rolandm |
Posted - 2012/06/04 : 13:34:14 Som du redan har upptäckt så är siffran i Vinyl-engines databas för AT95 beräknad efter 100Hz och inte 10Hz som är mer standard när man beräknar hur en pickup och tonarm passar med varandra. Komplians vid 100Hz är lägre än 10Hz.
Ideal resonansfrekvens ligger på 8 - 12Hz, eller 9 - 11Hz enligt vissa källor. Gränsen för TP-16 ligger med en pick-up på runt 18x i komplians, från 18 och uppåt hamnar resonansfrekvensen under 8 Hz. Detta gör att TP-16 fungerar bäst med pick-ups av mellan till låg komplians.
Jag har räknat på AT95 som 20x, och då hamnar den på 7,4Hz. Men jag ser nu att jag har räknat på den statiska och inte den dynamiska kompliansen och det är den dynamiska man räknar på, så jag har helt enkelt räknat på fel siffra och det ber jag om ursäkt för. Räknat på dynamisk komplians så är AT95 en mellankomplians pick-up så den fungerar.
Dock är 2M hög komplians och hamnar ovanför brytpunkten på 18x, vilket kan resultera i en diskant som är något dämpad. Å andra sidan, det behöver inte vara helt fel för jag uppfattar 2M som ljusa och skarpa i sig...
|
AlfaGTV |
Posted - 2012/06/03 : 22:19:36 Efter att ha läst vidare konstaterar man då att Audio Technica's uppgivna dynamiska komplians är angiven vid 100Hz och därmed bör multipliceras med 1.5-2.0ggr vilket ger ett mera realistiskt värde på mellan 9.75-13. Med en monteringsvikt på 5.7gr + skruvar och ev mellanlägg räknar jag med en monteringsvikt på 7.0gr.
Detta ger en resonans i området 9-10Hz på en TP-11 eller TP-16 = "exakt som mor skicka me" som det heter i masrike. Det förklarar att pickisen funkade så bra som den gjorde på min TD-125 MkII...
Men att kalla den för högkompliant vet jag inte...
Med vänlig hälsning, Micke |
tomano58 |
Posted - 2012/06/03 : 11:10:43 Här är ett excelark från The Analog dept med vilket man enkelt kan räkna ut resonansfrekvensen beroende på arm och pu.
http://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/Alignment%20Spreadsheet/RF.xls
AT95E listas med kompliansen 20 för statisk komplians och 6.5 för dynamisk. Se nedan, då detta med komplians alltid är lite rörigt.
Ett annat beräkningsformulär
http://www.resfreq.com/resonancecalculator.html
"There is one snag about it. The manufacturers of cartridges do not always state a useful value for C(ompliance). (It should be started at 10 Hz). Figures of C coming from Japan usually are measured at 100 Hz, so they should be multiplied by 1.5-2. Figures of C coming from USA often are static values, so they should be halved. Most figures of C coming from Europe are OK (stated at 10 Hz)" |
AlfaGTV |
Posted - 2012/06/03 : 10:35:42 Väl skrivet rolandm! Och du har helt rätt, du skrev att den den inte var optimal.. Jag menade inte att tillrättavisa heller, bara att jag har personlig erfarenhet i frågan och upplevde resultatet som lyckat 
Men proceduren jag beskrev för att komma till rätta med tonarmsskalet är absolut inte förstörande på något vis, det går utmärkt att återställa.
Dock är jag lite fundersam på var du hittat kompliansdata på AT-95E? Tittar man i databasen på vinylengine.com så ligger AT'n på 6,5 (*10 - 6cm/Dyne) vilket borde ge en ideal resonansfrekvens i en arm med massa runt 24-30gr massa, och det rimmar inte helt med min egen ide om en högkompliant pickup? Ortofon 2M däremot listas som 20-22 i komplians vilket gör att dessa trivs i modernare armar med en massa runt 5-13gr.
