HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 C-Quence

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
C-Quence Posted - 2004/07/02 : 15:05:01
Det är då dags för mig att presentera min kombinerade HiFi- & hembio-anläggning...

CD/DVD/SACD-SPELARE
Marantz DV7600

DIGITALBOX
Sagem ICD 4000

FÖRSTÄRKERI
Primare A30.2 (slutsteg, 2-kanal)
Primare A30.3 mkII (slutsteg, 3-kanal)
Primare SP31 (processor)

HÖGTALARE
Amphion Argon2 (front)
Amphion Origo (center)
Audio Pro Image Qube (surround)
Canton AS 50 SC (subbas)

KABLAGE
APC P5-GR (överspänningsskydd)
Eichmann Technologies eXpress SIX (lågnivåkabel, hela anläggningen)
Ljudmakarn Digisnake Three (digitalkabel, DVD-spelare -> processor)
MarcusCables RGB (komponent- & kompositvideokabel, DVD-spelare & digitalbox -> projektor)
Monster Cable Standard THX-Certified Speaker Cable (högtalarkabel, 3-kanals slutsteg -> center- & surroundhögtalare)
Monster Cable Ultra Series THX 1000 Speaker Cable (högtalarkabel, 2-kanals slutsteg -> fronthögtalare)
Profigold PGA4205 (lågnivåkabel, subbas)
Profigold PGV6609 (S-video, digitalbox -> projektor)
Supra HDMI-DVI (D) (HDMI-DVI (D)-kabel, DVD-spelare -> Projektor) (på väg in)
Tech+Link 680083 (SCART-kabel, digitalbox -> TV)

PROJEKTOR & FILMDUK
Sanyo PLV-Z2
Xus Manuell med Projecta High Contrast S-filmdukmaterial

TV
Philips 32PW8504

ÖVRIGT
Atacama SE 6 (högtalarstativ, front)
Ljudtema Tema Isolator (dämpfötter, fronthögtalare & subwoofer)
Marmitek Mini Controller IR7243 (X-10 kontrollpanel)
Marmitek Lamp Module LM12 (X-10 modul)
Philips SBC RU940 (fjärrkontroll)
Primare C32 (fjärrkontroll)
Soundcare SuperSpike (spike-underlägg, front)
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Aiwazz Posted - 2009/06/06 : 01:15:15
Läcker anläggning, är sugen på att testa rundstrålande högtalare som bak-kanaaler själv.
Flickvännen har ett par Ferguson 3425 stående i sommarstugan... kanske skulle ta hem dom och testa.
C-Quence Posted - 2006/02/07 : 10:10:05
Då så, då kommer lite nya bilder - inte mycket nytt i bägaren (förutom nya DVD-spelaren Marantz DV7600), men än dock nyare bilder...



Fronten



Bild på fronten från ett lågt perspektiv.



Componenter



Bild på Componenterna.



Rummet



Mörk bild på rummet.



Fronthögtalare & lampa



Bild på fronthögtalaren och lampan i det vänstra hörnet.



Fronten



Bild på fronten från ett mer normalt perspektiv.
C-Quence Posted - 2006/01/24 : 15:59:19
Jag hämtade spelaren idag - kommer dock inte hinna (funktions)testa den så mycket förrän i helgen (när även nya bilder kanske dyker upp).

HDMI-DVI (D)-kabeln dröjer än - kommer i Februari, är det sagt.
C-Quence Posted - 2006/01/20 : 23:23:25
Här har det inte så mycket på sistone (med anläggningen åtminstone)... Dock har jag hunnit ta körkort, renoverat köket, fått barn, bytt bil o.s.v. men anläggningsmässigt har det inte hänt något förrän nu; en beställning lades på en Marantz DV7600 och en 10-meters ATC-testad (HDMI.org's testlab) Supra HDMI-till-DVI-kabel tidigare i veckan.

