HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Rosbacke bygger hifi-låda (Ucd-180 förstärkare.).
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/15 :  01:27:56  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Vad är nu detta? Vad är en hifilåda? Vi får väl se...

Det hela börjar som vanligt i källaren med en del överblivet material.


Fram med sågen, spänn fast en sågguide och kör med cirkelsågen,


så har vi fyra små bitar.


Hmm, lite mer prylar, lite mer form på träbitarna. Vi skymtar några transformatorer, kondensatorer och en stålplåt.
Jag har äntligen tagit tag i ett 13 år gammalt projekt. Jag beställde då ett kit bestående av två stycken 2x22V / 160VA transformatorer, 2 likriktarbryggor och 8 st. 10mF/40V kondensatorer. Nu är det dags att skapa någonting vettigt av det.
Stålplåten är en bit inköpt ifrån Clas Ohlson. Den är i orginalstorklek så den bestämmer lådans dimensioner.



Fram med fräsen och skapa spår så att stålplåten i botten får plats



Och sedan min favoritmetod att sätta ihop lådor, träplugg.


Limning och spänning.



Lite prylar ifrån Elfa behövdes dock. Nätkontakten är en riktigt praktisk variant med inbyggd säkringshållare. En komponent mindre! Man kan även stoppa in en reservsäkring.



Jag måste fästa bottenplattan på något sätt. Jag har fräst ur 5mm spår så att den sitter en bit ovanför golvet. Det gör så att jag kan fästa skruv i plattan utan att de tar i golvet. Men jag måste även fästa plattan i sidorna så de blir till att limma på ett par lister för att ha något att skruva i.



Nu sitter transformatorerna på plats. Satte även dit en 100nF kondensator över varje primärlindning för att dämpa spikar. Men enda motiveringen är just nu är 'alltid gör de någon nytta och skadar knappast' så det finns säkert bättre sätt.



En närbild på fyra likriktarbryggor och ett DC filter för primärsidan.
Har satt 100nF kondensatorer över varje diod i likriktarbryggorna. Hittade en länk på nätet som rekommenderade det men jag har ingen bra modell för vad de gör.
Nätfiltret skulle kopplas i serie med primärlindningen och var tänkt för att ta bort DC spänning ifrån transformatorerna men de brummade _mer_ när det satt där. Utan så hörs inget brum men man kan känna en lätt vibration i lådan. Får se hur mycket huvudbry det kommer att orska i framtiden...



Två av likriktarbryggorna på plats. Fördelen med träsidor, det är lätt att fästa saker med träskruv.



Resultatet efter dagens aktiviteter. Hela delen med Trafo, likriktare och kondensatorbanker är på plats. Det är fyra oberoende spänningsmatningar på 30V tomgångsspänning styck, De ska kunna leverera knappt 3A var enligt datablad men vi får se. Jag har även satt dit en 100uF Låg ESR kondensator och ett shuntmotstånd på varje för att klara tillfälliga spikar och ladda ur kondensatorerna efter avslag.



Bild på hela lådan.

Som ni ser så finns det en del plats kvar. Jag har för tillfället inte bestämt mig för det ska användas till så förslag är välkomna.
Troligtvis blir det två eller fyra förstärkarmoduler och om det får plats, ett DAC kort med pcm 1796. Men det är senare proje

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

Edited by - rosbacke on 2004/09/08 15:27:31

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/15 :  02:10:56  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Kanske kan du få plats med en skiljetrafo för att rena nätspänningen?
'alltid gör de någon nytta och skadar knappast' hehe

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/15 :  11:20:03  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
nu kommer dagens dumma fråga men vad är det hittils?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/15 :  12:43:42  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
En hifi-låda?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/15 :  12:51:08  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
tja å vad gör då en hifilåda så här långt? :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/15 :  13:18:40  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Än så länge är det bara 4 stycken matningsspänningar. Inte mycket hifi alltså.
Men nu är et fritt fram att börja bygga de roliga sakerna! Annars brukar låda, matningsspänning och annat småkrafs vara precis det som gör det så jobbigt att avsluta ett projekt så nu behöver jag bara hitta något roligt att fylla den med.
(Lite ytbehandling och finish behövs nog också innan den är välkommen i vardagsrummet.)

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/16 :  14:20:04  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Så du vet alltså inte vad det ska bli än?
eller håller du bara oss på halster

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/16 :  15:40:03  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Du har helt rätt, jag vet inte vad det ska bli än. För att lätta på spänningarna så kan jag säga redan nu att det lär dröja innan det är klart men jag tyckte att jag kunde börja tråden redan nu. Alltid kan man inspirera någon som vill se en lättbyggd låda...