Har jag missat nåt? 
rolandm |
Posted - 2012/06/03 : 09:41:34 Om man bygger om tonarmsskalet alltså så går det utmärkt att använda pickups som är toppmonterade, men då är det ju inte original längre. Då förstör man ju spelaren anser jag. Men visst, det är väl som när man renoverar en bil - ska man köra allt original eller ska man hitta på egna lösningar? Men om man gör egna modifieringar så innebär det att man riskerar att sänka värdet på enheten. Och frågan är om man vill hålla på och tricksa så. En del vill bara lägga på en ny rem och sedan åka, men jag förstår det finns de som verkligen är förtjusta i att bygga om sina skivspelare.... ^^... :)
Gällande AT95E, som kan skruvas in nerifrån - men den har en hög dynamisk komplians på 20 och tonarmen har en massa på 16g. Det ultimata för AT95:e är tonarmar med låg massa, alltså från 11g och under. Många av dagens spelare har lätta tonarmar, exempelvis den i budgetspelare vanliga tonarmen Pro-Ject 9 ligger på 9g och i sin karbonvariant på 8.5g och det finns en kortare som ligger så lågt som 6g.
De 20x som AT95:an ligger på anser jag vara den övre gränsen för en tonarm med mediummassa. I jämförelse så ligger Sumikos Oyster serie på en dynamisk komplians på 12-15, och Denon DL-110 ligger på 13-14 ungefär (Denon räknar på ett annat sätt och vid 100hz när det är vid 10hz det gäller, men det blir ungefär 13-14 omräknat).
Och tänk nu också på, AlfaGTV (min pappa hade förresten tre Alfa GTV:or i sitt liv...), jag skrev att AT95 är "inte ett ultimat val". Jag har inte någonstans skrivet att den inte fungerar, bara att den inte är ultimat - och med det menar jag "inte perfekt optimalt anpassad". Den kan absolut fungera och man kan t o m vara nöjd med ljudet, men ultimat tycker jag fortfarande inte den är för den ligger något högt.
|
AlfaGTV |
Posted - 2012/06/02 : 22:14:07 Nej då rolandm, det går utmärkt att använda både AT-95E och Ortofon 2M i Thorens armar TP-11 och TP-16.

Att lätta på täck"plåten" i aluminium är enkelt och sedan ligger en lätt demonterbar skiva ovanpå. Sedan är det bara att lyfta ut den lille aluminium-sadeln med gängor i och istället skruva ifrån ovansidan. I värsta fall kan det krävas en liten,liten klick med "kludd" för att inte plåten skall lossna/skramla.
Och AT-95E tycker jag fungerar utmärkt i dessa armar. Man kan kompletter med lite mera massa i pickupskalet för att sänka resonansfrekvensen om man vill.
MVH /Micke |
rolandm |
Posted - 2012/06/02 : 19:03:07 Thorens 160 är riktigt dålig och 500 kr är alldeles för högt, men du kan få 500 kr av mig om du ger mig din skivspelare för jag är snäll och kan skrota den åt dig.... ^^ :) Nej, men skämt åsido - grejjen är att en fin 160:a kan du lätt få betala över 2 000 kr för så du har gjort ett kap om den är i ett fint skick. 160:an är ju Thorens svar på Linns LP12!
Om du har originalarmen så bör det vara en Thorens TP-16 och den fungerar bara med pick-ups som kan skruvas i underifrån och upp, om jag minns rätt nu. Detta gör att det är flera pickups som du inte kan montera, som exempelvis Ortofon 2M's serie som ska skruvas i uppifrån och ner.
Dessutom är det en tonarm med mellanmassa. Många av dagens tonarmar har låg massa och passar då bäst med pickups med så kallad hög komplians. En tonarm med mellan massa passar bäst med pickuper av mellan komplians och kan även fungera med lägre komplians. Tonarmar med hög massa passar bäst med pickups med låg komplians.
Detta har med något att göra som heter resonansfrekvens. Kombinationen tonarmens massa plus pickupens komplians ger en viss resonansfrekvens, och ligger den fel så påverkar det ljudet negativt.
AT95E har hög komplians och är därför inte ett ultimat val i en TP-16. Sumikos pickups är däremot mellan-komplians och passar bra. Samma gäller Nagaoka.
|
Denim44Demon |
Posted - 2012/05/31 : 10:15:48 Hej Gravve.
Grattis till din nya spelare som jag tycker är riktigt grym. Jag har själv en Thorens TD 160B med SME 3009 Series 3 arm som jag verkligen gillar.
Här kommer en länk till en bra och utförlig guide som Joel skrivit. Jag har läst någonstans att han är en gammal anställd på Thorens och han verkar kämpa för att dessa spelare ska överleva och behandlas på ett bra sätt. Jag har själv haft mailkontakt med honom då jag köpte ett servicekit av honom, och han är mycket hjälpsam.