Eftersom jag i dagsläget söker (eller sökte, rättare sagt) efter en kostnadseffektiv uppgradering av både ljud och bild, så föreföll sig denna spelare möta mina kriterier efter testet i hemmiljö (även med tanke på vad jag hittills använt som både ljud- och bildkälla).

Dessutom, eftersom jag hittade denna spelare till en väldigt bra deal, så var det inte mycket att dividera om.



Förra helgen testade jag alltså 7600'an mot min Philips DVD963SA och följande noterades:

I 2-kanalsmusik är 7600'an bättre på att gräva fram ytterligare information i det låga registret. Basen är faktiskt riktigt bra (det här var en positiv överraskning) - tight, rapp och korrekt. Nyanser och klangtoner återspelas mer högupplöst på ett både djupare och rappare sätt, medan 963'an låter en aningens blöt och utsmetad i jämförelse.
I det övre registret var det inte lika stora skillnader, men fler mikrodetaljer kom definitivt fram.

Det är inte några natt-och-dag-skillnader jag skriver om, men skillnaderna finns än dock där.
7600'an är en DVD-spelare med ett mycket trevligt CD-ljud.

Bildprestandan hos 7600'an, både med progressiv komponentvideo och RGB över HDMI (främst 720p) till DVI på min projektor (Sanyo PLV-Z2), var också överraskande bra och jag måste säga att den har väldigt bra och korrekt färghantering - otroligt rena och fina färger (kanske den bästa färghanteringen jag sett i prisklassen). 7600'an har märkbart bättre hantering av lågdagrar än 963'an, då detaljer i mörka scener kommer fram på ett bra sätt. 963'an stödjer visserligen inte BTB (Black than black).

7600'an hanterar colorspace korrekt och har inte S-formad gammakurva - dock var tiden knapp när jag testade spelaren hemma; jag påbörjade testet runt kl.20:00 på lördag kvällen, samt att jag hann testa den lite under söndag kvällen.
Men för att återgå till produkten, så visar den BTB över HDMI/DVI och har dessutom möjligheten att ställa om mellan 4:2:2 YCbCr och 4:4:4 YCbCr, och det går även att växla mellan PC-RGB eller Studio-RGB om man så vill.



Sett till vad man får för pengarna, är 7600'an och det man får hos produkten; bra CD-uppspelning, SACD & DVD-A (vilket dessvärre inte testades), uppskalad HDMI med mycket fina och rena färger, en mycket kompetent apparat - man får liksom se helheten när det gäller DVD-spelare.



Vid musiktestet kopplades 963'an och 7600'an in samtidigt till separata konfigurerbara ingångar på min processor, spelandes varsitt exemplar av samma skiva samtidigt i s.k. BYPASS-läge - Marantz-fjärren styrde även 963'an, vilket underlättade handhavandet, och på detta sätt kunde jag växelvis lyssna på båda spelarna.

Utrustning vid musiktestet: Primare SP31 (processor), Primare A30.2 (2-kanalsslutsteg), Eichmann Technologies eXpress SIX (signalkablage), Amphion Argon2 (högtalare), Monster Cable Ultra Series THX 1000 Speaker Cable (högtalarkabel)

Vid bildtestet, anslöts spelarna växelvis med komponentvideokablage till projektorn för att på så sätt kunna utvärdera bilden - även RGB-HDMI i 720p testades separat, vilket gav ännu bättre bild.

Utrustning vid bildtestet är samma som vid musiktestet, fast med tillägget: Primare A30.3 mkII (3-kanalsslutsteg), Audio Pro Image Qube (surroundhögtalare), Monster Cable Standard THX-Certified Speaker Cable (högtalarkabel), Sanyo PLV-Z2 (projektor), XUS Manuell (projektorduk), MarcusCables RGB (komponent- & kompositvideokabel)
C-Quence Posted - 2005/05/30 : 12:14:24
j0akim; absolut! Ljudet sprider sig klart bättre med dessa högtalare, och med deras placering, än med de direktstrålande NHT 1.5 på 90cm höga högtalarstativ. Dessutom kompenserar jag i processorn (Primare SP31) både delay och ljudnivå så att man upplever ljudet bra i sittplatsen.
Här finns förresten en recension på Audio Pro Image Qube.

