HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En ProAc-klon har blivit till! (färdig! -- 13/1)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
jhnmn Posted - 2004/12/25 : 19:24:19
Efter att ha fått mycket inspiration och hjälp här på forumet tänkte jag bidra med lite bilder från mitt pågående klon-bygge.


Men innan bilderna tänkte jag först skriva några ord om projektet.
Jag bestämde mig för att bygga dessa högtalare tidigt i somras. Då jag pluggar ungefär 90 mil hemifrån och varken har tid eller plats för bygge när jag är nere i Uppsala tycke jag det var ett utmärkt sommarprojekt att bygga ett par högtalare.

Kriterierna var att det skulle vara golvhögtalare, att de inte skulle uppta allt för stor golvyta, att de skulle vara lättbyggda samt att det skulle finnas mycket information på internet om något skulle krångla. Dessutom det självklara kriteriet att de skulle låta bra enligt mitt tycke och smak

Så valet föll till slut på Proac-klonen, som många byggt och ungefär lika många verkar nöjda med.


Sagt och gjort, i somras beställdes ett kit från EA, och den 12:e juli såg det ut såhär på köksbordet hemma hos mor och far:
.

Allt lugnt så långt, men att få tag på 25mm MDF visade sig bli ett problem. Ringde runt till ett tjugotal snickerier, byggvaruhus och alla andra som kunde tänkas ha tillgång till sådant, men kammade i princip noll

På tredje(!) försöket hos Beijer lyckades jag prata med någon som verkligen ville hjälpa mig, och han kunde helt plötsligt beställa hem enbart en skiva (till skillnad från de personer jag tidigare pratat med ), men leveranstiden kunde bli lång då det var semestertider... efter tre veckor dök det upp en skiva i Luleå, som sedan fraktades vidare till Beijer här i Boden.

"Nu blir det bygga av!" tänkte jag, och tog ledigt från jobbet en fredag för att kunna påbörja bygget. Svängde förbi Beijer på vägen hem från jobbet, lämnade ritningen till killen vid sågbordet och fick beskedet att det skulle vara kapat och klart vid lunchtid dagen därpå.

Men då jag kom tillbaka nästa dag fick jag beskedet att man skickat fel skiva från fabriken!
Tydligen hade någon sommarvikarie varit i farten och skickat upp en 22mm tjock skiva istället för de 25mm som jag behövde.

Jahapp, vad gör man då? Blev ordentligt knäckt och hade jag inte redan köpt elementen hade jag säkert skitit i hela projektet.
Men nu var det inte mycket annat att göra än att vänta till nästa gång man var hemma, nämligen nu på jullovet...

vilket var i torsdags, då det såg ut så här hemma hos mor och far

hade jag bråttom ut i snickeriet måntro?


Så här sitter man med slipdamm i håret och har just påbörjat sitt första högtalarbygge.


Men nu är det färdigsnackat, detta är tänkt som en BILDtråd

Dag 1:


Lim och skruv, det borde hålla.



Det "färdiga" resultatet. Bitarna blev för övrigt mycket bra tillsågade (på Beijer), det diffar max en halvmillimeter i skarvarna.




Dag 2:
Då jag som sagt inte hade tillräckligt långa skruvar för att få fast baffel och baksida tänkte jag lära mig hur en fräs fungerar.
Med hjälp av Pacs utmärkta fräs-tråd (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30756) konstruerades en enkel jigg, än så länge i spånskiva då jag inte hade nån tunn plywood hemma.




Ett par provhål frästes på en gammal spånskiva..

..och till slut blev det bra!
Märker just nu att det ser ut som om det undre hålet blev lite för stort, men jag tror det är bilden som luras


I väntan på att något byggvaruhus ska öppna finns det egentligen inte så mycket mer att göra, förutom att börja klura på det där med delningsfiltret kanske...?




Fler lägesrapporter kommer allt eftersom..
Frågor och kommentarer emottages gärna
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
jhnmn Posted - 2005/01/16 : 14:09:27
Vapor
Tack!