Vad iväg idag och köpte en stereo-volympot. Den kommer nog att hamna i lådan på något sätt.

--- Mikael R



Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/02 :  09:58:26  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Nu var det ganska länge sen vi såg nåt nytt?
händer det inget?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/02 :  23:36:35  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Var lugn, det kommer. Ledtråd: Klass D och reglerad matning.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/03 :  14:55:22  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
svårgissat från andra trådar rosbacke ;) kan det va hypex

blev det 180 lr rent av 400 ? du kommer genast hit med den då den e klar okok ?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/03 :  20:19:34  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Det har jag redan bokat, bara glömt att berätta att jag kommer.
Vill se vad den kan prestera med en OK CD-spelare och sen blir man ju lite nyfiken på dina experiment med akustikmodellering i rummet. Nej nu måste jag bygga vidare...

--- Mikael R



Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/03 :  20:38:55  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
jo det tycker jag förhoppningsvis har jag en absorbent samt lite diffusorer då du kommer :)

kanske tom basmoduler med ss element vem vet ;)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/04 :  09:44:52  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Du bygger en förstärkare? mer bilder!!

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/06 :  23:06:07  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
rosbacke nu har du haft flera dagar på dig e den inte klar snart ;)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/07 :  23:14:28  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Jag anar att folk börjar på att bli otåliga, så det är väl dags att presentera nästa del.

Det var rätt så givet att någon form av effektförsärkare skulle in i lådan. Första planen var Gainclones av någon form. Eventuellt bryggkopplade om effekten var för liten. Det hade funkat hyfsat då jag hade 4 x 22V AC utgångar.
Nu blev det inte så. Började läsa en del om Hypex modulen Ucd180 och fastnade för den. Sagt och gjort, två stycken beställdes.
Ett problem var dock att de vill max ha 50V DC in. Samtigit blir mina 30VDC tomgångström alldeles för klent om man ska driva 8-ohmare. (HFLS-1) Vad göra?

Varför inte ett stabiliserat aggregat? Koppla två matningar i serie för plus och minus och vi har +-60V. En liten stabilisator som sedan ser till att spänningen inte överstiger +-50V. Dags att plocka fram de gamla elektronikprylarna och damma av etsutrustningen.
Konstruerade en spänningsregulator som ska klara av 10 ampere ström och som kan ställas in att leverera mellan +- 52-40 volt. Den höga spänningen gjorde att det var rätt så ont om färdiga lösningar så det fick bli en diskret historia. Fördelen var också att de flesta komponenter fanns redan i huset.
Schema ritades, enkelsidigt kretskort caddades (Prisa Eaglesoft, autorouter för privatpersoner är värt mycket!)
Och sedan var det dags att etsa kretskort.

En gammal sollampa ifrån 60 talet. Troligtvis rena cancergeneratorn om den användes som tänkt.


Framkallning och sedan etsning.



Det färdigetsade resultatet:


Borrat och borttvättad fotoresist. Kom återigen på att jag borde köpa ordentligt ställ till borrmaskinen. Frihand med 0.8mm borr är inte att leka med...:


Slutligen monterat:


Nu blev det spännande. Första testat om jag hade gjort rätt. Inkoppling live till +-60VDC. Skulle det bli dags för röksignaler?
Visade sig att nästan allt funkade! En zenerdiod som hade för lite ström igenom sig fixades med några extra motstånd på baksidan.


Ett litet hopp framåt i tiden. Hypexmodulerna klarar av balanserad input så det vill man ju utnyttja. En volympott så man kan ta med sig förstärkaren som partybopper och vanliga RCA kontakter. Tillsammans med några switchar så man kan koppla den konfiguration man vill ha. Resultat, manöverpanelen på baksidan:


Panelen bakifrån, klädd med aluminiumfolie för skärmning.


Samtidigt står lådan på tork i källaren efter att ha fått sig ett par lager färg på sig.



Alles för denna gång. Fortsättning följer.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/09 :  22:48:24  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Ok, då har det gått ett par dagar till. Komponenter börjar monteras och man kan börja ana vad det ska bli. Först ett foto på baksidan:


Modulerna har balanserade ingångar så ett par XLR kontakter för det. Ett par RCA för 'vanlig' hifi, en volympot för fältbruk och några switchar för att gå förbi volympot och välja mellan RCA eller XLR.

