HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Nya högtalare - Vienna Acoustics Beethoven!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
drkim Posted - 2004/09/21 : 23:06:33
Mina Dynaudio Contour 3.0 är ju sålda, mina Jamo Concert 8 väntar på att bli sålda och har förpassats till hemmabion så länge.

Fick i dagarna hem mina nya högtalare och jag tänkte här visa uppackning, installation och redogöra för lyssningsintryck så här långt.

Vi börjar väl med en liten "teaser" - någon som vet vad det är för högtalare?



Mvh
Jocke
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
drkim Posted - 2004/12/31 : 10:42:45
Tack Bravo, jag är faktiskt mycket nöjd!

Mvh
Jocke
Bravo Posted - 2004/12/31 : 03:20:09
Tjusiga högtalare och den gång jag hörde en högtalare från Vienna lät de alldeles utmärkt så jag kan tänka mig att du är nöjd "drkim". Grattis!
Per100 Posted - 2004/12/09 : 16:56:55
Hej Mahler,
Skulle vara kul att testa transparents nätkabel.
Men, det ligger lägre ner just nu.
Nu är det en ny CD som gäller.

Just nu känns det ganska jobbigt att
behöva använda ett par sämre kabel än transparent super.
Hur ofta tar man ett steg tillbaka? Aldrig
egentligen. Låt vara annorlunda. Men sämre, nej.
Mahler Posted - 2004/12/08 : 09:34:11
Tjenare Per,

Jag kan helt klart tänka mig att Transparent skulle passa bättre i ett mera högupplöst system än jag har idag. För all del är ju knappast S1:an och 250 blocken lågupplösta men mina högtalare har säkert konkurrenter som gräver lite djupare i detaljerna.

Har testat Transparent med Mårten Design Miles2 för övrigt och det var en fröjd för örat kopplat till nya Gondul och Grendel!! Så något fel på Transparent är det verkligen inte!

Klokt tänkt med kablaget förresten men jag undrar om du klarar av "ful" lyssningen då din flickvän inte vill snubbla över boxarna!!

Har du transparent nätisar ochså förresten?? Har själv provat Power Link Plus som gjorde en väldigt stor skillnad i mitt system!!
Per100 Posted - 2004/12/08 : 09:21:26
Hej Joakim,
Jo kabeln har gjort underverk. Redan Music Wave plus
har fungerat mycket bra i min anläggning, och den
är en hel del bättre än motsvarande kabel i gamla
XL serien som jag också ägt.

Synd bara att vi tvingats möblera om så att "klumpen"
är placerad vid sidan av en dörröppning. Min fru har
snubblat på den en gång och det går ju inte
att dölja den under en smidig list vid tröskeln.
jag funderar på att köpa en enklare kabel för vardagsbruk
och plocka fram transparenten vid "finlyssning" eller ännu
bättre, hitta en som är en 1/2 meter längre.
drkim Posted - 2004/12/07 : 20:36:49
Hej Per!

Det konstiga är bara att även med mina Dynaudio Contour 3.0 och Jamo Concert 8 så upplevde jag att de hämmade ljudet. Inte så att de blev onaturligt färgade, eller att som en del säger, att ljudet blev mörkare och mer kontrastrikt. Snarare så upplevde jag att det låg en tunn hinna över ljudet.

Både Harmonic tech, Eichmann Tech. Express 6SC och Straight Wirekabeln går ljupare i basen, med Transparent fick jag överlag ett tunnare mer odynamiskt ljud - det enda som funkade riktigt bra med den kabeln hemma hos mig var perspektiv, rymd och 3D - där var den lika bra eller till och med något bättre än Harmonic tech.

Men huvudsaken är ju att var och en är nöjd med just sin kabel och du verkar ju vara mycket nöjd med min gamla och då är ju allt som det ska

Mvh
Jocke
Per100 Posted - 2004/12/07 : 19:35:48
quote:
Även mitt intryck av vienna är ett lite laid back


Ja med transparent som också är lite laid back i karaktären
blir det kaka på kaka. Koppla kablarna däremot till
ett par högupplösta element så får man bla fram alla
detaljerna utan att det blir agressivt.
Mahler Posted - 2004/12/07 : 08:39:18
Tjenare Brullan!!