Socklarna? Vet inte riktigt, antingen blir de svarta eller så ekfanérar jag dom.. är lite kluven

Har tänkt göra ett par fronter också, när jag får tid.. men tyvärr har jag inte så stor tillgång till verktyg och sånt när jag är här nere i Uppsala
Vapor Posted - 2005/01/14 : 19:52:49
Grattis,fineren ser riktig fin ut.
Då er det den verste jobben igjen:nemlig å spille de inn,du har noe å glede deg til....
Soklene,hva har du tenkt der?

Andre`
jhnmn Posted - 2005/01/14 : 18:13:31
Haakan
Tack

Högtalarna bor just utanför Boden, alltså 3 mil inåt landet från Luleå. Men till Luleå far man ofta, så jag tar gärna emot nummer..
Haakan Posted - 2005/01/14 : 17:33:10
va fina dom blev

vart bor du kan ge tips på billig flyttfirma om du bor längs E4 från luleå å neråt
jhnmn Posted - 2005/01/14 : 00:20:33
Nu spelar de!
Jävlarns vad nöjd jag är.



Det visade sig vara lite pillrigt att få islagsmuttrarna att sitta kvar i MDFen, men med en polygrip och lite lagom med våld lyckades jag.. det gäller dock att vara ganska varsam när man skruvar fast elementen för att inte trycka ut muttern på andra sidan.

Till slut satt allt fast. Lödde fast terminalerna (men inte elementen, tänkte frakta de "tomma lådorna" för sig och ta elementen med mig på planet) och gjorde en snabb genomgång att allt såg ok ut.

Snabbt kånkades båda högtalarna upp till brorsans rum där min gamla stereo (HK650 förstärkare + HD740 cd-spelare) bor..
Ställde upp högtalarna lite slarvigt, drog om högtalarkablarna, la i Aesop Rock i cd-spelaren och satte mig i soffan. Med stor andakt tryckte jag på play.. och visst lät det, men ena högtalaren var stendöd!

"Ajajaj" tänkte jag och hann bli en hel del nervös innan vi hittade det pinsamma felet; när min bror dragit i högtalarkabeln hade den delvis lossnat från baksidan av förstärkaren.

Efter att några svordomar och mordhot uttalats () mot min bror var det då dags för ett nytt försök.

Och denna gång lät det!
På grund av slarvig uppställning, icke optimerad basport (alldeles för lång, ska experimentera med den senare) och oinspelade element tänker jag inte kommentera själva ljudet allt för mycket. Men det lät mkt lovande i alla fall.


Så nu är bygget i princip avslutat, så när som på basporten.
Tänkte bjuda på ett par tre sista bilder:

Framifrån:

(ska fixa svarta skruvar senare)


Kass bild bakifrån, med portarna bortplockade:


Och slutligen lite snett ovanifrån:


Mitt enda huvudbry just nu är hur jag ska få ner lådorna hela och rena.

Imorgon ska jag ta mig till mitt gamla sommarjobb, ett lager, där det finns kartonger och bubbelplast i mängder.. sen slå in lådorna så gott det går.

Jag tänker som sagt plocka ut elementen och ta dessa med mig på flyget. Lådorna får sedan åka med i en flyttbil eller fraktas med bussgods ner till Uppsala. Flyttbil känns lite mer "säkert" än bussgods som spelar fotboll med sina paket, men kostar å andra sidan en aning mer.. så det är en liten balansgång mellan ekonomi och samvete..


Någon som har förslag på alternativa fraktsätt?
m_persson79 Posted - 2005/01/12 : 03:26:06
quote:
Hoppas bara de kan spela musik också


De kan de!!

Har hört orginalen också fast under helt andra omständigheter. (rum & elektronik)
jhnmn Posted - 2005/01/12 : 01:01:40
Sådärja! Uppdateringsdags igen.

Några dagar har gått och högtalarna börjar nu närma sig färdiga.. räknar med att kunna spela musik imorrn


När allt hade fanérats åkte planslipen fram, och ett par dammiga timmar senare var alla sidor plana och släta. Använde mig huvudsakligen av 180s slippapper och sista touchen gjordes med fint 240-papper.