Serviceguiden: Om du inte är medlem på vinylengine behöver du bli det för att se denna guide, men det är ett bra forum så det är det värt. http://www.vinylengine.com/images/forum/thorens.pdf
Servicekittet: Detta är bara en bild på vad som ingår och just för tillfället verkade det inte finnas något till försäljning på Ebay från honom så du kan höra av dig till mig om du vill ta kontakt med honom.

Jag vet inte om du behöver ställa in den fjädrande upphängningen? Är den bra så kan det vara dumt att börja meka med denna då det inte är helt lätt att få till det bra. Men här kommer en länk om det är så att det krävs nu eller i framtiden.
http://www.theanalogdept.com/suspension.htm
Det vore kul att se en bild på din spelare om du har möjlighet till det! |
gravve69 |
Posted - 2012/05/26 : 16:40:09 Tack för ditt svar, det verkar invecklat tycker jag men det är väl bara att läsa på. Eller så ska jag försöka få tag i någon i sundsvall som behärskar detta. |
AlfaGTV |
Posted - 2012/05/26 : 10:24:04 Testa en At-95, de är så billiga att de ALLTID kommer vara extremt prisvärda. Kostar runt 21Euro från www.williamthakker.eu, köpte själv ett par stycken då han hade en "sale" i vintras. Vill du kosta på dig något bättre tycker jag personligen att Sumiko Pearl spelar trevligt med gott sväng. Vill du ha mera HiFi och finess tycker jag Ortofon 2M Blue är oslagbar, men även Red spelar riktigt bra.
Hur som helst, läs in dig noggrant på hur man justerar chassiet på din 160:a och ge dig seda på det arbetet med stort tålamod. Räkna med att du kommer få göra om, och om igen för att få chassiet att studsa rakt och utan att "svänga på rumpan". Att få till detta samtidigt som allt är i våg och med remmen löpandes på rätt ställe är ingen barnlek! Ta hjälp om du inte känner att du är händig nog, eller vill ha guidning. En dåligt justerad fjädrad spelare får storstryk av vilken Rega/Project som helst, men när det sitter är förhållandet det omvända.
Sen är det naturligtvis viktigt att pickisen monteras rätt också, men det är lättare att ordna som någon nämnde tidigare. Skriv ut en lämplig arc protractor och kontrollera noga att den blir i EXAKT rätt skala. Sedan är resten relativt enklt, om än tålamodsprövande. Mitt eget förfaringssätt: Ställ in ett ungefärligt nåltryck Justera VTA, höjden på armens fäste i bakkant. Justera azimuth, vinkeln på pickupen sett framifrån. Justera överhänget, hur långt fram/bak i pickupskalet pickisen monteras. Justera nollpunkterna, vinkeln på pickisen sett från ovan. Kontrollera båda ovanstående och justera om om nödvändigt. Kontrollera samtliga vinklar igen Finjustera nåltryck Ställ in antiskating Spela och njut!
gravve69 |
Posted - 2012/05/25 : 19:49:30 Det sitter en thoren (orginal) samt en ortofon vms 20 e som oxå är orginal skall jag tro. |
AlfaGTV |
Posted - 2012/05/25 : 13:32:13 AT-95E är en riktigt trevlig pickup, men den kommer bara att ge dig en aning om vad som kan trollas fram ur de där märkliga spåren! Vad sitterdet för arm på Thorenarn? Med vänlig hälsning, Micke |
opethic |
Posted - 2012/05/25 : 11:21:26 AT-95E brukar ju kallas för "budgetfynd" och liknande, jag antar att du behöver slanta upp rejält för att hitta något som är bättre.
Ang. Thoréns TD 160 - Ett superfynd grattis! |
gravve69 |
Posted - 2012/05/25 : 10:41:24 Har en AT-95E pickup liggande, kan det vara nåt att sätta på denna eller ?
|
JonFo |
Posted - 2012/05/24 : 23:02:48 Välkommen till vinylriket, hoppas du får det kul här. :) Låter som ett bra pris tycker jag, reservdelar till thorens verkar finns om det skulle behövas.
Den är säkert inte särskilt svår att ställa in. Protractors och sådant kan du hitta här; http://www.vinylengine.com/
# Jon |
gravve69 |
Posted - 2012/05/24 : 22:15:01 ok, tackar |
AlfaGTV |
Posted - 2012/05/24 : 22:05:22 Grattis! Det finns massor av info på nätet, Börja med denna kanske: http://www.theanalogdept.com/thorens_td_160_dept_.htm