Va kul att höra att ljudet satt sig för dig och att det så att säga går på rätt håll ljudmässigt!!

Men jag måste säga att det är MYCKET intressant läsning när du skriver att Transparent inte passade ditt system ALLS!! Jag testade nämligen Transparent Music Link Ultra XLR till mitt system med Strauss, S1 och S250 monoblock och det var en förfärlig historia. Vilket faktiskt förvånade mig mycket!! Väldigt instängt och luddigt och grötigt. På något vis passar Transparent tydligen inte alls ihop med Vienna högtalare. Så kan det ju vara ibland. Men det är framförallt otroligt att man kan få fram en så enorm skillnad i kablar.

Nu kör jag istället Acoustic Zen ändå från CD/försteg ut till Strauss. Silver Reference XLR i signalvägen och Satori till högtalarna och jag är helnöjd.

Även mitt intryck av vienna är ett lite laid back och avslappnat ljud med järnkoll på händelserna i musiken. Ingen musik som villar bort högtalarna och som de grötar ihop. Värmen och röster är fantastiskt engagerande och ett hett tips till dig Drkim i musikväg är att köpa Joss Stones nya skiva och sätta på track 14 och 15! Där får du röser som dom kan låta som bäst. Inspelningen är otrolig!!

Nå med Vienna presentaras allt presenteras tydligt, rakframt och dynamiskt när så behövs. Basen är enorm fast ändå rund och slät och kontrollerad. Fast min erfarenhet är att det ochså behövs starka doningar för att tygla högtalarna. Iallafall mina Strauss som är liiite kinkiga med strömresurserna.

Nå, summa summarum kul att läsa dina upplevelser efter 3-400 timmar. Har nog själv spelat någonstans runt 4-500 timmar skulle jag gissa.
drkim Posted - 2004/12/07 : 02:33:51
Hej Kim!

Ja, jag är faktiskt mycket nöjd med mina Beethoven - så det kanske kan vara dags för en sista lyssningsintrycksbeskrivning!

Lyssnings intryck efter ca 300 - 400 timmar

Som inledning kan jag nämna att jag har bytt lite kringutrustning, detta måste givetvis tas i beaktan när jag nu skriver om de nya lyssningsintrycken.

Del 1 Jag har bytt ut mina förskräckliga Transparens MusicWave Super (säkert jättebra kablar men dom passade aldrig mig och min anläggning - och detta oavsett vad dom skriver i High Fidelity ). Det blev ett par billiga och väldigt korta Eichmann Tech. Express 6SC Series 2, detta däremot måste väl vara århundradets kabelklipp? sanslöst bra kabel för dessa pengar - når nästan upp till mina favoriter Harmonic Tech (Jag letar efter ett par pro 9 +) och så köpte jag ett par Straight Wire i Polen sist jag var där med jobbet (en varm, snäll och basrik kabel som är helt ok för pengarna - lite nyfiken på deras dyrare produkter).

Del 2 Jag köpte mig en McIntosh MC 7100 ett trevligt litet slutsteg från 80-90 talet på 2 X 100 watt och detta steg har inte fattat hur litet det är det spelar skjortan av det mesta jag haft hemma och ägt under årens lopp (inkl Vincent SP 991, Rotel RB 991 och mina Russian Dawn). Nu är mina Russian Dawn feljusterade/sönder efter rörbytet (dom funkar men det låter inte bra) så jag har inte gjort en rättvis jämförelse än - men dom ska fixas till vad det lider.

Detta är alltså förutsättningarna och här kommer utvärderingen:

Jag skulle nog våga påstå att de nu är helt eller åtminstonde nästan helt är inspelade.
Nu har basen blommat ut och den är kraftfullare än tidigare, lite rundare men ändå exakt - om ni förstår vad jag menar. Samtidigt har mellanregistret blivit mer öppet, bättre släpp och lite mer kropp i mansröster och gitarrer o.s.v.

Diskanten är nu ett snäpp snällare, men på något vis ändå mer korrekt - allt finns där men det känns aldrig jobbigt att lyssna. Allt detta kunde mina gamla Dynaudio oxå - men musiken spelades mer på en, kunde upplevas lite jobbiga på viss musik ibland. Vienna låter lite mer laidback på ett bra sätt.

