T O P I C R E V I E W |
bearwik |
Posted - 2013/09/03 : 12:18:49 Läste just en annons på Hifi-magasinet, en kille säljer en Black med medföljande M Red-nål. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=89343 Min undran är, passar de sins emellan? När jag frågade på Vinylcenter sa de att de inte passade varann. Hur ligger det till? |
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
bearwik |
Posted - 2013/09/12 : 15:40:13 Tack för ett klart och tydligt svar.  |
bearwik |
Posted - 2013/09/12 : 15:36:47 Tack för ett klart och tydligt svar.  |
soundstage |
Posted - 2013/09/12 : 11:36:21 Ett förtydligande! Jag hade inte hand om denna fråga som jag såg först nu, men helt klart passar olika 2M nålar rent mekaniskt i 2M seriens hus. Tidigare före denna sommar ställde jag frågor direkt till Ortofon för att vara säker, för att kolla vad de själva säger om hur olika nålar passar. På Ortofon svarar de: "Mechanically you can change between all stylus. However the RED and BLUE are changeable and the Bronze and Black are changeable with 100% intact sound. I.e. house of RED/BLUE is the same and for BRONZE and BLACK also."
De gick inte in på klangliga skillnader om man till exempel har en 2M red nål i ett 2M Black hus i stället för i ett 2M Red hus, men en viss skillnad finns det som AlfaGTV skriver.
"2M Black och Bronze pickupen har ett skal som Ortofon skriver så här om: "The cartridge body used for the 2M Black is manufactured from a newly-developed Lexan DMX Piano Black, a revolutionary material which ensures high rigidity while eliminating unwanted resonances." Hoppas detta klargjorde lite mer. Med vänlig hälsning Alf |
Bubbel |
Posted - 2013/09/04 : 11:01:54 (Vad jag har förstått med 2M serien är att Ortofon har delat upp dem i två grupper där röd och blå delar samma teknologi men det är nålarna som skiljer bronze och black har då en mer avancerad (?) uppbyggnad och nålar men att säga att de inte är bytbara mellan grupperna är nog mer säljsnack.)
Det känns som om det är uppgjort för att verkligen designa sitt eget ljudideal med att byta nål och välja hus efter behov lite som om man rullar rör.
Anders |
AlfaGTV |
Posted - 2013/09/03 : 15:52:18 
Var nöjd med din Blue! Den delar ju hus med Red, dessa har lite annorlunda material och spolar än huset som delas av Black och Bronze. Alla nålar passar fram o tebaka, men huset påverkar ljudet i min uppfattning. Red nål i Blue/Red hus funkar utmärkt, men nålen kaxar till sig mycket påtagligt enligt min erfarenhet när den hamnar i sällskap av ett Bronze/Black hus...
Din pickup kan med andra ord uppgraderas med en Black nål utan mankemang, men jag vågar inte lova vad effekten blir med den nålen i det huset.
Vh Micke |
bearwik |
Posted - 2013/09/03 : 15:05:46 Jag misstänkte att det var du, tyckte jag kände igen dig.  Men det är ju jättebra, jag sitter ju med 2M Blue just nu och det känns som en naturlig uppgradering längre fram.  Undrar om de var okunniga eller ville sälja en hel pickup när jag frågade? |
AlfaGTV |
Posted - 2013/09/03 : 12:26:54 Det är jag som säljer dem och ja, de passar utmärkt! Du har aldrig hört en Red sjunga som den gör med huset från en Black!  Vh Micke |