LeoArietis; jag instämmer: Primare gör mycket fina produkter (både ljud- & utseendemässigt)!
Du får väl skicka en förfrågan till Hasse på Audioactive och höra ifall Primare har något mer kraftfullt på gång?

garmen; jag vet inte hur pass mycket "basabsorbenten" skulle dämpa med större högtalare, men jag tror inte det skulle vara speciellt mycket eftersom det endast är ett par gardin-/panel-/tyglängder plus en ihålig papperslampa som agerar så kallad absorberare hemma hos mig. Däremot har inte jag kunskapen att räkna ut vilken typ av absorbentsbygge, eller vilket materialval, som tillämpas bäst för ändamålet.
Det jag funderar på dock är att "uppgradera" min så kallade "absorbent" genom att placera fiberplattor (eller dylikt) bakom längderna, så jag får väl se vad det skulle medföra ljudet.

Sambon gillar den väldigt mycket i alla fall, samt att den (åtminstone lite) fungerar ungefär som en "basabsorbent"...
garmen Posted - 2005/05/27 : 20:47:58
c-quence hur tror du att det skulle funka med större högtalare ? tror du att det skulle dämpa upp lika tillfredställade ? har ett par qrs saturnus som är lite större än dina stativare, jäkligt snygg lösning om inte annat, behöver lite färg på väggarna

//garmen
LeoArietis Posted - 2005/05/26 : 23:24:45
Trevlig akustiklösning med högsta WAF. Jag kan tänka mig att den hjälper till väldigt mycket då du fixar hörnet från golv till tak.

Snygga grejor i övrigt. Primare gör i mitt tycke de fräckaste förstärkarna, kul att de också har en snygg fjärr.

När kommer A40 för oss tvåkanalare som vill ha lite mer pulver?
j0akim Posted - 2005/05/26 : 18:16:29
jag lyssnade på dessa små kuber på hifi mässan som var i vintras, de lät helt ok i stereo, så jag kan tänka mig de funkar perfekt som surround. en fråga bara, sprider ljudet sig bra när du tryckt in dom sådär?
C-Quence Posted - 2005/05/19 : 13:02:39
...och de fungerar över förväntan.
vemsom Posted - 2005/05/19 : 11:20:39
Snyggt, diskret.
C-Quence Posted - 2005/05/19 : 11:06:57
Här kommer lite "före och efter"-bilder utan- och med Audio Pro Image Qube...

Före:





Efter:










C-Quence Posted - 2005/05/10 : 19:27:36
Här kommer en bild på kreationen - tro't eller ej, men den funkar (även om inte i samma utsträckning som en riktigt basabsorbent).







Numera står även subbasen precis till höger om audio/videobänken och mellan den högra fronthögtalaren och vitrinskåpet. Den placeringen funkar bra - mycket bättre till musik (även om jag inte använder subbasen till musik), men bumligheten vid LFE-effekter försvann ännu mer nu.
C-Quence Posted - 2005/05/10 : 16:45:06
Så uppenbart?!
Ledzepp Posted - 2005/05/10 : 13:12:54
IKEA goes absorbent....
C-Quence Posted - 2005/05/10 : 12:57:24
Det sista som hänt min anläggning (utöver att jag numera har en helt annan placering på subbasen - till det bättre) är att jag, ahem, byggde *host* en basbasorbent... *host* *host*
Hmm, rättare sagt; jag, ahem, "byggde" en "basabsorbent" av mindre vanlig(?) sort, för två helger sedan (eller åtminstone en kreation som funktionalitetsmässigt sätt efterliknar lite den hos en riktig basabsorbent).
Det är i alla fall extremt mycket WAF (i mitt fall SAF) över kreationen eftersom sambon godkänner den till 100%, men funktionaliteten (basabsorbering) finns där - om än i begränsad form & mängd. Den är dock uppgraderingsbar (tror jag ), om man så vill vid ett senare tillfälle.