Även Beethoven kan bita ifrån ibland och allt låter inte sockersött - rivigt men inte olyssningsbart.

Jag kan verkligen rekomendera er att lyssna på ett par Vienna om ni får chansen - risken är bara att ni köper ett par

Avslutar med ett par bilder på Beethoven och Mc 7100:









PS! Läs gärna mer om mina prylar på min hemsida (se nedan).

Mvh
Jocke
kim Posted - 2004/12/06 : 13:23:17
Hejsa Jocke.
Er blot lite nyfiken på at høre om du stadig er nøjd med dine Beethoven nu du har lysnat på dem et stykke tid.
Jeg har lige anskaffet mig et sæt , präcis som dine og har nu lysnat på dem i 4 dage ( de var tilspillat) og er väldig nøjd.
1. indtryk: Väldigt musikalske med et STORT såvel bredt som dybt lydbillede. Mycket fin detaljeret og dyb bas, herlig mellemtone og top med mye detaljer. At de så også er så snygga, at selv fruen min kan lide dem er jo bare så bra.

mvh.


Kim
drkim Posted - 2004/10/06 : 03:08:12
Loopen!

Tack själv, hoppas du blir nöjd - men det blir du säkert!

datar!

Tack!

Mvh
Jocke
datar Posted - 2004/09/28 : 21:49:17
Grattis till ett lyckat köp
Loopen Posted - 2004/09/23 : 22:28:00
Mycket fina högtalare drkim! Hoppas du blir nöjd och att du blir av med dina Jamo. Tyvärr så blev det ju ingen affär på dina 3.0 men jag måste i alla fall tacka för ett trevligt samtal. Jag kommer förhoppningsvis få min a nya högtalare i morgon och jag blir Dynaudio troget nu när jag sålt mina 1.3.

Lycka till.
Mahler Posted - 2004/09/23 : 22:24:51
MER MER JOCKE!! :)
Mahler Posted - 2004/09/23 : 14:26:46
Håller med om allt ovanstående om Vassago Hifi som jag uppfattar som en ytterst seriös handlare!!

Bra service, snabba svar på frågor på mail(om än korta ) och framförallt snabb och effektiv leverans av det man beställt! För att inte tala om sortimentet som är digert med tuuuuung och spännande elektronik! Mycket rör!!

Kul att ha att göra med Rene och okomplicerad att göra affärer med och vi lyckades till slut hitta fram till ett bra pris vi ochså!

Ja som ni förstår har jag ochså lurat upp Vassago på nätet! Det är minsann inte lätt att få tag på Vienna i Sverige idag vilket jag tycker är synd eftersom det är ett mkt intressant märke!! Men det blir ju bättre nästa år enligt ryktet iallafall!!

Nå, nu väntar jag med spänning på mina nya pärlor
Och i helgen kanske man lånar hem lite annat förstärkargodis som passar pärlan bättre än Amplifixen!

Fortsättning följer med all säkerhet!

Mahler Posted - 2004/09/23 : 13:16:10
Tro mig!!

Jag väntar ochså med spänning!!!

drkim Posted - 2004/09/23 : 13:14:27
Mahler!
Syskon - väntar med spänning på vad som kommer att hända

Mvh
Jocke
drkim Posted - 2004/09/23 : 13:10:36
Erixon!
Tackar för det, jag misstänker att tillfälle kommer ges att du får lysnna på ett par här hemma

Mvh
Jocke
Mahler Posted - 2004/09/23 : 13:08:36
Onekligen en tjusig högtalare på alla vis!! Och ljudet ligger säkert inte långt efter!
Så som du beskriver Vienna stämmer in på de flesta tyckares egna intryck. En lite varmare och rundare karaktär med skir och mjuk diskant och fantastiskt mellanregister för att inte tala om basen.

Vi blir förresten syskon snart Drkim!!

Mer säger jag inte just nu!!
drkim Posted - 2004/09/23 : 13:08:00
Pris och köp info!

