T O P I C R E V I E W |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2008/01/19 : 09:17:25 Hej på Er alla!
I senaste numret (nr1 2008) av tidningen "Studio" finns en artikel om hur man med mycket enkla medel (det mesta gratis) mäter ut rummets akustiska egenskaper.
Jag tror det kan vara värt att "slänga ett öga" på den om man inte redan har en utrustning för ändamålet.
Vänligen Gubben i Kalmar |
13 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
johan.björklund |
Posted - 2008/01/20 : 20:40:13 Man tackar !!
 |
Pac |
Posted - 2008/01/20 : 20:23:18 Direkt från Svante:
quote: Hej!
Man kan ställa in hur djupt det mäter, men hur man än vänder sig så finns det en avvägning man behöver göra här. Det är ju så att hög frekvensupplösning, dvs smala analysband, kräver långa tidsfönster. Man kan ändra analysbandbredden från de 500 Hz som är default, men då blir tidsupplösningen sämre. Det i sin tur kan vara ett problem eftersom man sysslar med ett avklingande förlopp på några tiondels sekunder.
Å andra sidan är inte begreppet efterklangstid särskilt väldefinierat för frekvenser under Schröders gränsfrekvens. Det är en frekvens som bestäms av rummets volym och efterklangstid och den brukar hamna runt ett par hundra hertz för ett vanligt rum. I Timdec visas Schröders gränsfrekvens med arr kurvan blir grå.
-- Svante Granqvist
|
Gubben i Kalmar |
Posted - 2008/01/20 : 20:01:53 quote: Heter man Björklund då är man snäll eller hur
Jo vist! Namnet förpliktar!
Får säkert återkomma till ämnet "digital room correction", för det är intressant.
|
johan.björklund |
Posted - 2008/01/20 : 11:57:15 Jag ställde frågan i XTZ:a tråden men du kanske missade det Esl. Hur långt ner i frekvens kan man köra med TimeDec ?  |
esl |
Posted - 2008/01/20 : 10:00:48 Bästa programmet jag känner till är de programm som bygger upp ljudet i rummet så att resonanserna kommer igång. Typiskt måste man spela i 1 sekund med alla frekvenser samtidigt. för att sedan klippa bort ljudet och lyssna med mikrofunen på efterklangen.
eftersom det finns störfaktorer i form av prat, jamande katter, mätningsrelaterade fel osv, så kör man brus skuren samt efterklangs/mätförloppet gång på gång kanske 20ggr och sommerar efterklangen från alla 2 mätningar.
Sedan analyserar man resultatet med programmet. Det finns ett sådant programm gratis som heter TimDec http://www.tolvan.com/timdec/
|
johan.björklund |
Posted - 2008/01/19 : 23:33:18 Heter man Björklund då är man snäll eller hur 
DRC står väl för Digtal Room Correction, kom på det precis  Vilket förklarar en del om mängden prog som kallas för DRC.
|
Gubben i Kalmar |
Posted - 2008/01/19 : 23:23:33 Det är lungt Mr.Björklund. Det jag läst av Dina inlägg, så förfaller Du vara en "hygglig prick".
Jag känner inte igen arbetsgången Du beskriver i tråden. Det kan vara så att det är en tidig variant av programmet DRC. I botten tror jag det är ett så kallat "kompetensläckage" från JBL. För studiobruk finns det flera fristående lösningar på temat "digital room correction". I "studiosvängen" har det kommit i ropet efter som man strävar efter en så "ärlig ljudbild" som möjligt. Men dom kostar ca 3-4 tusen. JBL:s högtalare med inbyggd "drc" kostar minst det dubbla. I HiFi sammanhang är jag annars lite skeptisk till "digitala finesser". Analogt ska det vara.
Metodik och metoder som ger lyssnings rummet goda egenskaper är alltid av stort värde. Och personer med bred och eller djup erfarenhet är en tillgång här på forumet. En "doktrin" som säkert kan stå sig länge.
Vänligen "En ann" Mr.Björklund.
|
johan.björklund |
Posted - 2008/01/19 : 19:31:57 Jag menade inget illa alls, utan frågade mest om det kunde vara det DRC som high fidelity pratade om för ett par år sedan. Det under var att jag skrev svar i fel tråd 
Här har du en länk där jag trixade med det programet.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=45600&SearchTerms=DRC |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2008/01/19 : 19:18:33
Ta det lite lugnt nu, grabbar.
Det är Kalle, min grabb som prenumererar på "Studio". Men när jag hade läst artikeln insåg jag att en "blänkare" på Forumet är ett måste.
I nämnda artikel redovisas ett sätt att "kostnadseffektivt" se hur rummet reagerar på ett sinus-svep, med den utrustning man kör det igenom.
Tekniken som används är inte tänkt att ersätta eller kompensera dåligt "gjorda" lyssningsrum. Fysikens lagar gäller även i "dåligt gjorda lysningsrum", eller hur.
Men jag kan få ett "relativt mått", som kan användas för att verifiera förändringar i lyssnings-rummet. Och det är här värdet av tekniken ligger.
Flera stora tillverkare av studiomonitorer använder DRC (digital room correction)i sina "top of the line", med stor framgång. Men som sagt, fysikens lagar........
För oss utanför "studiovärden" är detta att "plocka smulor som fallit ner från rike-mansbordet", att få tillgång till DRC-programmet gratis.
Har Ni några billigare och bättre alternativ? Vad använder Ni för utrustning?
Vänligen Gubben i Kalmar
|
johan.björklund |
Posted - 2008/01/19 : 12:56:18 Fel tråd  |
johan.björklund |
Posted - 2008/01/19 : 12:34:36 DRC, som i det programet som är till för rumskompensering via Pc:n ? |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2008/01/19 : 10:25:13
Jo Pac, det är helt rätt. Man använder "kostabilligt" (gratis) programmet DRC.
Jag skulle ha visat artikeln om det inte vore för upphovsrättsliga aspekter. Men å andra sida ska artikeln kunna laddas ner från "Studios" hemsida för ett par tior. Och kiosken kostar tidningen 64 "spänn".
Det som jag tycker är intressant är att "alla" kan ha råd att göra en enkel beräkning av sitt "lyssnar rum". Och givet vis fördjupa sig erfarenheter och kunskaper.
Vänligen Gubben i Kamar
|
Pac |
Posted - 2008/01/19 : 09:55:04 Tack för tipset!
Tar de upp efterklangsmätning?
|