Fläkten med kylfläns är en gammal processorkylare. Den är temperaturreglerad och går normalt inte. Bör börja snurra när kylflänsen går uppåt 50-60 grader. Det är enbart spänningsregleringen som använder sig av den då modulerna kyls mot botten.


Insidan på lådan. Nu mer delvis klädd med aluminiumfolie och en skiljevägg mot nätdelen. Bör skärma av det mesta brus man kan få in.


En bild till. Notera de två RIFA 3,3mF elektrolyterna. De är antagligen overkill men är tänkta att ta hand om de sista resterna av HF-rester som modulerna kan generera. De jobbar trots allt i klass D vid någon Mhz. Modulerna är på plats tillsammans med högtalarkontakter.
Internkablage är mikrofonkabel med dubbel skärm för signaler ifrån Elfa samt 4 mm2 högtalarkabel för de flesta DC och högtalarkablar.


Snett framifrån:


Och slutligen modulerna. De sitter monterade i bottenplattan som är 1.25 mm stålplåt ifrån Clas Ohlson.


Har testat att lyssna lite trots att jag inte är klar.
Det låter bra! Jämfört med min Onkyo hembioreceiver så är det mer kontroll på basen och betydligt mindre vassa 's' i diskanten. Volymtestet får komma någon gång när grannarna inte ligger och sover.

--- Mikael R





Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

Edited by - rosbacke on 2004/09/09 23:05:18
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/09 :  22:54:33  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
men rosbacke det e ju alldeles snett :)

när e du klar då jag e otålig

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/09 :  23:06:45  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Alltid är det någon som ska märka! Jag blev lite ivrig.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/09 :  23:12:19  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
hehe det e rätt, bara det låter bra så är jag nöjd :)

alltså är dom klara?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/09/09 23:15:28
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/09 :  23:35:26  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Nej. En del lackering kvar, XLR kontakterna ska anslutas och lite annat smått och gott. Men den låter!

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/11 :  00:41:05  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Det ser ju riktigt bra ut

kommer nog att bli grym

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/14 :  23:57:53  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Jag hoppas verkligen det! Har lyssnat på den ett par timmar nu med balanserade kablar och det låter bra! Basen i HLFS-1:orna har samtidigt fått luft under vingarna och kan utan prolem ge ordentliga sparkar i magen när man drar på. Mycket tydligare diskant. Men samtidigt är det något vasst i diskanten som jag inte riktigt gillar. Det kan dock vara signalkällan som spökar. (M-audio revo ljudkort.) Så nästa steg blir en ordentlig modifiering av det.

De sista bilderna kommer nog om ett par dagar.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

Edited by - rosbacke on 2004/09/14 23:58:57
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/15 :  12:28:09  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
rosbacke oftast när diskanten är vass så e det cdn lr va du nu spelar med :)

min mimik cd spelar mjuk å skön diskant medans min dvd skriker ut allt genom diskanten känns det som

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/15 :  22:46:25  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Kul att den låter =)

Finns det inte några fler bilder?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/18 :  13:18:11  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Dag för sista delen. Har äntligen fått in allting och kan börja återställa lägenheten ifrån verkstad till bostad. Slutresultatet, ja, döm själva:

















Själv är jag rätt så nöjd. Kunde ha varit noggrannare men då hade jag fått vänta betydligt längre på att få den klar.

Ett enda stort aber. Under inkopplingen så måste jag ha klantat till det någonstans. För en gång när jag slog på den så kom ett litet rökmoln upp efter ca. 1 minut. Slog av det direkt, kopplade ur modulerna och kontrollmätte spänningen. +-48V som sig bör. Kollade med ett oscilloskåp och det var en 40mV vitt brus på matningen men inget allvarligare. Synade modulerna men hittade inget uppenbart bränt.

Kopplade senare in den igen och testade att spela musik. Det lät riktigt bra. Men senare när musiken hade tystnat så insåg jag att ena högtalaren brusade. Visade sig att det gjodre den även om ingen insignal utan bara unmute signal var inkopplad. Det är hörbart ca. 2m ifrån högtalaren och är tillräckligt högt för att vara irriterande.
Med tanke på bruset på matningen verkar det som om PSRR har hamnat på 0dB efter olyckan. Den andra högtalaren är knäpptyst så den verkar fungera bra. Har mailat Hypex för att se vad man kan göra åt saken.

Nu är det en del integration kvar med övriga utrustningen. Onkyo-receivern ska få pre-out utgångar (fick schema på den här i veckan.) och någon form av växling mellan direkt drivning ifrån källa och via receivern ska till. Men det får nog vänta till lite senare.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000