Efter det kom den stora nervösa stunden då fräsen plockades fram. Alla avstånd mättes, markerades, kontrollmättes, kontrollmättes igen, osv. Allt för att slippa plocka fram den stora hemska fräsen

Men till slut fanns ingen återvändo. Ett centrumhål borrades och vi (jag och farsan) fräste allt efter Pac:s pedagogiska tråd.
Hålen blev till vår stora lycka skitbra, alldeles rätt djup på försänkningen och väldigt bra storlek på hålen.

Tyvärr blev det inga bilder, var så inne i fräsningen att jag glömde bort att fota.


När hålen var frästa åkte följande fram:

Paraffinolja som herrn på färgaffären rekommenderade. Lukfritt, torkar snabbt och trasorna självantänder inte.

Använde en gammal bommullstrasa till att olja in högtalarna. Fanéret sög in ganska mycket av oljan direkt men jag strök på rikligt och tänker låta det stå över natten för att kanske ge lådorna en till omgång imorgon.

Här syns skillnaden mellan en inoljad och en "oinoljad" (som vi säger i norr ) högtalare.

Den uppmärksamme ser att jag på den icke inoljade högtalaren har borrat hål för att skruva fast elementen mha islagsmuttrar på insidan.

Och så här ser det ut i vardagsrummet just nu



Nu känns det som att det börjar närma sig!
Hittils inga problem, då får man väl bara hoppas att det kommer något slags (väl)ljud från dom när de kopplas in!




m_persson79
Ja, jag är skitnöjd med själva finishen och fanéringen. Visst, några skönhetsfel går självklart att hitta men med tanke på hur pass lite förkunskaper jag hade om just fanéring och fräsning så tycker jag att det har gått galant!
Hoppas bara de kan spela musik också


EngelholmAudio
Det är alltid trevligt att kunna bidra med något när man suttit här och läst och lärt så mycket.
I princip varje "dum fråga" är ju redan ställd, så innan varje steg i byggandet har jag sökt runt på forumet och läst på lite för att slippa trampa i de värsta nybörjarfällorna.


På samma sätt som jag inspirerats av alla byggen här på hififorum hoppas jag kunna inspirera någon annan - nu är jag ju nästan expert på det här!
m_persson79 Posted - 2005/01/11 : 15:46:13
Ser läckert ut.

Klonerna låter verkligen bra!!
EngelholmAudio Posted - 2005/01/11 : 13:28:23
Ser man på! Tack för intressant läsning.
Kul att kunna följa de komponenterna jag säljer och skickar iväg!

Nu är det bara "resten" kvar!

jhnmn Posted - 2005/01/11 : 13:08:41
zzap
Bitarna är ungefär 30cm breda.

Jag hörde mig för så att jag skulle få tillräckligt breda bitar, tänkte att jag hellre skulle betala för lite spill än att jag skulle behöva skarva så pass mkt, särskilt när jag aldrig fanérat förut.

Fanéret kommer som sagt från Pondus snickeri i Stockholm, som jag varmt kan rekommendera. http://www.pondussnickeri.a.se/



dajz
Ja, ek var ett lätt val
Det är kanske inte det roligaste fanéret, känns lite för "vanligt", men det är ju fortfarande snyggt som tusan.. sen så matchar det väldigt bra med hyllor och skrivbord där hemma så.
zzap Posted - 2005/01/11 : 10:42:27
Dina fanérbitar ser väldigt breda ut i jämförelse med dom som jag använde till mina HLFS-1:or, hur breda är dom? Det ser ju iaf ut som om det räcker med en bit per sida så man slipper skarvar och det slipper man ju gärna...
dajz Posted - 2005/01/08 : 18:46:29
Trevligt att det är någon mer än jag som gillar kloner i ek :)
jhnmn Posted - 2005/01/08 : 17:43:30
Har varit dålig på att uppdatera men desto bättre på att bygga, en hel del har hänt sedan sist m.a.o


Först och främst ekfanérades baksidan. Fanéret köpte jag från Pondus snickeri i den kungliga huvudstaden och fraktades hit upp hoprullat i en stor låda. Är väldigt nöjd med kvalitén, kan varmt rekommenderas.