Generalagenten för Vienna Acoustics i Sverige är den Norska generalagenten Interconnect.no Enligt deras prislista så ligger Beethoven på 32.000 NOK - Jag har inte köpt mina i Norge!

Vi har ju en annan aktiv Vienna Acoustics försäljare här på forumet
Rene Jensen med sitt relativt nystartade företag Vassagohifi, han är generalagent i Danmark. Enligt prislistan på hans hemsida så ligger priset för ett par Beethoven i Danmark på 31.000 DKK - Jag har givetvis handlat av Rene.

Med valutaomvandling och så vidare ligger prisnivån på ca 38.000 SEK i Sverige (beroende på träslag, rosewood är dyrast) - oavsett var du handlar.

Problemet är ju att Rene inte har försäljningrätten (än) i Sverige, därför är Rene försiktig med att skicka högtalare till Sverige. Så transporten fick ordnas på annat sätt (fick alltså hämta dom själv i Danmark) - men det var det värt

Rene är en sympatisk person och vi kom överens om ett pris som tilltalade oss båda - kan verkligen rekomendera er att göra affärer med honom. Snabbt, smärtfritt och med en bra servicekänsla.
Tack för en bra affär Rene

Mvh
Jocke
erixon Posted - 2004/09/23 : 13:05:57
Hej Jocke,

noterade precis din tråd. Det ser mycket trevligt ut. Förmodar att det låter minst lika trevligt. Jag har tyvärr aldrig haft möjlighet att lyssna på Viennas högtalare.

Väntar med spänning på fortsättningen.
//erixon
drkim Posted - 2004/09/23 : 12:40:40
Micke Y!

Inga som helst problem att driva högtalarna, det gick ju rätt bra med mina tröga Dynaudio, men funkar mycket bättre här. Slutstegen lämnar ju 50 "riktiga rör watt"

Jag har nu i dagarna beställt en hel uppsättning nya rör till stegen och det ska bli kul att höra om det blir någon skillnad - kan ibland tycka att stegen inte levererar lika mycket kraft i basområdet, som när jag först fick hem dom..

Mvh
Jocke
drkim Posted - 2004/09/23 : 12:35:37
Lyssningsintryck så här långt!

Vienna Acoustics rekomenderar enligt manualen att högtalarna skall spelas in i ca 100 timmar, första förbättringen kommer dock redan efter ca 30 timmar. Jag har nog spelat ca 50 timmar nu.

Detta är en riktigt trevlig ljudförmedlare, dom låter mycket homogent och spelar musik. Den är fyllig men utan att bli luddig, den har en stor portion värme och lyckas ändå med konststycket att vara detaljerad - kan inte märka att den ligger efter varken Dynaudio- eller Jamohögtalarna här. Mellanregistret är mycket trevligt, röster får rätt kropp och låter naturligt. Basen som jag tror kommer gynnas mest av inspelningen är snabb och alert - dynamiken är överlag bättre än mina tidigare Contour 3.0 - kan bero på att känsligheten är bättre? Basen upplevs inte gå riktigt lika djupt som på Contourerna, men så klipper dom till ibland och flyttar duktigt med luft.

Totalt ett tycker jag att högtalarna passar in i mitt system och det känns överlag som en uppgradering. Jag kan utan tvekan rekomendera köp av dessa - kort sagt en mycket bra högtalare som pryder sin plats i rummet. Ska bli kul att se vad som händer när dom är ordentligt inspelade

Mvh
Jocke
Micke Y Posted - 2004/09/23 : 12:33:40
Orkar verkligen dina slutsteg driva högtalarna? Bara nyfiken.

Micke
drkim Posted - 2004/09/23 : 12:21:52
Tänkte avsluta med ett par helhetsbilder, prisinfo och lyssnings intryck kommer snart

















Som ni ser så har jag även skaffat en vinylspelare, kom över en gammal Dual CS505 MK I billigt.
Jag har fått tag på en 1/2" adapter så jag kan byta pickup. Orginal så går det bara att använda Duals orginalpickup. Valet på pickup blev Audio Technica AT 95E - denna verkar funka mycket bra. Tyvärr så har mitt Riaa instickskort DP01 i mitt Densen försteg lagt av - så vinylen ligger på hyllan igen...

Mvh
Jocke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000