HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Att fräsa ett runt hål, hur gör man det då?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/07/13 :  13:25:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej!

Vi har haft ett antal försök till att beskriva hur man fräser ett runt hål på DIY-sidan, här kommer mitt...




Verktyg som behövs:
- en överhandsfräs.
- en jigg att sätta på överhandsfräsen.
- lite stållinjaler och skjutmått att mäta med
- ett litet borr
- en borrmaskin

Först ett litet råd innan vi börjar,
en överhandsfräs kan vara mycket farlig så ta det försiktigt!


Det som är den klurigaste delen i verktygsarsenalen är jiggen. Jag har gjort mina jiggar i 5mm's MDF, men det finns färdiga att köpa så att man inte behöver meckla själv om man inte vill. Jiggen består av en skiva som man skruvar fast på överhandsfräsen och som man sedan kan fästa med en centrumtapp i det underlaget som man vill fräsa i. Så Om man skall beskriva hur detta funkar skulle jag vilja säga att det är ungefär som att använda en passare, fräsen sitter fast ytterst på passaren och man kör den runt ett centrum hål.

Men, som tur är har jag lite bilder så vi behöver inte nöja oss med det skrivna ordet.

2st jiggar anpassade till min fräs


Här är två jiggar, en liten till hö och en stor liggande bakom. Med den stora kan jag fräsa stora hål. Jag använder den för diametrar större än 25cm

Denna gången skulle jag fräsa för en 5½"-bas(har jag för mig att det var...) så jag använde den lilla jiggen.

Den lilla jiggen fastskruvad på fräsen


Om man tittar noga så ser man att frässtålet går igenom jiggen i det stora hålet som var gjort i den.

Nu mäter man upp radien på det önskade hålet och markerar den på jiggen.

Mät upp radien


Och sedan borrar man med sitt lilla borr(jag brukar köra med 3,5-4mm borr)

Borra, borra


Det är alltid bra att testa att man fått det rätt innan man sätter fräsen i det materialet man skall göra så jag brukar provköra på en spillbit.

Provfräsningen mäts


Om allt är rätt och riktigt är det bara att sätta borren på centrummarkeringen för det hål som skall fräsas och sedan fräsa.

Borra, borra



Jag brukar använda samma borr som jag borrar med som centrumtapp

Borra, borra



Tja, sedan är det bara till att fräsa!

Fräsa, fräsa


Eftersom det var ett element som skulle fräsas så fräser jag först en försänkning.

Försänkning färdigfräst


Och sedan fräser jag själva hålet. Med min fräs fräser jag sällan djupare än 3-4mm åt gången så man får köra några varv innan man har tagit sig igenom hela skivan.

Nästan klar


På slutet brukar jag tes

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/13 :  21:13:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Snyggt...

Såg att du hade merkaerat RADIEN. Jag gjorde fel första gånen och mätte diametern. Nu hade jag lite tur och märket att jag skulle få fräsa UTANför skivan. Ingen höjdare.

Om man tänker lite INNAN, så brukar det gå bra.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/13 :  22:05:42  Show Profile Send filkingian a Private Message  Reply
Bra!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/13 :  23:58:08  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
hehe zalve :)det där hade jag aldrig erkännt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/14 :  00:22:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
INGEN Såg det, alltså har det aldrig hänt...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/07/14 :  10:19:58  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
En fräsningsguide är guld värd!

Jag har den sparad i mina favoriter!

Tack Pac

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/14 :  12:27:44  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Perfekt fräsningsguide pac
det är bara jag som inte är med 100% som vanligt =)

Vad är en jigg? frässtål?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/07/14 :  15:06:02  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Jigg = mall; stål = verktyg.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/14 :  17:43:56  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Jag fräser runda hål betydligt enklare, "enter" brukar funka rätt bra

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/07/14 :  18:04:44  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
dazzin, måste inte du hålla på å rita i datorn å mäta massa skit innan du klickar (inte på enter) på knappen på fräsen?

(skiver bara för att förstöra ditt inlägg )

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/07/14 :  19:18:26  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply

/Patrik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/07/14 :  20:01:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja du Dazzin, den verktygsparken kan få vem som helst att bli grön av avund...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/14 :  21:04:50  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
jo det e nackdelen med att ha flyttat till sthlm

farsan e lärare på itec så där har man tillgång till både metallfräsar samt trä...nu får man finna sig i rusta fräsen

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2004/07/15 :  23:43:15  Show Profile Send berglund a Private Message  Reply
Kanon beskrivning, går ju att använda till det mesta som skall vara runt där inte det duger med sticksåg passning.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/15 :  23:44:15  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
skulle inte ens använda sticksågen i en köksbänk :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2004/07/19 :  23:17:01  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
hej alla ett till tips fräs i en 16mm skiva använd denna som mall fäst denna på den
bit som ska användas med dubbelhäftande tejp, fast man behöver ett frässtål med
ovanligande kullager som sagt inte standard i fräskiten från rusta

18 ska de va.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/20 :  00:17:00  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
ett till tips som kan vara bra så ni slipper få 2st "tappar" kvar, dvs så att inte den runda mitten släpper då ni kommit ett helt varv igenom. är då att borra helt igenom skivan för att under den ha en till skiva/bord, så att centrumtappen går igenom båda materialen då kommer alltså inte den runda delen röra sig då den lossnar...


nån som förstod det där? pedagogik e nog min sämsta sida :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/07/20 :  08:53:18  Show Profile Send big-olle a Private Message  Reply
Bra guide.

DeWalt, riktiga grejer. Snyggt!

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/21 :  08:56:20  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Ingen som har en bra guide till ovala hål tex en focal diskant?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/08/01 :  15:04:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Haakan, ett bra tips!

big-olle, tackar och mina DeWalt'ar funkar kanon även efter några års "slit". Har bytt acken i borrmaskinen efter 3 år dock och även skaffat en bättre laddare.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2004/08/14 :  14:06:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bra artikel Pac !
Det vore kul med fler artiklar om hantverket i DIY svängen.
Jag skulle vilja slänga in en länk men lite inspiration vad man kan göra med sin överhandsfräs:
http://www.patwarner.com
Överhandsfräsen blir ett mycket användbart verktyg tillsammans med ett fräsbord och lite jiggar.
Länken ovan visar Pat Werners byggen av fräsbord mm.
Allt är handtillverkade tillbehör till överhandsfräsen (vilken precition !!)
framför allt längsanhållet (-med mickrometerinställning) på denna länk
http://www.patwarner.com/routerfence.html
Kanske inte en direkt koppling till HIFI, men dessa är riktigt snygga byggen och skulle underlätta i mina HIFI byggen i alla fall
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/31 :  17:31:16  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Super reportage. Skulle inte ett reportage om fanering vara bra?

MvH
Johan
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/31 :  18:43:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det finns faneringsmallar,,, minst 2 st vad jag kommer på,,, Annars kan man kolla i nån av de lngre HFLS1 trådarna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000