Jag har glömt att lägga upp bilder (som ligger på hårddisken hemma), men materialet som använts är i alla det här:





C-Quence Posted - 2005/04/21 : 13:29:17
Det som verkligen skulle göra susen, är en bättre signalkälla och en mer musikalisk subbas (även om subbasen inte används i dagsläget till musik, eftersom jag föredrar BYPASS-läget i processorn).
FBK Posted - 2005/04/19 : 17:40:24
quote:
Hur kommer detta att ljuda?

BravoHar haft nöjet att få lyssna på C-Quence anläggning och den låter mycket trevligt, särskilt Amphion frontarna är lite av ett fynd för pengarna tycker jag
Bravo Posted - 2005/04/19 : 04:50:52
Häftigt med prylar, imponerande!
Hur kommer detta att ljuda?
C-Quence Posted - 2005/04/08 : 09:46:18
Inte mycket som hänt här på siståne - har lite andra prioriteringar just nu - men det senaste tillskottet till anläggningen är Monster Cable Standard THX-Certified Speaker Cable, som används mellan 3-kanals slutsteget och surroundhögtalarna.

Numera slipper jag se en tjock och bred högtalarkabel (Apature-kabeln jag hade innan) gå tvärs över sovrumsingången eftersom Monster-kabeln går att dra runt dörrlisterna till sovrummet.
C-Quence Posted - 2005/04/05 : 09:27:01
Haakan; de fungerar nog bra i sovrummet oxå! Och faktum är att en kollega till mig kommer köpa dessa till sitt sovrum...

Martin.M; joo, hehe, det är ju inte Audio Physic vi pratar om direkt!
Du är välkommen över! Jag tänkte faktiskt bjuda över dig och Peter någon kommande dag (om än bara över en dag, för jag vet ju hur era helger ser ut för det mesta; jobb jobb jobb). Men, vi tar det över PM istället.
Martin.M Posted - 2005/04/05 : 04:56:38
Många pikar får du för dina små kakburkar
Men jag kan tänka mig att dom låter bra då jag vet att du är riktigt kräsen när det gäller ljud!
Måste ta och komma österut snart alltså
Haakan Posted - 2005/04/04 : 23:41:08
lustig liten pryl det där funkar dock säkert utmärkt som kökshögtalare eller surroundare som du kör
C-Quence Posted - 2005/04/04 : 22:46:17
Jag har dessvärre ingen annan information kring skillnaderna mellan Image Qube och Level Qube än att finishen är dyrare att få till på Image-modellen, samt att korguppbyggnaden är av enklare typ för Level-modellen.
Sondek Posted - 2005/03/23 : 18:11:44
Låter intressant! Någon på Prisjakts forum nämnde att dom var lite vassa i diskanten men det kan ju som sagt bero på att dom inte var inspelad eller kringutrustningen. Vet du om det skiljer sig i diskanten mellan dessa två Cube modeller? Är det samma volym?
C-Quence Posted - 2005/03/23 : 13:43:51
I'm on it - har dock dessvärre inte haft den tid jag önskar den senaste tiden.

Kortfattat kan jag dock säga att de fungerar över förväntan som surroundhögtalare, och bytet från direktstrålande NHT 1.5 på 90cm-stativ till dessa var ett stort lyft - speciellt också när soffan hemma hos mig står dikt mot bakväggen och utrymmet för en fin cirkulär högtalaruppställning runt sittplatsen inte är möjlig...
Men hur som, så är (surround)ljudet numera större - både högre och bredare - hemma hos mig, och den diffust omvälvande upplevelsen blir "mer verklig" jämfört med dem tidigare direktstrålande högtalarna.

Högtalarna är inte heller riktigt fullt ut inspelade, och diskanten sägs bli märkbart bättre när inspelad.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000