Här ligger baksidan i press, enligt konstens alla regler. Använde mig av trälim, delvis för att jag var inomhus och inte hade tillräckligt bra ventilation men också för att jag inte vågade använda kontaktlim som hugger direkt..



Och efter att ha sneglat på klockan under några timmar så är det dags att lyfta på locket.. har aldrig fanérat förut så lite nervöst var det allt.

men allt ser ut att ha gått bra!


Då jag med nöd och näppe lyckades tillverka ett delningsfilter som överhuvudtaget gick att få in i lådan la jag snabbt ner idén att göra ett som går att föra in genom hålet i baffeln.
Jag blev alltså tvungen att skruva fast delningsfiltret i botten av lådan.. inte optimalt, men jag har i alla fall provspelat och kollat så att det är rätt kopplat




In med de sista bitarna bitumen och lite lagom med dämpull, skruva fast baffeln, slipa, spackla, slipa mer, spackla mer, slipa mer, slipa ännu mer.. och avsluta med en välförtjänt öl.

Råkade tyvärr radera bilderna från denna process (skyller såklart på den välförtjänta ölen ), men de var ändå inte särskilt intressanta.



När alla sidor är riktigt jämna och fina är det bara att smälla på lite trälim.. eller mycket, för säkerhets skull.



Lägg på fanér -> Pressa på ordentligt -> Vänta några timmar -> Lossa -> Slipa ner kanter -> Upprepa för alla sidor, och så småningom börjar man se ljuset i tunneln..


Här är jag lite mer än halvvägs genom fanéringen (topp och baffel återstår)





I skrivande stund ligger den sista lådans sista sida (baffeln) i press. Den andra lådan är helt färdigfanerad.



Resultatet då? Jodå, jag är nöjd. Vissa små skavanker har det ju blivit men de har skett på rätt ställen.
Bland annat lossnade frässtålet då jag skulle göra hålet för porten, men lämnade som tur var bara ett litet jack som ändå kommer att täckas av porten.. så det är det ingen annan än jag som vet om
Det var också tur att jag började fanéra baksidan då alla små nybörjarmissar man har gjort (då fanéret flisat sig) inte kommer att synas.
Man lär sig sina läxor den hårda vägen, bland annat att kanterna och hörnen är VÄLDIGT känsliga och lätt rivs upp/flisar sig om man är snål med limmet.

Men allt som allt är jag helnöjd med fanéringen. Den sista finslipningen och inoljningen är förvisso kvar men jag hoppas att den inte avslöjar mina små missar



Det enda som återstår nu är alltså att fräsa hålen för elementen, finslipa och olja samt löda/skruva fast element+terminaler.

...men det blir morgondagens projekt
jhnmn Posted - 2004/12/28 : 23:43:43
Sådärja, ännu en dag har gått och ännu ett steg närmare en färdig högtalare.. tror jag

Personalen på MDS hade precis tagit lunch när jag kom dit, så någon dämpull blev det inte idag heller..
Får försöka fixa det imorrn eller på torsdag.


Dag 5
Alla komponenter fästs med buntband. En av spolarna ställs på högkant (efter tips på forumet), kanske skulle även diskantens spole ställts på detta vis men det rör sig nog om en marginell skillnad i så fall.



När allt verkar sitta som det ska plockas en av årets julklappar fram. Det var många år sen man höll i en lödkolv...



Och till slut - voila!



Allt verkar sitta som det ska!
Nu krävs bara dämpull och ett sista ark bitumen innan jag kan skruva fast baffeln, slipa till lådan och fanera den.
mangew Posted - 2004/12/28 : 17:21:05
quote:
Du bor i kalixtrakten va


Nä, men lägg till över- stor skillnad!

Det kommer nog knappast att skita sig, som sagt det går väl knappast att misslyckas med dessa.
Haakan Posted - 2004/12/28 : 17:02:50
hehe det går ej att misslyckas med proacarna
jhnmn Posted - 2004/12/28 : 16:59:52
mangew
Ja, som Haakan säger så är det ju byggandet som är det roliga

Men om mitt bygge skiter sig helt (peppar peppar ) så får jag väl ta mig en funderare

Du bor i kalixtrakten va?
Haakan Posted - 2004/12/27 : 23:13:22
kommer det ett par eals härnäst lr
mangew Posted - 2004/12/27 : 23:09:54
Haakan:
quote:
mange va fan...det e ju byggandet som är det roliga...


Självfallet, det är därför som det 3:e högtalarparet på 3år ska börja byggas under våren. Måste försöka rensa bort något par också
Haakan Posted - 2004/12/27 : 23:06:22
mange va fan...det e ju byggandet som är det roliga...
mangew Posted - 2004/12/27 : 22:59:31
Att du ej sa du behövde ett par Pro Ac kloner, jag har ett par i länet som ev. ska säljas snart

Nä, kul att folk ännu bygger dem!
jhnmn Posted - 2004/12/27 : 22:50:49
Sådärja.. två dagar har gått och lite (lite!) har hänt sedan sist.



Dag 3
Då alla byggvaruhus var stängda kunde jag inte köpa längre skruvar.. fick därför roa mig med att fästa fast asfaltsmattan.


Till detta behövs inte mycket!



Efter några minuter satt allt fast.


Plattorna satt bra av limmet, men för säkerhets skull bör de ju fästas ytterligare då limmet antagligen kommer att torka ut med tiden. Den häftpistol jag hade var lite för klen, så antagligen måste jag fixa lite nubb..



Har man nåra spillbitar bitumen över (och inget bättre för sig en söndagkväll), så.. varför inte dämpa terminalerna?





Dag 4
Nu öppnade äntligen Beijer, så jag tog tillfället i akt och skickade dit farsan samtidigt som jag var på ClasO i grannstaden

Men innan vi fäste baksidorna valde vi att såga ut hålen för terminalerna.

Först ska det ritas upp och borras..



Sen åker sticksågen fram



I efterhand upptäckte vi att det var lite snålt sågat, så den gamla hederliga raspen fick en stund i rampljuset:



Raspen gjorde sitt jobb bra, och till slut passade terminalerna som handen i handsken!



Då är det bara att limma/skruva fast baksidan.. lim, tvingar och skruv åkte fram:



Och till slut resultatet av dagens arbete:




Imorgon ska jag inhandla dämpull från MDS, och när väl det är fastsatt är det bara att skruva fast baffeln, slipa/spackla och börja fanera!
Haakan Posted - 2004/12/26 : 02:22:55
vänta bara tills du handlar cdspelare för 20000:- för att en vecka senare bygga högtalare för 10papp

min var också förstående nån månad ( vecka kanske det va )
jhnmn Posted - 2004/12/26 : 01:28:17
Haakan
alltid kul med nya byggen se till att fota mycket bara
Ja visst är det skoj! Ibland så skoj att det går lite väl fort fram och så står man där, färdig, utan bilder..

efter ca 6mån börjar det värka i diy tarmen igen....åsså blir allt dyrare å dyrare så se till att inte ha nån flickvän bara
Mja, som student har man ju inte allt för mycket stålars att röra sig med.. men just eftersom jag har sambo så blir de fasta kostnaderna lite lägre

Hon är dessutom förstående när det gäller mitt HiFi-intresse, men det kanske är för att jag själv gillar "snygga/stilrena grejor" som våra intressen inte krockar
Haakan Posted - 2004/12/25 : 19:32:25
alltid kul med nya byggen se till att fota mycket bara

rätt trevliga dom där proacarna fast lite odetaljerat för min smak....men du kommer garanterat bli nöjd med dom!

efter ca 6mån börjar det värka i diy tarmen igen....åsså blir allt dyrare å dyrare så se till att inte ha nån flickvän bara

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000